Jump to content

saltstein til vilt


aanygaard

Recommended Posts

Har brukt saltslikkestein til hjort med varierende hell. Det kan kanskje skyldes at hjorten her kan rusle ned i fjæren og ete tang? Stein oppe på 5-600 meters høyde har derimot funket fint.

Den du har funnet er jo såpass eksklusiv at gourmet-elg kommer til å stå i kø for å smake uansett annen tilgang på salt :smile:

 

I alvor er det vanskelig å si noe om det, men skulle tro at salt er salt uansett hvor det kommer fra. Det saltet vi har her i landet kommer fra Brasil, Australia, Middelhavsområdet og nå også båret ned fra Himalaya.

Link to comment
Share on other sites

Skal du montere stein i et område med mye sau må du huske å montere den så høyt at ikke sauen får tak i den. Sauen dør av å slikke i seg store mengder salt, spesiellt fra den Røde og Viltsteinen da de inneholder veldig store mengder kopper som er det farlige stoffe for sauen.

 

Jeg har brukt Rød og vanlig hvit 10kg stein fra FK og elgen her i Nord Norge er veldig glad i begge de to.

 

jeg kjøpte forøvrig også en eplesmak stein til 250kr, men av alle de mange hundre bildene jeg har av elg på min stein, så har jeg kun et bilde som viser elg som sleiker på elpesmak. (den henger 50cm unna den andre)

Eplesmak er definitivt ikke verd pengene da viltstein koster mellom 50 og 70kr for 10kg på FK. Har hørt av andre at eplesmak fungerer i Nord Norge også men det er ikke min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått tømt viltkamera ved saltstein, type hvit, fra Felleskjøpet. Den kostet vel sine 70 kroner.

 

Jeg har måtte revurdere kraftig om dyra er interessert i saltstein her på Nordvestlandet. Dyra er helt klart på saltsteinen, på stammen den står på, og jorda under.

 

Ligger noen bilder på: http://viltstell.blogspot.no/2014/09/sa ... tt-om.html" target="_blank

 

'kanerne driver å mikser salt/mineraler i den lokale jorda til deres whitetail hjort i groper. Ser ikke verre ut enn at våre hjort og rådyr også setter pris på det samme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

De fleste har vel hørt om Elg i solnedgang og noen har muligens et forhold til akkurat det bildet.

Litt mer uvanlig er det å høre om og ikke minst se et bilde av Saltstein i solnedgang, så her bildet :mrgreen:

IMG_1510_zps678b4f22.jpg

 

Var en tur ute i busken her om dagen for å få litt frisk luft og trim. Da passet det bra med en sving oppom den nylig utsatte saltsteinen.

Den gamle forsvant for flere måneder siden etter hyppige besøk av div Elg

Jaggu hadde det vært elg innom den nye også, kun etter få dager.

 

Har plassert saltsteinen strategisk oppe i ei li, godt synlig fra bålplassen nøyaktig 906 lasermålte meter unna.

Stemingsbilde fra bålplassen, med reve og røysekattspor og greier.

Er forresten jækla mye røysekattspor å se i dette området. Spor både på kryss og på tvers, så litt fellefangst hadde muligens vært på sin plass.

IMG_1490_zps4e71f724.jpg

 

Har hatt mange fine stunder på den bålplassen, medbringende kikkert og spottescope. Nesten ingen ting kan sammenliknes med elgtitting i sene sommerkvelder og en kopp nykokt kaffe i handa. Kan bli religiøs av slik vet dere.

 

Er forresten bare helt fantastisk ute i skogen nå, med lav sol, (litt) snø og fine solnedganger, for å si det slik.

En tur eller tre anbefales for å få med seg stemingen, før sola snur for alvor.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har en saltstein med tilhørende viltkamera stående ute i elgskogen.

Saltstein er godt besøkt....holdt på å si både sommer og vinter.

 

Om dere gidder, har tid og kan avsette noen minutter, kan dere bli med ut i elgskogen, ved å trykke på

linken.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...