Jump to content

Beslag av paraply..


US M1

Recommended Posts

En ting at det var stappfullt fra før jeg la paraplyene inn i det.... Akk og ve

Ene paraplyen min har innfellbar kolbe, er det egentlig lov i det hele tatt? Den kan jo bæres skjult :shock:I tilfelle man ikke vil tilkjenngi at man er redd for at det skal regne :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fyren (han med paraplyen) burde jo helt klart vært bura inn først som sist....sitat: "Mannen politiet stoppet hadde svart hår, mørke klær og skal være i 20-årene, ifølge politiet", til tross for dette hadde utrolig nok ikke det lokale politet han i sitt register - ( "Han er ikke en kjenning av politiet.") - her burde de helt klart sjekket med PST. Men nå håper jeg for all del de har regisrert han med både bilde, DNA og fingeravtrykk - så vi får slike utvilsomt suspekte fyrer bort fra gater og streder hvor de åpenbart virker skremmende på gode norske borgere med lyst hår og passende lyse sommerklær...

 

Ha en fin sommer.... alt er ved det normale.

Link to comment
Share on other sites

.. en annen ting jeg alltid har lurt på er hvorfor har de kuleste politigutta våpen i lårhylster (jfr bildet i teksten). Jeg forstår hensikten med lårhylster for militært personell med sekk eller annet utstyr på ryggen som lett vil komme i veien .. men for lett utstyrte politifolk er det vel kun en praktisk ulempe med et våpen diglende på låret. Man må bøye seg for å få tak i det, det vil åpenbart være hindrende for rask forflytning til fots (når lårene forhåpentlig har mer omfattende bevegelse enn hoftene) og vil lett henge seg opp i ting og vegetasjon, ser ikke helt fordel ved transport i kjøretøy heller.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg verken politi eller tøff, men er man litt større bygd enn den dukken som bilseter blir designet etter ser jeg for meg at det kan blir balete med en pistol omtrent der man skal trykke nedi setebeltet.

Ikke for det, mote er sikkert også en vurdering for enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker lårhylster når jeg skyter militærfelt, og trenger ikke å bøye meg. Pistolen henger akkurat i handhøyde, og dersom det er litt surt kan jeg ha på meg en varm jakke uten å måtte trekke den opp hver gang våpenet skal i eller ut av hylsteret.

 

Det jeg lurer mest på, sånn on topic, er hvilken lovhjemmel politifolkene brukte for å beslaglegge PARAPLYEN til mannen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde også reagert dersom noen går rundt i bygda med ting på ryggen som ligner et ninjasverd eller en pumpehagle. Politifolka beslagla paraplyen sikkert for å unngå flere bomturer rundt omkring etter samme fyren. Omvendte contrabanter er kanskje ikke så lurt å vifte rundt med i enhver situasjon. Det finnes også deaktiverte håndgranater omgjort til lighter som kanskje ikke er så populære på Gardermoen.

Link to comment
Share on other sites

 

Tja, i Kristiansund ble en kar hanket inn fordi han hadde et maskingevær; eller videokamera som vi andre kaller det.. Saken lot seg ikke en gang løse på stedet; neida-inn på stasjonen takk.

 

Verden er gal :cry:

 

http://www.tk.no/nyheter/article6480038.ece" target="_blank

 

Personlig synes jeg denne episoden er verre en den med paraplyen. Skulle tro det var mulig å avklare slike situasjoner uten å sikte på folk med skarpladde våpen.

 

Link to comment
Share on other sites

Problemet med at politiet tok denne paraplyen er at det dermed defacto er "forbudt" å gå med en paraply med et håndtak som for enkelte kan ligne på et ninjasverd.

 

Korrekt respons er fortsatt for politiet å beklage bryderiet ovenfor karen og gi ham paraplyen tilbake. Så får operasjonssentralen spørre neste innringer som sier at det går en svartkledd kar med en hagle nedover gata om det kanskje kan være en kar i 20 årene som har en paraply med et noe spesielt håndtak.

 

Problemet her ligger ikke i paraplyen eller eieren. Det ligger hos innringer, politiet og operasjonssentralen som tar imot innringeren.

Link to comment
Share on other sites

Det er i dag bekreftet at den sortkledde mannen var en del av den paramilitære avdelingen til Umbrella Corporation..

 

Skien politidistrikt, samt deres etterretningspartnere NSA, KGB, Mossad og Stasi, vil komme med en uttalelse til pressen klokken 04.92 svensk agurktid. :shock:

Link to comment
Share on other sites

.. en annen ting jeg alltid har lurt på er hvorfor har de kuleste politigutta våpen i lårhylster (jfr bildet i teksten). Jeg forstår hensikten med lårhylster for militært personell med sekk eller annet utstyr på ryggen som lett vil komme i veien .. men for lett utstyrte politifolk er det vel kun en praktisk ulempe med et våpen diglende på låret. Man må bøye seg for å få tak i det, det vil åpenbart være hindrende for rask forflytning til fots (når lårene forhåpentlig har mer omfattende bevegelse enn hoftene) og vil lett henge seg opp i ting og vegetasjon, ser ikke helt fordel ved transport i kjøretøy heller.

 

Om du ser hvorfor militært personell benytter lårhylster burde du se hvorfor politiet benytter tilsvarende.

Forsvarets personell bruker M-07 ballistisk vest som vil komme i konflikt med et vanlig hoftehylster, alternativt et bryst montert hylster.

Politiets personell benytter seg av flere typer beskyttelsesmateriell blant annet ballistisk vest mye lik forsvarets med de samme problemstillinger, mtp. hylster.

Jeg ser fordelen av og forholde seg av en type hylster og en plassering, slik at man ikke må forholde seg til flere oppsett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Tja, i Kristiansund ble en kar hanket inn fordi han hadde et maskingevær; eller videokamera som vi andre kaller det.. Saken lot seg ikke en gang løse på stedet; neida-inn på stasjonen takk.

Verden er gal :cry:

http://www.tk.no/nyheter/article6480038.ece" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Personlig synes jeg denne episoden er verre en den med paraplyen. Skulle tro det var mulig å avklare slike situasjoner uten å sikte på folk med skarpladde våpen.

Enig! I den situasjonen er fotografen en uheldig bevegelse unna å bli skutt, og i verste fall drept, for å være i besittelse av et kamera/kamerastativ.

Link to comment
Share on other sites

Syns dere er litt vel kritiske til "paraplysaken" her nå. Velutdannede politimenn/kvinner kjenner vel et farlig våpen når de ser det?

 

Har en bekjent som hadde en politivenn på besøk. Vennen ønsket å se noen av hans konkuransevåpen, så min bekjent tok ut en S&W686 av skapet, sjekket den var tom og lukket inn tønna igjen.

I det han satte seg la han 686`i fanget til sin venn og sa:

Forestill deg at du nå er i skarp situasjon, tøm våpenet !!!

Etter 3 min hadde han enda ikke fått til dette, ante overhodet ikke hvordan han åpnet en S&W revolver . .

Link to comment
Share on other sites

At man ikke får opp en revolver på første par-tre forsøkene er greit nok om man ikke er vant med våpentypen. Men om det går så lang tid mener jeg at det sier noe om vedkommendes evne til logisk tenkning og problemløsning, og i utvidelsen av dette sier det også noe om hvilke krav som blir stilt til slikt i yrkesutøvelsen.

 

Greit nok at vi ikke kan ha et politikorps bestående utelukkende av Einsteins likemenn, men en såpass viktig jobb burde stille visse krav til fart på tannhjulene i øverste girkasse.

Link to comment
Share on other sites

Om man har kontroll på våpenet ser jeg ikke for meg at man har behov for å ha et drillet ildhåndgrep, men kan bruke noen forsøk på å finne ut hvordan det gjøres. Eventuelt tømme våpenet i nærmeste grøft.

 

Får man det så travelt at de fem-ti sekundene betyr liv eller død, kan det hende man bør vurdere å tømme våpenet i en mer hensiktsmessig retning.

Link to comment
Share on other sites

Våpen går ikke av selv om de er ladd. Har man ikke kjennskap til en gitt våpentype så er det bare å sikre våpenet fysisk til noen som kjenner våpentypen kan behandle det.

 

Å lære en ny mekanisme i en stresset situasjon tror jeg de fleste ser er bare tull. Å brenne løst for å tømme magasinet skal jeg ikke kommentere ...

 

Dette kommer fra en som kjenner hundrevis av forskjellige typer "small arms" (meg :mrgreen: ). Men selv jeg kommer borti våpen jeg må plundre med, under kontrollerte forhold, før det går opp for meg hvordan våpenet fungerer. Enten fordi våpenet er nytt for meg eller fordi jeg ikke har brukt et på 10-15 år (inkludert egne våpen :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Takk Thor! Tråden trengte den der. Jeg vil vel minne noen her på at det blir på grensen til fordummende å legge ut en historie du har hørt fra en bekjent om en venn osv. Slike historier har vel liten interesse, bortsett som ren sladder. Å diskutere det etterpå blir vel ikke mye bedre?

 

Politi tjenestemenn kan sikkert gjøre mye rart, men greit å holde seg til førstehånds info. Sladder om en enkelt tjenestemann blir alt for lavmål.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Trøste og bære, verden har gått av hengslene. Jeg går ofte tungt "bevæpnet" med fotostativ i nattemørket når jeg skal ta bilder av nordlys, men spørs om jeg må belage meg på å rekke hendene i været når som helst. Husker da vi var i militærtjeneste for over 25 år siden, da var det ingen som leet på et øyelokk når et lag på 5-6 mann hoppet på lokaltoget for å komme oss til et øvelsesområde, med AG3 og full GUS. Riktignok var vi jo uniformert, men det der hadde neppe gått i dag.

Link to comment
Share on other sites

Da naboen min avtjente vernplikten for maaange år siden, fikk han fyre av en "levende"M72. Det var så pass spesielt syntes han at han hadde lyst å ha det brukte ( tomme) røret med seg hjem som suvernir. Og det var ikke noe selvfølge, for disse ble ofte bygd om for å skyte 9mm ammunisjon for treningsformål. Men etter mye masing , gikk offiserene med på at han kunne få dette tomme røret.Glad var han , og tenkte ikke mer på det før han skulle reise hjem. Fra nordnorge , til sørvestlandet . Med fly. Han var tidlig på flyplassen , og ved insjekking begynte han på forklaringene. Hadde papirer med seg på at han ikke hadde stjålet dette.Forklarte og akkederte sa han.Hva dette var, og hvorfor han ville ha det med seg hjem. " Og den er tom " sa han. "Se" , sa han til damen som fikk kikke gjennom røret. " Å , sier du det . Da kan du vel likegodt ta det med som håndbagasje. Den får plass i hattehyllen". Og slik ble det. Men dette var i en helt annen verden. Lenge før 11. september….

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...