Jump to content

Tråden for 7x57R


razumny

Recommended Posts

Ser det ikke finnes en tråd som samler spørsmål rundt lading i 7x57r, så da starter jeg en, så kan vi samle spørsmål.

 

Ifølge Wikipedia, er 7x57r tilnærmet identisk sin ordinære navnebror, men er noe svakere nær randen, og anbefales derfor ladd noe svakere enn sistnevnte. Dette ser vi også tydelig om vi sammenligner ladedata for de to. Se f.eks. Vihtavuori: 7x57r -v- 7x57.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forøvrig et spørsmål: Jeg har fått mine klamme hender på noen Barnes TTSX 140 grains i 7mm. Alt jeg har av krutt på lager er n140; er det noen som har forslag til ladning til den kombinasjonen, eller eventuelt vet hvem i Osloområdet som har n160 på lager?

 

Jeg ser at Vihtavuori i sine ladedata oppgir 38.1 grains n140 som starting load til 140 grs Nosler Ballistic Tip, og lurer på om jeg da kan starte med samme ladning?

Link to comment
Share on other sites

Bør kanskje starte litt under siden det er en kobberkule. Har selv aldri ladet med n140 men har hatt noen heite landinger med n160 og accubond 140gr. Gikk over til tyngre kuler etter hvert men har planer å lade opp ballistic tip i 120 gr til reven og da blir det nok en dose n140.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det går ikke homogene kuler gjennom mine brytevåpen i alle fall. Tar ikke sjansen på høyt trykk. Jeg er skeptisk til Swift A-frame også, men den solide skilleveggen på tvers inni kula. Accubond og sånt bruker jeg, lader Hornady Interbond i 7x57R, men ikke homogene kuler.

 

For øvrig synes jeg det er et styr å finne god jaktkule og helmantel som går likt (nok). Kunne ikke tenkte meg å lade opp spesialkule til rev og sånt... Men det er nå bare meg da.

Link to comment
Share on other sites

Interessant poeng. Svogern min skyter samme kula i samme type våpen, og har gode resultater.

 

Jeg finner 175 grs Vulkan i ladetabellen til Vihta, med startladning på 40,6 grs n160; om jeg skjønner ting rett burde det da også være en god startladning for 170 grs Oryx?

Link to comment
Share on other sites

Har noen tips om en kule å bruke på småvilt i dette kaliberet?

 

Helmantel? Jeg bruker Norma sin helmantel. Den har rykte på seg for å være vanskelig å få god presisjon på. Jeg har ikke fått testet nok enda. Har ikke testet andre helmantelkuler men ser at Partizan har en tung en. Tung kule = lang kule = høy BC, om kuleformen er rett. Høy BC = brukanes på lange hold, og på jakt på små mål på varierende avstander (gås, toppjakt mm). http://www.hjemmelading.no/produkter/1188467871/1207568053/1213879577

Link to comment
Share on other sites

Dette bør bli en fin tråd.7x57 er jo et veldig godt valg både med og uten rand.Ser at trådstarter skriver at R patronen lades svakere grunnet svakere hylse.De fleste R patroner lades til lavere trykk en sine "randløse" brødere grunnet at disse brukes i brytevåpen som jo bør ha litt lavere trykk en boltrifler.Som skaubjønn sier bør brytevåpen med lodda piper slippe unna homogene kuler,Det finnes masse andre gode 7mm kuler og velge i.

Mitt våpen (merkel drilling) trives best med krutt som n-150,n-160 og mrp.Tror n-140 er i raskeste laget for 7x57r.

Jeg bruker n-150 til 140-150 grs kuler og n-160,mrp til 160-175 grs kuler.175 grs kuler er kansje i tyngste laget,men presisjonen med 175 grs partition er meget god,selv om hastigheten blir litt lav.

 

i linken under er det mye data til 7x57r.Disse er oppgitt av privatpersoner og bør nok i enkelte tilfeller ikke brukes helt ukritisk.

 

http://robsoft.nu/databaser_se/laddata/ ... p?MainID=4

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Følger opp ladedata-spørsmålet mitt fra tidligere, med følgende info fra QL:

 

Kule: 170 grs Oryx

Krutt: n160

Min: 43,5 grs

Max: 46 grs

 

Jeg startet enda lavere enn det, på 41 grs. Ingen tegn til trykkproblemer, men ganske heftig med soting inntil jeg kom til 44 grs.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettop handla en kombi i 12/76-7x57R som jeg har kjøpt inn diesett og hylser til.

Da jeg har en 7mm Rem mag fra før bruker jeg kuler som jeg allerede har.

Min ladning for en Lincoln kombi med loddede løp er:

Kule Win 150 Powerpoint

Krutt: Norma 19 46 grain

Hylse Partizan

Hette: CCI LR.

Denne kombinasjonen gir 800 m/sek

Denne kombinasjonen gir samlinger på ca 3 cm på 100m når løpet får kjøle helt mellom skuddene.

Problemet med loddede løp er klatring.Denne kombien setter skudd nr 2 ca 10 cm rett over det første og nr 3 ca 3 cm over det andre skuddet.

Denne blir i hovedsak brukt til rådyr og toppjakt.

Noen med erfaringer med denne kula på storfugl?

Har skutt 4-5 rådyr med den i 7mm Rem mag og der er den for ekplosiv,men da har jo kula 200 m/sek høyere utgangshastighet

Link to comment
Share on other sites

Skal lade 7,57 R. dette er et ukjent kaliber for meg, samt første brekkvåpen jeg skal lade for.

 

Ønsker å benytte N150 krutt da det er dette jeg har og benytter til andre kaliber i stor grad.

 

Har også noen 140 grs Sierra gameking kuler i 7mm tilgjengelig.

 

Er det noen som har ladedata til kuler med vekt mellom 140-160 grs med vv N150 de ønsker å dele så hadde det vært topp.

 

våpenet er forøvrig en Sabatti kombi med 60 cm frittliggende løp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen tanker om valg mellom kulevekt 140grs , 150grs og 160grs sierra gameking? Har dere erfart at lette kuler gir bedre presisjon vs tungekuler?

Ser i ladeboken utgave 6. At de finner best pressisjon i 160 grs kulene og at alle kuler fikk best pressisjon med N160 krutt. Testvåpen der en merkel drilling..

 

Ønsker å ha best forutsetning for å finne god ladninga før jeg setter i gang, så er takknemlig for alle som deler sine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

I påvente av diesette kjøpte jeg en pakke med selleri å gullrot 140 grs for å skyte inn ny kikkert til kombien. Dette var noe utfordrende da egenspredningen, selv med kaldt løp var over 20 cm på 100 meter. Kjøper ikke flere pakker.

 

fikk så benytta noe hjemmeladet 156 grs interlock som fulgte med på kjøpet av kombien. Denne samla 3 skudd på 2,5 cm. Kald skutt. Gikk frem og tilbake til skiva mellom hvert skudd.

 

Tror derfor jeg baserer meg på å teste 150 grs kulerpnå i starten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå lada opp følgende til testing:

40 grs N150 bak 140 grs nosler acubond

41 grs N150 bak 140 grs nosler acubond

42 grs N150 bak 140 grs nosler acubond

 

41 grs N150 bak 140 grs sierra gameking

42 grs N150 bak 140 grs sierra gameking

 

Aller er laget med total lengde på 77 mm. Nye normahylser og federal hette.

Maks lengde med noslern var 86mm!!!

Maks lengde med sierran var 84 mm!!

 

Er dette normalt? Noen kommentarer før jeg brenner av disse?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er det noen som sitter på en testet ladning til Partizan sin 173 grain helmantel? Skal bruke Norma hylser og en Blaser D99

Er førstegangslader så hadde vært supert med litt hjelp, finner kun Norma sin 140 grainer og den samler ikke spesielt bra så tenkte forsøke Partizan selv om den er rimelig tung.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at de fleste vanlige blyspisser vil fungere veldig godt i dette kalibret ,da kulevekter i 150gr klassen ligger på ca 800m/sek i dette kalibret.Eneste erfaring jeg har er ett rådyr i høst med kombien i 7X57r og 140gr Nosler accubond.Det var i allefall et fint slakt.Tror nok at vanlig blyspiss vil fungere like fint i allefall på rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Siden det nesten er kul umulig å få tak i fmj kuler til 7x57r, så lurer jeg på om det er noen som har erfaring med å bruke matchkuler på småvillt.

Tenker da på Sierra MK eller nosler custom competition eller andre matchkuler

 

Neste spørsmål:

Jeg har n140 og n11 krutt.

 

Er det noen som kan QL på nosler custom competition 168gr og n11 krutt?

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Har brukt Norma 150 grain FMJ, Sierra MK 130 og 150 grain på fugl i 7x65R.

 

Norma-kula var mest stabil, men MK fungerte helt fint den og.

 

Kjøp en pakke med Norma FMJ kuler. Dyrt, men du skyter ikke den raskt opp om du har et brytevåpen med flere piper.

 

Hva med Scenar? Har brukt denne med godt hell i 6,5.

 

Styr unna Custom Competition, denne lager grøt da den er myk.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Endelig fikk jeg klaff med hjemmeladd til min Merkel 96K :mrgreen:

156 grs Norma Oryx

46 grs N160

Norma Hylser

Federal LR tennhette

COL:75.50mm

 

150 grs Norma FMJ

46 grs N160

Norma Hylser

Federal LR tennhette

COL: 75.00mm

 

Begge samler sub MOA

 

Litt aber at FMJ går 7 knepp under Oryx, men det kan jeg leve med.

 

I tillegg fikk jeg fatt i 220 skudd med Selleri og Gulrot 140grs FMJ fra en sportsforretning som la inn årene. Disse har likt treffpunkt som mine Oryx, men sammling er bare ca 35-40mm.

 

Happy days :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...