Jump to content

Fant en rikule. hvordan hindrer jeg at den sprekker


jonasolsen

Recommended Posts

Jeg fant en fin rikule på en bjørk som jeg har hugget ned i dag (saget bare av rikulen slik at treet fortsatt lever) lurer på om noen vet hva man gjør for å forhindre at den sprekker? har hørt at man kan koke de, men lurer på om man må ha salt i vannet da og lurer også på om noen vet hvor mye salt som burde brukes. alle tips er godt mottat!

 

fra ivring trearbeiderspire ;)

Link to comment
Share on other sites

En smører parafinvoks på endeflatene, eller rett og slett maler de. Så fjerner du bark i striper i lengderetningen på stykket. Lag fire 2 cm brede striper som går helt inn i treverket. Deretter finner du frem en kasse/eske/boks og pakker rikulen din ned i sagflis. Der blir den liggende så lenge den trenger - for å tørke veeeeldig sent og trygt. Noen tar de opp etter tre år for å se hvordan det går. Så venter de 3-4 år før de kikker igjen. Andre de hopper over hele sagflisopplegget, lager 10 mm brede striper og legger rikulen under tak.

 

Stearinmetoden går også greit (husk stripingen). Du gnir stearinen på slik som folk smører ski :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd plastsekkmetoden hvor jeg stakk små hull i sekken for utlufting av "dampen". Den funket forsåvidt den, men det ble som du sier noen runder med kiking nedi for å sjekke at all duggen var ute selv om det allerede var luftehuller. Pose/sekkmetoden krever litt mer oppfølging enn sagflismetoden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg banker av barken med en hammer og legger kula i fryseren til jeg skal begynne å hule den ut. Det er absolutt enklest å hule ut mens den er rå enda. Deretter legger jeg den i flis når jeg tar pauser under uthulinga. Viktig at den innerste basten (den som blir brun under tørking) får sitte på til uthulinga er ferdig, og koppen er klar til pussing. Har opplevd at det kan danne seg mugg og misfarging utenpå kula mens den tørker i flisa. Får basten sitte på, er det bare å pusse av dette til slutt. Jeg har aldri opplevd at kulene sprekker.

Link to comment
Share on other sites

Du kan fint starte med en gang. Bare pass på at du ikke lager veggene for tynne med en gang. Jo tynnere de er, jo lettere vil de kunne sprekke under tørking. Bedre å tilpasse veggene til slutt under finpussen etter at koppen er tørket. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...
  • 2 years later...

Mange gode tips her!

Jeg har gått på en del smeller, men fikk til slutt et veldig godt tips fra en på Instagram - tror det var frodes_trekopper.

Skjær koppen grovt ut, lag bollen og kok i 30% saltvann. Dette var hans tips.

Jeg har selv supplert med å ha koppene på 30-40°C i steikeovnen i 1 døgns tid etterpå 

Deretter begynner jeg å forme koppene. Fungerer kjempe fint! Har ikke fått en eneste sprekk med denne metoden.

Fra høsting av emner til ferdig kopp, går det derfor ikke lange tiden.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...