Jump to content

Er befolkningen i ferd med å bli "våpenredde" ?


seawolf

Recommended Posts

Det jaktes ganske så mye nær tettbygd strøk i Akershus uten at politiet rykker ut, så jeg tror ikke bare man skal skylde på skuddredde byfolk. Kanskje de er vant med at det smeller rundt hjørnene, hvem vet... ;-)

 

Jeg tror ikke folk flest er fiendtlig innstilt til verken jakt eller skytesporten men det skader ikke å gi en motvekt mot kjøret fra media. På jobben snakker jeg åpent om både høstens planer om jakt og resultatet på evt skytterstevner i helga, og jeg vet at ungene mine skryter i barnehagen når de har vært med på skytebanen. Ingen av delene har forårsaket hverken medarbeider- eller foreldresamtaler eller skaffet meg stygge blikk. Så jeg håper at det heller får folk til å tenke på jakt og våpeneierskap som normalt heller enn noe man leser om i media.

 

Edit: Jo, jeg har fått et stygt blikk én gang. Det var da en svensk kollega fikk høre at jeg hadde karret i land en fjerdeplass på samlagsmesterskapet . Slike mesterskap hadde de visst ikke i Sverige... :-D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 238
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min erfaring er at de fleste av de som "tror vi er ekle, farlige, fæle" (og en sikkerhetstrussel imot samfunnet) endrer mening hvis de inviteres med på skytebana, og faktisk ser hva slags "klientell" som vanker i de kretser. Som ser at dette er særs oppegående individer med god evne til å diskutere med ord, ikke nevene, etc. Og at dette er folk som i rein refleks tilbyr å hjelpe, fordi det er i deres natur. Creme-de-la-creme, som det sies.

 

Jeg har hatt med meg noen "våpenskeptikere" på banen, og stort sett alle sammen har kommet tilbake med stjerner i øya, og informert vennekretsen sin om at de skal _GLEMME_ alt tullballet de har hørt om "oss", og heller melde seg på første og beste kurs i nærmeste klubb.

 

Så jeg tror fortsatt cluet er å erstatte medias "bilde" av sporten, med å faktisk ta med oss folk på banene. Dette vil ha bonuseffekten at folk begynner å oppdage hvor til-de-grader på jordet media ofte er når de forsøker svartmale et miljø.

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Hadde noe slekt av kona på besøk her i sommer som var. To jentunger rundt konfirmasjonsalder. Hjemmehørende i et forsted nordøst for Oslo.

 

Instinktiv reaksjon da de ble fortalt at jeg er våpeneier: "Er det lov?".

 

Tok de naturligvis med ut for å vise litt, ble i utmark siden banene ikke var åpne. Lurer på hva de forteller om det i vennekretsen...

Link to comment
Share on other sites

I '95 mener jeg det var stod jeg i Hagen til morfaren min 8 år gammel midt i et boligfelt og skjøt med salongrifla, fordi det ikke var noe bedre å finne på. Ingen som sa noe om det.

En trillebår med litt tykt gods funket knall som kulefanger :roll:

Link to comment
Share on other sites

En gang den ene attpåklatten min kom hjem fra skolen var hun rød på høyre hånd. Så ikke at det var blod før hun kom helt inn i gangen.

Jeg skvatt litt til og lurte på hva hun hadde gjort og hva det røde var. Siden hun var rolig og blid regnet jeg med at det ikke var knall og fall som hadde gjort dette. Sykkel var jentenes store utfordring på den tiden og hadde medført en del skrammer.

Hun la fra seg skolesekken og gikk forbi meg mens hun fortalte at hun hadde gått over jordene til naboen som hadde skutt ett rådyr og at hun bare hadde kjent inni hullet.

 

Okai. Naboen ja. Noe spesiell og han da. Denne historien er 11 år gammel. Bygda er nå tettbygd(snart nedbygd) og blitt befolket med byfolk fra Oslamabad som jeg velger å kalle stedet eller tiggerstaden om man vil.

 

Hadde denne insidenten skjedd nå i 2014 ville blålysene ha blafret og de nye naboene stått med Iphonene(skrives det slik?) sine i vinduene mens de gamle gårundt med huahuadyr og bichon frisert i vesken kjærringene(på min alder) hadde hylt og skreket mens gnagerne nok hadde gneldret om mulig ennå mer enn de gjør til daglig. Verden er i endring. Det har den alltid vært. Alle vi gamliser klager. Det har vi alltid gjort og det vil vi alltid komme til å gjøre.

Unge menn i fancy klær og strikkelue midt på sommeren som nå med sminke og håndvesker dater? mine jenter som trener vekter og kampsport mens de leser bilblader og Guns and Ammo og vil inn på befalsskole og Politihøgskolen eller bli snekker. I min verden er dette en fucked up world, men hva vet vel jeg? En overlevd dinosaur fra en svunnen tid hvor far var far og hadde merkelig mye verktøy han faktisk kunne bruke. Det inkluderte en god del våpen som hang "låst" i mahognistativ på veggen i gangen. Androgyn og metroseksuell er betegnelsen på disse mannslingene som går inn og ut av huset mitt mens de neier pent til gamlingen i gangen.

http://www.metrolyrics.com/the-times-th ... dylan.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

For all del, ikke misforstå. Jeg heier på attpåklattene mine.

De må bli det de vil disse pikebarna. Bare så underlig trist å se disse spedarmede boysene som vil bli fotomodell eller designer eller dataoperatør.

Det blir en bitter pille for meg hvis en slik en dag skulle kalle meg svigerfar. Ihverfall hvis arbeidsgiveren er NAV og strikkelua eller capsen fortsatt er på hodet en varm sommerdag.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, Egon.

 

Bør også tas med at Oslo og Akershus har tilsammen 20 000 jegere registrert (og relativt mange sportsskyttere), så helt håpløst er det ikke.

 

Men vi har også i dette området veldig mange metroseksuelle hvis eneste våpenkunnskap er hentet fra dårlige dataspill og Hollywood. Og jeg sier dårlige, fordi de aldri noensinne ville taklet spille de som faktisk har ting som realistisk kulebane og spredning (pga rekyl) og slikt... Og ikke minst at prosjektilet bruker litt tid på å komme frem...

 

//Svein

Link to comment
Share on other sites

Siden Norges befolkning har økt fra 3 millioner i 1942 til 4 mill i 75 og nå i 2014 til over 5 millioner må det nødvendigvis ha migrert noen mennesker. Og siden nordmenn den gang lagde 1,9 barn som ikke er nok til å gå i NULL(krever2,1) må noen ha migrert fra andre steder enn den norske bygda. Selv migrerte jeg fra Oslo øst, men det var rundt 79. Mange jegere som bruker Oslomarka ja, men større register enn faktisk brukere av marka regner jeg med-

 

Seals og andre US trente bruker for øvrig dataspill.

 

Forandret stavelsen til Oslo øst

 

Sako_35

moderator

Link to comment
Share on other sites

Dette har nok ikke så mye å gjøre med metroseksuelle men heller et samfunn som føles mye utryggere i dag enn det var på 80 og 90 tallet f.eks, insidenter generelt som omhandler våpen kommer oftere nå enn før så det er ikke så rart at enkeltes terskel for å tåle våpen offentlig er lavere enn før ... og det er tross alt enkeltes holdning overfor våpen vi snakker og ikke almuen, jeg er ganske overbevist om at de aller fleste har liten eller ingen endring i forhold til meninger rundt våpen i samfunnet.

 

For de som har vært med på "Øvelse Hovedstad" i form av millitære eller "tungt" bevæpnet politi så har ikke publikum endret adferd i forhold til dette i særlig grad de siste 20+ åra

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, uten å ha noe annet enn egen oppfatning å bygge på, at det ikke er flere "episoder" med skytevåpen nå enn før. Derimot er de mer synlig pga. endringene i media.

 

 

Det som før kanskje var en liten notis i lokalavisa blir nå spredt over hele landet med bilder, video og tekst. Media på internett gjør målinger på hvilke saker som bringer inn besøkende (fordi det gir annonseinntekter) og kjører på disse. Skytevåpen gir gode inntekter for slike saker fanger interessen, spesielt hvis saken kan gis en interresant vinkling. Derfor virker det som om det er flere episoder nå enn tidligere.

 

Les gamle nyheter fra lokalnytt. Jeg har inntrykk av at "vi" i dag er jevnt over mer lovlydige og forsiktige enn "gamlingene" var. Bortsett fra når det kommer til syklister i veibanen da..

Link to comment
Share on other sites

Joda, og bukken mener sikkert at den er den beste til å passe havresekken. Man må ikke glemme at vi blir mer og mer risikobevisste med årene, bare tenk på hva vi engang aksepterte av dødsfall i trafikken. Økningen i antall bevæpninger kan derfor like godt skyldes lavere toleranse for våpenmisbruk som en reell økning i antall saker.

Link to comment
Share on other sites

Litt fakta:

"Statistikken viser at antall årlige tilfeller hvor politiet har truet med våpen varierer fra 52 til 75. I 2012 truet politiet med skytevåpen 58 ganger, og avfyrte skudd ved tre tilfeller. Ingen personer ble skadet av skudd fra politiet i 2012. Totalt i perioden 2002 – 2012 ble to personer drept, og 16 personer skadd av skudd fra politiet.

Politidistriktene er ikke pålagt å rapportere inn antall bevæpningsordrer, med direktoratet har hentet inn tall for utvalgte år. Sist det ble gjort var i 2011, hvor politiet hadde 2711 bevæpningsordrer."

 

https://www.politi.no/strategier_og_ana ... a_1407.xml" target="_blank

 

Noen andre kan kanskje grave frem tall for 2013?

 

At terskelen for å bruke skytevåpen er lavere i de kriminelle miljøene som nå vokser opp her i landet er det ikke noe diskusjonsgrunnlag for. Det er også argumentet politiet viser til når det gjelder bevæpning. Om det er havre, hvete eller rug i sekken de passer er irrelevant.

 

I befolkningen er det evnen til å kombinere det man ser på forskjellige medier med det man ser nærområdet som styrer frykten; filmer, serier og reportasjer der våpenbruk er en kraftig ingrediens. Så opplever man at noen i nabolaget springer rundt med et våpen. Vi vet at i farten er det ikke lett å skjelne leketøyvåpen fra ekte våpen. Dette er den virkeligheten politiet også må forholde seg til: Er det et ekte våpen eller et leketøy? Ville du satset på at det er et realistisk utseendede leketøyvåpen som peker på dag?

Link to comment
Share on other sites

Si det til Martin Pedersen, eller Arthur Omre, at bruk av skytevåpen blant kriminelle er noe nytt her på berget.

 

At politiet loggfører flere saker hvor de selv bevæpner seg er det flere grunner til.

 

 

Nå holder denne diskusjonen på å gli over til å handle om bevæpning av politiet. Igjen.

Link to comment
Share on other sites

Joda, flere saker. Men ikke nødvendigvis flere hendelser.

 

Det virker ikke som det skilles mellom saker og hendelser i befolkningen.

Det er mer "en fjær som blir til fem høns" godt hjulpet frem av presse og media.

Opplagstall er viktigere enn korrekt gjengiving av saker.

En konsekvens er at det ropes "Ulv,ulv" i tide og utide.

Så svaret på trådtittelen er ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer ikke helt å skjønne ordet "våpenredd". I min bok er skolerte våpenmiljøer de som har mest respekt og hensynsfull opptreden med våpen. I motsatt ende har man dårlig skolerte våpeneiere som kan ha et naivt forhold til våpen. Det gis i denne tråden noen eksempler på uakseptabel våpenbehandling som ikke var gangbar i 2014, 1994 eller 1975.

 

På 70 tallet fantes det ikke turgåere og soppplukkere i skogen når jaktiden startet. Storbonden kunne gjerne være avbildet på førstesiden av lokalavisa med Mausern over skuldra og uttalelsen: Det er forbundet med livsfare å være i skogen når vi starter jakta. Våpeneieren la elegant ansvaret over på 3. person.

 

Dette går ikke i dag. I dag er det våpeneier som ene og alene har ansvaret. Og sånn må det være.

 

Jeg har respekt for våpen, de er faktisk lagd for å drepe. Er du uenig med meg er du enten naiv eller mangler erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke nødvendigvis det er mange flere som reagerer med irrasjonel frykt nå enn før, er vel heller at de irrasjonelle nå er det i høyere grad ... mens kanskje et lavere bekymringsnivå har spredd seg hos flere slik at folk generelt føler på at farene i verdenssamfunnet er kommet nærmere, terrorfrykten er ikke lenger forbeholdt midtøsten slik den var da de fleste av oss vokste opp ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette har mest å gjøre med mediametningen nå versus da. Med den mengden informasjon man blir tvangsforet i dag skal alle ha en mening om alt, inkludert ting de ikke har den minste peiling på. Før i tiden brydde folk seg mindre om ting som ikke hadde direkte innvirkning på deres tilværelse.

Link to comment
Share on other sites

Overeksponering gjennom media er uten tvil medvirkende ... er vel nesten daglig overskrifter i VG og/eller Dagbladet om hva du kan daue av, alt fra usynelige insekter og dansk kjøttpålegg til at naboen kanskje er Syrisk leiesoldat ...

 

I dette mediekjøret synes folk det er rart når man ikke har en mening om et spesielt emne så der har du et godt poeng Thor ...

Link to comment
Share on other sites

Ikke store variasjoner å se på antall drap begått i Norge de siste 30 år bortsett fra ett år(2011) Skulle bli godt under 50 pr. år i snitt. Antall trafikkdrepte i 2013 var 191! 341 i 2000. Antall selvmord 450/500 pr. år og jeg mener det er en konstant! 25% av drap begås med våpen(uspesifisert). Sett opp mot antall våpeneiere er ikke dette ett stort tall.

 

Vil vel anta at mediafokus ikke er faktor nr.1 til at folk i dag er mer reservert ovenfor våpen i samfunn.

Flere faktorer spiller vel inn og jeg skulle tro at den store overgangen fra folks bosted i hovedsak på landet for 100 år siden til byene i dag i stor grad gir en større grad av fremmedgjøring overfor natur og forvaltning av denne enn vi hadde bare for 30 år siden da bosetningsmønsteret var litt annerledes. Forskyvningen fra primærnæring til tertiærnæring er da en medvirkende faktor. Melkebønder i bygda mi var det vel 48 av for tyve år siden, nå er det vel igjen ca. 4?

Hvis jeg ikke teller med naboens kuer kan jeg ikke huske sist jeg så ei ku mellom Drammen og hovedstaden hvor jeg reiser hver eneste hverdag.

 

Har en voksen sønn som har bodd i Asker hele sitt liv. Kan ikke huske en eneste gang han eller kompisene i venneflokken PÅ EGET INITIATIV har dratt på fisketur. Ikke mange jaktturene heller. Da jeg selv var på den alderen var det temmelig annerledes med meg og mine kompiser. Særlig etter at jeg flyttet ut fra byen. Vi dro også ungene ut til vanns og fjells mye oftere enn hva jeg ser dagens unge par gjør nå.

 

Hver eneste dag kan jeg lese om mat jeg "dør av". Har folk blitt mer engstelig for mat? Ser neigu ikke slik ut når jeg titter rundt meg på folk på bussen og kjøpesentrene. Ikke endres folks røykevaner stort heller.

Folk generelt er vel mer engstelig for det de ikke kjenner.

Merker det når jeg bruker motorsaga en sjelden gang. Da blir jeg temmelig så forsiktig.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg gikk på ungdomsskolen var begrepet skoleskyting ensbetydende med en idrettsdag i regi av et nærliggende DFS-lag, skoleårets høydepunkt for mange av oss.

Og hva har pressen forvrengt begrepet til å bety i dag ? :roll:

Denne skytingen eksisterer fortsatt - men kalles nå helst "Landskonkurransen for ungdomsskyttere", men i dagligtalen snakker vi fremdeles om "skoleskyting".

 

De av dere som er med i DFS-lag, som har innendørsbane ikke alt for langt fra en ungdomsskole, bør ta initiativ til å arrangere slik skyting - i stedet for å beklage dere over den "oppvoksende slekt".

Link to comment
Share on other sites

Tidligere i år kunne jeg reise med toget/trikken til skytebanen uten at noen ensa meg. De som spurte meg hva det var eller hva slags våpen det var kom jeg ofte i god prat med. 8)

 

Etter all medieoppstyret som har vært (og selvfølgelig terrortrusselen) er jeg ikke sikker på om jeg skal gidde det, for JA, folk har blitt våpenredde og mer redd generelt. Dette bare for å spare meg stress om å bli enda en avisartikkel. :?

 

Dette er definitivt synd, for jeg har den alltid forsvarlig nedpakket i koffert og ammo/sluttstykke separat fra den.

Link to comment
Share on other sites

Det folk ikke husker er at et våpen ikke er farlig før det er ladet og det står et menneske bak det med fingeren på avtrekkeren.

 

Jeg driver med DFS skyting og prøvde å få til å ha med meg klassen på skytebanen i våres. Men det ble ikke noe til da vi måtte søke politi for å skyte 6,5. Nå har jeg byttet lag og skal prøve igjen. Mange av guttene i klassen har faktisk aldri sett et ekte våpen. Når jeg drar frem Saueren, Kragen eller hva det nå skulle være av fungerende og plomberte våpen lyser det opp i øynene deres. Første gnag jeg så et våpen var jeg 2-3 år. Jeg så da Ag3, hagler, rifler og pistoler hos onkelen min. Jeg tror i hvert fall det at hvis barn får skyte litt med våpen fra de er små så har de ikke så mye å være redd for når de hører om bevæpnede ran og folk på gata med våpen.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg nesten daglig leser hva som kan utløse alarmberedskap, og utrykkning av politi etc... Undres jeg stadig, hvordan kunne jeg vokse opp, og bli den jeg er. Vi gikk jo rundt daglig, bevæpnet med luffe, og kniv.

Vi lagde bomber, av ugressdreper, sukker etc., sprengte postkasser :oops:

Vi hadde ekte krig i skogen, sloss for ære, og teritorium.

Vi avtalte krig på skolen, etter skoletid var dødsens alvor :!:

Kjepp, spyd.. Jeg var en jævel med pil og bue :D

Link to comment
Share on other sites

Vil nå ikke påstå at dataspill gjør ungene voldelige (de som blir voldelige har allerede en eller annen form for grunnlag til å bli voldelige) da en del som ellers ville tydd til kriminalitet pga kjedsomhet, heller sitter på rommet og gamer.

 

Kidsa som spiller CoD osv har nok null peiling på våpen og sånt (bortsett fra hvilke som er best på zombier og sånt selvsagt), men er de siste som klager over om de treffer på noen som har et våpen (kanskje litt sutring pga misunnelse, men that's it).

 

Når jeg tenker på alt som media forteller oss at er farlig for ungene, og gjerne oss voksne også, så er det et under at jeg overlevde barndommen :lol:

Leke krig, slåss, kjøre som galninger i skogen med mopeder som var blodtrimmet, gjerne uten hjelm, kjøre båt uten redningsvest. Også lekte vi selvsagt med gutteleker (eneste dukkene vi hadde var GI Joe) og ikke dagens unisex-leker som blir for dølt.

Link to comment
Share on other sites

Spørs hvilken kultur "ekspertene" kommer fra. I USA er man jo rivende rabiat om det dukker opp en pupp, ikke så mye i Frankrike eller Tyskland.

 

For øvrig var min forrige post et forsøk på ironi, som Rausheim påpeker er dataspill antagelig en god del av årsaken til fallende kriminalitet, rusmisbruk og vold. Jeg har selv mange nuller og ettall på samvittigheten, men enda ikke kjøtt og blod...

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden fikk meg til og mimre litt, og da dukket tanken om at nå er kruttlapppistoler jammen blitt et sjelden syn ifht før :-)

Som et forsøk på å bremse denne utviklingen i forhold til samfunnets syn på våpen ,utfordrer jeg herved alle våpenbrødre til å ta med en som aldri har sett eller tatt på et våpen før, en tur eller tre på skytebanen. Hvis alle 400.000 registrerte jegere i Norge hadde gjort dette, så snakker tallene for seg selv.

Jeg vet at jeg ihvertfall har snudd synet på våpen til minst en person i år. Dette var ei dame fra Ellingsrud, som "ikke likte våpen" Det var i forbindelse med besøk fra venner at jeg inviterte alle med på trap banen, og alle som ville, skulle få skyte en serie. Hu dama nekta først, men etter at de 4 andre hadde skutt, kom hun smygende å lurte på om hu også kunne få prøve en smell. Det endte med at hu skjøt en full serie, og synes det var kjempegøy. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel sånn at ekspertene hevder at unger fint skiller spill og virkelighet

 

Forskningen vingler noe frem og tilbake, og er dessverre preget av en del bestillingsverk. Det minst omstridte man kan si er at eksponering for vold i media (enten det er The A-Team eller Metal Gear Solid) forsterker atferdsmønstre hos personer som allerede er i faresonen for å bli voldelige, særlig dersom skjermvolden ikke får en intellektuell "motgift" i form av gode rollemodeller og metoder for konfliktløsning i det virkelige liv. Det er også påvist at hyppig eksponering for medievold fører til en avstumping i den forstand at den følelsesmessige reaksjonen reduseres.

 

Hvis nå bare den hyppige eksponeringen for diverse militær isenkram i spill hadde ført til mindre hysteri når noen ser en svart paraply...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...