Jump to content

Kal.16-65, lading..jakt


8mmJeger

Recommended Posts

Hei.

 

Har blitt den stolte eier av ei hana hagle, W.W Greener fra 1879. Meget fin hagle.

Men, ammunisjon til den er jo ikke noe de har på den lokale sporten lenger. Så, lading er nok veieien å gå.

Noen som lader for hagle patroner?

Bruker dere messing hylser?

Noen tips/ladedata til ei så gammal dame?

Noen som lader til jakt også? Ønsker jo å ta den med i skogen og på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladet svartkrutt enda, men byttet til meg noen hjemmelada for en stund siden her på forumet. Og de fungerte meget bra!

Måtte bare vente til røyken hadde lagt seg, før jeg kunne konstatere treff :lol:

Disse var ladet i brukte plasthylser, men du kan jo også kjøpe messinghylser som kansje er mer estetisk korrekt.

Komponenter for øvrig er vel filtforladning, dekkskilling og voks for å forsegle. Evt. rullekrymp.

Vil tro du finner mye om emnet om du søker her på forumet og resten av det store internettet.

 

Dersom du finner ut du vil prøve plasthylser, kan jeg sikkert avse noen, dersom du ikke har fra før.

Link to comment
Share on other sites

Om folk har tips til lading av 16-65 med moderne krutt hadde det vært supert! Mulig å finne noe data, men verre med førstehåndsinfo....

 

Det tror jeg du skal la være å spekulere videre på. Haglen din er laget for lavere trykk enn det moderne krutt gir.

Har hørt et tips som muligens kan brukes dersom du hardnakket insisterer på å lade med røyksvakt; gå 15% under minimumsladningen for patronen. Nå må jeg ile til og si at jeg lader ikke for hagle i kal 16 :)

Jeg lader 223, 6,5x55, 308, 30-06, 8x57IS, 8x58RD, 8x58 Sauer, 45-70, 50-70, 12,7x44R, 32-20, 32-40, 38-55, 38 Spes, 357 Mag, 357 Max, 44-40, 44 Mag, 44 Spes, 45 LC, og 12 Gauge hagle i all bergensk beskjedenhet :mrgreen:

 

(Vel og merke for bruk i mine egne våpen)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har blitt den stolte eier av ei hana hagle, W.W Greener fra 1879. Meget fin hagle.

Men, ammunisjon til den er jo ikke noe de har på den lokale sporten lenger. Så, lading er nok veieien å gå.

Noen som lader for hagle patroner?

Bruker dere messing hylser?

Noen tips/ladedata til ei så gammal dame?

Noen som lader til jakt også? Ønsker jo å ta den med i skogen og på fjellet.

 

Bruk svartkrutt eller Wano. Mesinhylser er et must :lol: Send olav her på forumet en PM, han fikser hylser.

Med svartkrutt/Wano så lader du i volum. Regelen er: likt volum svartkrutt/Wano og hagl.

Mer her: http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=3"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mer og mer gått over til svartkrutt på jakt, og lader selvfølgelig selv. Det er ingen tvil om at det estetisk korrekte er messing eller papp, men jeg har brukt plasthylser med godt hell. De vil smelte litt spesielt i munningen, men tre-fire ladinger holder de glatt. Nå bruker jeg rullekrymp fordi det gir større plass i hylsa, og det er mulig det sliter mindre på hylsene enn stjernebrett.

 

Jeg kjøpte et lass med komponenter fra siarm i italia, men hjemmelading(alvestad) har forladinger til svartkruttpatroner til vettuge priser. Pappskillinger er baggis å stanse ut selv med en hullpipe.

 

Her er de ladedata jeg har brukt.

 

http://www.tbullock.com/bpsg.html

 

Jeg vil ikke legge føringer for andres eksperimentering med gammelt utstyr, men ladningen som heter "light" på denne siden er i mine våpen i letteste laget.

 

Framgangsmåten min er å kjøpe de billigste vismutpatronene på markedet(har fått dem ned i 13 kroner i kaliber 12), plyndre dem for hagl og lade i hylser av stålhaglpatroner. Jeg fikk for noen år siden tak i 250 patroner merket KENT sport steel eller noe sånt til 2 kroner stykket. Med mitt forbruk av patroner har jeg hylser i årevis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...