Jump to content

Er befolkningen i ferd med å bli "våpenredde" ?


seawolf

Recommended Posts

Her var det masse insinuasjoner, og generaliseringer på SV-ært tynt grunnlag! Når det gjelder "fremmedgjorthet" (Karl Marx-uttrykk!) for våpen, har det nok mest med urbaniseringen å gjøre. Her jeg bor, ute på "bonde- (eller kombinasjonsdrift-) -landet, har alle partigruppene medlemmer som er jegere og/eller skyttere. Og ingen løfter på et øyelokk, om jeg går oppover veien med Saueren, hagle eller jaktrifle. Senest i går var det noen som drev "uorganisert" lerdueskting i utkanten av boområdene, hørtes det ut til.

 

Siden SV er trukket fram - partiet var det første som tok skikkelig tak i likestilling etc. Dette ble kanskje "misforstått" av en del, og vi fikk en del "androgyne" menn (mellom oss sagt, noen skikkelige pyser!). Dette har jo utartet videre, nåværende SV-formann har "pappatrille-grupper" som et politisk (?) prosjekt. Heldigvis er det motstand mot denne "privatiseringen" av politikken, les denne fornøyelige kommentaren!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sosialist og vokst opp i SV hjem- Check

Hagle i 13 årsgave, oppbevart på gutterommet med ammo (etter verdt låst i det veggstativet jeg kjøpte for egne penger) Check

Gjennmført førstegangstejeneste, utenladsoppdrag og frivillig tjeneste som Befal i HV - Check

Ar15 og AK i våpenskapet - Check

 

Du sa...?

 

...at du i så måte er ganske atypisk.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg uenig, de mest overbeskyttende menneskene jeg møter er som regel høyrevelgere. De tenderer (ihvertfall i mitt nærområde) til å bygge hytter og anta at ALL ubehagelig aktivitet skal opphøre. Samt at etter at det flytta en del akademikere med høyretilhørighet til en bygd her ble hele bygda "ødelagt" av at ting skal være korrekt og whatnot.

 

De jeg kjenner som er aktive i SV, og faktisk RØDT også er de mest liberale.

Jeg stemmer ikke selv, det viser seg at hver gang man har stemt på vidt forskjellige partier så har de hatt en annen agenda enn de gikk til valg på ...

 

 

Helt enig.Det verste vi får på bygdene er byfolk som flytter ut på landet.Er stort sett bråk med alle angående jakt og skyting.

De ser kun seg selv og er imot alt de ikke har direkte fordel av selv.Bygdefolk er i ferd med å få de samme tendensene de også.

Link to comment
Share on other sites

Sosialist og vokst opp i SV hjem- Check Mine foreldre var Ap og KrF-stemmere. Men min fars verste skjellsord var "Høyremann"!

Hagle i 13 årsgave, oppbevart på gutterommet med ammo (etter verdt låst i det veggstativet jeg kjøpte for egne penger) Check Skjøt med kvalkanon fra jeg var 9 år gammel, gikk på jakt om høsten fra jeg var stor nok til å løfte hagla -

Gjennmført førstegangstejeneste, utenladsoppdrag og frivillig tjeneste som Befal i HV - Check - ikke utenlandstjenete (skulle til Gaza, men så ble det krig der i -67, og FN trakk seg ut), men har et års tjenete som befal.

Ar15 og AK i våpenskapet - Check Nei - bare jaktvåpen godt over "garderoben", 3 STR 200, og pokker vet hvor mange Krag og M/67

 

Du sa...?

Tidligere var det to skytterlag i bygda - og det lokale SV-laget hadde to utsendinger til fylkesårsmøtet. Grunnet forfall fra damene, ble vi nødt til å sende to menn et år - Hallgeir Langeland ble ganske forbauset, da det viste seg å være de to skytterlagsformennene! Han kompletterte skytterpratet vårt, med å prate om motorsykkel - så det gikk bra.
Link to comment
Share on other sites

Personlig frihet følger ikke tradisjonelle høyre-venstre akser på den politiske skalaen. Ultrakonservative er minst like hyppe på å fortelle deg hvordan du skal leve livet ditt som dogmatiske kommunister.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Der er jeg uenig, de mest overbeskyttende menneskene jeg møter er som regel høyrevelgere. De tenderer (ihvertfall i mitt nærområde) til å bygge hytter og anta at ALL ubehagelig aktivitet skal opphøre. Samt at etter at det flytta en del akademikere med høyretilhørighet til en bygd her ble hele bygda "ødelagt" av at ting skal være korrekt og whatnot.

 

De jeg kjenner som er aktive i SV, og faktisk RØDT også er de mest liberale.

Jeg stemmer ikke selv, det viser seg at hver gang man har stemt på vidt forskjellige partier så har de hatt en annen agenda enn de gikk til valg på ...

 

 

Helt enig.Det verste vi får på bygdene er byfolk som flytter ut på landet.Er stort sett bråk med alle angående jakt og skyting.

De ser kun seg selv og er imot alt de ikke har direkte fordel av selv.Bygdefolk er i ferd med å få de samme tendensene de også.

En kompis har et naust som ikke får være i fred. Folk åpner dørene og setter seg inne i naustet å griller som om det skulle være et fellesareale.

Utelukkende tilflyttede urbanister. Null respekt for annen manns eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Sosialist og vokst opp i SV hjem- Check

Hagle i 13 årsgave, oppbevart på gutterommet med ammo (etter verdt låst i det veggstativet jeg kjøpte for egne penger) Check

Gjennmført førstegangstejeneste, utenladsoppdrag og frivillig tjeneste som Befal i HV - Check

Ar15 og AK i våpenskapet - Check

 

Du sa...?

 

:D:D:D:thumbup:

 

Dette handler ikke om politisk farge. Gangsyn og fornuft kan forene det meste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sosialist og vokst opp i SV hjem- Check

Hagle i 13 årsgave, oppbevart på gutterommet med ammo (etter verdt låst i det veggstativet jeg kjøpte for egne penger) Check

Gjennmført førstegangstejeneste, utenladsoppdrag og frivillig tjeneste som Befal i HV - Check

Ar15 og AK i våpenskapet - Check

 

Du sa...?

 

...at du i så måte er ganske atypisk.... :lol:

Nåja, jeg er av Arbeiderparti-slekt selv (avviket er min mor som står ganske mye lengre til venstre), både jeg og søsteren min er gjengangere på den lokale listen og begge har sittet i styret for lokallaget.

Jeg er en ivrig IPSC-skytter, med både pistol og rifle for det i skapet.

Søsteren min er ikke så ivrig på det (hun skyter godt, men ser ikke moroa i det), men hun lar da gubben holde på som han vil så lenge helger brukt på Level 3-stemner blir behørig botegjort for på hjemmebane (og husholdningsbudsjettet ikke settes over styr på ammo og gadgets). Jeg er langt fra det eneste AP-medlemmet i den lokale pistolklubben, faktisk ikke eneste i styret heller.

 

Vet ikke hvor dere har det fra at hele venstresiden er ute etter skytterene. Jeg er mye mer nervøs for Lov&Orden-partiene som fronter personlig frihet helt til det går på tvers av POD sine ønsker. Da var det visst ikke så viktig lengre.

 

Som en annen taler sa over, dette med skyting følger ikke de tradisjonelle høyre/venstrelinjene. Her er det frihet satt opp mot totalitarisme, og totalitarister finner man i alle partier og retninger, om det er stalinister, veganere, fascister, Kleppe&Hedstrøm eller andre utslag av manglende respekt for folks forskjeller.

 

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Slenger ut en tanke jeg har hatt. Bor i et boligfelt 20min unna Oslo (hvor man altså ikke kan gå inn på et senter med en fiskestang). Må gå ca 10 minutter i feltet for å komme inn i skogen, og litt til for å komme til terrenget jeg kan jakte i.

Tok for første gang turen ut i forrige uke til fots med hagla knekt over skuldrene. Har tenkt litt på det i etterkant at kanskje det vil skape reaksjoner.

 

Hva er "innafor" og ikke...nå spør jeg jo ikke akkurat helt riktig målgruppe, men uansett :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Våpenloven § 27 b: Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

Det er denne paragrafen det henvises til når man spør - saken har vært diskutert her på forumet så et søk anbefales :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Slenger ut en tanke jeg har hatt. Bor i et boligfelt 20min unna Oslo (hvor man altså ikke kan gå inn på et senter med en fiskestang).

 

Strengt tatt var vel det Drammen.

 

Men hvis du skal være sikker på å være "innafor" har du haglepatronene i lomma og hagla i futteral til du er i skogen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skyting burde nesten vært en del av gymtimen på skolen ved noen anledninger slik at barna ble vant med våpen. Den våpenallergien og redselen som har oppstått er slett ingenting å spøke med, men må tas på alvor. For disse menneskene har stemmerett!

Link to comment
Share on other sites

.. og det er faktisk et godt poeng JohnGalt. Jeg har aldri opplevd at noen som forsøker seg på skyting ikke synes det er moro og fascinerende - bortsett fra folk som aldri har prøvd og gjør det til en greie at de ikke synes om det... (de er ganske få..).

 

Skyting vil antagelig være en veldig god og fin lærings- og mestringsarena for veldig mange unge mennesker og det burde vært et alternativ i skoleverket. Tenk deg den takknemlige oppgaven det ville være å undervise 10 tolvåringer som sitter som tente lys i rifle eller håndvåpen skyting... (det var et innslag på NRK om skoleelever med konsentrasjonsvansker som fikk tilbud om opplæring i skyting som en del av skolehverdagen sin - og dette var en kjempesuksess.. her lyste det motivasjon - og konsentrasjon, lang vei).

 

Vi må få skyting som sport og attraktiv hobby opp på dagsorden, også i urbane strøk, vi blir ofte for konfliktorientert nå temaet kommer opp. Se bare hvordan vi selv diskuterer temaet - det blir fort dem og oss. Grunnen til frykt og skepsis er altfor ofte uvitenhet og mangel på kjennskap til skyting som idrett.. og dette er vi de nærmeste til å gjøre noe med - ...ta med deg nabo / venner på skytebanen!

Link to comment
Share on other sites

Ja du har helt rett i det du sier. Folk frykter det ukjente, og er ikke vant med våpen. F.eks. med politi som bærer våpen. Litt rart i starten, men ved løpet av et par dager så blir man vant med det.

 

Alle som har en bastant, negativ mening om våpen burde være forpliktet til å gå på skytebanen en dag og prøve.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, det er kanskje det viktigste vi gjør. La ungene få prøve, om de ikke blir aktive skyttere på direkten så blir det mye enklere for de å begynne med skyting når de har kommet seg gjennom tenårene.. Iallefall får de for evig ett mer nyansert syn på våpen.

 

Jeg tror også at slutten på obligatorisk førstegangstjeneste var en svært negativ utvikling for skytesporten i Norge. Her fikk alle prøvd seg og gjort seg kjent med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Skyting burde nesten vært en del av gymtimen på skolen ved noen anledninger slik at barna ble vant med våpen.
.. og det er faktisk et godt poeng JohnGalt. Jeg har aldri opplevd at noen som forsøker seg på skyting ikke synes det er moro og fascinerende - . - Vi må få skyting som sport og attraktiv hobby opp på dagsorden, også i urbane strøk, - . - Grunnen til frykt og skepsis er altfor ofte uvitenhet og mangel på kjennskap til skyting som idrett.. og dette er vi de nærmeste til å gjøre noe med -
Da skal jeg forsøke å redusere den "uvitenheten" og "mangle på kjennskap" som kanskje ikke bare er utbredt blant de ikke-skytende, men også så langt som inne på "Kammeret":

 

Det er faktisk noen som driver med dette! (men DFS har altså, av lett forståelige grunner, sluttet å kalle denne konkurransen "skoleskyting"!!!)

Link to comment
Share on other sites

og det er vel mange som driver med "bedriftsskyting" også ... men det "lekker" svært lite om dette ut i det offentlige rom, og verdien av dette nevnes vel nesten aldri i når det diskuteres i pressen. Det blir vel for "langsom-nytt" med lite innslag av dramatikk ..

Link to comment
Share on other sites

Skyting burde nesten vært en del av gymtimen på skolen ved noen anledninger slik at barna ble vant med våpen. Den våpenallergien og redselen som har oppstått er slett ingenting å spøke med, men må tas på alvor. For disse menneskene har stemmerett!

 

Hadde skyting i valgfag i 8. klasse, det funket!

Link to comment
Share on other sites

Mulig det blir ot, men:

Såvidt jeg kjenner til, er det noen skriblerier i læreplanene til kroppsøving om at man skal utsettes for litt ymse former for sport og slikt. Kanskje det ville være en idé om skytterlag tok kontakt med skoler og tilbød sine tjenester? Tror det ville hatt veldig mye å si for våpenkultur og hysteri på sikt...

Link to comment
Share on other sites

Mulig det blir ot, men:

Såvidt jeg kjenner til, er det noen skriblerier i læreplanene til kroppsøving om at man skal utsettes for litt ymse former for sport og slikt. Kanskje det ville være en idé om skytterlag tok kontakt med skoler og tilbød sine tjenester? Tror det ville hatt veldig mye å si for våpenkultur og hysteri på sikt...

 

http://www.udir.no/kl06/KRO1-04/Hele/Hovedomraader

 

Idrettsaktivitet

Hovudområdet idrettsaktivitet omfattar eit breitt utval av idrettar, dansar og alternative rørsleaktivitetar. Det skal leggjast vekt på rørsleleik, og på skapande og utøvande aktivitet tilpassa føresetnadene hos elevane. Utvalet vil variere med lokale forhold og individuelle interesser.

 

Tolker dette som at det er opp til de aktuelle skolene å ha det. Men så er det det med sikkerhet og alt det der.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det ville være en idé om skytterlag tok kontakt med skoler og tilbød sine tjenester?

Det vil jeg vel nesten påstå er vanlig?

Det finnes noe som heter skolenes landskonkurranse i skyting (tidligere skoleskyting, men det ordet ble litt ødelagt :roll: ) Mange skytterlag får med seg den lokale skolen på dette hvert år - noen steder er det også skyting som valgfag, men utordringene her er at en nesten er avhengig av at banen er svært nær eller på skolen, samt at det må foregå på dagtid - og da jobber de fleste.

Men det er flere tusen elever som er med på denne landskonkurransen hvert år.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det ville være en idé om skytterlag tok kontakt med skoler og tilbød sine tjenester?

...Mange skytterlag får med seg den lokale skolen på dette hvert år - noen steder er det også skyting som valgfag, men utordringene her er at en nesten er avhengig av at banen er svært nær eller på skolen, samt at det må foregå på dagtid - og da jobber de fleste...

 

K

 

Vår lærer var med i det lokale skytterlaget, dermed var ett problem løst. Gymsalen var vel 15-20 meter, så da ble det god plass til både kulefanger og standplass :-) Men er nok værre å få til slikt i dag?

 

.22 er dødsfett når man er fjortis!

Link to comment
Share on other sites

På gymnaset (ja, det het det den gangen...) var vaktmesteren leder i det nærmeste skytterlaget (av totalt 8 i kommunen) så vi gjennomførte alltid skoleskyting hvert år. En skoledag vi så fram til! Jeg har fortsatt et diplom liggende fra den tida. Kanskje det burde skannes og legges ut i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

På skolefestene en gang i året hadde vi alltid luftgeværskyting

Det har de enda her. Faktum er at de ungene som skyter i skytterlaget klager (til meg) på sikkerhet og våpenhåndtering i forbindelse med denne skytingen :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg vant 2 trelitersbokser med sånn Tress-is på barneskolen, det var to skytekonkurranser med luftgevær, ene var vel med støtte og den andre uten eller noe sånn......husker ikke lenger, og førstepremien i begge var 3 liter is. Var rimelig fett å vinne 6 liter is i skyting husker jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kanskje det ville være en idé om skytterlag tok kontakt med skoler og tilbød sine tjenester?

...Mange skytterlag får med seg den lokale skolen på dette hvert år - noen steder er det også skyting som valgfag, men utordringene her er at en nesten er avhengig av at banen er svært nær eller på skolen, samt at det må foregå på dagtid - og da jobber de fleste...

 

K

 

Vår lærer var med i det lokale skytterlaget, dermed var ett problem løst. Gymsalen var vel 15-20 meter, så da ble det god plass til både kulefanger og standplass :-) Men er nok værre å få til slikt i dag?

 

.22 er dødsfett når man er fjortis!

 

 

Lokalt blir dette løst ved at skole som deltar gir elever som ønsker å delta på skytingen fri noen gymtimer og skyteskolen arrangeres på kveldstid på lagets 15m bane. Snodig nok er deltagelsen størst fra "byskolene", de på "landet" ønsker ikke delta ("upassende" iflg rectu-eh-rektor)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg hadde denne fremme i en tråd som forsvant i vinter, morsomt tilbakeblikk:

https://www.norgeshistorie.no/industria ... koler.html

Guttekarabin_1.png

 

Etter en lov i 1912 fikk ikke barn kjøpe sine egne rifler uten foreldrenes samtykke.... :?

 

Nr.3 fra venstre (fremst) er Emil i Lønneberget :mrgreen: Hele holdningen passer perfekt også :lol:

 

Ellers et godt bilde på det som engang var..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...