Jump to content

Nyheter i media


multi

Recommended Posts

Ny våpen lov?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Foreslr-en-helt-ny-vpenlov-6714070.html

http://www.dagbladet.no/2011/12/05/nyheter/innenriks/automatvapen/19296997/

 

 

PST virker ikke, selv med tips, klarte de ikke jobben sin og sjekket ikke ABB. Så nå skal de som ikke har gjort noe galt, få svi, for de forbrytelsene han gjorde. Som vanlig, hvorfor er ikke oppmerksomheten rettet mot de som så tydelig sviktet; PST, politet og helikopteret, forsvarssjefen og nedleggelsen av HV-016 og innsparende myndigheter.

Link to comment
Share on other sites

Det minker ikke på svenske ulver når "avskytingen" foregår sånn: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2011/12/Tva-vargar-har-flyttats-av-Naturvardsverket-1.18858/

 

Sakset fra Nationen: "Det er styresmaktene i Dalarna län som 1. desember avgjorde at ulvane måtte bøte med livet, sidan dei kunne gjere stor skade på reinsdyra." :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Skjøt med hagle på nyttårskalkunen (telemark)

En mann hadde en litt spesiell start på det nye året :lol:

 

http://www.varden.no/nyheter/skjot-med- ... -1.6691653" target="_blank

 

http://www.ta.no/nyheter/grenland/article5865220.ece" target="_blank

 

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/0 ... tarskalkun" target="_blank

Det var visst bra jeg ikke gikk ut og skjøt nyttårssalutt (i myra) i går kveld/natt (midnatt), jeg tenkte som så at det var sikkert lurest å la være etter som ting ikke lenger er som det var i kongeriket (om det man gjør er sikkert har tydeligvis ingen betydning lenger).

Link to comment
Share on other sites

"pang pang" skrev denne kommentaren til et innlegg i "Nyheter"-tråden (som ble flyttet), om at ulver som er fotografert, eller som har ikke-fungerende GPS-halsbånd, ikke blir talt med i den "norske" ulvebestanden":

 

Dette er vel hund eller en ulv med komosom feil eller for stor grad av innavl :lol: . Dette har ikke noe med yngling å gjøre, er bare litt liten tispe. Og har vel 75% av reviret sitt i Sverige :shock:

Men dette begynner å ligne på noe, bare disse får være i fred. Da er det ikke lenge før Oslo og "omhegn" får disse rundt husveggene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Miljøvernministeren vil sette ut finsk ulv

 

Da er det vel bare å anmelde MD til Økokrim, for at de planlegger miljøkriminalitet? Dette er vel heller ikke "solo-miljø-terrorisme", som overvåkningen ville sagt?

 

De "SGT"-folka, som ruster seg med spesiallagde, lyddempede sub-sonic-våpen, blir hvertfall tiltalt og straffet for "å planlegge" en forbrytelse. Hva skiller dem fra folka i MD, som planlegger å bryte loven ved ulovlig utsetting, tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det. De kommer uansett østfra. Fra den store eurasiske taigaen. Det er der kjerneområdet for ulv er. Ikke en liten flekk et sted i norge.

La også merke til at kommentarene under var de vanlige. At bøndene skal passe bedre på sauene sine. Byfisene tror dette handler kun om sau.

 

@Jegermeistern: Vet du hvor det ble av den ulvejakttråden? Det siste jeg så, var at den var stengt for moderering? Siden har ingen sett den.

Jeg vet at de kun genererer krangling og støy, men så lenge personangrep og annen styggedom blir moderert, så burde det gå an å få krangle om dette i en egen tråd? :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://www.nationen.no/2012/03/07/landlig_livsstil/jakt/hjort/noah/jaktstart/7292202/

NOAH anmelder DN for fremskyndet jaktstart på hjort

 

Alltid en del rare kommentarer å lese, men her var det faktisk veldig lite støtte til noah borsett fra dette jeg ikke kunne unngå å legge merke til.

 

"Det er vel også allmennkunnskap at nyfødte kalver ikke alltid er i følge med mora den første tida. Det er dermed stor risiko for at kalver som fødes på sensommeren eller tidlig på høsten etterlates hjelpeløse, fordi jegerne skyter tilsynelatende enslige koller som har kalver liggende i skjul. Dette problemet vil forverres med de nye jakttidene.

 

Det er vel også allminnelig kjent at kalvingstiden er blitt forskjøvet mot høsten for en del av kollene, som følge av at de selv har vokst opp morløse og dermed har fått et dårligere utgangspunkt og kommer seinere i brunst enn normalt. I stedet for å ta høyde for dette, og gi kalvene til disse kollene tid til å bli gamle nok til å følge mora, flyttes jaktstarten enda nærmere kalvingstiden for disse kollene.

 

Noen jegere er ærlige nok til å innrømme at de skyter flekkete kalver om høsten, kalver ned til 7 kilo, og noen ganger koller med melk i juret. Slike koller kan ha blitt fraskutt kalven, men de kan like gjerne ha en nyfødt kalv liggende et sted i buskene. Andre jegere velger å gjøre narr av de som setter fokus på dette etiske problemet…"

 

Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine. :shock:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Statsminister Jens Stoltenbergs ord om at terrorister ikke skal lykkes med å endre vårt samfunn, burde vel holde? Et eventuelt svar kunne jo hatt tittelen: "De som går terroristens ærend".

 

Denne Aspøy presterer vel det mest nedrige eksempel på brønnpissing som er offentliggjort, etter at Hølmebakk tok oppgjør med denne typen mistenkeliggjøring!

 

Aftenpostens artikkel om knivdrap burde kanskje kunne brukes? Jeg kunne tenkt meg å skrive en lengre kronikk om temaet, men det får jeg nok ikke tid til før evt. i påskeferien.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern: Den tittelen liker jeg veldig godt. Du må gjerne få med ett ord og to om forkasteligheten rundt det å bruke hendelser som dette for å fremme sin egen sak. Gjerne avslutte med en liten satirisk tekst der temaet er; Dette liker ikke jeg, derfor skal ingen andre drive med det-mentaliteten. Hvorvidt det siger inn hos de det er ment for, tviler jeg veldig sterkt på, men "vi" tar da i det minste til motmæle.

 

Til påske sier du? Vel, bedre sent enn aldri. Hadde jeg hatt skriveferdighetene på stell, skulle jeg tatt på meg oppgaven selv, men jeg ender som oftest opp med tekst som er usammenhengende og raljerende, så jeg står over. Jeg leser gjerne teksten for innspill, om det skulle bli aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.8268699" target="_blank

 

NRK har også en story om kråkejegeren i Seim. Interessant nok står det hos NRK at politiet var lynraskt ute siden folk ble skutt mot: de var på plass allerede etter "over en time"........

 

Ja sånn går det med den bemanningen politiet har, og det er attpåtil sommerferie. Det stod i ene artikkelen at det tok en time før politiet kom. Med en bemanning på maks 4 i hele Nordhordland, sier det seg selv at de trenger bistand. Store avstander og lite politi.....og det tar nok en halvtime for politiet i Bergen å kjøre fort ut til Seim. På høy tid med en beredskapstropp i Bergen oppsatt på helikopter og go-fast båter sammen med 4/6-hjulinger, snøscooter og firehjultrekkere ala Suburban/Gelandewagen.

 

Dette er selvfølgelig helt urealistisk, men om ikke mange år blir dette nødvendig, og hvilken ressurs dette hadde vært ...takk Jens.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10060601

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10060601" target="_blank

Håper han blir fikjent!

 

Ulv er en kritisk truet dyreart. Derfor er saken av stor prioritet, sier aktor Aud Ingvild Slettemoen
Fan til pisspreik! Skulle ønske vi fikk en rettslig kjennelse som fastslår at ulven ikke er i nærheten av utrydddingstruet. :evil:

 

Som Gunnar Gundersen fra høyre sa:

Norge har aldri og vil aldri bli viktig eller sågar ha noen som helst betydning for dens overlevelse. Vi vil alltid befinne oss i randsonen for den russiske ulvens utbredelse og et nasjonalt, norsk bestandsmål for en ulv det skytes anslagsvis 15000 av i Russland hvert år, er fullstendig meningsløst.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bot for å ha slått i hjel en hoggorm!

 

Vi diskuterer ofte "tryneboka" her inne - og en god del av oss har ikke meldt oss på denne sladder-greia. Vi går sikkert glipp av mye "nyttig informasjon" - men slipper også mye mas, i tillegg til at vi ikke legger privatlivet vårt åpent for alskens kremmere.

 

Når noen først "tilstår" overfor all verden på denne måten, har ikke politiet noe valg, men må følge opp saken. Det er ganske tydelig hva politijuristen mener om det:

- Polisen har sedan utrett händelsen. Utredningen bestod i princip av utdraget från Facebook där det stod vad som hänt och det förhör man höll med kvinnan, säger Stig Andersson.

Hur vanligt är det att man blir bötfälld för att ha slagit ihjäl en orm?

- Jag har aldrig träffat på det tidigare. Jag visste inte ens att det fanns huggorm i de trakterna, säger kammaråklagare Stig Andersson – som inte har Facebook.

- Nej, jag har ett privatliv och vill att det ska vara så i fortsättningen också.

Tiltredes!
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det er helt greit å ta seg en øl eller 2 når jakten er ferdig, ingen ting gale med det.

Sovner som regel midt i den andre, når man har trampet rundt med hundene en hel dag. Uten en duggfrisk en etter en lang dag hadde ikke jakta vært skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sendte mail til synseren..

 

 

Hei! leste nettopp en artikkel som du har kokt sammen en blåmandag. Kanskje en tur innom lovdata kan lønne seg neste gang.....

 

 

"• Alle må bestå en årlig skyteprøve der alle fem skudd må sitte innenfor et avmerket felt på en reinsdyr-figur på 10 meters avstand. Før prøven må jegerne ha 30 treningsskudd."

 

Instruks om skyteprøve for storviltjegere

Fastsatt av Direktoratet for naturforvaltning (DN) april 2006: For hver rifle som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt må det skytes fem -5- skudd mot dyrefigur. For rifler med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt skytes fem –5- skudd mot dyrefigur. Alle 5 skudd skal være treff innenfor et innsirklet felt, 30 cm i diameter, som er angitt på figuren, men ikke synlig fra standplass. For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det i en serie på tre -3- skudd være -tre- 3 treff innenfor sirkelen. Denne delen må avlegges med jaktammunisjon og ekspanderende prosjektil (blyspiss, hullspiss e.l.). Skyteavstanden skal være minst 100 m mot stillestående dyrefigur i format 1 x 1 m. Figuren skal være typegodkjent av Direktoratet for naturforvaltning.

 

 

"• Våpen skal ligge i kofferten i futteral uten skudd i magasin eller løpet under transport i bil"

 

Våpenloven§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

 

"• Når flere jegere går sammen i skogen, skal våpenet ikke ha skudd."

 

Viltloven§ 45. (ferdsel med våpen på annen manns grunn)

Ferdsel med skytevåpen eller fangstredskap er forbudt i utmark der en annen har jaktrett, med mindre det skjer i lovlig ærend, og våpenet bæres uladd.

 

 

Ellers nevner lovdata ingenting om at jegere ikke kan gå med ladd våpen sammen på jakt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.dagbladet.no/2012/10/25/nyheter/innenriks/drapstrusler/24029445/" target="_blank

 

Radikal islamist truer jødiske med AK47 ervervet med bestått jegerprøve.

 

 

Så den akkurat på dagbladet selv, han kan jo spare seg for jegerprøva da. Må vel skaffe våpenet ulovlig uansett. Personlig mener jeg at sånne personer burde bli sendt ut av landet fort som mulig, selv om Norge er et sosialist land. Tar vel ikke lang tid før det kommer en organisasjon og sier det er uetisk å sende ut personer på det grunnlaget han selv legger frem på Facebook. Skuffende isåfall.

Link to comment
Share on other sites

Stikkordet er edruelig og skikket så han har mer eller mindre garantert at han aldri vil få innvilget våpensøknad med slike utsagn. Forøvrig idiotisk å gi fjompen spalteplass på en slik måte. Det hadde vært fint med litt mer fokus på at 1: Han er idiot som selv sikrer at han aldri kan få lovlige våpen og 2: Alle "kompisene" hans er i Syria og "kjemper", mens han selv står og skryter av at han skal ta jegerprøven og skyte ubevæpnede i Norge. På en feighetsskala fra 1-10 hvor 1 er feigt og 10 er modig fremstår dette for meg som en soleklar ener og noe det burde reflekteres over i avisene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker, Chiefen, jeg har hatt mer enn nok med å sette meg inn i de reglene fra Mattilsynet som har omhandlet de stedene jeg har arbeidet.

 

I forbindelse med at jeg var på gjeting i Ringebu-fjellet i sommer, sa en venninne (som arbeider i et miljø der man kanskje er mer positiv enn mange her inne til "fargerikt fellesskap") at det ikke var sikkert det bare var rovdyr og naturlig dødelighet som var årsak til sauetap. I "rett-troende" muslimske kretser er man visstnok ikke bare fornøyd med at Muslimsk Råd har godtatt at dyr som skal halal-slaktes, blir bedøvd med elektrisitet før strupen blir kuttet over (jødene godtar jo ikke dette som "kosher-slakting",

). Derfor vil de slakte sjøl, for å være sikker på at det skjer slik Allah vissnok har påbudt. Hun rådet meg til å følge nøye med på hvem som parkerte på steder der det var kort vei til sauebeitene.
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...