Jump to content

Think! - SIG P210 Silver Target


Think!

Recommended Posts

Tatt bilde av patroner for testskyting, de som det er bilde av ovenfor er uten krutt og hetter for å kunne teste dem i våpenet for å kunne se skader under kamringen.

 

PB130196_zpsnbwfjxaj.jpg

 

Min legmannsvurdering tilsier at krympen er OK, jeg får se om jeg skal lette litt på den.

Link to comment
Share on other sites

Var kl 10 på banen, alene, gode nok lysforhold til Chrono selv om det var sno og vind.

 

Hastigheten ble på ladningene som var veiet til 4,0 grs N340: 1069 - 1078 - 1060 - 1063 - 1082 snitt på 1070.

 

Bare en kule ble målt på neste 5 skuddsserien med veiet kruttmengde, da ble hastigheten 1067.

 

Senere chrona jeg ammo der ikke hver enkelt kruttladning var sjekket, men variasjonene på det ovenfor var bare 3,9 og 4,0 grs, å det er innenfor hva vekta klarer.

 

1077 - 1086 - 1071 - 1088 - 1091 - 1083 - 1066 - 1070 snitt på 1079

 

og 1078 - 1067 - 1074 - 1060 som ga et snitt på 1070.

 

2 ganger måtte jeg presse frem sleiden de siste 3 mm. Tomhylsene er helt fine uten sot og hettene er helt ok.

 

Skjøt på en luftgeværskive på 25 meter, kulene ser ut til å være stabile.

 

Senere kom en med sin Pardini GT9 med 6" løp, den fikk snitthastighet 1112 fps = 42 fps raskere enn min pistol med 5" løp = samme som sist. Superchrono fungerte helt fint med min ammo (fungerer på lyd ikke lys som min Chrony).

 

Så gikk vi frem å jeg viste frem min luftpistol skive, det ble litt mistforståelser. Jeg forklarte at jeg hadde siktet midt i (altså den mitterste svarten av 5), han hørte at jeg hadde siktet på hver av de svarte. Han ble derfor mektig imponert over skytingen min ettersom flere av de svarte prikkene hadde kulehull, og det fra 25 meter. Dessverre ryddet jeg opp i missforståelsen og han har bevart fatningen til morgendagens stevne i Vadsø.

 

Slagplanen vedr lading er å minske krymp, håper på mindre bly avskaving. Jeg skal tørke av hver enkelt kule for å fjerne overskudds fett og evt blyskav. Kruttmengden skal reduseres til 3,7 grs N340.

Link to comment
Share on other sites

Vinner jeg i lotto så er en slik radar på handlelisten. Spent på hvem du er, bor i Nesseby, skal begynne å lade og har håndvåpen ????

 

Men i alle tilfeller så er krympen justert tilbake 1/4 omdreining på dia (venstre) og halv omdreining (høyre):

 

PB140197_zpsktt0uaxv.jpg

 

Jeg har ved lading idag brukt krympen som tilsvarer en halv omdreining tilbake på dia. Hver patron er tørket av for å fjerne kulefett og det lille som var av spon. Var litt sløv med å følge med på patronlengden, så den ble 25,7 mm og ikke 25,6 som forrige ladning. De nye ladedata er:

 

122 grs FP CN Kulegrossisten .356 diameter

3,7 grs N340 krutt.

COL 25,7 mm

CCI Hette

S&B 12 hylse

 

Har også veiet kulene uten å fjerne fett, så vekta i grs er slik de løftes ut av eska:

 

123,7 124,0 124,2 124,6 123,6 124,9 124,7 124,7 124,1 123,7 tilsvarer snitt på 124,2

 

Vedr banen så ser det ut til at det blir stevne om 1 uke, mangler bare sponplate i overkant, tildekking av kulefang for å unngå sprut samt nye skivestativ.

Link to comment
Share on other sites

2 dager til mørketid (sola kommer ikke over horisonten), men det gikk greit å chrone ammo.

 

Hastigheten ble 1012 1029 1025 1027 1023 noe som gir snitt på 1023 fps.

 

Hastighet 1031 1018 1028 1008 noe som gir et snitt på 1021 fps.

 

Målet mitt var hastighet rundt 1020 så jeg traff ganske bra.

 

Ingen problem med de 10 skuddene jeg skjøt og hylsene har også minimalt sot:

 

PB200199_zpsak5n5pyx.jpg

 

Så da er det på tide med produksjon slik at enn får mengde trent for å sjekke at ammoen "passer" i pistolen, åssen fungerer blyammo i pistolen og ikke minst presisjon. Dillon pressa vil derfor bli montert idag og muligens justert inn for å produsere.

 

Om jeg kjøper mer fra Kulegrossisten så blir det 125 grs CN eller 122 grs CN, utfra bildene har de mer riktig neseform til mitt våpen, lang smal nese.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bryr du deg om det? Hvis du ikke liker det du leser så finn på noe annet.

 

Think! Kommer stadig vekk med skikkelig god informasjon, underbygget av egen erfaring eller dokumentert fra nettet - blant annet i denne tråden. Det er noe annet enn alle de gjøkene og forståsegpåerne som feks kaster frem ting som "kjempeammo, kjøp den" - hvem hunen vet hvordan ammoen går i min pistol?

 

Stå på Think!

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig lov å bruke kammeret som sin egen blogg?

Hvorfor i allverden skal ikke Think få skrive om hva han driver med? Er det ikke det alle andre gjør i sine tråder også? Om det ikke intereserer deg, så la vær å klikk deg inn på den!

Jeg synes tråden er fin jeg, greit å lese om andre som ikke skyter hull i hull hele dagen også.

Link to comment
Share on other sites

Er det egentlig lov å bruke kammeret som sin egen blogg?

 

Det har vært tema opp til flere ganger, å hver gang har jeg fått fortsette. Jeg skriver det meste som skjer vedr meg som er våpenrelatert. Leser du så slipper du å gjøre de samme tabbene som meg, å det er ikke få.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Fin tråd, godt at noen kan skrive om annet enn suvereniteten sin, eg er fersk på handvåpen, så for meg er det kjekt å se at andre også har litt varierende dagsform.

 

Men denP210 din, er den så god som "noen" vil ha det til?

 

Blir ein annen god pistol like dyr når den er ombygget, og tunet?

Er det egenpresisjonen som er suveren?

Link to comment
Share on other sites

Mange prosjekttråder her inne har vel også vært like bloggaktige som thinks erfaringsutleveringer rundt egne våpen kjøp. Thinks tråder har i Mine øyne vært forfriskende og gode da de er dønn ærlige ift egne resultater og mindre gode sider ved de våpen han har omtalt. Synes det er deilig å se at det finnes flere enn meg som av og til driter seg ut og presterer noe mindre enn en snusboks samling på 50m :lol:

 

Keep up the good work.

Link to comment
Share on other sites

Den er så god som det sies, Jeg har slakket en turn på hovedfjæra, det er alt. Våpenet er klar til bruk rett ut av eska. Det eneste JEG ikke liker er grepsplatene uten nettskjering langs backstrap og litt stort for mine hender. Originale Sig Nauhausen har bedre grep i mine hender. En annen ting jeg ikke liker er at du ikke kan (i allefall ikke meg) plukke den ned i atomer for rens, Hammer/avtrekksmodul tør jeg ikke begynne på, ellers er det greit.

 

Så i mine øyne er en 1911 et bedre våpen, men vanskelig å få til dersom enn vil ha våpen med tilsvarende egenpresisjon og i 9 mm. 1911 er jo et byggesett, men du får den som du vil ha den = du bør ha eiet minst 1 så du vet hva du vil og ikke vil. Åsså kan 1911 demonteres i atomer lett som bare det. Men 1911 bygget til samme standard som min P210, Pardini GT9 eller Sig supertarget er JÆVLIG DYRT.

 

Lettest og billigste alternative løsning, dersom den passer dine hender, er en Pardini GT9. Og den beste løsningen er Sig Supertarget, om du klarer å finne en ledig.

Link to comment
Share on other sites

Det er usunt for rekruttering og motivasjon dersom enn ikke gir et riktig bilde av "vanlig" skyting, mine resultater er midt på treet selv om det hender jeg vinner totalt også uansett klasse, f.eks hurtig militær, der min fortid som dynamisk skytter kom godt med.

 

Men årsaken til at jeg begynte med blogg, langtidstest mv var at mange skryter av sitt våpen og hvor bra det er. Men de samme hadde stadige funksjonsfeil, det var selvfølgelig ikke våpenet men ammo, fjærer, magasin, "riding the slide" (fingre subber mot sleiden) osv osv.

 

Ser det er kommet flere "merketråder" å de som vurderer en CZ bør kanskje lese en slik før de bestemmer seg om det er rett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder våpenfronten så har jeg vært hos Kaliber.cc å kjøpt inn tolker i .22, .32 og .38 (9mm).

 

Tanken var å tjuvtrene på dagtid, men fysioterapeut har begynt å behandle armene, leste avisa med ristende armer idag = ikke noe hensikt i å trene på skyting.

 

I går prøvde jeg skytterlagsskyting og skjøt på elektroniske skiver med .22 banesauer med reim og det hele. Det går ikke, når venstre albue er i bakken så er det konstant "strøm" ut i armen. Men da vet jeg det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Forumet er tilbakestilt slik at det postinger for ca 1,5 mnd som er borte. I den perioden har det faktisk skjedd endel, jeg skal nå utfra husken rekonstruere hovedpunktene.

 

P2230244_zpsliypl90w.jpg

 

Bildet til høyre er patron med Kulegrossisten kule som har boat tail og patronen til venstre har Clarry Haglund kule som har rett base. Kulegrossisten sine kuler står støtt når kula skal settes i hylsa, Clarry Haglund sine trenger mere "mouth" = utvidelse av hylsemunningen. Bildet viser at bly er skavet av Clarry Haglund sin kule og dette skavet legger seg på/ved hylsekanten = vil/kan gi problem med kamring av patronen. Når produksjonen starter skal jeg ha større hylsemunning.

 

Ellers er Clarry Haglund sine kuler helt rene, Kulegrossisten sine kuler har en god del fettsøl. Fettet på begge er av "talgelys" typen = greie å jobbe med.

 

P2230246_zps0xhngls7.jpg

 

For å finne rette patronlengde har jeg ladet opp disse dummy's, ladet dem i magasin og sluppet sleiden på dem. Kun patron nummer 3 har litt skader, resten er knapt synlig = mating i min pistol skulle ikke være noe problem. Ringen rundt er kun fordi det ikke er rett plugg i isetter dia.

Link to comment
Share on other sites

Var på banen igår å crona og testskjøt ladningene mine med Kulegrossisten og Clarry haglund sine kuler. Ladedata og hastighet postes trolig i morgen, har ikke dataene tilgjengelig her.

 

Men her er bilde av første serie med Clarry Haglund kule (20-25 meter 2 hånds)

 

DSC_0179_zpsvlqsg4b6.jpg

 

Å her er bilde av Kulegrosisten ladningen (20-25 meter 2 hånds)

 

DSC_0182_zpsogkh5qyz.jpg

 

Så jeg er fornøyd med både skyting og presisjon.

 

Fikk ikke til det samme med Pardini GT9 6", så Sig'en leverer (Jeg sier ikke at Pardini'en er dårlig, bare at ikke fikk det til med den)

 

Skyting med Manurhin revolver ble avbrutt at mantelavskavning i løpskonusen. Nydelig avtrekk har den.

 

En patron avfyrtes ikke på første forsøk i min Sig P210, det var anslag på tennhetta (CCI hette). Umulig å vite hva det kan være, men mest vanlig er at hetta ikke er satt helt i bunnen. Annen mulighet er at sleiden har vært ørlite "out of battery" (=ikke helt fremme), trolig pga blyskav ved hylsemunningen, så kommer hanen å smekker sleiden frem og dette stjeler energi til å gi skikkelig anslag på tennhetta. Eller det kan ha vært feil på hetta, så lenge det er 1 av 10.000++ så må det aksepteres.

 

Pistolen er nå møkkete å trenger sårt grundig puss. Det er også lett å se masse bly i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Den er ikke kresen på kulene. Men 1911 er bedre å holde i, både en og 2 hånds. Det blir spennende å pusse den, blir det mye merarbeid pga blyammo. Det blir jo en avveining mellom pris på kuler, presisjon og pussejobb. Har innbilt meg at Sig hadde glatte jevne løp, men ser ikke slik ut utfra blybelegget i løpet. Tenkte UL bad skulle være endel av rengjøringsrutinen.

 

Pardini og S&B kuler på billigsalg var ikke kompatibelt. I allefall hevdet skytter det da han skjøt 3'er på 20-25 meters hold med 2 hånds grep. Ante ikke at FMJ kuler kunne spre så voldsomt :twisted:

 

Har ikke internett hjemme pga strømbrudd iflg SMS'er så må nok bo hos mamma litt = ikke noe ladedata og hastighetsmålinger før torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Ladedata

 

122 grs FP CN .356 diameter fra Kulegrossisten

3,7 grs N340

COL 25,7 mm

S&B 12 hylse

CCI hette

 

Testladningen ladet på Lyman T-mag ga følgende hastighet

 

998,5 - 1010 - 1014 - 1004 - 1017 altså et snitt på 1008,7

 

Tidligere har jeg veiet kulene og fikk et snitt på 124,2 grs.

 

Dersom jeg legger til grunn kulevekt 124 grs så blir faktoren 125,07. Faktorkravet er 120 i militærfelt så det er plenty margin.

 

Overnevnte ladning er plottet inn på Dillon Square deal og disse laningene fikk følgende hastighet:

 

1005 - 1026 - 1004 - 1017 noe som ga et snitt på 1013, med kulevekt 124 grs så gir dette en faktor på 125,6.

Link to comment
Share on other sites

Med utgangspunkt i ladningen med Kulegrossisten kule er følgende ladning laget med Clarry Haglund kule:

 

120 grs Mimek .356 diamter Clarry Haglund kule

3,7 grs N340 (ikke rørt gruttmålet siden ladningen med Kulegrossisten kule)

COL 25,2 mm

S&B 12 hylse

CCI Hette

 

Kulene er veiet og dette ga følgende resultat:

 

124,2 - 124,7 - 124,9 - 124,7 - 124,6 - 124,7 - 125,6 - 124,5 - 125,7 - 125,4 noe som ga et snitt på 124,9 grains

 

Hastigheten ble målt til

 

1026 - 1026 - 1031 - 1022 noe som gir et snitt på 1026 fps, og dersom en sier at kulevekten er 124 grain så blir faktor 127,2 grains.

 

Neste forsøk ble målt til

 

1028 - 1030 - 1028 noe som gir et snitt på 1029 fps og med kulevekt 124 grains så blir faktoren 127,6.

 

Som dere ser så er det en veldig jevn ladning, Presisjonen er det ingen klager på fra meg. Jeg skal sove noen netter på om jeg skal redusere kruttmengden til 3,5 grains.

 

Under kuleveining fant jeg en Haglund kule med fett på siden. Men dette er unntaket som bekrefter regelen om at disse kulene kun har fett i rilla.

Link to comment
Share on other sites

Pistolen er rengjort. Fikk ikke løpet helt rent, men det er trolig akseptabelt.

 

Smurt opp pistolen med det originale fetet. AVtrekksmekanismen er smurt med olje.

 

T-mutteren som justerer kraften på hovedfjæra er nå flush med hammerstrut. AVtrekksvekta holder fortsatt 1500 gram med margin.

Link to comment
Share on other sites

Overrasker meg litt at du får såpass jevne hastigheter med den ladevekta med N340. Tror kanskje ikke det blir suksess å redusere ladevekten ytterligere. Og når faktoren er så fin er det nesten ingenting å hente der, såpass sikkerhetsmargin syns jeg en bør ha, kan vel fort oppleve litt kalde dager der du bor..

Men bevares, test i veg, det kommer oss til gode :-)

Link to comment
Share on other sites

Vært på å tjuvtrent på utebanen. Smøring med SigSauer fett funker utmerket selv når det bare er +1 grader ute. Ingen feil eller problemer. Skjøt bare 10 serier, ca 20 meter, nok vind til at flagget vaiet men ikke mer = bra forhold. Kun skutt enhånds i skyterekkefølge.

 

DSC_0186_zps8vybjlbs.jpg

 

DSC_0187_zps9py3jilv.jpg

 

DSC_0188_zpsl3fgswoo.jpg

 

DSC_0189_zpszcrvotjd.jpg

 

DSC_0190_zpscsokek4v.jpg

 

DSC_0191_zpse3bjjghc.jpg

 

DSC_0192_zpsxqf1lrk9.jpg

 

DSC_0193_zpsjpjlr8hq.jpg

 

DSC_0194_zpstbvatsyo.jpg

 

DSC_0195_zpsueykerri.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Før påske gikk Clarry Haglund kulene gjennom Dillon Square deal pressa. Patronene har ikke vært innom patrontolken utenom stikkprøver under ladeprosessen. Men jeg har vel rundt 1500 ferdigrulla blypatroner, det burde holde ut sesongen.

 

Jeg har div Haendler & Natermann kuler, de vil bli lagt på ladebenken men fremdriften i eksperimenteringen vil være elendig. Kan ikke testskyte disse kulene med blyrester i løpet = pistolen må være nypusset før hver prøveskyting av ladningene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vært stor skytehelg i Kirkenes. Sig har fått luftet seg i grovpistol på lørdag og Hurtig grov og militær i dag.

 

Grovpistol gikk elendig med bare 404 poeng, jeg nappet skuddene. Dårlig natt å lavt forventningsnivå på søndag.

 

Prøveserie før hurtig grov - 50 poeng, jeg skjøt rundt sentrumstier. Men seriene gikk ikke så bra, og fikk problem med 6 sekunder seriene, det ble bare rot. Seriene mine ble

 

37 40 38 46 46 43 46 47 23 34 36 17 (3 bom)

 

Men så startet Hurtig militær, i fjor slo jeg neste mann med 100 poeng, jeg klarte 519 poeng. Nå skjøt jeg:

 

44 46 47 44 46 42 45 48 45 46 39 47 tilsammen 539 poeng. Så dermed blir det klasse B (klassekrav 520 poeng) fom 2017 å dermed er nok et mål nådd. Jeg slo nestemann med 50 poeng, så nå er jeg spent på hva lokalavisa skriver :twisted:

 

Flere fikk prøve SIG'en. Den ble testet i ransom rest med mine hjemmeladninger, jeg hadde forventet hull i hull, men samling ville nok få plass inne i sentrumstier på duellskiva.

 

Brukt kr 900 i startkontigent å premiepengene ble kr 600, differansen er dekket opp ved salg av krutt mv.

Link to comment
Share on other sites

Storrengjøring. Til min store skrekk gikk tennål treigt. Dermed ble ultralyd bad satt i drift med sleiden demontert (unntatt sikter og utdrager). Det hele ble skylt i varmt vann og dermed forsvant tennålfjær ned i sluken. Enkel 5 min jobb å demontere under vasken og der lå den, det rare var at det var ikke noe annet dritt i "koppen" den lå i.

 

Magasinet var også bedritent, demontert og tradisjonell puss.

 

Gått over skytebag også. Nå gjenstår bare å sjekke hver enkelt patron som legges i patroneska.

 

Om 2 uker er det feltstevne i Vadsø, gleder meg. Om 3 uker er det feltstevne i Kirkenes, det beste som er i øst-finnmark.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det foreligger ikke noe offisielt resultat fra siste stevne, måtte derfor gripe tak i saken å nå skal det være sendt. Jeg gleder meg som en unge.

 

Møtte idag til årets første feltstevne i Vadsø. Ikke helt ideell oppkjøring med ved-jobb, men jeg har gjort det beste ut av det.

 

På kvelden etter sist våpenpuss fikk jeg noen "tvangstanker", hadde jeg tørket godt nok under utdrager (ikke demontert denne). Dro frem WD40 og smurte grundig og la våpenet til tørk i skapet. Idag tøyt det ut møkkete smurning rundt utdrager, så neste gang blir utdrager demontert. (Demontert utdrager på HK P30 flere ganger, å der samler det seg mye dritt).

 

Idag var det grovfelt = ikke konkurransedyktig med 9 mm. Jeg hadde 50 poeng, beste jeg hadde oversikt over hadde 54 poeng. Så dermed frykter jeg for klasse B fom neste år. Vi har dog ikke skutt mer enn 7 standplasser, har det noe å si for klasse kravene ????

 

Liggende har alltid vært min svakhet, liggende og Nedre Eiker har jeg mange dårlige minner fra. På finfelt feiget jeg ut, på grovfelt skjøt jeg på alle blinkene med liggende stilling. Tapte 3 poeng, skjøt 2-3 mm under poengsonen.

 

Brukte hjemmeladningene med Kulegrossisten kuler, aldri skutt med disse på 60 meter som var dagens langhold. Siktet klokken 15 på svarten, hadde bare 2 treff lavt. Så må nok sikte opp rundt 30 cm. Kulehullene var dog runde og fine så kula har nok fart og er fortsatt stabil.

 

I morgen er det Militærfelt 8)

Link to comment
Share on other sites

Vært på stevne i dag også i Vadsø, Militærfelt, liker å tro at det var kom, vant og dro for min del. Skulle det ikke stemme så får jeg nok greie på det. Tapte 4 poeng på liggende, bommet på 2 små figurer, ellers fylte jeg, også på 60 meter. All skyting var tohånds, de hadde fått det for seg at Militærfelt alltid var tohånds og ingen hurtigserier, minste skytetid var 10 sekunder, ellers var det mye 15 sekunder.

 

:oops: Så det blir nok klasse A i militærfelt neste år, i år er det klasse B. :oops:

 

Det var skikkelig drittvær med regn og vind, kollektivt avtalte vi å utsette stevnestart 1 time. Det regnet og blåste bra da mitt lag startet, men regnværet sluttet etterhvert.

 

Fyrt opp i ovnen å pistol og utstyr ligger til tørk. Skal i ettermiddag gjøre alt klart for årets store begivenhet, feltstevne i Kirkenes neste helg.

Link to comment
Share on other sites

Årets begivenhet, feltstevne i Kirkenes, skutt grovfelt idag, militærfelt i morgen.

 

Ble beskyldt for å røyklegge og dermed hindre skytingen til de andre. Jeg sa selvfølgelig at ladningen var laget med det formålet.

 

Tendens til å skyte lavt, runden før hadde jeg skutt høyt i finfelt, klarte 60 poeng, maks oppnåelig var 89 poeng.

 

Nydelig vær igår, i natt og idag = myggen er kommet, litt plagsom var den.

Link to comment
Share on other sites

Det blir klasse B for grovfelt, ikke verst for en optimal "Militærpistol" i konkurranse med rørtenger i .32sw. Manurhin MR32 Match hadde vært en drøm, pistoler i .32sw er så som så når det gjelder driftssikkerhet.

 

Litt morsomt at de i Kirkenes Pistolklubb har eget navn på håndsopprekningen for våpenfeil, Pardini hilsen.

 

I dag har det vært Militærfelt, jeg vant med 82 poeng som beste poengsum, det var i allefall status da jeg dro hjem. Så det blir klasse A fom 2017.

 

Jobbet med ved så armer/skuldre er litt betente. På en standplass fikk jeg strøm/skjelving/smerte ut i armen, umulig å finsikte, måtte bare plaffe løs, tapte bare 3 poeng = flaks. På samme standplass ble jeg tatt i "juks", et av mine skudd hadde delvis dratt med seg en klistrelapp = det så ut som 2 treff og ikke 1 treff. Jeg fikk opprinnelig godkjent treffen og den ble skrevet ned men dommeren fikk det for seg å studere skiva ekstra nøye så da ble feilen oppdaget.

 

Her er en liten videosnutt fra gårsdagens stevne, jeg er i begynnelsen av videoen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nesten 1 mnd siden jeg har holdt i våpen. Gikk glipp av NAIS fin og grov for 1 uke siden pga helseproblem.

 

Idag har vi hatt kosekveld med pistolklubben, vi har med våpengarderoben og låner og prøveskyter av hverandre. Idag har jeg prøvd 44 magnum revolver og Match-gun .22 pistol (aldri kjent så godt avtrekk på en pistol som denne hadde).

 

Liten kaffeslabberas hadde vi også, så var vi å så på feltløype av permanent type. Dette kan bli knallbra, må bare skaffe noen som er arbeidsfør til å bygge. Det ble snakket frempå om grilling på neste kosekveld. Nydelig sommervær og nok vind til at myggen stort sett ikke var flyvedyktig.

 

I morgen blir det våpenpuss fordi jeg skal prøve Clarry haglund (blykule) ladningene og mangeårig dynamisk ladningene (kobberbelagt) i Ransom rest på fredag/lørdag i Kirkenes. Lørdag og søndag er det hurtigpistol stevne i Kirkenes, det blir neppe bra siden jeg ikke har skutt noe og skytingen idag var så som så.

 

Klubbkammerat har bestilt pussekveld med UL bad av både pistol og rifle, det blir neste uke.

Link to comment
Share on other sites

Sig'en er pusset og smurt opp. Løpet er ganske rent, i allefall nok til å teste presisjon i Ransom Rest. Planen er å først teste belagte kuler i konkurransekvalitet fra tiden som dynamisk skytter. Jeg har med en pakke Magtech også for å teste fabrikk ammo. Så Clarry haglund kuler og muligens nok en gang Kulegrossisten.

 

Gått over skytebag og sjekket innholdet der også. Ryddet våpenrommet til pussedag neste uke, det var noen pistol og rifle deler som ønsker et UL bad.

Link to comment
Share on other sites

Takker venner i Kirkenes Pistolklubb for mulighet til å bruke deres Ransom Rest for testing av ammo og pistol.

 

Jeg bruker et ilegg som ikke er laget for Sig P210, men noe tilspikka greier. Så de 20 første skuddene går med til at ting får satt seg.

 

Her er beste serie med mine Dynamisk ladninger, i dette tilfelle Archipelago 124 grs TC kule og 4,2 grs N320 krutt, COL er vel 28,8 mm.:

 

P7010297_zpseqrdkity.jpg

 

Dette er Magtech 124 grs fabrikk (type 9B), ikke noe grunn til å sitte på et lager av disse.

 

P7010299_zpsixiubily.jpg

 

Så møkker vi til løpet med litt bly kuler, i dette tilfelle Clarry Haglund ladningene mine:

 

P7010301_zpsijzgr0m9.jpg

 

P7010302_zpszxzcagxr.jpg

 

Så Kulegrosisten sin kule med samme ladningen som over:

 

P7010304_zpsfysygwff.jpg

 

(skiva begynte å bli løen så jeg justerte treffpunktet litt opp, ikke se på treffpunkt bare samlingen)

 

P7010305_zpstel94ygm.jpg

 

Presisjonsmessig er Haglund og Kulegrosisten sine kuler likeverdige i mitt våpen og med mine ladninger. Videre er det ingen grunn til å bruke bly og N340 krutt når enn kan oppnå det samme med belagte kuler og N320 krutt. Jeg har 3 forskjellige H&N kuler som vil bli ladet som blypatronene, kronografert og prøvd i Ransom Rest.

 

I Morgen er det Hurtig Fin, grov og spesialpistol. Gruer meg fordi treningsgrunnlaget er dårlig å det er noe så inn i hel... med mygg og knott. Lovet 22 grader, håper på strålende solskinn, det skulle få insektenee til å holde seg hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Ingen forventninger til dagens stevne, klarte 488 poeng. klar seier på en elendig dag = ingen reel konkurranse. Fikk holde i en HK SFP 9, nydelig pistol til sitt bruk. De andre så at jeg var skjelven = det kom til å bli en vanskelig dag på banen.

 

Tror jeg hadde 2 -3 bom i hvertfall en uten noe tidsnød. På en runde traff jeg "nerven" og fikk skjelving/risting.

 

Nydelig vær, Mygg og knott hadde flyktet inn på standplass der det var passelig temperatur for å plage folk. Heldigvis hadde de myggspiral og jagere.

 

I forbindelse med kommunesammenslåing har det vært luftet sammenslåing av pistolklubben vår TNPK og Kirkenes. Ser ut til å stå mellom Varjat Pistolos (Varanger pistolklubb) eller Varjat Sami Pistolos (Varanger Samiske pistolklubb). Langt på vei har navnet støtte blandt medlemsmassen i Kirkenes, muligens med bytte av Sami mot Desperados.

 

Denne plakaten må være hengt opp fra gammelt av i kirkenes, er nok på tide å plukke den ned:

 

P7020306_zps4qoufwu2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hurtig militær, jeg klarte 523 poeng, hadde noen dårlig runder. Men sånn går det når enn ikke har trent seriøst.

 

Har igjen 100 hjemmeladde med Kulegrossisten kuler og rundt 700 med Clarry Haglund.

 

Neste stevne er 2 august, VM fin og grov i kirkenes. Får ungene 22 juli så har ingen planer om å trene men regner med å delta.

 

Nydelig vær, 28 grader og vind, myggen hadde rømt inn i kosekroken på banen i Kirkenes. Forberedt meg til vinteren, kjøpt brukt snøfreser.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Da har Sig vært på kosetur på banen, trolig siste tur klubben hadde til å treffes utendørs. Jeg skjøt 100 skudd, ingen problem, kjente sprut i ansiktet, aner ikke hvorfor, men briller er viktig.

 

Glock klarte ikke å avfyre FFV ammo, jeg klarte heller ikke i min Sig. Men sig'en min har bedre anslag på tennhetta enn glock.

 

Venter til det er uaktuelt å skyte ute mer før på senvinteren. Så skal jeg pusse pistolen å filme noen videoer.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ser ovenfor at jeg skulle pusse og lage videoer, det er ikke gjort. Jeg har hatt ungene på besøk 2 uker, dermed røk sesongåpningen ute sist helg. Stevnet heter neggelspretten, å i år bar den navnet godt, bare så vidt skivene stakk opp over snøen. Neste mulighet er 27 og 28 mai, men det er så mye snø at det er mulig det blir avlyst. Så vi sikter på 10 juni i Vadsø. Vi prøver å få med oss flere nybegynnere, de skal få låne våpen. Tirsdag hadde vi sesongavslutning med Pizza og Cola på Norges beste veikro, ettersom jeg knapt har skutt i vinter ble det ikke noe premier på meg.

 

Jeg er helt av i armene etter å ha kjørt skuter hver dag i 2 uker + påsken, men i løpet av neste uke skal jeg begynne å trene med Sig'en. De ringte fra lensmannskontoret idag å jeg har hentet en haug med innvilgede søknader. Jeg er helt sjanseløs med 9 mm "tjenestevåpen" mot matchvåpen i .32sw. Så dukker det opp en "ny" 30 år gammel Unique så skal enn ikke se bort fra at jeg tar meg råd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...