Jump to content

Elefantjakt


d-sle

Recommended Posts

At kroppskudd skal være nødvendig for habile jegere og skyttere er feil. Med bue går det ikke engang an å plassere det forertukne skuddet (hjerne) og da er metoden ikke god nok.
Som jeg påpekte i et tidligere innlegg, er en elefant omtrent dobbel så stor som en elg i alle retninger, kanskje vel så det i bredden. Og siden "kammeret"s favorittelgpatron 6,5x55 ( :mrgreen: ) er omtrent halvparten i diameter av en elefantpatron i kal. 50, skulle denne sammenligningen ikke være helt av veien:
Å skyte en elefant i hjernen på <50m hold er nok litt ulikt å gå etter den lille hjernen til elg under norske jaktforhold.
Hjernen til en afrikansk elefant veier 4 - 6 kilo, hjernen til en elg veier ca. 1/2 kilo. Dvs, elefanthjernen veier 10 ganger så mye. Men husk at vekt er proposjonalt med volum - som er størrelse opphøyd i 3. potens. Dvs., en elefanthjerne er dobbelt så stor alle veier som en elghjerne. Altså blir et skudd mot elefanthjerne på 50 m omtrent det samme som hodeskudd mot elg på ca. 25 meter. Både elg og elefant dør umiddelbart av treff i hjerne - HVIS man treffer, da.
Skuddavstander mot elg på ca. 25 meter er ikke uvanlig. Og en elg kan også forårsake mye spetakkel i de 10 - 15 sekundene før den dør etter et sideskudd mot bogen. Da bør den logiske konklusjonen på dine påstander om skuddplassering mot elefant være at du anbefaler det samme mot elg, og at du derfor sterkt fraråder skudd mot sentral brystregion på elg, på avstander under 25 meter.

 

Hodeskudd eller ikke ble diskutert i denne tråden, og i denne tråden.

 

Jeg leste gjennom begge trådene, men fant faktisk ikke noen innlegg der "blundby" sterkt forsvarte hodeskudd mot elg, og gikk i rette med forslaget om å påby skyting mot brystregionen. Hvorfor ikke det, tro?

 

Ellers er kanskje også dette utsagnet et mulig emne for diskusjon?

Jeg mener det er grisete at ukyndige jegere skyte elefanter uansett hva de skyter med.
Ved å erstatte "elefanter" med elg, hjort, rein, rådyr, eller hvilket som helst annet vilt, vil man kanskje få samme velbegrunnede mening, - eller :?:
Link to comment
Share on other sites

Sammenlignes jaktformer bør en sammenligne de beste utøverene av hver form. Det er vel en grunn til at de fleste PH'er (alle?) bruker rifle?

 

En elefant har enormt blodvolum og dør av den grunn mye langsommere av utblødning enn en elg. Selv for dere bør det være at paradoks at det er minimum kaliberbegrensning på .375 eller .400 mens det samtidig skal være greit med pil og bue. Ved å bruke samme argumenter som hentes frem her for å legitimere buejakt bør 6.5x55 bli tillatt på elefant. Mener dere det?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke bue-jeger selv. Har forstått det slik at det er pilspissens barberskarpe blader som skal kutte sår-kanalen og sikre at objektet tømmes for blod så raskt som mulig! Tester i fm skuddsikre vester og jakt-spisser overrasket Kripos den gangen.

Link to comment
Share on other sites

Mener dere det?
Hvorfor skal noen svare på spørsmål fra deg, når du ikke svarer på spørsmål fra andre?
Sammenlignes jaktformer bør en sammenligne de beste utøverene av hver form.
Og "de beste utøverne" med bue (ja, til og med de som bruker jaktspyd, som du henviste til i en annen tråd) feller bjørn, bøffel og elefant effektivt.
En elefant har enormt blodvolum -
Elefanter har, som andre pattedyr, en blodmengde på ca. 5 % av kroppsvekta.
- og dør av den grunn mye langsommere av utblødning enn en elg.
Elefanter dør akkurat like fort som andre landpattedyr av blodtap - når blodtrykket faller under ei viss grense, kobler hjernen ut, og det er "game over".

 

Sjølevende pattedyr som sel og hval har imidlertid utviklet andre mekanismer, for å kunne holde seg lang tid under vann - mer hemoglobein i blodet, muligheter til å lagre oksygen i muskulaturen, og muligheter til å "koble ut" deler av hjernen - dette gjør at de kan opprettholde visse kroppsfunksjoner, sjøl med så stort blodtap at andre pattedyr ville tatt kvelden. Derfor er hodeskudd, eksploderende harpungranat, eller hakapik å anbefale på slike dyr.

Selv for dere bør det være at paradoks at det er minimum kaliberbegrensning på .375 eller .400 mens det samtidig skal være greit med pil og bue.
Hvis du leser tråden, og ser videoene, vil du se at de som jakter elefant med bue, jakter med svært kraftige buer (jeg ville ikke klart å spenne dem), og piler med større skjærediameter enn til alminnelig jakt. Som jeg viste til i forrige innlegg - alt bør være dobbelt så stort på elefant, i forhold til elg, for å få tilsvarende virkning, dvs. tilsvarende rask utblødning. Og det er helt i tråd med din argumentasjon - større vilt krever større/kraftigere våpen. For de som kjenner kaliberkravene for norsk jakt, bør ikke dette komme som noen overraskelse.
Ved å bruke samme argumenter som hentes frem her for å legitimere buejakt bør 6.5x55 bli tillatt på elefant.
Logikken er tvilsom, og ingen andre har hevdet noe slikt. Denne påstanden får derfor stå for din egen regning. Ta den med til en av "6,5 for svak til elg"-trådene! :mrgreen:
Det er vel en grunn til at de fleste PH'er (alle?) bruker rifle?
Den viktigste grunnen til det har andre nevnt allerede - PH'ene har andre oppgaver enn de som betaler store summer for å jakte B5.
Link to comment
Share on other sites

Økt (total, ikke relativt selvfølgelig) blodvolum = økt tid for utblødning. Tenk deg stort badekar vs liten kum... Ikke så komplisert. Om blødninger skjer innvendig eller utvendig er irrelevant.

 

Store buer (si 100+ pund) har omtrent like mye energi som en .22lr (salongrifle). Det er latterlig lite. Det viktige er at det går inn til lunge/evt hjerte, noe sikkert de vanlige pilene også gjør. Det er veike saker uansett poundage. Så lenge det ikke treffes hardt vev...Argumentasjonen har hele tiden vært at piler kutter og penetrerer til tross for at det er anemiske saker mht kraft. Dersom det kun er penetrering som skal til, leder logikken til at lavkalibrede rifler også bør tillates... De fleste skjønner at det ikke er så smart.

 

Er pistoljakt på elefant greit det og? Evt hvorfor ikke?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt blundby!

Om du fortsatt ikke har fått med deg at pil og kule fungerer på vidt forskjellige måter så les deg opp litt før du komenterer noe mer!

Eller jobber du på harde livet for å skaffe deg en staus som intetanende klovn når det kommer til temaet buejakt?

Link to comment
Share on other sites

Store buer (si 100+ pund) har omtrent like mye energi som en .22lr (salongrifle). Det er latterlig lite. Det viktige er at det går inn til lunge/evt hjerte, noe sikkert de vanlige pilene også gjør. Det er veike saker uansett poundage. Så lenge det ikke treffes hardt vev...Argumentasjonen har hele tiden vært at piler kutter og penetrerer til tross for at det er anemiske saker mht kraft. Dersom det kun er penetrering som skal til, leder logikken til at lavkalibrede rifler også bør tillates... De fleste skjønner at det ikke er så smart.
Så det er ikke kutting, penetrering og utblødning som er mekanismen allikevel??

 

Jo, men er vel ikke en .22lr like skarp som en pilspiss heller, er den vel?

Tenk kniv vs legokloss (første jeg kom på i farten). Kniven vil gå lett inn med lite press. Legoklossen vil også gå inn, men den trenger mye mer press og energi for å komme gjennom hud og muskler. Legoklossen (.22lr) kutter ikke, den presser seg gjennom.

 

Du må se på mer enn bare energien som et prosjektil innehar for å forstå hva det vil gjøre med målet...

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt blundby!

Om du fortsatt ikke har fått med deg at pil og kule fungerer på vidt forskjellige måter så les deg opp litt før du komenterer noe mer!

Eller jobber du på harde livet for å skaffe deg en staus som intetanende klovn når det kommer til temaet buejakt?

 

Helt enig.

 

Og min kjære blundby.

Når begynte kuler å kutte seg gjennom når de penetrerer et vilt?

 

Enten så har du virkelig null begrep om hvordan både kuler og jaktspisser oppfører seg i vilt og hvordan de gjør skade, eller så jobber du bare hardt for å være et forum troll/klovn.

 

Om det ikke er troll eller klovn du ønsker å fremstå som, foreslår jeg at du samler deg kunskap på dette området.

Jeg foreslår at du i tillegg, også leser deg opp på KE, momentum mm. i forhold penetrasjonsevne til jaktpiler.

 

Du kan f.eks lese dette:

http://www.tuffhead.com/education/ashby2.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Penetrerer en monometal solid 6.5 (140gr) i 800ms dårligere enn en jaktpil? Også gjennom bein og brusk? Har aldri sagt at kuler kutter. Dere kaller meg et uvitende forum troll uten å imøtegå argumentene mine. Jeg vet i alle fall hva jeg tenker om det. Jeg gir meg her og holder meg unna bueforumet, noe dere nok blir glad for. Så kan dere fortsette å pisse hverandre opp etter leggen.

Link to comment
Share on other sites

:lol::thumbup:

God Påske alle Saman!

:overrasket: Hva med resten av den norske befolkning..............skal ikke de ha god påske :?: Veldig OT men kunne ikke dy meg[/size]

 

Nei!Vi setter grenser for hva vi kan tillate oss i disse tøffe tider! Må bare igjen få ønske alle Saman vel overstått Påske! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det er for moro skyld ;)
På gamle "Sluttstykket" var det en tråd som het "460 Weatherby Magnum for moros skyld". Her inne er det hvertfall noen som mener at det kaliberet ikke alltid er så moro.

 

4-kaliberen er jo fra svartkruttets tid - så det må vel gå an å arrangere en skytekonkurranse på virkelighetstro elefantfigur med den (husker bilde av en slik 4 meter høy pappfigur, fra Danmark, i "Våpenjournalen"), i regi av svartkruttfolket? Å skyte med 4-kaliberen kan jo være et alternativ for de av oss som ikke klarer å dra ut 100-poundsbuer (hvor er Einar Tambarskjelve når vi har bruk for han? :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Minimum Equipment Requirements for Bowhunting in Zimbabwe

• Class A Game

Bow Kinetic Energy 80 ft/lbs

Arrow Weight 700 grain

(Elephant, Hippo, Buffalo)

 

Jeg har en 70 lbs bue som oppnår dette, men personlig synes jeg at det er for lavt.

Jeg har også en 80 lbs, som etter min mening er et minimum av hva jeg ville ha brukt på elefant og ville nok foretrukket 90 lbs.

Dersom jeg hadde hatt kortere dralengde enn det jeg har, ville jeg nok også økt det til 100 lbs.

Link to comment
Share on other sites

for uten viten om dette emnet så er det av en eller annen grunn at hver gang jeg hører om buejakt så tenker jeg på tyrefekting. der også settes div stikkredskaper inn i oksen for at denne skal blø og dø. det er sannsynligvis over og ut for tyrefekting siden denne type avliving reines som dyreplageri. sånn teknisk så lurer jeg da på forskjellen på en skarp pil fra en sterk bue mot en elefant kontra disse skarpe spyd/stikk redskapene fra tyrefekter arenaen. dør elefanten mer humant enn oksen på arenaen?

Link to comment
Share on other sites

Elefanten blir truffet i vitale organer som fører til raskt blodtryksfall.

Hadde de gjort dette ved tyrefekting som du sammenligner med så hadde det blitt kort fekting!

Elefanten "plages" vel mindre eller det samme som alt storvilt som blir skutt i hjerte/lungeregionen her i Norge!

Link to comment
Share on other sites

siden jeg ikke er tilhenger av lek med dyrs liv så ble jeg nyskjerrig nok til å slå opp på wikipedia nå ang hvordan en tyrefekterkamp skal foregå ideelt sett. avsnittet om tyren og kampen forteller at hjerte lunger og andre vitale områder er målet for sverdet. d.v.s. at tyrefekting også er rettet mot hjerte/lunger. og at kampen består i å nedlegge offeret uten unødvendig pine eller utsettelse som gir økt risiko for at matadoren blir skadet.

Link to comment
Share on other sites

Da er heilt korrekt. Da er sverdet som skal avslutte kampen, men alle dei spyda som dei først stikker i tyren er for å gjera den sint.

Disse stikk redskapa har også mothakere som skal forhindre at dei penetrerer vitale organ og avslutter kampen for tidelig.

" target="_blank

Alle jegrer, også buejegrer :) , etterstreber rask og human avliving av byttet.

Link to comment
Share on other sites

skal gjenta det en gang til hva avsnitt jeg leste...tyren og kampen. rituelle handlinger og mønster (dyreplageriet) er ikke hva jeg mente i denne sammenheng. så "PISA" prøven går ut på hva utgangs spørsmålet mitt fra starten er -avslutningen/avlivningen med sverd stikk mot hjerte lunge området på en okse er det sammenlignbart med et bueskudd mot en elefants vitale område sammenlignbart? tenker da på tiden det tar for å avlive dyret uten unødvendig lidelse. må få minne om at min posisjon i denne debatt ikke er motstand mot buejakt men rene faglige svar. kunne godt tenkt meg å buejakte her i landet selv hvis det er forsvarlig og humant.

Link to comment
Share on other sites

Tyrefekting slik den vanligvis foregår, er etter min mening seigpining og dyreplaging som er helt uakseptabel.

 

Hvor picadores til hest stikker i skulder- og nakkemuskulaturen med lanser og hvor enten tyrefekteren selv eller egne banderilleros stikker inn noen små "spyd" med mottaker inn i "ryggkulen" på oksen.

Merk at det er kun muskulatur de ønsker å skade og svekke.

Hensikten med dette, er både å hisse opp oksen, svekke den pga blodtap og å få muskelaturen til a stivne slik at oksen ikke er så rask til bl.a slenge med hodet og kroppen for å få tak på matadoren.

Man vil gjerne fremstille årsakene til hvorfor det gjøres som noe mer ærefullt fjas.

 

Selve avlivningen som gjøres av tyrefekteren med et sverdstøt ned i hjertet til slutt er meget rask om den gjøres riktig, og en tyrefekter som misser på sverdstøtet høster sjelden noe annet enn avsky selv fra de mest ivrige tilhengere av tyrefekting.

 

Men dette var langt fra elefantjakt med bue :)

 

Men over til det, så vil jeg tro at nådestøtet til tyrefekteren avliver oksen omtrent like raskt som buejegerens pil avliver elefanten om de begge treffer der de skal.

Er vel stor sannsynlighet for at elefanten faktisk dør raskere da den ikke er full av adrenalin når pilen treffer og gjør sin skade mot vitale organer.

Link to comment
Share on other sites

fornuftig svar uten noen form for latterligjøring. sett i lyset fra diskusjonen om noen jenter som sette kniv i villsvin som avlivning,samt jeg selv som gammel bondetamp som husker øya på grisen vi skar over strupen på i gamledager så er det viktig å vite at det går fort og humant for seg i bue verdenen også. derfor min undersøkelsestrang om emnet ang bue og elefant...

Link to comment
Share on other sites

Etter ha vært på påskeferie ser jeg at det ikke er noe nytt i tråden.

Når det gjelder Blundby så minner holdningen om et gammelt ordtak " En kan leie hesten til vann, men kan ikke tvinge den til å drikke".

Om Blundby er i mot buejakt så er det en grei innstilling, det er lov å ha meninger. Men når en prøver å begrunne meningene med å avvise fakta fordi det ikke stemmer med egen oppfatning blir det patetisk. Når argumentasjonen i tillegg avslører manglende kunnskap om jakt med rifle stiller jeg spørsmål om motivasjonen. Jeg har tidligere i tråden anbefalt å lese en bok av Kevin Robertson, "The Perfect shot". Den er skrevet av en erfaren PH som også er veterinær, og er noe av det beste som er skrevet om skuddplassering og jakt på afrikansk vilt.

Min mening er at buejakt på elefant er mulig, men da har man strekt strikken langt dersom det er en stor elefant. Treffer man korrekt er pilen dødelig nok, og for de som vil skryte av elefantjakt med bue blir mestringen et mål i seg selv. Litt farlig er det vel også, men ikke så veldig mer farlig enn riflejakt. Jeg var i en jaktcamp for noen år siden sammen med en som jaktet Grizly med bue, det tror jeg er enda farligere enn elefant, men har man det som sitt mål i livet så bruker man tid til trening og forberedelser på et helt annet nivå enn en gjennomsnittlig riflejeger.

 

Det er også skrevet om tyrefekting, der vet jeg ikke så mye, men jeg trodde at alle stikkene i nakken var for å svekke muskulaturen slik at den senket hodet og blottet nakkehvirvlene. Avlivingen trodde jeg var med et sverd som trenger inn i nakken og kutter ryggmargen. Derfor er sverdet litt bøyd i spissen slik at det trenger ned mellom nakkehvirvlene. Å stikke et sverd ned gjennom nakken på oksen og gjennom hjertet tror jeg er mer enn vanskelig, og det vil ikke være umiddelbart dødelig slik som en ser på tyrefekting.

Uansett er det dyreplaging.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare jaktet og skutt to elefanter. Det var med rifle. Og ikke pokker om jeg hadde gjort det med bue. Den ene flokken jeg jaktet på hadde.+20 dyr i flokken og etter skuddet snudde de og kom flyktende nesten rett over osS. Det var tilfeldig at de ikke kom rett i vår retnretning. Og i den situasjonen er man syltetøy om man står det med det teoretisk flotte robin hood utstyret sitt. Med rifle har man i hvertfall muligheten til å lade og skte seg ut av situasjonen.

 

Nå jakter man nok single dyr med bue. Men a likevell. Jeg hadde aldri gjort det.

 

Spørsmål, kan disse pilene det her er snakk om ENKELT bryte igjennom rent treff på elefantens ribben? Hva med treff i bogbladet, også de store bogbena, bogben knoklene?

 

Hjertet og arterier ligger gjemt bak mye av dette. Om det er noe som helst tvil om det er en bue uegnet. Lungetreff er dødelig nok men det åpner for tid til angrep og da rekker du ikke lade en bue og får lite medfølelse fra meg om du blir trampet iihjel. Jeg syntes det er uforsvarlig å utsette andre for slik risiko. Og argumentet om at ph er der alikevel er bare teit. Poenget er vel å drepe sel? Om noe annet er akseptabelt kan man spille tvspill. En ph er en backup, når man ikke rekker skudd nr to selv. Og det gjør man ikke med bue om helvete bryter løs. Og det bør man vel ta høyde for?

Link to comment
Share on other sites

Elefantbein er massive, de har ikke margkanal. Jeg tror ikke en pil har mulighet for å penetrere dem.

Men det er ikke av stor interesse, buejakt på elefant krever et skudd litt skrått bakfra, og på meget kort hold.

Treffer du da humerus (overarmsbenet?)har du bommet og skutt for langt fremme. Siden du skyter litt oppover vil et treff i bogbladet være bom over og for langt frem.

Da gjenstår ribben, om en pil penetrerer ribben på stor elefant får de svare på som har prøvd, jeg avstår fra å prøve.

Link to comment
Share on other sites

Det er såpass marginalt å skyte elefant med Kruttvåpen, at å begi seg innpå pil og bue, uansett hvor kraftig buen er at man avstår, greit opp til Bøffels størrelse etter min mening men der går grensa iallefall for meg, nå er ikke jeg noen bueskytter, men kunne gjerne tenkt meg å prøve det på mindre vilt som impala osv.

Leser man litt fra Mr Selous sine bravader som elefantjeger hvor de brukte 4 bore og 6 bore rifler med blykule, slik han beskrev det så skjøt de i lungeregionen (bak frambenet for sikre at kula gikk inn, man skjøt så lenge det var elefanter med støttenner å skyte på så ventet man og begynte å finne igjen dyrene som da hadde forblødd. sikkert mye dramatisert, men det er nok et gehalt av sannhet i det også

Link to comment
Share on other sites

rekker du ikke lade en bue

"Lade en bue"? Har du prøvd? Man "lader" en bue minst like fort som ei rifle. Hva det er til godt for når fanten kommer rett imot og er sur, det tror jeg derimot vi er nokså enige om... (Hand over the 4-bore, please)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om man har den rette buen, pilen og pilspissen, så er ikke et elefant ribbein noe problem.

Det penetreres greit og jaktspissen får gjort den skaden som trengs på hjerte og/eller lunger.

Treffsonen uten annet enn hud, ribbein, muskler og vitale organer er så stor at det burde være umulig å ikke treffe den, selv om det er enkelte som klarer det av ulike årsaker...

Hvilket også gjelder riflejegere...

 

Når det gjelder enslige dyr eller flokker som stormer avgårde i panikk etter skuddet er avfyrt, så er dette noe som så godt som aldri skjer ved buejakt på elefanter og bøfler da det ikke er noe smell som skremmer dyrene.

Som oftest fortsetter de andre dyrene sine gjøremål eller de blir urolige og trekker seg unna.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok lettere å treffe hjerte lungeskudd på elefant med bue enn det er å skyte sideskudd på hjerne.

Under den forutsetning av at jegeren holder hodet kalt, det er vel det som er usikkerheten, å treffe en 30 l kanne på 15 m er ikke den store utfordringen - på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det er derfor riflejegere går ettersøk på skadeskutte bøfler og elefanter rett som det er :)

Og dersom et angrep finner sted, er det som oftest PHen som må rydde opp for riflejegeren også.

Selv om de fleste riflejegere som har opplevd et slik angrep, fremstiller det som det var de som sto der uredde og skjøt dyret mellom øynene på 5 meters hold :wink:

Link to comment
Share on other sites

rekker du ikke lade en bue

"Lade en bue"? Har du prøvd? Man "lader" en bue minst like fort som ei rifle. Hva det er til godt for når fanten kommer rett imot og er sur, det tror jeg derimot vi er nokså enige om... (Hand over the 4-bore, please)

 

K

 

Dette tror jeg rett og slett ikke noe på før jeg får det dokumentet.

 

Min påstand

Dobbeltrifle

-pang-ta imot rekyl-finne nytt siktemål-pang

Max 1-1,5 sekund kanskje 2 på 500+ kal.

Boltrifle

Pang-ta imot rekyl samtidig som det lades-sikte-pang

1,5-2 sek max

 

Bue til elefantjakt

slippe pil-finne ny pil-sette i ny pil-spenne opp 80-100 punds bue på nytt- sikte-"pang" dette samtidig som fokus er rettet mot en påskutt elefant.

 

Den eneste fordelen med bue må være lydløsheten. Dette er for så vidt et viktig poeng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påta meg å skyte 2 skudd raskere med min 80 lbs bue enn jeg kan med ei dobbelt eller boltrifle, men jeg skal påta meg å gjøre det minst like fort som ei enkeltskuddsrifle, men jeg er ikke så opptatt av å skyte to eller flere raske skudd med bue da jeg klarer meg med det første skuddet :)

 

YouTube videoen er sikkert filmtriks x-force :wink:

For det skal jo ikke være mulig.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg tro på.

 

Men tror ingen anbefaler enkelt skuddsrifler på elefantjakt...

 

Og her bringes et nytt punkt på bordet. Du må ta fokus bort fra dyret. Ikke hypp på å gjøre det heller i møte med en elefant.

 

Om det er realistisk det som vises i videoen. dog jeg så ikke mye på mobilen, det er det jo ganske bra.

 

Noen som har prøvd å skyte i hode på en elefant? Hvor langt vil det faktisk penetreres?

Link to comment
Share on other sites

Du må ta fokus bort fra dyret.

Hvorfor skal man ta fokus bort fra dyret?

Jeg skjønte uansett ikke den videoen, men jeg tror et poeng som kanskje glipper for mange er at det igrunnen er nokså få som kan skyte med >80# buer - der står nok argumentet til Purdey om lading også, for jeg tenkte på en bue som man behersker greit. Da har man ny pil på strengen nokså fort, og helt uten å ta fokus av målet om det er et poeng - Imidlertid vil nok de fleste som skal jakte elefant med bue ofre fart og presisjon for kraft så langt som de kan, og skyte med den kraftigste buen de enten kan klare å hale opp, eller som er å få kjøpt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...