Jump to content

Den store tråden om haglelading


olemm

Recommended Posts

Har ved flere anledninger lurt på små ting rundt haglelading, men føler det er for lite til å starte en ny tråd, lanserer derfor denne snikksnakk-tråden hvor man kan diskutere alt som handler om lading av hagleammo. Erfaring fra slike tråder i andre forum er at de vokser og vokser, og ender opp med å inneholde ganske mye nyttig informasjon etterhvert. La oss håpe det samme skjer i dette tilfellet.

 

Kjør debatt:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Begynner med et spørsmål,

 

Jaktdepotet er utsolgt for Alliant Steel og får ikke inn dette igjen før til neste år, dataene jeg har handlet inn komponenter til, var ment med Steel kruttet.

 

Har Chedditehylser, VP60 wads og us 1 go us 4 stålhagl.

 

Når jeg leter etter data til dette i kombinasjon med krutt som er tilgjengelig i Norge (les Longshot osv) finner jeg bare data til Fiocchihylser.

 

Skal jeg gi opp, og bare bestille Fiocchihylser fra Siarm? Eller er det andre steder hvor jeg kan få tak i data til raske stålladninger med Cheddite og VP60?

 

Klør i fingrene etter å begynne å lade nå som alle komponenter, presse osv er i hus, mangler bare krutt!

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Fiocchi och Cheddite laddar rätt lika , och laddar man samma data stål får man lägre tryck och fart , iaf de 25-28g laddningar jag använt.

 

Du kan ju som alltid rekommenderas börja med en lägre dos, du ser ju på kronografen om du får ut lika fart.

 

I den lightning speed II manualen jag har så ser man klart att det är trycket som är avgörande för farten, sen är inte Longshot data så

 

vanligt längre i usa , jag har en del men har aldrig provat. säger datan ny eller beg hylsa ? och är det med 616 primer ?

 

Skulle det handla om bly hade jag skiftat rakt av. Jag förstår inte forats hagelpolicy när man med kula exprimenterar hej vilt,

 

det är för övrigt rätt lika på Rosoft där de som laddar kula tror man får bössan i ansiktet vid minsta avvikelse, samma killar

 

snackar gladeligen om " cut-shells" och att byta ut haglen mot en slug för att få " fattigmanna-slug " = jävla vansinnigheter.

 

du har större avvikelser i om du stukar till 57,5 istället för 58mm eller i Fiocchis 616 tändhattar ( cx2000 är jämnast)

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet hagl og wads i dk, men har ikke noen planer om å dra til Danmark med det første.

De dataene jeg har sett med vp60 wads har 616 primer. Står ikke om det er med ny eller brukt hylse.

Er det slik å forstå culot at man kan bruke cheddite og fiocchi hylser om hverandre? Så lenge man begynner med en lettere ladning? Og jobber seg oppover

Og passer 616 primere i cheddite hylser?

Vet ikke hvor komfortabel jeg er med det, har hele tiden tenkt at jeg skal kun holde meg til trykktestet data;)

 

 

Er det noen på forumet her som har noe Steeelkrutt til salgs? ;)

Link to comment
Share on other sites

Italienska tändhattar passar i italienska hylsor , och om du trycker ur tändhatten

FÖRE kalibrering så sitter den ännu bättre. 616 & cx2000 benämns i samma

Kategori i italien , jänkarna vet inte ens om att det finns cx1000 så dom

Skriver cheddite 209 vilket aldrig skulle ske i Italien.

Cx2000 benämns något starkare än 616 , men även den som är jämnast.

Och om inte laddningen är i MAX zonen skulle jag inte nojja vare sig över hylsorna

Eller cx2000/616 , speciellt inte om STEEL krut används...

 

Jag brukar om jag är tveksam ladda 0,10 gram under angiven data.

 

I italien säger man att 0,05gram +/- ger 8ms +/- när det gäller bly.

 

Jag kan berätta om när det jobbades med ståldata jag gett dom baserade

På data jag fått från DRS, och dom var förfärade över den hemska rekylen

I 32g stål @ 480ms men då gick dom ner 0,05gram och det vart en enorm skillnad i

Rekyl, farten var fortfarande de god och träffbilderna fina. Orginalet var på 34g@480ms

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet hagl og wads i dk, men har ikke noen planer om å dra til Danmark med det første.

De dataene jeg har sett med vp60 wads har 616 primer. Står ikke om det er med ny eller brukt hylse.

Er det slik å forstå culot at man kan bruke cheddite og fiocchi hylser om hverandre? Så lenge man begynner med en lettere ladning? Og jobber seg oppover

Og passer 616 primere i cheddite hylser?

Vet ikke hvor komfortabel jeg er med det, har hele tiden tenkt at jeg skal kun holde meg til trykktestet data;)

 

 

Er det noen på forumet her som har noe Steeelkrutt til salgs? ;)

 

Var har du fått datan ifrån ? Normalt så avser amerikanska data " once fired hulls"

Och laddar du nya hylsor så är trycket lägre.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Lade cheddite og fiocchi om hverandre og justere kruttmengden deretter, mikse tennhetter...hmmm

 

La meg si det sånn: jag hadde aldri gitt det rådet til noen, og ihvertfall ikke på ett åpent forum som leses av både erfarne og uerfarne.

 

Sier ikke at det ikke kan gå bra men krysser man først terskelen og går bort fra solide data for å "synse" vil du ett eller annet sted på den linja skyte med overtrykk.

 

Ja krymp innvirker, krutt batcher er forsjellige, nye vs once fired osv men det er gode grunner for ikke å slingre, ikke gode grunner for å tilføre ytterligere usikkerhetsmomenter.

 

Er du i tvil send patroner til Eurenco, få dem trykktestet så vet du.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Lade cheddite og fiocchi om hverandre og justere kruttmengden deretter, mikse tennhetter...hmmm

 

La meg si det sånn: jag hadde aldri gitt det rådet til noen, og ihvertfall ikke på ett åpent forum som leses av både erfarne og uerfarne.

 

Sier ikke at det ikke kan gå bra men krysser man først terskelen og går bort fra solide data for å "synse" vil du ett eller annet sted på den linja skyte med overtrykk.

 

Ja krymp innvirker, krutt batcher er forsjellige, nye vs once fired osv men det er gode grunner for ikke å slingre, ikke gode grunner for å tilføre ytterligere usikkerhetsmomenter.

 

Er du i tvil send patroner til Eurenco, få dem trykktestet så vet du.

 

-L-

 

När skickade du till Eurenco senast :winke1: Danskarna skickade rätt mycket förr vet jag, men sedan vart dom i luven på varandra och de data som fanns

är inte tillgängliga längre , sen hissar Jänkarna rödflagg när dom ser datan över de sk " Danish loads " dessa laddningar skjuter dock danskarna hela dagarna.

 

Du vet mkt väl att det inte är några större skillnader på Fiocchi och cheddite hylsor och nu har ju Fiocchi åxå börjat m plast botttenpropp ala Cheddite .

likaså är det inte heller nån större skillnad på 616/ cx2000 annat än att den senare är jämnare,med Fiocchi 616 kan det komma " spikar " ibland.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

När skickade du till Eurenco senast :winke1: Danskarna skickade rätt mycket förr vet jag, men sedan vart dom i luven på varandra och de data som fanns

är inte tillgängliga längre , sen hissar Jänkarna rödflagg när dom ser datan över de sk " Danish loads " dessa laddningar skjuter dock danskarna hela dagarna.

 

Du vet mkt väl att det inte är några större skillnader på Fiocchi och cheddite hylsor och nu har ju Fiocchi åxå börjat m plast botttenpropp ala Cheddite .

likaså är det inte heller nån större skillnad på 616/ cx2000 annat än att den senare är jämnare,med Fiocchi 616 kan det komma " spikar " ibland.

 

/ P

 

Jeg sendte til Eurenco sist jeg ikke fant det jeg trengte fra "the Danish loads" som jeg har en komplett utgave av :winke1: 1oz/VP60/Steel og Fed2909A. Danish loads lister bare cx2000 og Fio 616.

 

Kanerne kjenner ikke CIP vs SAAMI, derfor er de skeptiske.

 

Folket her inne får gjøre sine egne betraktninger om bytte av komponenter er ok eller ikke, jeg anmoder på det sterkeste å holde seg til sikre data.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte til Eurenco sist jeg ikke fant det jeg trengte fra "the Danish loads" som jeg har en komplett utgave av

 

Finnes disse tilgjengelig på nett? Ser at de er omdiskutert på duckhuntingchat btw. Mulig det har bakgrunn i ulike måter å måle trykk på.

Link to comment
Share on other sites

Haglene vil til en hvis grad bli "komprimert" ned i forladningen i avfyringsøyeblikket, men dette gjelder i mindre grad med stål enn mykere haglmateriale. De haglene som ligger på toppen vil ikke yte samme presset mot haglpipene som de haglene som ligger i bunn av forladningen, men jeg foretrekker uansett at alle stålhaglene får plass nedi forladningen. Dette reduserer også risikoen for at hagl skal lure seg på utsiden av forladningen.

 

Det finnes en del fabrikkammo i stål der noen mm av haglsøylen er over forladningen.

 

Et annet spørsmål er hva en skal med 50 gram stål i en patron. Pga den lave egenvekten er det mye hagl i en stålhaglpatron og jeg ser ingen fordeler med å gå over maks 35 gram stål. Hastigheten er det viktigste med en stålpatron og jeg går aldri over 32 gram stål når jeg lader. Skyter ender og kråker med 26,5 gram us 6 stål. Skyter da over lokkefugl/hubro og har god kontroll på avstanden. Dekningen er mer en god nok innen normalt haglehold. Fokuset bør ligger på hastigheten som bør over minimum 450 m/s med stål og gjerne 500 m/s eller mer . Dette er ikke noe problem med ladninger opp til 30 g stål.

Link to comment
Share on other sites

Detta är klippt från " köreregler " och ska ni leva efter det är haglelading dömt att dö sotdöden i Norge

 

Vi skal ha fokus på sikkerhet først og sist. Det skal alltid oppgis kilde for ladedata! Det skal kun legges ut trykkskutte data fra publiserte ladetabeller. Evt. ”egne” ladninger skal aldri oppgis. Grunnen til dette er at haglepatroner ikke oppviser trykktegn som kan tolkes av hjemmeladeren.

 

 

Detta kan vara anledningen att jag får så mycket PM 8)

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det er bare bra å poste data, men legg gjerne inn forbehold om at den f.eks ikke er trykktestet eller om en har byttet tennhette fra f.eks Win 209 til CCI209 el.l. Samtidig så bør dataen henge på greip og være på den trygge siden. Da betrakter jeg den ladningen som et utgangspunkt for å lade mine egne patroner. I slike tilfeller sammenligner jeg alltid dataene med tilsvarende ladninger og reduserer ladningen med f.eks 3 grains krutt før jeg skyter over kronograf og gjør nye vurderinger. Dette blir i utgangspunktet tilsvarende som ved rifleladning.

 

Bruker en samme tennhetter og krutt over lengre tid vil en også med hagleladning kunne lese trykktegn, men en har et mindre spekter å spille på når det gjelder trykk enn ved rifleladning. Dermed gjelder det å ta det med ro, høste erfaring og bruke kronograf flittig.

 

Til de som sier at flate tennhetter på hagle betyr alt for høy trykk, vil jeg bare anmode om å se på tennhetten til fabrikkladet Federal Black Cloud 12/76 før og etter avfyring. Dette betyr ikke at en kan lade alle tennhetter/ladninger til flate tennhetter, men det gir en indikasjon på at ting ikke er så svart/hvit med hagleladning som mange gir inntrykk av.

 

Jeg holder meg ikke slavisk til oppgitte ladedata, men sammenligner alltid med en rekke tilsvarende ladedata og bruker kronografen ofte. I tillegg bruker jeg samme tennhette og et begrenset utvalg krutt. Det som overrasker meg er de som tviholder på at alt skal være etter faste data men samtidig benytter bushinger «ukritisk», jeg kontrollveier alle mine jaktladninger. På en digitalvekt av god kvalitet er dette veldig fort gjort. Etter min erfaring er variasjonen i hva bushingene gir større en forskjellen på f,eks CCI 209 og Win 209, eller Fiocchi og Cheditte hylser .

 

Det finnes mange forum og informasjonskilder på nettet som er nyttige for å lære seg hva som går og ikke. Det finnes også mange som lader som meg, men de snakker som regel ikke så høyt om det fordi en møter så stor motstand fra de som ser på oppgitt ladedata som det eneste rette. De fleste ladedata er utviklet under adskillig høyere temperaturer en vi normalt har i tillegg er det lagt inn «store» sikkerhetsmarginer, dermed er det stor sannsynlighet for at mye av dataen vil gi for lavt trykk/hastighet som fører til skadeskyting ved norske forhold.

 

Til slutt vil jeg bare understreke at jeg med dette ikke anmoder om å eksperimentere vilt med egne data, men at jeg ønsker å nyansere bildet av haglladning litt. Sitter med følelsen av at mange potensielle hagleladere blir skremt fra å komme i gang fordi ting blir overkomplisert/dramatisert.

Link to comment
Share on other sites

Finnes disse tilgjengelig på nett? Ser at de er omdiskutert på duckhuntingchat btw. Mulig det har bakgrunn i ulike måter å måle trykk på.

 

Du kan få en kopia av Danska ladningarna på mailen om du vill, skicka PM för det är väl så man måste göra saker här :wink:

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Fint med en tråd med ren snikksnakk :)

 

Kommer med et spørsmål anngående tenhetter og hylser.

Har hørt at Federal 209A tennhetter vistnok skal sitte løst i Cheddite-hylser. Ser at BPI har såkalte Primer Pocket Resizer, men har ikke en slik per d.d.

Har ladet et par patroner ut fra testede ladedata, men hettene sitter. Har ikke hadd problemer at de faller ut under lading.

Spørsmålet er, sitter de GODT nok til at patronene kan avfyres? Hettene er ikke løse på noen måte, men de sitter kansje ikke like godt som de ville etter at man har "resizet" hette lommen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt om folk som lader for hagle opp gjennom, men har ikke studert haglelading detaljert. Nå begynner interessen for dette å komme sigende. Hvor bør en nybegynner innen feltet starte å lese? Nå tenker jeg på hva slags utstyr er det man MÅ ha og hva er kjekt å ha. Hvor kjøper man komponenter og hva er bra å begynne med her. Ladedata er interessant å ha for å lese litt her også. Så jeg mottar gjerne på PM ;-)

Ser det snakkes om å sende ladninger inn for trykktesting. Er dette enkelt å gjøre? Er det dyrt? Det er jo en veldig god sikkerhet å kunne gjøre når man er fersk eller beveger seg inn i ukjent område.

Link to comment
Share on other sites

Fint med en tråd med ren snikksnakk :)

 

Kommer med et spørsmål anngående tenhetter og hylser.

Har hørt at Federal 209A tennhetter vistnok skal sitte løst i Cheddite-hylser. Ser at BPI har såkalte Primer Pocket Resizer, men har ikke en slik per d.d.

Har ladet et par patroner ut fra testede ladedata, men hettene sitter. Har ikke hadd problemer at de faller ut under lading.

Spørsmålet er, sitter de GODT nok til at patronene kan avfyres? Hettene er ikke løse på noen måte, men de sitter kansje ikke like godt som de ville etter at man har "resizet" hette lommen.

 

Det är en fördel om du kan knacka ut hatten INNAN du kalibrerar culoten , annars så funkar det verktyget mkt bra och jag körde med det förut när jag laddade " the american way" och

inte begrep bättre :wink::lol:

 

lite tunt superlim är även ett lätt fix ..

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt om folk som lader for hagle opp gjennom, men har ikke studert haglelading detaljert. Nå begynner interessen for dette å komme sigende. Hvor bør en nybegynner innen feltet starte å lese? Nå tenker jeg på hva slags utstyr er det man MÅ ha og hva er kjekt å ha. Hvor kjøper man komponenter og hva er bra å begynne med her. Ladedata er interessant å ha for å lese litt her også. Så jeg mottar gjerne på PM ;-)

Ser det snakkes om å sende ladninger inn for trykktesting. Er dette enkelt å gjøre? Er det dyrt? Det er jo en veldig god sikkerhet å kunne gjøre når man er fersk eller beveger seg inn i ukjent område.

 

Det är inte billigt/enkelt ( men heller inte jättedyrt) och troligen inte lagligt när ni inte ens får köpa tändhattar fr Italien eller primade Hylsor....

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Finnes det andre krutt som kan brukes som Alliant Steel?

Steel er jo nestn aldri og oppdrive i norge så hadd vert greit med flere muligheter.

 

har noen stål ladninger med longshot men er ikke så mye data og finne på det heller.

 

 

3n38 har på pappret liknande brinnhastighet , och jag har lite data från Danmark

 

skicka PM med mailen din

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt om folk som lader for hagle opp gjennom, men har ikke studert haglelading detaljert. Nå begynner interessen for dette å komme sigende. Hvor bør en nybegynner innen feltet starte å lese? Nå tenker jeg på hva slags utstyr er det man MÅ ha og hva er kjekt å ha. Hvor kjøper man komponenter og hva er bra å begynne med her. Ladedata er interessant å ha for å lese litt her også. Så jeg mottar gjerne på PM ;-)

Ser det snakkes om å sende ladninger inn for trykktesting. Er dette enkelt å gjøre? Er det dyrt? Det er jo en veldig god sikkerhet å kunne gjøre når man er fersk eller beveger seg inn i ukjent område.

 

Det är inte billigt/enkelt ( men heller inte jättedyrt) och troligen inte lagligt när ni inte ens får köpa tändhattar fr Italien eller primade Hylsor....

 

/ P

 

Nå tenkte jeg mest på om det er dyrt og komplisert å få noen andre til å ta disse målingene. Ser det blir nevnt at noen sender sine ladninger inn til trykkmåling.

Link to comment
Share on other sites

Kikker på Siarm, og ser på cheddite og fiocchi hylser cal 12. Hva er forskjellen på t1 hylser, t2 osv? Er det forskjellige ladedata på disse?

Og er forstår jeg det riktig når man ikke kan importere hylser som er ferdig primet uten tillatelse?

Ser ikke ut til at siarm selger hylser uten primer.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara höjden på culoten ( 8- 27 mm ) som skiljer och det är samma data, det som skiljer är Tändhattarna

cx2000 är väl den som sägs vara jämnast och den är något hetare än 616 , Nobel sport 686 har dom mkt bra priser på men den tändhatten anses svag

och i jämförelse med Fio 615 . RIO är även bra prissatta och de flesta har UEE-G tändhatt som är Hetare än 688.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan si meg hva slags hylser jeg har her? Er det riktig å forstå at hylser som har stjerner på undersiden er Cheddite?

 

Ser at flere sager opp hylsene for å måle, for å være sikker, har planer om å gjøre dette, men hvor finner man de målene som sier noe om hvilke hylser det er snakk om?

 

43EF6913-0D9E-4534-B7A3-8724EC20B10E_zpsfcrgvzjq.jpg

 

76A666EC-F24B-4831-BAFA-0449029A8787_zpsc65wf2go.jpg

Link to comment
Share on other sites

Super steel-hylsen nr 2 fra høyre kan være Cheddite (mine er det). Gyttorpen til høyre kan være Fiocchi (mine er det).

 

Her er det bilde av begge typene (Grønn er Cheddite, de to andre er Fiocchi):

 

9vavk7.jpg

 

Klipp opp, så sammenligner du.

Link to comment
Share on other sites

Gyttorp og supersteel er cheddite, men vær oppmerksom på at RIO som produseres av Maxam også har stjerner i hylsebunnen, med andre ord "Ikke samme basewad":shock:

Rio Target er merkelig lik Saga leirduehylser :? Og noen mener Saga er Cheddite :shock:

Nobel hylsa er nok fiocchi, tror jeg :roll:

Culot eller noen andre; kan dere tilføye noe på Nobel NSI hylsa???

 

Ikke lett å bli klok på...

Link to comment
Share on other sites

cheddite är enklast att identifiera då deras tändhatt Cx2000 ( som är vanligast) är svartlackad .

RIO och SAGA är båda spanska hyslor och Då lär dom vara fr MAXAM

Nobel Sport är Nobel sport ! och dom har andra färger på sina tändhattar , 686/röd orange 688/svartgrön

 

Fiocchi har ju börjat med en Evo hylsa m plastpropp typ cx2000 , och den säger dom laddar lika med den gamla modellen.

SAGA säger att ALLT och alla komponenter är producerat av dom själva vilket är lögn då dom proppar sina ev egentillverkade hylsor fulla med av andra producerade komponenter.

Pratar vi bly så laddar i princip alla dessa hylsor lika om man använder samma tändhatt, skjutna hylsor beter sig annorlunda än nya beroende på HUR sträva dom blivit inuti.

Jag säger som jag sagt förut , inget jag skulle nojja över men jag skulle se till att använda tändhattar i samma effektområde ( Som man gör i övriga europa :mrgreen: )

Tittar man däremot på stål , så ser man oftast i tex Lightning steel II manualen att heta hattar höjer trycket och farten mest.

 

Jag har nya Nobel sport hylsor T1 och T4 och det skiljer lite i volym men det är inget jag tänker på, det är bara att ta en lägre eller högre förladdning.

Känner man de olika förladdningarna så kan man byta fabrikat annars så kör man på samma fabrikat men olika höjd .

Det som man ska ha koll på är tändhattarna, 686 är mild och 688 är stark men inte så stark som tex cci209m .

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning:

jeg kjøpte cx2000 hetter i danmark i sommer og de var RØDE i lakken.

Så det kan variere... :?

 

 

WFT !! :? Var det en gul pappask med grön text ?? där det stod cheddite ??? hmmm ! det kan vara CX50 som är supersvaga

 

Röd använder Nobel sport 686 och Fiocchi 614 annars ( det är fanen att det ska vara så kukigt att bifoga bilder , jag har alla tändhattar i datorn )

 

Men kolla långt ner på denna sida http://www.ilbeccolungo.altervista.org/ ... 5_Ricarica" target="_blank

 

/ P

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...