Jump to content

Mitt nye våpen!


jenyk

Recommended Posts

Hei jeg har lyst til å lage en tråd om hvordan det er å være fersk DFS skytter...

Har drevet en del år med jakt så våpen å skyting er ikke helt ukjent for meg. Må vel nevne at je har hatt mine 20 år i HV.

 

Men DFS skyting har jeg aldrig prøvd (annet en HV sine treninger med AG).

 

Det hele startet med at jeg laget en skytebrille (jeg er optiker) til en 12 åring i familien. Jeg ville være med på et stevne å se hvordan den fungerte gjøre justeringer etc. Det skulle jeg ikke ha gjort :roll: Ønske om å prøve selv ble for stort.

 

Siden jeg ikke kjente noe til DFS skyting fra før var jeg dum nok til å tro at jeg kunne bruke noen av de våpnen jeg hadde, men NEI det er et ganske rigid regelverk, men etter som jeg leste meg opp på DFS skjønte jeg jo hvorfor.

 

Vel da var det bare å selge unna litt for å få plass til en Sauer 200str 6,5 x 55 med 74/21 pipe, den var jeg å henta i går på Skytterkontoret. Jeg valgte å kjøpe ny da jeg så at brukte + ny pipe var omtrent samme pris som ny. (Skal legge ut noen bilder etter vært.)

 

Så mens kjerringa hadde husmortreff i stua benka jeg meg i kjellerstua med pussefille å fikk gnidd av lagrings olja på "Sauer'n", montert dioptre og tilpassa reima.

 

Jeg er vel det som på godt norsk kalles "utstyrsfreak" skal ha alt med en gang, jeg har prøvd å moderere meg litt så det har kun blitt jakke hanske og pøll sålangt, men jeg jobber rett vedsiden av Landrø såååååå 8)

Det å tilpasse reima var en prossess i seg selv, det finns mange gode forslag på nettet, men jeg måtte prøve meg fram for å finne det som passet meg best, hvertfall i kjellerstua. Hvordan det fungerer når jeg kommer på standplass vet jeg ikke.

Har ikke skutt et eneste skudd med Sauer'n enda. Så hvordan det går, om den går i det hele tatt vet jeg ikke. Skal prøve å holde dere oppdatert. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da var dag nr 2 med en Sauer i hus snart over, dagen startet bra med sjekking av hjemmesidene til Skytterlaget mitt å der sto det at det var trenging fra kl 18:00 :D da holder de sikker på til jeg kommer meg av jobb tenkte jeg.... hjem hive i seg middagen og rase opp til bana.., men det var nå fryktelig mye biler ved skytterhuset :shock: fikk en mistanke om at her var det ikke noe trening i dag. På trappa sto det en hyggelig kar som kunne fortelle at idag (av alle dager) var det foredrag om elg hunder, (jeg har jo hatt Svensk Hvit selv så jeg ser jo nytten av det, men HVORFOR I DAG.. :evil: ) slukøret var det bare å sette seg i bilen igjen og dra hjem. Den hyggelige mannen på trappa kunne fortelle meg at siden det er rød dag på mandag var det ikke trening da heller :cry: men han skulle på bana og skyte inn en 9.3 selv på tirsdag, så da var jeg velkommen. Det er mange hyggelige folk i skytemiljøet.... :D .

 

Siden det ikke ble no skyting i dag får jeg legge ut noen bilder fra den STORE sermonien i går, utpakking av ny Sauer 200 str.

Photo_04_06_14_18_15_22.jpg

Esken kommet inn

 

Photo_04_06_14_18_23_16.jpg

Esken fjernet

 

Photo_04_06_14_18_24_11.jpg

Vidundret tatt i øyesyn for første gang... Tyskerne kan sakene sine :P

 

Photo_04_06_14_18_28_44.jpg

Det fulgte med en del greier... :? finner sikkert ut hva alt er til etter hvert.

 

Photo_04_06_14_18_32_32.jpg

Da var Sauer tatt i øyesyn.

 

Da blir det vel ikke mere Sauer prat på meg før på tirsdag, hvis ingen kan steppe inn for meg i helga, har lova meg bort å skru BMW :roll: fredag og lørdag 40 års lag lørdag kveld, komfirmasjon søndag og rød dag mandag.... noen ganger er livet urettferdig :cry:

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg igjen her, jeg starta i februar som rekrutt " 63 år " har lært alt fra 0, gleder meg til hver trening, to ganger i uken. Man må være litt hobby-perfeksjonist da får man lett fremgang og da blir det moro. Mitt beste resultat så langt er 496 poeng på trening noe jeg er veldig fornøyd med, men jeg må nok trene mer for å bli stabil i 10eren, og konkuranse er noe annet ! Jeg kommer til å følle med ditt prosjekt!!! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jadaa.... :mrgreen: Da var de første 30 skuddene skutt med Sauer'n. Det var vanvittig morro :lol: . Skytterlaget hadde elg trening/oppskyting i dag, men jeg fikk lov til å ligge på 100 m, da var det bare og rigge seg opp med støtte og lade opp med 5 skudd. :D må si jeg var litt nervøs på hvordan dette skulle gå :shock: ante jo ikke om diopteren var skrudd helt på tryne.

 

------PANG------

 

Jøss traff jo skiva.. :overrasket:

 

4 nye PANG

 

Skyting05.jpg

Må jo si at til å være de 5 første skuddene er samlinga veldig bra, det er mulig det er vanlig for Sauer, og jeg har tidligere kun hatt ett nytt våpen, og de første skuddene med den ble skutt på ei papp plate så jeg vet ikke helt hvor gode samlinger den hadde i starten.

 

men tilbake til 200en, siden jeg aldrig har skutt med diopter før ante jeg ikke hva jeg skulle skru. Standplass leder fortalte at ett knepp var 2 poeng i min uvitenhet trodde jeg det var to til høyre og to opp :oops: , men nei det var 6 til høyre og 6 opp.

 

Så var det bare å lade opp nye 5 skudd og PANG

 

Skyting06.jpg

:shock: Hmmm det er vel tett nokk mot 10ern sånn i starten.

 

Da får vi prøve 5 nye... PANG

Skyting07.jpg

:twisted: PÅKKER femte skuddet gikk av fortidlig

 

Da lader vi igjen...

Skyting08.jpg

tja merker at konsentrasjonen glipper, her må det en del trening til ja.... :oops:

 

Okei Sauer'n er godt innafor det jeg kan prestere så da får vi prøve uten støtte... :shock:

Skyting09.jpg

Hmmmmm :shock: detta var ikke lett, sånn som jeg veiva med sauern var det vel like før jeg ble bortvist fra standplass grunnet farlig våpenbruk. :oops:

 

Ok 5 nye.... bedre lykke nå.... :roll:

Skyting10.jpg

Veeel 3 først var sånn nesten bra 4 Æsj 5 :oops: katastrofe...... :twisted: her må det øves mer :overrasket:

 

Da var det over for denne gang. :? Veldig fårnøyd med Sauer'n , men egen innsats :roll: her måå det mere trening til....

Det er DFS skyting for senior på torsdag.. :mrgreen: Da med jakke og hanske :lol:

Link to comment
Share on other sites

riktig hullkorn++

Dette er et tema som er mye diskutert, det er vel like mange meninger som skyttere... minst.

Prøvde å finne ut hva som sitter standar i Sauer'n, men fant ikke noe mål på den.

 

Når det gjelder diopterhulet valgte jeg å kjøpe irisblende med Sauer'n, vet ikke om det er lurt/nødvendig, men fant ut at det sikkert var greit :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Da var torsdagstreninga over..... med jakke og hanske....

 

Det var en ahha :idea: opplevelse..... kommer tilbake til det senere :winke1:

 

Da jeg kom til skytebana var det lite biler der, så her var det mulig å får litt hjelp tenkte jeg, etter råd fra "jogu", takker for rådet :D

Og det viste det seg at jeg viiiiirekliiiig trengte. :oops: For reima hadde jeg montert heeeeelt feil, i ettertid skjønner jeg ikke hva jeg tenkte når jeg

holdt på i kjellerstua for en uke siden :roll: .

 

Etter å ha fått hjelp av en Rekrutt på 15 med å stille inn reima og få plassert den riktig på overarmen var det bare å lade opp med 10 skudd fordelt på 2 magasiner :mrgreen:

Legge seg ned, prøve liggestilling, sette inn magasin, ta ladegrep og finne blinken..... her kommer ahha'et.... :shock:

 

Etter forrige skyteing uten støtte og veiving med Sauer'n var jeg forberedt på at det å holde siktebilde rolig måtte trenes mye på... også på ligg.

Men duverden... 8) riktig tillpasset reim, jakke og hanske det er jo nesten som å skyte med støtte....

Hadde ikke i min villeste fantasi forestilt meg hvor effektivt det er for å holde siktebilde rolig.... :lol:

 

Her er min første 10 serie med reim jakke og hanske.

Skytingjakke1.jpg

Hvis du sammenligner med hvordan jeg traff uten jakke og riktig innstilt reim.... for en forskjell.. mellom disse seriene har jeg ikke løsnet ett skudd :shock:

På 10 skudd u/jakke hadde jeg 75 poeng m/jakke 95 det rimelig stor forskjell....

Det er mange steder både her på kammeret, og ellers, som sier at det og komme opp på et brukbart nivå med riktig utstyr og trening er relativt enkelt... det skjønner jeg nå...

Vell å merke på TRENING, konkuranse er noe helt annet.

 

Da var det bare å lade opp 2 nye magasiner.

Skytingjakke2.jpg

Skudd nr 8 var en alvorlig avtrekksfeil. Det er sånne som må bort.

 

2 nye magasiner.

Skytingjakke3.jpg

Siden forventningene mine etter "uten støtte" skytinga sist, var at her måtte det myyye trening til var det en deilig følese å oppnå 285 på 30 skudd og kun 2 skudd under 9.

Ja jeg mista 0,5 poeng pr skudd

Ja jeg vet det var kun 100m

ja det var kun ligg..

ja jeg hadde jakke reim og hanske.

 

Men det var nå utrolig morro læll :mrgreen:

 

Til de som mener at jakke og hanske er juks... jaaa er man stødig på inner 10 uten... bare fortsett med det, men til de som ikke er det, men vil kjenne på følelsen å ha stabilt siktebilde.....

 

PRØV jakke og riktig innstilt reim.... det er en deilig følelse.... :D

 

Og som "novise" skrev tidligere her i tråden JEG GLEDER MEG TIL NESTE TRENING.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg meldt meg på to stevner :roll: til helgen Nannestad og Eidsvoll Verk :winke1:

Det er et 3 stevner i Midtsommerstevne, men det er ikke plass i kalenderen min til det 3.

 

Her går man ut med høy sigarføring... 8) To treninger (håper det blir to til denne uka) fire treninger tilsammen.

 

Så smeller det til med en 300 og en 200 meter... :mrgreen:

 

Har ikke prøvd Sauern på disse distansene sååååå :oops: Har heller ikke prøvd meg på tid.... Så detta kan bli spenande.... 8)

 

Siden jeg er i KL 1 er det jo bare ligg sååå :winke1:

Link to comment
Share on other sites

All erfaring er verdifull erfaring. Jeg var på SBSK's F-class stevne for noen uker siden, etter å ha skutt i noen måneder. Dersom du går inn i det med en plan om å a) ha det moro, b) lære og c) konkurrere med deg selv, kan du ikke unngå å lykkes!

 

Om du også gjør det godt, så er det en fantastisk bonus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg på 10 skudd kne også :cry: men det gikk ikke så bra. Har bokse mye å si på knestående? Eller er boksa mest betydning på stå?

Bukse betyr litt. Kor mykje er individuelt, både kneståande og ståande. Men viktig for kneståande er at du sørgar for å kneppe opp/dra glidelås så langt opp at du ikkje har press frå jakke (og bukse) i lysken. Det fører med seg mykje puls i børsa. Og om du skyt i vanleg bukse er ei ledig treningsbukse eller turbukse langt betre enn tronge jeans med belte...

 

Prøv gjerne å sitja i kneståande utan børse, slik at du kan kjenne på balansen og finne den beste stillinga for deg (tenk deg at loddlinja frå tyngdepunktet ditt råkar mest mogeleg midt i støtteflata mellom venstre fot - venstre kne - høgre fot). Kanskje må du justere reima litt frå liggande. Målet er at du siktar midt på utan bruk av musklar. Reima skal ta heile vekta av børsa, men heller ikkje meir (ikkje så stram at du må presse børsa ned).

 

Sørg for fast grep (ikkje så knokane kvitnar, men "passe" fast) med høgrehanda og heilt open venstrehand (med slappe fingrar). Legg så 1,4 kg på avtrekkaren i det du pustar ut for siste gong, og ta resten av avtrekksvekta roleg men bestemt mens du finsiktar. Gløym ikkje ettertrekk/etterhalding. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Vell da nærmer det seg første stevne :overrasket: .... Føler vel at je ikke er helt forberett.. :roll: , men får ta det som trening...

 

Appropo trening.. Mandag var det trening, men da jeg kom meg dit (jobber til 17, 40min hjem, mat, kjøring til bana 15m) hadde gutta rigga ned elektronikken, så da var det bare å sette opp utskutte pappskiver :( . Følte vell at det ikke ga meg like mye, men fikk nå sendt av gåre noen skudd. Trente på liggestilling og avtrekk. :wink: Det må jo til det også.

 

Jeg har også rydda kjellerstua litt og satt opp en 10m luft blink som jeg ligger å trener mot, med klikkpatroner.

 

 

Merker at jeg blir mere rolig av trening.

Link to comment
Share on other sites

Vel da var de to første stevnene unnagjort.. :?

Det var Nannestad først Eidsvoll Verk etterpå :)

Må innrømme at nervene lå utenpå på veien til Nannestad :shock: . Vell fremme var det å prøve og få kontorll på nervene.. :roll:

 

Ok da var det på med jakke og hanske, magasinen var fylt så det var bare å legge seg ned, finne god liggestilling og vente på ILD.

 

Sauer´n var skutt inn på 100 og nå skulle jeg skyte på 300. Får å finne ut hvor mange knepp jeg skulle skru opp brukte jeg DFS sin kulebanegennerator la inn type ammo og relevant innfo om Sauer´n, Vipes 20 knepp var beskjeden :D , men om det var riktig viste jeg jo ikke.

 

Første prøveskudd

 

..... PANG....

 

Så på monitoren :shock: så ikke i farte hvor kula traff, trodde med engang at jeg hadde bomma på skiva eller skutt på feil skive :cry: ...

Som sagt nervene lå utenpå,, :? . Begynte å skru tilbake... 4 knepp... så tilbake på monitoren... X.1 hmm ojj der blinka treffet....

:P Da var det bare skru 4 tilbake... :mrgreen:

 

4 nye prøveskudd vel med den pulsen jeg hadde, er det ikke det nok ikke Sauer´n som var problemet..

 

Vel vel da var det bare å komme i gang med seriene.

 

Har dessverre ikke utskrift av seriene, jeg hadde ikke tid til å vente på utskriften. Men fikk 141 på 15 og 93 på 10 tilsammen 234 det ble pl 4 av 7 i kl 1

Prøvde meg på omgang også fikk av gårde alle skuddene, men husker ikke helt poeng summen, men mener det var 96, tilsammen 328.

 

Da var det bare å rase videre til Eidsvoll Verk. Etter å ha klart å kjøre forbi avskjøringa til bana og rota litt fant jeg da til slutt bana.

 

Fikk på meg utstyret inn på stand plass med enda høyrer puls enn på Nannestad.. :oops: Her var det 200.... 10 klikk ned å håpe på det beste.

 

Prøve skudd Puhhh det så ut som det var greit... :oops:

 

Så var det serie.

Første 5... 47 en 8, en 9, tre 10

Andre... 47 tre 9, to 10 hvor en var innertier

Tredje.. 46 en 8, to 9, to 10

10skudd... 91 to 8, fem 9, tre 10, hvor alle var innertier.

 

Til sammen 231 pl 8 av 9

 

Omgang 88, en 6, en 8, seks 9, to 10, hvor en innertier.

 

Oppsumering av helgas stevner.... til å være de første stevnene, er jeg fornøyd, jeg har skutt 100 skudd med Saure´n før helgas stevner....

 

Det blir garantert flere :mrgreen:

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En liten digresjon, innpå standplass på Eidsvoll traff jeg på en av kundene mine som jeg har laga skytebriller til, han fleipa med meg att han viste hvem han skulle skylle på hvis det gikk dårlig. Da slo det meg at troligen var jeg den eneste optikern der og jeg hadde IKKE skytebriller. ;p

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Det har vært lite oppdatering her dessverre. Like lite skyting. Har ikke blitt trening engang :cry: .

 

Fikk lånt meg en ombyggings sett cal 22 så jeg deltok på KM 15 m. Sette ble satt inn kvelden før. 8) Bytte kaliber på 200en er en enkel sak, bare du følger bruksanvisningen. :D . Uten en eneste trening og uten å ane hvordan den gikk, var det bare å møte opp på skytterhuset. Hva skulle jeg skru på dioptret fra 6,5 på 100m til 22 på 15m.... :shock: ... Fikk et tips på å skru 8 klikk opp.

 

Vel det var vel bare å prøve :twisted:

 

Fem prøveskudd litt lavt 4 klikk til

 

Fem prøveskudd til nært nokk.

 

Så til seriene.

 

15 første 142

10 neste 93

 

236 på 25 greit siden det var første gang jeg prøved 22.

 

Veldig uvant med så kort ladegrep :?

 

Så var Felt sesongen i gang. Da var det bare å bytte tilbake til 6.5 komme seg en lørdag formidag på bana og skyte inn det løpet igjen. :?

Lage kulebaneliste og laminere. Brukte YR.NO for å finne ut hvor varm/kalt det kunne bli.. :shock: .. lagde 3 stykker en -10 en 0 og en +10 C.

 

 

Så var det å stå opp tidlig søndag morgen å kjøre til Trøkstad.

 

Siden jeg ikke har prøvd det før, alierte jeg meg med en som gikk på samme lag som meg. :)

 

Vell da var det bare å sette seg på bussen som frakta oss ut til første standplass. :)

 

Det er nye regler med at sluttstykke skal være i bakre stilling eller helt ute når du går mellom holdene. Jeg valgte å ha det i veska.

Sauern min er litt lei når sluttstykket er tatt ut, når sluttsykke blir ført inn igjen, henger sikringa seg slik at det ikke er mulig å ta avtrekk. :evil:

 

Vel dette gikk litt i glemmeboka når innskytinga skulle gjenomføres. Stanplassleder sier lad sikring på. :|

Inn med sluttstykke inn med magasin lad sikring på. :|

Ett minutt innskyting.

ILD

Av med sikriiiiiringgg :evil: pokker sikringa er umulig å få helt opp. :oops: Sluttstykke ut, passer på at patrona ikke faller i snøen. Halveis inn med neste :shock: stopper trekker sluttstykke tilbake dytter det frem igjen..... :evil::roll::oops::oops::oops::oops: hvor dum går det ann og bliii... :oops: Alle som har prøvd det vet at detta kiler seg. Vel... av med hanske å begynne å plukke ut patroner... før jeg var ferdig med det hører jeg STAAAAAANS. Det var innskyting. :shock: Mens de andre var fremme med skivene for å se hvordan dette gikk, sto jeg igjen på stand plass å prøvde å virke kuuuul :roll:

 

Da de andre var tilbake var det bare og gå videre til første hold.

Denne gangen satte jeg inn sluttstykke og prøvde sikringa før jeg satte inn magasinet.

Vell 6 skudd, kontorler våpen. Anvisning... :shock: Aner ingen ting om det :oops: det var no peiving med no spaker... :roll: naboen på skiva ved siden av sa jeg hadde 6 treff og en inni.... :roll: Det sa meg ikke så mye, men jeg var nå glad jeg traff noe... :oops: .

Hold to 6 treff og to inni.. fortsatt glad for at jeg traff noe... :roll:

Hold tre nokk en gang 6 treff og to inni.... da kom han som hadde lista bort til meg og spurte.. Er dette først feltstevne du er på?? Ehhh ja svart jeg. Trent mye på felt da??? Ehh nei det første gang jeg prøver.... 18/5 på de tre først det må være nybynnerflaks var kommentaren. :winke1:

Hold fire her var det noe trekk fra høyre. Noen hadde viska meg i øret jeg måtte glemme det jeg bruker når jeg skyter med kikkert.... :? Vel det øre var jeg døv på, så jeg skrudde 4 klikk mot venstre..... :roll:

Etter første skuddet slo det meg "Hva gjorde jeg" får å kompensere prøvde jeg å legge siktebilde mot venste. :? Det ble bare tull... :oops: Sist skuddet gikk helt skeis så fire treff var jeg veldig fornøyd med,

Femte og siste hold, Femhundeogti meter,,, :shock: ,,, her var det bare å begynne og skru 55 klikk sto det i tabellen,,,,,,, 38 39 ..... eller var de 29 ... tellinga gikk litt i ball.. :overrasket: detta kan ikke gå bra, Det gikk ikke bra heller,,, ett treff. :twisted:

 

Men alt i alt var jeg fornøyd 23/6 og best i klasse 1 av 5 stykker føler jeg er godkjent,

 

Det var kjempe morsomt :D Det blir ikke det siste feltstevnet jeg er med på.... 8)

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vel nok en gang lenge siden oppdatering. Grunnen er rett å slett lite skyting. :oops:

 

Siden forrige oppdatering har jeg kun vært på 2 feltstevner og LS på Lesja. :shock: ja du leste riktig LS.

 

LS i 2014 var det en 12 åring som var med for første gang. Faren hans og jeg var litt brekjeftet og proklamerte at, "Tar du premie, skal vi være med på LS til neste år....." MMMM han tok premie.

Så da var det bare å melde seg på.

 

Oppkjøringa til LS har ikke vært optimal.... kan vel si totalt fraværende. Sist jeg avfyrte skudd med Sauern var på et feltstevne i mars. Hadde store planer om å få skutt noen skudd i ferien, men nei ...

 

Vel etter 4 timers kjøring på fredag var jeg kommet til Lesja. Noe plunder med å finne huset jeg skulle bo i, men fant det da til slutt. Vel innstalert var det bare å vente på morgen dagen.

 

08:10 hadde jeg opprop på bane. Skal si jeg var spent når jeg la meg ned å ta det første prøveskuddet. Det var nært nok 4 knep til venstre. Så til serien 46 47 47 97 =237 er jeg fornøyd med.

normal_1667450-BA-IN.png

 

Søndag kl 13:30 var det felt.

Det er første året med elektroniske skiver på felt runden.

Det starta med Minne skyting 6 skudd på 100 meters skive, avstand 200 meter.

 

normal_Minne.png

 

Jeg må innrømme at grovfelt runden var utrolig morsom... helt til siste holdet her klarte jeg å skru feil vei i høyden.

 

normal_Felt.png

 

Hold 1 240m Hold 2 280m Hold 3 400m Hold 4 275m Hold 5 170m

 

19/3 får vel være greit nok.

 

Jeg valgte ikke å delta i Stang og hurtigfelt, men dette blir ikke det sist LS jeg er med på så neste gang blir det Stang og hurtigfelt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Morsom og realistisk skildring av hvordan det føles i begynnelsen . Er fersk sjøl og 57 år gammal, men kjenner igjen meg sjøl i denne skildringa her . Veldig bra - både skytinga og skildringa !:D Har forresten bare en gammal Krag, men det går an å treffe med den også .;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...