Jump to content

MÅRFANGST 2014/15.


Ripp

Recommended Posts

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jag har laget noen feller av denne typen, men jeg vil ikke legge ut detaljerte fotos eller tegninger. Ikke for å være hemmelighetsfull, men jeg er ikke helt fornøyd med dem. Jeg har tatt noen mår i dem, og de treffer bra, men litt 'utviklingsarbeid' gjenstår. Selve prinsippet mener jeg er bra, men jeg skulle gjerne hatt vrifjærer av passende kraft og størrelse. Grunnen til at jeg bruker trampolinefjærer er at jeg får dem gratis. Unger vokser jo fra trampolina. Materialkost pr. felle er så lav at den nesten ikke er målbar. Men det koster litt arbeid. Det er nok egentlig billigere å kjøpe CB-feller, men jeg synes det er artig å stå ute i bua og skru og banke.

Link to comment
Share on other sites

YzVNMWdt.jpeg

 

Homår på 1,2 kilo og 77 cm tatt i Duke CB-felle. Virka liten og med ikke så veldig fin pels. jeg mener å ha erfaring for at en periode med sprengkulde i nov/des gjør pelsen tettere og blankere. Dessuten at den blir 'strammere', det vil si at hårene 'spretter tilbake' når du drar handa mot retningen hårene ligger.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Kan selvfølgelig være en operert hann-mår... men da har mår-legene vært flinke :) tatt bort både baller, penis-bein og fått frem det "snipete" hu-mår hode :)

Men, hadde du spurt meg i går, så hadde jeg heller ikke trodd den som fortalte om tispe på over 1,6 kg. Tror de største fra før har ligget litt over 1,4...

Link to comment
Share on other sites

Jeg korrigerer litt. Har sett igjennom notater og funnet ei tispe på nesten 1,5 kilo. Apropos størrelse: Jeg har aldri tatt mår over 1,9 kilo, og inntil nå har jeg egentlig tvilt på at måren kan bli noe særlig over 2 kilo. Jeg har tvilt på historier om mår på 2,2 og mer. Men det er nok mulig.

Link to comment
Share on other sites

Enig!

Det finnes sikkert noen store rusker over 2 kg, men årets mår på 1950g er tidenes tyngste som vi har veid, og det begynner og bli noen stykker. Så, mår over 2 kg er ikke hverdagskost iallefall.

 

Tispa fra igår skal til Arnold på Leinstranda,så du kan kontrollveie om du vil :)

Link to comment
Share on other sites

I dag fant vi sesongens fjerde mår i fella! Det var en voksen hannmår på 1520 gram og en lengde på 75 cm. Det var kommet litt snø i dag så det var spennende å se etter spor i terrenget.

 

1318172-7-1417527192642.jpg

 

Måren i dag hadde gått i en Åsbøfelle. Like imponert hver gang over hvor effektiv denne fella er. Plassen hvor måren ble fanget på, var en bratt bekkedal med veldig gammel skog.

 

1318172-7-1417527211860.jpg

 

Åtet var en tampong som var kokt sammen med honning og knust stjerneanis. Vi undret oss litt over hvordan måren hadde klart å få åtet i kjeften før fella klappet igjen. Det var endel feller i dag som var blitt ranet av mus, disse ble flyttet. Fikk også bifangst i dag som var et lite ekorn. Ekornet ble lagt i ei kasse hvor det er montert en duke 155, så nå gjenstår det å se om måren blir fristet av litt ferskt ekornkjøtt.

 

1318172-7-1417527243913.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg korrigerer litt. Har sett igjennom notater og funnet ei tispe på nesten 1,5 kilo. Apropos størrelse: Jeg har aldri tatt mår over 1,9 kilo, og inntil nå har jeg egentlig tvilt på at måren kan bli noe særlig over 2 kilo. Jeg har tvilt på historier om mår på 2,2 og mer. Men det er nok mulig.

 

Hvis du sjekker "Mårfangst 2013/14", ser du at jeg la inn bilde 1/2-14 av en mår jeg fanget. Den veide nøyaktig 2246g, og var feit som en julegris og lignet mer på en jerv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Anisdråper er jo som kjent en av de bedre luktestoffene til mår. Men dessverre litt dyrt. Her om dagen slo det meg at Solvipeck hostesaft lukter svært likt anisolje.

Lagde meg derfor en mix basert på ei spiseskje hostesaft, 4 spiseskjer mørk sirup og 10 dråper rom essens. Har kokt det inn i ett par tamponger, og smurt ei fellekasse innvendig med dette. Luktet "mye" og søtt. Skal prøve ut denne fella basert på kun denne mixturen.

 

Har også bestilt meg denne lakrisekstrakten som jeg skal blande inn i sirup. http://www.cchobby.no/lakridsekstrakt-100-g.aspx .

 

Hadde vært litt morro om det fungerer.

Link to comment
Share on other sites

S1djZ09R.jpeg

 

Vlg2aG9r.jpeg

 

Øverst en liten (1,3 kilo) hannmår, antagelig en årsunge. Nederst ei tispe.

Fangsten går bra, men vil gjerne ha litt snø og kulde. Ingen nøtteskrike eller lavskrike har gått i fellene i år, og det tyder kanskje på at dyr og fugler har god tilgang på mat og ikke bryr seg med å undersøke mårfellene mine.

Link to comment
Share on other sites

U1lMQVl0.jpeg

 

To fine hannmårer på en kort (4 feller) fellerunde, det er sjelden! Den til høyre er ganske spesiell, det må være den mørkeste jeg har sett. Jeg synes den virker nesten svart. Men strupeflekken er nesten kvit. Før jul er strupeflekken vanligvis helt gul. Artig å se at det er variasjoner. Apropos god fangst: I dag gikk jeg en kjemperunde (12 feller på litt over ei mil), men ikke noe fangst og heller ingen spor i snøen som kom for noen dager sia. Jeg tror jeg legger ned denne runden, selv om terrenget skal være perfekt mår-land. Men måren leser ikke bøker som beskriver terrenget den skal trives i.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Ant. Bilde.

 

Snoen: 15 stk - 15 bilder.

Alho: 9 stk - 9 bilder.

Mikkel: 5 stk.

LillyogJohnny: 4 stk - 4 bilder.

foldetre: 4 stk - 4 bilder.

Reven: 4 stk.

haretex: 3 stk - 3 bilder.

Vømmøldalen: 2 stk - 2 bilder.

Dag 71: 2 stk.

SsamiK: 1 stk - 1 bilde.

Hallgeir: 1 stk - 1 bilde.

oehall: 1 stk - 1 bilde.

 

Sum: 51 stk - 40 bilder.

-----------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

En liten rapport fra meg Hunter71 og jakt- og fangstkamerat SNØA66, da vi har feller ute sammen. Vi pleier ikke å ha så mange feller ute før jul, men i år kom vi igang forholdsvis tidlig, siden annen jakt har gått på skinner i år :D

Så langt har vi fått 5 mårer, av disse har det vært 3 tisper på 1000-1100 gram, en hannmår på 1380 gram, og en hannmår på 1550 gram. Åte har vært spekepølse og honning.

Bilder kommer når jeg har litt bedre tid. Vi har ca 15-16 feller ute nå, de aller fleste er Kania, men en av de vi har fått så langt gikk i den eneste CB fella vi har ute.

Vi har også 4-5 Synningsfeller vi skal sette ut etter nyttår.

Virker som det er en del mår i våre områder igjen denne sesongen, i fjor tok vi kun 4 stk på hele sesongen. Det meste vi har tatt på en sesong tidligere er 13 stk, og det året ble det tatt totalt 23 mårer på de 125.000 dekarene som vår Jakt & Fiskeforening disponerer.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det endelig mår igjen, etter tre uker med tørke, irritasjon og spekulering. Men på lørdag løsnet det endelig igjen. Gleden var stor etter de fire første fellene ble sjekket, for da hadde vi 3 mår i bilen. Og disse fellene ble satt ut for 3 uker siden etter at vi hadde oppservasjon av mårspor. Så vi var ved godt mot når de neste fellene ble sjekket.

I hoved lina ble det også 3 mår. Vi har noen kasser med felle i begge ender, i håp om og få dobbel fangst. Dette lyktes vi endelig med.

Så det ble en veldig bra sjekkerunde når vi på 19 feller hadde 6 mår. Så da er totalen opp på 15 mår i år

 

 

 

10370970_10204790923367377_4762518230435556781_n.jpg?oh=01cfb08ba62db3c88d9a5bc85496d8a0&oe=54F991DB

 

10306538_10204791063970892_936144123744278056_n.jpg?oh=3c9d6e2290d7fb1fbf0397330b8de81a&oe=55451B3A&__gda__=1429471885_b40daefdb159ce254a114916387bcbe2

 

10868152_10204790861885840_905865458726355986_n.jpg?oh=3afb8ffc35406fe24345e1fd5880fcf4&oe=54FB0A76

 

1975191_10204790862885865_3602672662457195022_n.jpg?oh=8126cd16d8b84355e8feba91ab87547d&oe=5539EFBE

 

1504083_10204790863925891_979897551209365121_n.jpg?oh=70f5241c561bf23f3a158717060fb03d&oe=5506B234&__gda__=1426514920_3e19313f24e7c019b4ac9e1c97941395

 

10375024_10204790864125896_5645176147070539813_n.jpg?oh=c9d1f8c81b3a9b94d3d333b07355c2bc&oe=55073678

Link to comment
Share on other sites

Sikringen var avglemt :/ heldigvis var slaget langt fram og det var nok med 1 fjær, vet det sikkert da et viltkamera hang og filmet hele sekvensen :)

 

Dobbelkassen med dobbelfangsten er bakkesett ( med 9 cm hull) det ble litt jubel, det var siste fella som ble sjekket også :)

 

En annen litt morro ting var at alle 6 var hannmår fra 1550-1900g

Link to comment
Share on other sites

e8x153.jpg

Da er årets fangst ferdig tanet og satt til tørk. Har håp om mere mår på nyåret. Spor ved flere av fellene nå i romhjula.Satte ett bakkesett med ei trapper 90 felle der jeg har hatt regel mesig besøk av en mår som ikke vil gå i fella . Den hadde vert å tømt kassen på bakken for laksebitene som jeg foret med. Har tatt ned fellene oppe på fjellet pga snemengden og rasfare.

Godt nytt fangstår ønskes til alle fangstmenn :)

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha spurt Knutis til råds, gav jeg nytt liv til fjærene til tre av fellene mine i dag. Ei BMI, en Brigder og ei Duke felle. Alle i størrelse 120.

 

Fjærene hadde med årene blitt svært slappe og var ikke lengre i bruk.

 

Først tok jeg av fjærene ved å feste fjæra i ei skruestikke. Varmet så opp øyet i fjæra med ei blåselampe før jeg tok en kraftig skrutrekker og bøyde åpningen i øyet til siden slik at det ble åpning nok til å ta av fjæra. Dette var ikke noe problem etter å ha brukt blåselampa.

 

Deretter åpnet jeg opp fjærene til rundt 90 graders vinkel.

Sprayet så på formfett før jeg stekte fjærene i stekeovnen i 25 min på 225 grader. Lot de så avkjøle sakte med ovnsdøra på gløtt.

 

Du verden hvor mye dette hjalp. Fjærene er som nye igjen, og Brigder fjæra ble sterkere enn fra fabrikk. Nesten så jeg kan vurdere å bruke Brigderfellene mine på mår etter denne prosessen.

 

Dette bør gjøres som en del av forberedelsene før hver fangstsesong folkens. Ihvertfall av dere som bruker Duke eller Brigderfeller.

 

Takk Knutis, for nyttig og god informasjon!

Link to comment
Share on other sites

Godt nytt år! Fangsten er i gang igjen. Her har det kommet en halvmeter snø, og den er laus, så det blir mer slit å gå fellerundene. Håper på en dag eller to med mildvær og vind, deretter litt snø, og deretter kulde! Hadde vært greit å være værgud!

Synes jeg ser atskillig storfugl og orrfugl, og innbiller meg at min mårfangst har litt av æren for det. Men reven er vel en større synder enn måren. Heldigvis er det noen jegere i distriktet som skyter mye rev.

Link to comment
Share on other sites

smt4ya.jpgbjcxzr.jpg

 

Endelig klarte jeg å lure den inn i fella. Har hatt besøk ved fella av denne karen i hele høst uten att den har villa gått inn i fella. Har spist honning og fiken på oppgangstokken men har ikke gått inn i fella som var ei Belisle 120 i finerkasse. Satte en kasse på bakken med ei trapper 90 felle som var sikret nå før jul.Fylte på bra med røkelaks. Sjekka den flere ganger i jula. Morro å se att den hadde gravd frem fella fra en halvmeter snø å gått inn. Hannmår 1508 gram. :) Om det var røkelaksen eller bakkesett som gjorde utslaget lurer jeg selfølgelig på nå.

Link to comment
Share on other sites

Ble en mårfant til på meg her på nyåret. Skal få tatt bilde og legge ut i løpet av kvelden.

 

Et fantastisk dårlig slag - måren har nok kommet seg forbi fella, en Belisle 160, og rygget inn i den. Slaget sitter helt bak og det ser ikke bra ut. Nesten ikke lyst til å legge ut bilde av det engang.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel kalle det en form for innforing :) er jo på bakken han finner maten og ikkje 2m over bakken.

Heilt naturlig å grave i snøen etter mat, på samme måte som å ta en rype som ligger i dokk.

Laks eller røykalaks ( favoritt åte )

 

ha åte i fella, ikkje alle andre plasser enn der du kan fangste :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke uenig, haretex.

 

Bildene er nå fjernet - for alles beste!

 

Lar postene stå, sånn at alle fangstmenn som leser her kanskje blir inspirert til å snu seg en siste gang å se på fellesettet sitt før man går videre.

Tanken er at noen kanskje kan lære av min feil og ikke slurve med oppsettet selv om det er seint på kveld, kaldt og man vil hjem.

Link to comment
Share on other sites

Alle fornuftige mennesker forstår at det ikke er mulig å drive jakt/fangst uten at det en sjelden gang skjer uhell. Det er ikke mulig å drive noen som helst slags virksomhet 100% perfekt. Jeg tror ikke jegere/fangstmenn skal late som om uhell aldri skjer. Men moderne dyrevernere/naturvernere er på hugget akkurat nå, og noen av dem er ganske militante og hensynsløse og kan få mye propaganda ut av lite. Jeg forstår at mange jegere/fangstmenn vil være forsiktige. Selv prater jeg mårfangst med alle som gidder å høre på, og jeg har aldri opplevd annet enn positiv interesse. Men som sagt, jeg forstår de som vil være tilbakeholdne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...