Jump to content

Sauer modell 80/90?


vingemutteren

Recommended Posts

Sauer modell 80/90.

Hva er dette for våpen?

Hva er de verdt/omsettes de for?

Fordeler/bakdeler?

Verdt å passe på av kjente feil/mangler?

 

Anbefales slike våpen kjøpt til normal jakt?

 

Skal se på en Sauer rifle fra 80 tallet, så jeg regner med det er en 80/90. Er usikker på om jeg bør anbefale ett slikt våpen.

Hadde vært kjekt med litt veiledning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noe av det beste som har blitt produsert på rifle - markedet de siste 30 år! Fantastisk kvalitet rett og slett. Det gjør dem ettertraktet på bruktmarkedet. Ellers gjør som "amatør" anbefaler.

 

Sent fra min GT-I9105P via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har en sauer 90 helstokk:

+:

oser kvalitet...

meget bra presisjon

sluttstykke bevegelsen er fantastisk

både stål og treverk i ypperste klasse, fantastisk pen og dyp "blånering"

gode originale åpne sikter

 

-:

noe tung

"ingeniørvåpen"

jeg måtte venne meg til magasinløsningen

 

 

Ett supert kvalitetsvåpen...selv om jeg ikke ville kjøpt ett slikt idag.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 80/90/CG3000:

 

Fordeler:

-Ingeniørbørse

-Utrolig fin byggekvalitet og det er en psykedelisk nytelse å demontere og sette sammen sluttstykket

-"Systemrifle", veldig lett å skifte løp. (løsne umbrakoskruer og skru ut pipe for hånd)

-Pga låsklakkene bak er sluttstykkevandringen målt på hevarmskule meget kort (300wm i Sauer 80 tilsvarer 223 i Blaser R93)

-Raskeste bolt/retrekkerrifle for dobbeltskudd jeg vet om kaliber for kaliber.

-Headspace kan justeres med shims i sluttstykket

 

Ulemper

-Ingeniørbørse

-Avtrekket er bygd på ruller og får aldri blitt helt perfekt. Sauer 90 har snellert i tillegg som er en fordel i benk.

-Avtrekket er komplisert og kilent for møkk. Må blåses rent ofte. Demontering anbefales ikke..

-Skjeftet er svakt i kolbehalsen og har lett for å knekke. McMillan anbefales for hard bruk.

-Bedding krever kunnskap og rifla er meget kilen med tanke på å få magasinene til å sitte korrekt. 19 - av 20 børsemakere bedder denne rifla feil med funksjonsfeil som følge

-Headspace kan justeres med shims i sluttstykket

 

Sauer 80 og 90 er selvsagt lagd i Tyskland

Carl Gustaf 3000 De Luxe er helt laget I Tyskland og underbeslaget er lagd i stål. Denne har patronvarsler for kammeret som de tyske.

GC3000 std har svensk pipe og skjefte. Alu underbeslag og ikke patronvarsler

 

Varianter:

 

Sig Sauer SSG2000 SSG kamret for 223, 308, 7,5x55 og 300wm

 

Carl Gustaf 3000 sporter i 222 (kort kasse) og 6,5x55(lang kasse). Skjeftet er laminert valnøtt.

 

Her er min CG3000 sporter i 6,5x55:

 

IMAG0436.jpg

 

IMAG0429.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tenkte å blåse litt liv i denne tråden.

Noen som har noe mer info om hva man burde se etter på en sauer 80 før man kjøper? eller annen nyttig info? er helt på randen til å rive i en i kal. 8x68s, men vet ikke så mye om akkurat Sauer 80 annet enn det som står i tråden fra før av.

Link to comment
Share on other sites

Læste lidt i de gamle kommentarer.

Der er lidt misforståelser ute og gå. Headspace kan IKKE justeres med shims i sluttstykket. Derimod er det normalt at man justere headspace med spændskiver i ret tykkelse mellem pipe og låsekasse. (onde tunger vil dog påstå at det primært var for at få siktemidlerne opad)

 

Vel nok en af de våben med bedst låsegang som nogensinde er produceret

Superflot håndværksmæssig finish

Meget kort og hurtig ladebevægelse

 

En af de riffelkonstruktioner som gennem tiden har givet flest utfordringer rent præcisionsmessigt.

Ekstrem følsom overfor olie eller vand i kammeret. Meget lig eller værre end Kragh Jørgensen, eller andre konstruktioner med låseklakker i bagenden af sluttstykket

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...
På 17.6.2014 den 7.41, toaal skrev:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... sauer%2090

 

En Sauer jeg har virkelig har sansen for. Avtrekk. Montasjer. Høyde på kam etc etc... Alt er riktig.

 

Dette er kjempevåpen som man virkelig kan gjøre et kupp på. Hvis man sammenligner med hva noe sånt ble solgt for opprinnelig? Slike pakker må ha kostet 45-50K?

Hoi! Den der kjenner jeg igjen!

Den flyttet inn i våpenskapet mitt i går! Fortsatt meget pen!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...