Jump to content

MÅRFANGST 2014/15.


Ripp

Recommended Posts

Hei.

 

Drister meg til å starte sesongens mårtråd og håper den blir like bra som de tidligere "mårtrådene" jeg har lest :)

Regner med det er greit at jeg følger det liste oppsettet som ble laget i tråden fra i fjor, hvis ikke så kom med forslag på hvordan dere kunne tenke dere lista !?

 

Selv er jeg amatør innen mårfangst, men har tidligere hatt gleden av noen få pene mår i fella.

Nå om dagen driver jeg med forberedelser...

 

20140919_110511-756555.jpeg

 

Bruk denne tråden til alt om mårfangst og personlig synes jeg bilder er veldig bra.

 

Tvi tvi :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Yees! Endelig er en ny mårfangst-tråd i gang!

 

Fikk dye i posten idag. Fellene fra USA er på vei. Litt seint å dye nå kanskje, men

sånn er det bare. Går nok bra allikevel.

 

Nye områder i nytt fylke i år, så det blir spennende å se. I år skal jeg også prøve luktestoff. Det blir moro.

 

Åtemessig blir det likt fjoråret. Kjøttrester, karbis, pølse og honning. Lakse- og ørrethoder.

Alt dette fikk jeg mår på ifjor.

 

Forer dere inn? Det rekker nok ikke jeg.. Fikk mår på feller etter en og to uker ifjor, så behovet er kanskje ikke så voldsomt stort?

Link to comment
Share on other sites

Trur det blir få feller ute denne sesongen! Jeg fangster i et område hvor jeg kjenner til trekkrutene, så da trenger jeg vel ikke så mange fellene ?

Synes det er helt genialt at NF har fått Aasbøfellene i nettbutikken sin, den fella har jeg savnet leeenge og mine gamle har endt sine dager til resirkulering. Ser også at Jaktdepotet har fått en konkurrent i salget av Kania 2000 fellene, bra.

Link to comment
Share on other sites

har plukka meg ut noen nye plasser i nytt terreng,skal til å sette ut kasser nå i æljjakta da det er småvilfredning i skogen,må da finne på noe,bruker trapper 90 og aasbøfella,forer inn på nye plasser for å øke sjangsen,har kjøpt et luktestoff fra trappern i år som skal testes ut,bruker for det meste tørrfisk,honning,og anisolje i fellene,og noen ganger hundetørrfor.lykke til med nytt fangstår :D:D:D

 

legger ved et bilde fra fjoråret.

 

SnlVRXBM.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Vi tok en rydde jobb i kjelleren i går og blant rotet fant jeg jaggu boken Pelsjegerliv av H.Ingstad :) Minsker ikke akkurat på trua om fine pelsverk i fellene av slik stoff.

 

Ser det er svimlende få som er aktiv i tråden enn så lenge !? Folket er vel i full gang med forberedelser tenker jeg ...

I dag har 2 Hovdenfeller og 3 stk 330 Conibear fått smake oppvaskmaskinen, snart dags for Dye!

Link to comment
Share on other sites

Ser fram til årets sesong. Har tatt mange mår på et forholdsvis lite område de tre siste vintrene. Er det flere mår igjen? Har det kommet inn dyr fra omkringliggende områder? Jeg lager feller selv, men bruker også noen conibearfeller som jeg kjøpte for noen år siden.

Link to comment
Share on other sites

Klar for ny sesong i nye områder.

Kjøpt inn masse nye feller til sesongen - 48 nye Belisle er klare til dying. Dyer på en relativt ny metode for mitt vedkommede, men tipset er fra en god fangstmann og fellene kan henges ut samme dag som de dyes så jeg har god tro på teknikken. Brukte samme metode i fjor, og det funket knallfint.

Har også fått noen feller etter samme konstruksjon som Aasbø, en kompis kjøpte en produksjonslinje og har satt igang produksjon. Søk på Gjerdevik Gård på Facebook så finner dere ham.

 

Kommer ikke til å dye alle fellene - så mange feller klarer jeg uansett ikke røkte på en god måte. Men greit handle så man har en stund.

 

Fellekasser er laget og tillatelser innhentet fra grunneiere. Satser på en brukbar sesong, men alltid spennende på nye steder - man veit aldri hvor mye mår det er eller om fellene får stå i fred.

 

Ønsker alle lykke til med sesongen!

Link to comment
Share on other sites

Mårfangsten begynner 1. november, men: Er det noen som veit når mårens vinterpels er utvokst? Er det f.eks. noen som har fått mår i ei (lovlig) minkfelle midt i oktober? Spørsmålet har jo bare teoretisk interesse, men det hadde jo vært artig å vite! Hva er det som 'trigger' mårens vinterpels? Er det lyset, temperaturen, snøen? Eller er det biologisk/hormonelt betinget?

Link to comment
Share on other sites

Fikk en mår i en minkfelle den siste uka i oktober en gang, og den var det ganske dårlig pels på. Tynn, pistrete hale, og lite fluffy pels. Det gikk en mår i samme fella uka etterpå, etter 1. november. Denne hadde tilnærmet perfekt pels. Tviler på at den første måren hadde rukket å utvikle perfekt vinterpels på en drøy uke. Sannsynligvis er det noe variasjon innen populasjonen. Lyset og den biologiske klokka vil jeg tru er det som betyr mest på pelsutvikling.

Link to comment
Share on other sites

ZmQzb0lL.jpeg

 

Legger ut et bilde av siste vinterfangst. Jeg kjenner et par damer som kan å sy i pels. Buntmakerfaget er et døende fag i Norge, det er ikke mange som behersker det. Søm av pels er forresten et helt annet fag enn å sy i skinn! Produktene, luer, votter, babylabber, blir gaver til slekt og familie.

Link to comment
Share on other sites

I mine områder (i Sør-Trøndelag) er det også mye mus. Det har vært et stor-år for rovfugler. Jeg er ikke sikker på hvordan det virker inn på bestanden av mår. For to år siden var det mye mus om våren og forsommeren, men så kollapset smågnagerbestanden i løpet av ettersommeren. Den høsten var det lett å få måren i fellene. Kanskje hadde måren unormalt store kull som så ble matlause utover høsten og derfor lettere gikk i fellene? Men dette er jo bare amatørbetraktninger. Jeg er spent på fangstsesongen.

Link to comment
Share on other sites

OPPROP!!

Undertegnede har i mange år drevet litt med mårfangst, og jeg har hatt stor glede av å følge med på dette forumet på nettet. Dessverre er jeg data-analfabet, en skjebne jeg deler med mange. Jeg har nå fått assistanse slik at jeg kan delta på forumet. Jeg kan til og med legge inn bilder, en prosedyre som på meg virker som ren trolldom.

 

Det er sikkert mange som driver mårfangst og som leser dette, men som ikke deltar på forumet. Jeg oppfordrer dere til å søke hjelp med data'n og delta!

Link to comment
Share on other sites

Hele poenget med luktestoff er vel at det skal spre lukt lengst mulig utover i terrenget. Man skulle tro at virkningen er bedre dess mer du bruker. Men det blir jo dyrt, slikt luktestoff koster sannelig penger. Jeg prøvde et luktestoff for noen år sia, men er ikke sikker på om det gjorde noen forskjell i det hele tatt. Men det er ganske alminnelig å bruke luktestoff i mårfangst, så man må vel anta et det har en tiltrekkende virkning på måren.

Link to comment
Share on other sites

Luktestoff lukter gjerne kraftig og måren har god luktesans. Det skal dermed ikke mye til. For mye kan faktisk virke mot hensikten. Ofte kan det være vel så bra å henge opp luktestoffet ved siden av istedet for i eller på fella. Beskytt det mot vær og vind. da varer der lenge. En avkappet flasketut med en bomullsdott behandlet med noen få dråper er fint. Velger du å ha luktestoffet inne i fella holder det rikelig med en bomullspinne dyppet i stoffet.

Link to comment
Share on other sites

Har planlagt å få ut 12 feller i år, men på grunn av 10-12 varmegrader her avventer jeg med å få ut alle. Plasserte ut Belisle 120 og 160 i 3 av de lettest tilgjengelige fellekassene mine, som det ikke er så mye styr å sjekke daglig. Åte var slakteavfall fra stokkand og brunnakke, krydra med honning og hundetørrfor.

 

Utrolig mye skogmus i år. Blir spennende å se hvor mye trøbbel de vil føre til under fangsten.

Link to comment
Share on other sites

1 nov kom fryktelig brått på i år, men 4 feller kom da ut i går. Lettvint når de har hengt ute siden i fjor. 3 aasebø og 1 kasse med northwood 155. Litt knot med å få ordnet to av fellene da de befant seg 3 meter over bakkenivå! Var mye snø der mot slutten av sesongen forrige vinter!

Ser ellers at kravet til plassering av fellene nå er justert til 2m over bakken mot tidligere 1,5m.

Link to comment
Share on other sites

Finnes her for de som er interesserte: http://www.xn--miljdirektoratet-oxb.no/ ... fangst.pdf

 

Selve regelverket er vel omtrent som før, dvs at fellene skal plasseres slik at andre dyr ikke kan gå i fella. Men direktoratet har skjerpet tolkningen. Kanskje har det vært uheldige episoder eller kanskje de prøver å være føre var. Uansett er 2 meter ganske mye mer knot å jobbe med enn 1,5! Innbygde feller kan fortsatt stå lavere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...