Jump to content

375 H&H-hva er den perfekte krutt typen?


Arvid.N

Recommended Posts

Perfekte kruttet i 375 H&H med tunge kuler er Hodgdon 4350, sammen med Norma 204. 4350 gir over 800m/s med 300 grs kuler, 204 rett rundt. VV 550 og Norma URP er tett på.

 

Til 300 grs kuler er 140 det absolutt dårligste kruttet av de du nevner. Da ender du opp med 9,3x62 ytelse. Ikke noen forkleinelse mot 9,3'n som er en suveren patron, men ønsker en 9,3 ytelse er det bade billigere og bedre å begynne med en til å begynne med ;-). Er tanken er billige krutt er 160 ett bedre valg til 300 gsr kuler. Fyll hylsa og sett kula over en godt komprimert ladning. Gir ok hastighet uten å krangle med trykket

 

Til 250/260grs kuler er 75-76 150 tett på idealladningen. Brukt mange 100 av den i min nære omgangskrets bak 260 Nosler Partition, Accubon og 250 Swift. Bak 250 Nortfork og Rhino kan det være greit å holde seg på 75grs. Det gir rett rundt 855m/s i de fleste normalpipede riflene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Blir Norma 19 og Vv N160 til 300 grain kuler i min .375 H&H. 

Norma 19 gir best hastighet, mens Vv N160 gir best hylsefylling. 

Tidligere brukte jeg Vv N160 krutt til både 235 grain Speer kuler og 250/300 Sierra kuler. Ulik mengde krutt naturligvis. Brukte de "gamle" N160 ladedataene til Vihtavuori som utg.pkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Spennede tråd. Bruker max ladningen i ladeboka til TTSX 250gr som er 80 gr. ganske komprimert ladning det. får 830ms fra 60cm løp. jobba meg opp fra 78 gr for å se etter trykktegn. da ingen kom, kjører jeg bare max. men.... vil jeg kunne få enda mere fart med andre Normakrutt? 203B, feks? Noen som vil dele noepr PM, er det topp

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...