Jump to content

17. HMR tråden


Aarvak

Recommended Posts

Hei

 

Tenkte vi kunne lage en egen tråd for kalibereret 17. Hmr. Så vidt jeg har forstått har dette kaliberet blitt mer og mer populært i Norge. Her kan vi dele erfaringer med kaliberet, vise fram egne rifler, diskutere ammunisjon osv. Selv har jeg en rifle under bestilling nå! Håper dette kan bli en aktiv tråd:)

Link to comment
Share on other sites

hei. har en savage 93 17hmr, kappa løp til 45cm og har en a tec demper i caliber 22

er storfornøyd med rifla, hører bare "piske" av kula når den fyres av, min favoritt ammo er gamepoint, har kun brukt den på måse og gås men tror non ryper blir og bøte med livet i løpet av sesongen :)

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg en Anschütz 1517 17 hmr:

http://jga.anschuetz-sport.com/index.php5 produktID=898&menu=109&sprache=1&produktShow=detail

 

Den er kommet for en stund siden, nå venter jeg bare på kikkertsiktet :D Hadde tenkt å kappe løpet til 45 cm jeg også faktisk og sette på en atec 17 hmr demper. Vet ikke hvor mye 17 kontra 22 demperen har å si. Da jeg var ute å testskjøt den ble jeg litt usikker på om jeg skal ha demper på den likevel, da jeg synes smellen ikke var så ille. Skal teste litt uten så får jeg se hva jeg gjør :)

 

Har hørt at CCI sin gamepoint skal være gode saker ja. Skal vel kunne brukes på alt inkl rev. V-maxen har noen sagt at ikke gjør nok skade på reven pga at den når ikke inn til vitale organer, mens gamepointen gjør det.

 

Hvilke erfaringer har du med avstander og vind? Hvor lang avstand har du skutt gåsa på og døde den i smellen? Har skutt gås med 6,5 med norma jaktmatch, men gåsa har flydd etterpå... Håper denne lille rakkern skal gjøre det bedre :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har en CZ455 i .17 hmr. Har .22 løp i tillegg men det blir for det meste liggende i skapet for tiden, trener likegjerne med .17 selv om ammo er litt dyrere. Veldig fornøyd med både våpen og kaliber :)

 

Som nevnt tidligere er kaliberet sensitivt for vind, og det skal ikke så mye til før det påvirker treffpunktet. På alt fra 20-100 meter under normale omstendigheter (litt vind) går det greit, men noe særlig lengre enn det mister kula en del fart og energi og vinden får større påvirkning. Er det vindstille så har jeg ikke noe problem med å strekke holdet på hmr'n til 200 meter. Har tatt mange kråker og duer på rundt 200 meter, går rett i bakken :) Synes kaliberet er fint på duejakt på de dagene jeg lar hagla ligge hjemme. Du slipper hagl i kjøttet noe jeg synes gjør et eventuelt måltid langt mer behagelig ;) Stål hagl er harde :P

 

Når det gjelder gås prøver jeg å få de på så nært hold som mulig, og maks jeg strekker meg ut til her er vell rundt 80-100 meter, gjerne litt nærmere. Generelt sett ville jeg nok gått for .223 på gås dersom jeg hadde hatt det liggende. Men hmr'n er fult brukelig på gås. Jeg bruker CCI gamepoint til alt som er, god presisjon og kraft. V-max blir for mye gris.

 

Generelt når det kommer til avstander vil nok de fleste si at 100-150 meter er maks da kula begynner å dale fort etter dette. Jeg vil likevel påstå at hvis du kjenner kulebanen og har grei optikk er ikke 200 meter noen urimelig avstand under de rette forholdene (vindstille!!).

Link to comment
Share on other sites

kanskje noen har erfaringer med hvilken ammo som går best i .17hmr?

 

personlig har jeg best erfaring med CCI Gamepoint 20gr og CCI FMJ 20gr - samling på størrelse med en 5-kroning @ 100m under ok skyteforhold.

CCI tnt 17gr og CCI V-max 17gr går stortsett likt men med litt større åpning på samlingen innimellom. Altså ikke så jevnt over presis som gamepoint.

Hornady V-max 17gr gikk dårligere, samling på rundt 5 cm @ 100m under samme forhold, våpen, og skytter. Skal teste ut Hornady HP XTP 20gr iløpet av uka, har bedre tro på den!

 

våpenet er ei CZ455 varmint m. a-tec cmm demper og hawke 3-12x50 kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Testet litt forskjellig men bruker bare gamepoint fra CCI nå, og opplever veldig god presisjon med denne. Hull i hull på 100 meter ved vindstille forhold. På de tester jeg har lest om presisjon på 17hmr ammo så skal vistnok Hornady V-max være det råeste, men har ikke prøvd den selv. Bruker stort sett ikke V-max da jeg synes gamepointen gjør jobben godt nok.

 

EDIT: Har forøvrig også cz455 (varmint)

Link to comment
Share on other sites

Har du skutt vilt med både v-max og gamepoint?

Har sett på diverse filmer på youtube og det ser ut som begge ekspanderer greit, men hadde vært greit å vite hva som er fordelene og ulempene med de to på forskjellig vilt. Gamepoint skal vel i teorien være snillere med kjøttet og er tiltenkt bruk på matvilt som jeg har forstått det.

Skal ta en liten test selv så fort den nye børsa kommer. Både presisjon og ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Vell i korte trekk så bør du bruke gamepoint på alt matvilt. Men min erfaring er at alt som er lovlig å skyte med 17 hmr kan likegodt skytes med gamepoint, men enkelte foretrekker v-maxen for litt knall og fall. Forskjellen på de to ammunisjonstypene er ekspansjon av prosjektilet. Gamepoint ekspanderer noe uten å skade for mye kjøtt, mens V-maxen bokstavligtalt sprenger når den treffer. Sistnevnte kan lage et bra hull i en rev, mens på en due sprenger du fort hele brystfileten. Hvis du har planer om å ta vare på noe kjøtt fra småvilt er det derfor en fordel å bruke gamepoint ;)

 

Kjøp et par meloner eller lignende, skyt med gamepoint og v-max så ser du fort forskjell.

 

En liten video som viser v-maxen. Du skjønner greia:

Link to comment
Share on other sites

Det var jo rimelig ekstremt da.

Har sett mange videoer, men visste faktisk ikke at effekten var så voldsom.

 

Ser for meg å bruke gamepoint de gangene jeg bare putter børsa i sekken som supplement til hagla og så bruker jeg v-max de gangene jeg skal jakte predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Løpslengde ja det stemmer. Leste meg frem til det husker ikke helt hvor men jeg fant det i en eller annen tråd her på kammeret. Der ble det testet med forskjellige løpslengder. 19 tommer gav mest fart men også størst variasjon på farten. Er vel litt synd på kjærringa også,kremt. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En liten test jeg gjorde for ei tid tilbake,for dere som ikke har sett den før.

Har fått testa 20grs.hornady xtp,20grs.cci gamepoint og 17grs.cci v-max på 40m idag. Sako Quad 43cm løp. Sako 22 demper.Ble litt overrasket faktisk. Gamepoint gjorde mer skade på dunken(4l spylevæske) enn xtp syns jeg.xtp dunken revnet i sveisen på kanna,mens gamepoint revnet på siden.Syns også at det var litt mer trøkk i gp. V-max var mer som forventet liten revne,ingen utgang og fullstendig ekspandert.

V-max hadde også mindre inngangshull.

 

Dunkene er skutt i samme rekkefølge som beskrevet over. Alle skudd i bunnen av dunkene.

 

 

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Har klippet og limt dette innlegget fra en annen tråd bildene ble dessverre ikke med. Men kan sees her viewtopic.php?f=80&t=91069

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I følge den linken lengre opp her så er det 19" (48,26cm) som gir høyest utgangshastighet (2538fps) også er det 22" (55,88cm) som gir den største spredninga på utgangshastighet. (103fps)

 

Den løpslengden som gir det beste forholdet mellom V0 og spredning er 18" (45,72cm) med 2522fps og 41fps spredning i følge den testen.

 

MEN......

Testen er gjort på syltynt grunnlag med bare 5 skudd pr. lengde og det står vel også noe om et realtivt nytt løp.

Jeg har ikke noe grunnlag for å mene så mye om dette, men at ca 2,54cm på løpslengden skal utgjøre forskjellen mellom 41 og 83fps i spredning tror jeg har mer med "golden spot" å gjøre fremfor den faktiske løpslengden.

Men hva vet jeg, kanskje er det forhold mellom hastighet, masse, tid osv som noen kan forklare nærmere?

Link to comment
Share on other sites

Enig i det du sier om at grunnlaget kan være noe tynt og ikke nødvendigvis representativt for "the 17 hmr nation". Men det er den mest detaljerte testen jeg har funnet på området. Jeg har egentlig ikke lyst til å dra fram kronografen og baufila for å prøve meg fram til jeg finner den perfekte lengden når det er vannskelig å angre :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg hatt en cz 455 (hadde en i 2011 eller noe) så skulle jeg vurdert å teste, men jeg venter på en ny Savage nå og da koster det brått litt mer for å bytte pipe.

@Sakomann: Du tror ikke at forskjellen på ytelsen ut av 43cm og f.eks. 47cm løp bare er teoretisk? (mulig mindre vindavdrift som kan bli avgjørende?)

 

Det er en avveining man må ta om man vil ha et hendig våpen eller det våpenet som i teorien presterer best.

Siden jaktdepotet kapper på 47cm som standard så satser jeg på at de vet dette bedre enn meg, men jeg skal ta en tlf for å snakke litt med de uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det har noe betydning så er det vel noe som betegnes som "sweet spot" eller "golden spot" eller noe. Aner ikke om det har noe å si på dette kaliberet, men det har tydeligvis det på sentertente kaliber. Poenget med det er at løpet kappes der det evt er en innsnevring innenfor de gitte mål.

Hvis dette ikke skal vektlegges så blir det personlig preferanser. For min del blir det nok 47cm, men dette uten å ha tenkt veldig mye over det. Tror egentlig det blir veldig liten praktisk forskjell på 45 og 50cm. De har veldig lik utgangshastighet. 45cm er mer hendig da, men vanskelig å angre hvis du kapper for mye.

 

 

Sendt fra et halvspist eple.

Link to comment
Share on other sites

Hei, kjøpte ei 455 i 22 i vinter, det endte ganske raskt med et 17hmr løp... men tida gjekk ifra meg å plutselig va d snart jakttid før eg fekk handla ammo. D einaste sportsbutikken hadde inne var cci v-max med polymer tip.. er det den samme v-maxen som er nevnt over her? Har ikkje vore borti desse plasttuppane før...

Link to comment
Share on other sites

Hei, kjøpte ei 455 i 22 i vinter, det endte ganske raskt med et 17hmr løp... men tida gjekk ifra meg å plutselig va d snart jakttid før eg fekk handla ammo. D einaste sportsbutikken hadde inne var cci v-max med polymer tip.. er det den samme v-maxen som er nevnt over her? Har ikkje vore borti desse plasttuppane før...

 

Ja det er plast tupp på alle v-max kuler, å det er sovidt eg veit berre en type v-max i kal 17hmr

Link to comment
Share on other sites

Hornady XTP er jaktammunisjonen til hornady på lik linje med CCI sin gamepoint. Har bare fått tak i gamepoint foreløpig.

Både CCI, winchester og hornady har vmax, men det er kun hornady som produserer v-max kulene. Så alle vmax patronene har kuler fra hornady, men kruttet er jo sikkert forskjellig, så vell verdt å prøve på presisjon. I min børse samlet CCI sin vmax mye bedre enn winchester sin. Har dog ikke prøvd hornady sin enda.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om det har noe å si men cci har svart plasttupp,Winchester har grå og hornady har rød. Jeg fikk mange hylsesprekk med Winchester i børsa mi. Valgte da å holde meg til cci. Nå har jeg hornady sin v-max. Har ikke fått testa presisjon på den enda. Noen som vet om disse kulene produseres på samme fabrikk :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en CZ 455 Thumbhole m/varmintløpet og lurer mye på å søylebedde den. Er det noen som har prøvd det? jeg synes det ser litt risky ut siden man har lite å gå på når man skal borre hullene større en de er nå. Klarer man å få plass til søyler, og ikke minst, feste dem i det som blir igjen av "hullet" etter borring?

Kan forøvrig si at jeg er veldig imponert over samlingene som jeg får til med denne rifla kontra andre kaliber på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

kan bytte stokk med meg, har en vanlig varmint-stokk som sikkert er MYYYYYE bedre å søylebedde:P

 

Du kan spøke og lage le du. Trives godt med stokken i seg selv. Litt kort for en mann som er høy og mørk, så det er godt at det ikke er tellende i mitt tilfelle iom. at jeg er kort og tykk. Jeg får heller fri til en av de lokale heltene som jobber i våpensmiene i Forsvaret. Får prøve med den urgamle taktikken å by på en flaske Cognac i bytte for en enkel tjenste. Er vel ingen levende mennesker som sier nei takk til en slik flaske samt et bedende blikk?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Leverte søknad her om dagen på 17HMR. Jeg lurer på kikkert til denne,har ikke planer om å skyte fyrstikkhoder på 140 meter,så trenger ikke så voldsomt med forstørrelse.

Har kikka litt rundt,og lurer på om denne kikkerten er brukanes? Tips til andre kikkerter i samme prisleie mottas med takk :)

 

http://jaktfall.no/produkt/vortex-optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-crossfire-ii/vortex-crossfire-ii-30mm-tube/crossfire-ii-3-12x56-aohog-hunterv-brite-moa-reticle-30mm-tube

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha noe i de baner av den vortexen du linka, så hadde jeg heller gått for en Falcon 4-14x44. Medforstørrende retikkel (FFP), Milrad tårn og retikkel, grei optisk på alle forstørrelser. Og ikke minst holder den nullen hvis du ratter deg langt ut og tilbake igjen. Du får den hjem til Norge for rundt 2500,-. Tror du får noe tilsvarende fra Vortex også om jeg ikke husker feil, men da litt dyrere.

 

Denne veier en del, men dersom vekt ikke er noe issue så hadde jeg ikke vært i tvil.

 

Om du er ute etter en kikkert som mer eller mindre blir skutt inn på 100 meter, hvor tårn forblir uberørt siden så er det sikkert veldig mye annet å velge i som er bedre optisk. Men når jeg lette etter kikkert fant jeg ingen som hadde den samme funksjonaliteten (FFP, mil/mil, høy forstørrelse, valgfritt retikkel) innenfor den prisklassen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var noen som spurte om testing av ammunisjon i kronograf her på forumet. Har til nå testet disse:

 

CCI gamepoint 20 grains = 724 m/s

 

CCI v-max 17 grains = 746 m/s

 

Winchester v-max 17 grains = 762 m/s

 

Våpen, pipelengde osv står lengre opp i tråden.

 

Har i ettertid fått litt mer ammunisjon bl.a. hornady v-max, winchester xtp og noe mer CCI. Har ikke hatt mulighet og teste disse i kronograf enda, men skal prøve og få det gjort en gang i framtida :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...