Jump to content

Renset Bensin


leifenbare

Recommended Posts

Renset bensin / alkylatbensin er sterkt å anbefale på primus for å minke mengden skadelig avgasser. Brenner dessuten renere og soter mindre.

De aller fleste Statoil stasjoner har "4-takts miljøbensin " som er alkylatbensin UTEN tilsatt olje og er perfekt for bruken.

 

Edit: UTEN hadde ramlet ut fra siste setning... som jo var vesentlig del av poenget...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

4-takts miljøbensin er ikke tilsatt olje. Det er derimot 2-takts miljøbensin. Den er ikke å anbefale på primusen :wink: 4-taktsen derimot er, som nevnt, aldeles utmerket. Og sist jeg sjekket, men det er lenge siden, var den også betraktelig billigere enn den som selges som renset bensin til fritidsbruk. Egentlig tror jeg det er samme produktet i forskjellig forpakning.

I tillegg til Statoil så finnes dette hos de fleste som selger hageutstyr og landbruksrelaterte produkter.

Link to comment
Share on other sites

En multifueler kan brenne det mest utrolige, har kjørt min på avfettingsvæske en gang. Kokset ned dysen ganske fort, men det varmet like bra. Jeg foretrekker dog alkylatbensin, den er ren og luktfri. Om du skulle søle lampeolje over tøy må det vaskes for å få driten ut, renset bensin tørker ut fort uten plagsomme rester.

 

E85 kan jo prøves, men jeg er litt usikker på hvordan det vil fungere. Etanol har et ganske forskjellig blandingsforhold sammenliknet med hydrokarboner, så ikke kjøp 20 liter før du har prøvd det.

Link to comment
Share on other sites

E85 brenner stoichiometrisk på 9.8 deler luft til 1 del e85 mot bensin som brenner 14.7 deler luft til en del bensin.

E85 brenner over et bredere område enn bensin, og skal kunne brenne såpass magert uten store bivirkninger tror jeg.

 

Nå er energitettheten til E85 bare 70% i vekt, og 75% i volum, så jeg tror jeg ville satset på 4-takts miljøbensin/alkylat.

 

Alkylaten er også slik at den brenner godt over et større blandingsforholdområde enn vanlig 95 oktan, og dermed lettere å få til å brenne rent i varierende forhold samt under forvarmingen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...