Jump to content

Ruger Mini-14/-30-tråden


Papi

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Ah, hadde ikke sett denne koselige tråden :)

 

Her er godsaken min. Den har fått frontsiktet flyttet litt bakover på pipa slik at ble plass til gjenger. Bruker en original Ruger flammedemper. Da jeg prøvde den med lyddemper kom tomhylsene praktisk talt ut i dødelig fart, så jeg fikk lagd til en gassbushing med redusert innerdimensjon for å forhindre overtrykk. Ellers har jeg kvittet meg med den fæle original handguarden og fått på en litt mer elegant Choate. Har også både filt og polert litt i avtrekket og er svært fornøyd med resultatet.

Siktet som står på er et (latterlig stort) Nikon Prostaff etellerannet i Alaska Arms 30mm QD-ringer. Brukte lenge et aimpoint M2 Comp i èn 30mm ring, men jeg vil ha en ultimak på rifla før jeg bruker aimpointen igjen.

 

2vtyu6v.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har fikklet en god stund med en mini 14 for og få den så presis og brukbar man kan få den.

1. har justert avtrekke ned ifra over 3 kg til 2 kg og satt in en settskrue for og stoppe "overtravel".

2. har satt på accustrut og lydemper (A-TEC).

3. justert ned gasstrykke for og øke levetid på deler/sikte ved og sette inn en gassbushing i gassbloka (pga lydemper øker gasstrykke noe)

4. lagt inn en gummibuffer der "oproden" slår imot låsekassa

 

Har satt et Vortex Diamondback HP 3-12X52 BDC sikte ved og bruke ruger sine ringer som går direkte på låsekasse. Prøvde først med vortex sine ringer på ruger sin medfølgene picatinnyskinne men denne ville ikke holde seg på uansett hva man gjorde så vill anbefale folk heller og kjøpe skinne som fester seg i scoperingsporene og ikke skrues i låsekassen.

 

Har tested noe ammo feks: Fusion 62gr, S&B blyspiss 69gr og 55gr

har hadd best resultat med S&B 55 fmj trenings/billigammo med grupper på cirka 4 cm på 100m (1.5moa) og vill tørr og si det er bra nokk særlig for halvauto. De andre ammotypene er litt værre og det virker så tyngere kula er værre blir det da. Har også tested med varmt løp og det ser ut som at jeg ikke sliter med treffpunktvandring eller noe særlig økning i spreding (ikke relevant till jakt men greit og vite og vite :D)

 

Har satt rifla i en ATI kolbe siden jeg liker mer mordærne greier samt den har noe tradisjonell utsene, har fjernet foldefunksjonen (den blir for kort med det) og fått fjenet mye av slarken i kolba så den er brukbar

 

Er egentlig ganske fornøyd men er det noe annet man kan gjøre for og forbedre den mere så har jeg lyst til og høre.

Trenger god jakt ammo som den kansje liker bedre en det jeg allerede har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 7 months later...

Heia, jeg fikk først med meg denne tråden nå, har vært bruker en stund, men er ikke så aktiv. 

Har en Ranch serie mini 14, med trestokk selvfølgelig:) Har satt på gummibuffer, wooden handguard(vurderte Choate sin lav profil, men tre er så mye penere syns jeg), kuttet ned og gjenget opp løpet av modifikasjoner. Har faktisk satt på en flammedemper som var fulge med 10/22 takedownen, følte ikke det var så mye vits med flammedemper på den hehe.

Jeg kjøpte den brukt og det var med en ATI stokk og noen 30 skudds magasiner. For noe skrangle fanteri den ATI stokken, fullstendig upraktisk(selv om det er mange som bruker den til praktisk:)  syns jeg med den svære foldemekanismen akkurat i veien for tommelen. Men men smak og behag.  

Kunne godt tenkt meg å hive på den X-MOD demperen til A-TEC og en ny justerbar gassblokk eller noen gass bushings, men jeg forstod det som at http://www.mini14gasblock.com/ ikke sender deler til Norge.

Ser at de har noen justerbare gassblokker på brownells.no, men de passer bare til de gamle modellene. 

Er det noen som vet hvor det er mulig å få tak i noen gas bushings eller justerbar gassblokk, som er villig til å sende til Norge?

 

 

16930785_10154764065260189_1764690869_o.jpg

Edited by Vida
Link to comment
Share on other sites

Hæ? Skjønner ikke hva du mener..

 

For min del har jeg nedjusterr gassporten til normal veksling og har normalt kort atec demper, samt idiotisk lang demper satt sammen av to stykk S&L dempere. Blåser for meg omtrent like frisk nordavind bak.

Hvor hinsides forferdelig det er, der er jeg ikke helt enig i de fleste. Sett øyet bak en LP-08 pistol som kaster omtrent alt av resterende kruttgrums rett bak etter ett kakk i ekstraktor, så er dette demper problemet egentlig ganske lite ;) Laget meg likevel en liten skjerm av myk plast, til å tre over okkularet på kikkerten. Greit til banebruk, dersom man skulle glemme skytebriller. Til jakt er det lett å glemme begge..

20170225_174621.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. ok, men hendene over dyna Olesøn!

Spesielt den øverste har ett fint redneck preg.

Brukte gummispray greier på skumplasten + idiotisk mye tid på å skjære ut med kokkekniv. X-mod demper skal få plass der også, men den har jeg enda ikke fått fra Vertebrae, til tross for "på lager" i november og i følge nettbutikk med levering i løpet av noen dager.. sur og bitter? Jeg? Neinei..

2017-02-25 20.04.06.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har lenge fundert på hvordan å minske bakblåsten enda mer på rugern med demper, problemet med å strype gassen ytterligere blir upålitelig veksling, men om en hadde lettet fjæra kunne den kanskje vekslet med mindre gass i systemet? Har noen testet dette før?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
På 25.2.2017 den 22.02, Lien skrev:

Har lenge fundert på hvordan å minske bakblåsten enda mer på rugern med demper, problemet med å strype gassen ytterligere blir upålitelig veksling, men om en hadde lettet fjæra kunne den kanskje vekslet med mindre gass i systemet? Har noen testet dette før?

 

om du har en elementdemper (samsatt av flere deler) trenger du å ta ut (demontere) noe (1 eller 2) av elementene også innregulere gassblokken. systemet kan ikke drives med mindre gassmengde/trykk enn originalt.

blowout blir som originalt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Justerbar gassblokk:
 
Da har min Mini-14 fått justerbar gassblokk bestilt fra Brownells.no. Rifla er en Ranch Rifle av nyeste versjon (3-4 år gammel). Før gassblokka ble montert sto det på en Accu-strut, og da skjøt rifla ganske så repeterbart 1,5 MOA med S&B 55 gr. FMJ. Var for så vidt mer enn godt fornøyd med den presisjonen fra en Mini, så gassblokka ble mest kjøpt for å spare rifla ved skyting med demper og for å slippe å dra til nabokommunen etter skyting for å samle tomhylsene... 
 
Og sannelig min hatt hjalp gassblokka bra! Ikke lenger noe blåst bakover ved skyting med demper når blokka er riktig justert, og hylsene spretter kun en liten halvmeter. Også litt morsomt å bruke rifla som rettrekker med helt stengt gassblokk. Har ikke fått testa presisjonen ennå med åpen ventil kontra passe justert kontra helt stengt/rettrekker, siden jeg bare har fått testskutt på 50 meters bane med Aimpoint etter montering av ny gassblokk. Skal etter hvert få på en kikkert og teste på 100 og 200 meter. Da også med litt varierende ammo. Med ny gassblokk montert:

 

20170713_121634.jpg.71c7081f28779960826e0ff7a9702226.jpg

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Magasinproblem:


Jeg bestilte nettopp tre originale 10-skudd Ruger magasiner fra Brownells. Bruker stort sett 5-skudds magasiner på banen, men tenkte at det kan være greit å ha noen 10 skudds på lager i tilfelle disse blir vanskelige å få tak i hvis "alle" plutselig skal ha dem når/hvis grensa blir satt til 10 skudd for halvautorifler. Fikk magasinene i posten i går, og da jeg skulle teste dem i rifla passet de ikke i det hele tatt! For å få magasinet til å låse måtte det dunkes (hardt) inn, og heller ikke da klikket magasinutløseren skikkelig på plass. Og magasinet ble sittende så godt fast at jeg måtte ta hele avtrekksmekanismen ut for å få det løs. 


Rifla er testet (mye) og funker hundre prosent med både nyere og eldre 5-skudd, 20-skudd og 30-skudd originale Ruger magasiner, i tillegg til Tapco sine 30-skudd magasiner. Magasinene jeg fikk må være ute av specs på en eller annen måte, selv om det er vanskelig å se hva som er feil. Det kan se ut som om plata som magasinutløseren låser under er noe lavere plassert på de nye magasinene enn på de jeg har fra før av. Kunne sikkert ha filt ned undersiden av plata for å teste dette, men ser for meg at da får jeg mateproblemer i stedet. Sender heller magasinene i retur til Brownells. Har noen andre vært borti slike problemer med Ruger sine 10-skudd magasiner? 

 

Nytt mag til venstre og to år gammelt 30-skudds til høyre:

 

20170712_112232.jpg.cec8fd07ebeecea21808135d955d7a52.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg får henge meg på jeg også, nylig kjøpt en splitter ny 583-serie Mini 14 Tactical, blånert. Veldig pen børse. Overpriset, ja. Men jeg er enn så lenge veldig fornøyd med ei utrolig hendig, klassisk pen og svært anvendelig rifle. Ikke spesielt imponert over finish og kvalitet på maskinering, men dette er jo ment å være et bruksjern, så for all del - så lenge det funker er alt såre vel. Og mekanismen går seg vel til og glir litt lettere etter noen flere skudd.

 

Har i utgangspunktet ikke tenkt å gjøre noen verdens ting med den, annet enn kanskje å slenge på noe rimelig optikk ettersom synet begynner å skrante litt for å bruke åpne sikter til noe fornuftig. Men vi får se, kan godt hende den forblir med kun stålsikter, hvis jeg klarer å treffe den berømte låveveggen på 100 meter.

 

Det som imidlertid ser ut til å være nødvendig, er å bytte ut den originale handguarden, for den er jo tilsynelatende designet av fulle aper, og er konstruert av en slags legering av plastikk og pappmasjé. Makan til jallaopplegg. Tenkte å bytte den ut med den fra Choate, den er pen. Men hvor i all verden får man tak i denne nå om dagen? Er jo kliss umulig å få noe som helst tilsendt fra USA. Midway har den jo, men det hjelper meg lite. Og jeg finner den heller ikke hos Brownells. Og da er jeg tom for idéer. Anyone?

Link to comment
Share on other sites

På 7/13/2017 den 12.26, FredrikW skrev:

Magasinproblem:


Jeg bestilte nettopp tre originale 10-skudd Ruger magasiner fra Brownells. Bruker stort sett 5-skudds magasiner på banen, men tenkte at det kan være greit å ha noen 10 skudds på lager i tilfelle disse blir vanskelige å få tak i hvis "alle" plutselig skal ha dem når/hvis grensa blir satt til 10 skudd for halvautorifler. Fikk magasinene i posten i går, og da jeg skulle teste dem i rifla passet de ikke i det hele tatt! For å få magasinet til å låse måtte det dunkes (hardt) inn, og heller ikke da klikket magasinutløseren skikkelig på plass. Og magasinet ble sittende så godt fast at jeg måtte ta hele avtrekksmekanismen ut for å få det løs. 

 

 

Jeg bestilte også et 10-skudds originalmagasin fra Brownells nå i juli, hos meg funker det bedre enn de originale 20-skudds som fulgte med rifla. De som fulgte med ser litt annerledes ut i bakkant, og jeg må bruke makt for å få dem ut av brønnen etter at de har løsna fra magasinutløseren. Det trenger jeg ikke med det nye 10-skudds, det detter rett ut uten motstand.

 

Når det samme skjer med alle tre magasinene dine, mens mitt funker helt knirkefritt, er det vel lite trolig at det er produksjonsfeil på alle tre som du har fått. Da er det vel mer nærliggende å tro at disse 10-skudds magasinene, som du sier, har ørsmå forskjeller som gjør at de ikke går like godt i alle rifler.

 

Rifla mi er for øvrig kliss ny.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurte Brownells om de har hørt om andre med samme problemer som meg, men det hadde de ikke. Hos meg funker både gamle og nye 5 skudds, 20-skudds og 30-skudds originale magasiner, i tillegg til Tapco (gen.2) 30-skudds. Har nå lest på div. amerikanske forum at Ruger i en periode ikke klarte å levere nok 10-skudds magasiner pga. magasinbegrensinger i noen stater (maks 10 skudd), og derfor satt bort produksjonen i en periode. En del av disse magasinene (da spesielt 10-skudds) er visstnok ute av specs. Sikkert tre av disse jeg fikk. Nå venter jeg til en av sjappene i nærheten av Oslo får 10-skudds på lager, og så tar jeg med børsa og tester magasinene i den før jeg handler. 

 

Sendte for øvrig Ruger spørsmål angående dette, og fikk da til svar at jeg bare skulle sende inn magasinene og rifla, og så skulle de fikse kostnadsfritt. De hadde da ikke fått med at jeg bor i Norge. At det kunne være en god del 10-skudds med problemer i sirkulasjon ville de dog ikke kommentere...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På ‎13‎.‎07‎.‎2017 den 12.22, FredrikW skrev:

Justerbar gassblokk:
 
Da har min Mini-14 fått justerbar gassblokk bestilt fra Brownells.no. Rifla er en Ranch Rifle av nyeste versjon (3-4 år gammel). Før gassblokka ble montert sto det på en Accu-strut, og da skjøt rifla ganske så repeterbart 1,5 MOA med S&B 55 gr. FMJ. Var for så vidt mer enn godt fornøyd med den presisjonen fra en Mini, så gassblokka ble mest kjøpt for å spare rifla ved skyting med demper og for å slippe å dra til nabokommunen etter skyting for å samle tomhylsene... 
 
Og sannelig min hatt hjalp gassblokka bra! Ikke lenger noe blåst bakover ved skyting med demper når blokka er riktig justert, og hylsene spretter kun en liten halvmeter. Også litt morsomt å bruke rifla som rettrekker med helt stengt gassblokk. Har ikke fått testa presisjonen ennå med åpen ventil kontra passe justert kontra helt stengt/rettrekker, siden jeg bare har fått testskutt på 50 meters bane med Aimpoint etter montering av ny gassblokk. Skal etter hvert få på en kikkert og teste på 100 og 200 meter. Da også med litt varierende ammo. Med ny gassblokk montert:

 

Har du fått testa presisjonen med den justerbare gassblokka kontra accu-strut enda? Jeg ser absolutt nytten av justerbar gassblokk etter at jeg, som deg, har måttet reise til nabokommunen for å hente tomhylsene etter skyting. Ser også for meg at også rekyl og slitasje på mekanismen blir mindre når man får justert trykket riktig?

 

På sidene til Accuracy Systems har de jo noen herlige løsninger med både "accu-strut" og justerbar gassblokk i samme enhet, men det er vel vanskelig å finne en forhandler til dette i Norge, og ingen i USA sender jo ut av landet lenger. Men, hvis den justerbare gassblokka i seg sjøl gjør omtrent samme nytten presisjonsmessig som en Accu-strut, i tillegg til at den også løser andre problemer, er jo problemet løst.

Edited by fleskebacon
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, fleskebacon skrev:

Har du fått testa presisjonen med den justerbare gassblokka kontra accu-strut enda?

 

Fikk faktisk testet nå i helgen:) På 165 meter liggende i lyngen med tofot og pøll var det ingen forskjell å merke. Skjøt jevnt over 5-6 cm samlinger (5 skudd) med 55gr helmantel fra Fiocchi (ser forresten at jeg har skrevet feil lenger opp i tråden; har aldri skutt 1,5 MOA med S&B - det skulle stått Fiocchi!).

 

Har justert gassblokka sånn at hylsene spretter en halvmeter til en meter av gårde. Det gir sikker funksjon, også når jeg med vilje bremser ladearmen litt med en finger. Kan vanskelig tenke meg at det blir noe bedre presisjon med en sånn gassblokk som har påmontert accu-strut. Kanskje kunne det ha hjulpet på en av de eldre Mini-modellene med tynn pipe, men på de nyere modellene tviler jeg på at det vil gi merkbar effekt. Ikke glem; jo mindre stæsj man har på rifla, dess lettere blir den! 

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har noen formening om polering av avtrekket i Mini 14? Er det tilrådelig å gjøre dette sjøl hvis man er middels hendig, eller er det en jobb for børsemaker? Snakker ikke om noe filing eller endring av vinkler osv., bare ren polering av kontaktflater for å få et litt renere avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Må du spørre så er det best å la være. I det minste bør du starte med å se litt på nett/Youtube.

 

I utgangspunktet er hverken polering eller endring av vinkler/inngrep rakettforskning, men du må forstå hva du gjør. Å runde av kanter er det verste du kan gjøre, det gjør bare avtrekket "vassent".

 

Helt enig, gode råd du kommer med. Har forståelse for at avrunding er dumt, og at man selvsagt må vite hva man gjør hvis man skal gjøre noe som helst med et avtrekk. Slik sett er jeg i utgangspunktet helt komfortabel med å demontere og polere der det trengs, og forstår mekanismen godt nok til å forstå hvor det må poleres.

 

Spørsmålet mitt var imidlertid litt dårlig, for jeg lurte egentlig minst like mye på om noen har erfaringer med hvor mye det er å hente ved å bare polere uten å endre noen vinkler - blir det marginalt bedre eller er det "natt og dag"? For å endre vinkler og inngrep har jeg som sagt ikke tenkt å begi meg ut på.

 

Og er avtrekket på disse så følsomt at det ikke en gang er tilrådelig å gjøre en enkel polering? Slik jeg forstår børsa er den veldig robust konstruert, på en slik måte at en vanlig polering neppe vil kunne gjøre noen skade, men det er bedre å spørre en gang for mye enn en for lite - det er slett ikke alt man ser på youtube som er like trygt eller enkelt som det gis uttrykk for...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Må bare poste bilde av min Target-utgave av minien, en ganske lekker sak, morsom å skyte så det er synd at den må destrueres om noen år. Det eneste negative jeg kan si om rifla er ... hold deg fast - presisjonen. Target-versjonen har jo denne harmoniske demperen foran på løpet som man skal tune til den spesifikke ladningen man skyter med, men så langt har jeg ikke lykkes med å få bedre "samlinger" enn rundt 12 cm på 130 meter. 

Rifla ble kjøpt med tanke på jakt, men å bruke denne mot levende vilt med en slik treffsikkerhet er vel direkte uansvarlig, det er et rent sjansespill om man ender opp med å skadeskyte. 

 

Jeg har brukt GGG billigammo 55 grs. for å "skyte inn" rifla og justert demperen fra 1/8 til 1/4 omdreining mellom hver treskuddsserie. Det er ganske interessant å se hvor mye treffpunkt og samling kan endre seg med bare en ørliten justering av vektbalansen på løpet. Legger ved noen bilder for å illustrere dette. Tilsvarende resultat gir 62 grs Fusion. 

 

Så alt i alt opplever jeg ikke at det er mye hjelp å få av den harmoniske demperen, men jeg lurer på om det fortsatt er håp for rifla. Jeg har prøvd å skyte uten demper også men da sprer den skuddene over et 30 cm område, altså enda verre enn når den sitter på. 

 

Så om noen har forslag til hvordan jeg kan gå fram for snevre inn samlingene er jeg takknemlig for alle tips. Å selge børsa er av flere grunner ikke aktuelt. Jeg planlegger å beholde og bruke den fram til det kommer brev med krav om innlevering, men fram til det skulle jeg gjerne også ha truffet det jeg sikter på. Det ville, for å si det litt flåsete, ha tilført skytingen en ny dimensjon... hehe... 

20190719_205250.jpg

20190712_213740.jpg

20190712_205715.jpg

20190712_210203.jpg

20190712_210945.jpg

20190712_211710.jpg

20190712_212511.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...