Jump to content

Hengekøye - kunsten å overnatte ute i komfort!


Malle

Recommended Posts

29xas69.jpg

 

Jeg har bestandig vært glad i å overnatte ute. Det er rart med det, men dersom man går ut en ettermiddag, tilbringer kvelden ved et godt fiskevann, eller bare sitter ved bålet i stille kontemplasjon, sover, står opp, lager frokost med kaffe, rydder leir og går hjem igjen, så virker det som om man har fått uendelig mer ut av disse timene enn om man tilbringer nøyaktig like lang tid i eget hjem. I mitt hode er dette selve oppskriften på det som så populært kalles for ”mindfullness” - eller ”å leve i nuet” om man vil.

 

Likevel, så har jeg gjort dette i all for liten grad de siste årene. Skammelig lite for å være helt ærlig. Jeg kan selvfølgelig skylde på min avsindig høye alder, eller jeg kan velge å tilskrive det at jeg har blitt litt mer opptatt av komfort. Det er vel heller ikke en umulighet at det finnes en sammenheng akkurat der…

 

Du vet sikkert hvordan det er; man finner et sted som oppleves som komfortabelt, slår opp teltet, eller ruller ut liggeunderlaget, kryper ned i posen, sovner og våkner opp i løpet av natten fordi at det har "sneket" seg en stein eller rot inn under liggeunderlaget. For min del har dette betydd at jeg stort sett har stått opp så snart solen er oppe. Hvilket kan bli veldig tidlig i sommerhalvåret!

 

Vel, det er det slutt på nå. Etter de to siste turene utendørs har jeg sovet som en stein og ikke våknet før halv åtte. Begge gangene våknet jeg utelukkende på grunn av orrhaner som hadde et budskap å meddele - vesentlig mer behagelig enn vekkerklokker! På den siste overnattingen hadde jeg jentungen med. Hun sov til halv elleve, men hun hadde nok sovet atskillig lengre dersom jeg ikke hadde vekket henne – jeg begynte å bli temmelig desperat etter frokost!

 

Dette skyldes utelukkende at jeg oppdaget hengekøye. Jo da, jeg har selvfølgelig vært klar over at hengekøyen er oppfunnet, men det var først tidlig i vår at jeg oppdaget at noen smarte sjeler har utviklet dedikerte hengekøyer for overnatting i det fri.

 

6gc3yg.jpg

Bok, snus og lyden av vinden i tretoppene - kos!

 

Mine hengekøyer.

 

Den første jeg kjøpte var den billigste på markedet. Den kostet fem hundrelapper på http://www.magasinet.no" target="_blank" target="_blank og så ut til å være alt jeg trengte. I hvert fall om man skal bedømme ut i fra bildene på nett. Om min hengekøye er representativ vites ikke, men kvaliteten var… vel, den suger. Myggnettingen revnet første gang jeg forsøkte å henge den opp, og liggekomforten var ikke god nok til at jeg lot meg friste til å overnatte. Presenningen som fulgte med var derimot brukbar, og jeg har brukt den en del for å dekke til kokeplass, bagasje og lignende.

 

Det ble derfor nødvendig å gjøre en aldri så liten fordypning i hva som finnes av denne typen hengekøyer. For å gjøre en lang historie kort, så oppdaget jeg at det finnes et utall modeller, men jeg endte opp med to Hennessy Explorer Azym Zip ( http://www.hennessyhammock.com" target="_blank" target="_blank ). Disse køyene så ut til å inneha de kvalitetene jeg ønsket meg med tanke på vekt, slitestyrke, komfort og det som best kan omtales som ”smarte løsninger”.

 

nbunih.jpg

 

Hennessy sine hengekøyer er laget for at man skal ligge diagonalt (asymetrisk). Dette gjør at køyen strekkes ut slik at man ikke blir hengende som en banan. Det er faktisk fullt mulig å ligge på siden dersom man foretrekker det.

 

Varmetap

 

Det som gjerne blir utfordringen i en hengekøye er varmetap dersom man ikke isolerer på rett måte. Dette er et resultat av at den isolasjonen man legger inn i køyen blir komprimert mellom kroppen og køyen. Dette finnes det flere løsninger på. Den beste er en såkalt ”underquilt” som man henger utenpå hengekøyen, og som derfor ikke blir komprimert. Dette er ekstrautstyr, men ikke livsnødvendig så lenge man ikke skal ligge ute om vinteren. Den første natten jeg lå ute i hengekøye (den første helgen i mai) var det minus fem grader. Jeg hadde lagt et Ajungilak Bamse liggeunderlag -slike skumunderlag komprimeres ikke i nevneverdig grad- i bunnen av køyen, og fjellduken (Thermo Hunter XL) under dette igjen. Soveposen var en Ajungilak Kompakt – en ”tresesongs” sovepose, og ikke en vinterpose. Hvor mye man fryser er selvfølgelig svært individuelt, men jeg er ikke blant dem som har mye isolasjon på kroppen, og jeg kan ikke si at jeg opplevde det som kaldt på noe tidspunkt. Helgen etter dro jeg på tur sammen med jentungen. I det jeg dro nappet jeg med meg sauefellen ”Ludde” (et gjennombleket saueskinn fra Ikea til kr 250,-) fra en av stolene i stuen. Dette fikk hun med seg opp i køyen, og hun synes at det var veldig godt og varmt til tross for at det var et par minus denne natten.

 

Rigging og ekstrautstyr

 

Det eneste jeg har kjøpt av ekstrautstyr i etterkant er en ekstra stor presenning (Hex Fly (som ble levert på døren tre dager etter bestilling!!!)) for å få litt bedre plass når det er dårlig vær. Presenningen som fulgte med køyen da jeg bestilte den er stor nok til at man er beskyttet så lenge man er i køyen, men den blir litt marginal dersom det høljer og man står på utsiden av køyen.

En annen ting som er helt genialt er Hennessy sine ”snake skins” disse trer man inn på tauene i enden. Når man skal bryte leir ruller man køye (med integrert myggnett) og presenning sammen der de henger og trekker disse ”pølseskinnene” over. Da har man en lang pølse som enkelt kan pakkes ned i transportposen – og uten at noen deler av køyen berører bakken. Hele prosessen tar om lag ett minutt – inkludert nedrigging fra trær.

 

Å henge opp køyen er nesten like kjapt. Man finner to trær med passelig avstand og fester de medfølgende ”tree hugger” stroppene. Disse er ikke noe mer spennende enn to stropper i samme materiale som sikkerhetsbelter med en løkke i hver ende. Man justerer så lengden på de to festetauene og strammer i hver ende. Når køyen er justert fester man bardunene fra køyen og fra presenningen ( prosessen er mye bedre forklart i videosnuttene som ligger på http://www.hennessyhammock.com" target="_blank" target="_blank ).

 

Etter to overnattinger er jeg som sagt overbevist om at jeg aldri mer skal ligge på bakken dersom det finnes trær der jeg skal overnatte, og jeg ser stadig etter nye muligheter for å ”henge” litt ute.

 

o57sig.jpg

Link to comment
Share on other sites

To-tre sjeler, samme tanke. Snakker om sola... osv...

Jeg og faderen pratet om sånne her om dagen. Fikk litt sansen for de fikse løsningene. Og hvem lager da en tråd om det, jo selvfølgelig vår anerkjente kammerskribent. Teste ut soveplassen i Sollia i sommer?

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som en plan :D ! Om du ikke har kjøpt sjøl, så kan jeg ta med en som du kan teste. Ellers må jeg nok ha et eksemplar av den typen med inngang i bunnen. Antagelig det beste når skauen er full av mygg. Myggnettingen er av typen "no-see-um" og holder selv knotten på utsiden. Designet gjør dessuten at nettingen holdes godt unna ansiktet - det er veldig "romslig" følelse når man ligger inne i køyen.

Link to comment
Share on other sites

Kan på det sterkeste anbefale "feltreir" fra platou... Bedre naturopplevelse enn å sove ute i hengekøye skal man lete lenge etter! Kompakt og i underkant av 2kg også, så det er lett å pakke ned i kajakk for eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøp - eller bestill på nett :mrgreen: ! Faktisk er det lite å spare om man bestiller fra utlandet, og det er flere forhandlere i Norge. Jeg mener at jeg har sett hengekøyer hos bla XXL (?).

 

Nevnte jeg forresten det geniale kokesystemet Kelly Kettle...? Jeg kjøpte det sammen med litt annet turutstyr (det var behov for en gjennomgående oppgradering) og har tenkt å skrive noen ord om Kellyen også. Stikkord: en neve kvister og 1, 4 liter vann :wink: ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Flott tråd Malle.

Når det kommer til Amok sin henge køy så e 2,5k mye spør du meg. Og det er en pris som var i 3 dager til, eller blir det 3k. http://www.amokequipment.no/#!shop--cart/c1nm3" target="_blank

 

Takk for det!

 

Jeg synes ikke prisen er avskrekkende hvis produktet er av god kvalitet eller om man sammenligner med prisen på et godt telt.

 

Jeg skal likevel sitte på gjerdet og la andre få teste patenten før jeg evt kjøper.

Link to comment
Share on other sites

TS. Kunsten i å overnatte, i komfort! Og det, i en tragisk hegekøye? :) Da ville jeg valgt en annen type, enn de du henviser til.

 

Jeg liker ikke å være tvunget til å ligge på ryggen og snorke, med duken inntil mitt ansikt på begge sider. Jeg har ikke "klaus", men dette er utenkelig! Også å måtte ligge i en 40 - 60 graders vinkel, med kroppen. Opp til dere "snorkere", om dere vil bruke noe slikt. Håper for dere skyld, at dere er på tur aleine. :)

 

Jeg liker å sove på siden, for å unngå snorking og da ville jeg foretrekt en annen type hengekøye, et telt, eller en annen løsning. Å sove på bakken, er da ikke et problem. Da har en i alle fall bevegelsesfrihet. Men for all del, hvis du/dere mener dette er komfort, bare fortsett å bruke dette. Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

Sover som en stein både på rygg og siden, og sover flatt i min hengekøye. (Butt in A Sling Weight Weenie)

 

Alle som bare har prøvd "epletre-nettingkøya" er skeptiske, gjengangeren er "sove som en banan".

I disse "nye" køyene sover man tilnærmet flatt og de aller fleste som faktisk har en natt eller 10 i hengekøya sverger at de sover mye bedre i den en på en Dowmat 9 LW på bakken... (meg inkludert)

 

Problemet med hengekøye kan være om man må pisse mange ganger ila natten, det er litt med å komme seg ut, spesielt om na har myggnettet på...

Begge hundene blir oppspist av mygg, så i myggsesongen bruker jeg telt..

Liker fjellturer, da er det lite med tre, så bruker telt..

 

Ingenting slår hengekøya på komfort, ikke senga hjemme engang..

Men bruksområdet er ikke like stort&robust som et godt telt... (Hund, våpen, rote utover sekken, matlaging)

 

Vekt : Med alt av utstyr (køye, oppheng, tarp, quilts eller underlag) så sparer man ikke så mye vekt/volum heller.

(Weight weenie med UL tarp kommer på ca 1,6kg, å det er en lett setup. Teltet veier 2,0kg)

 

Hengekøya mi går i lomma på buksa, herlig til dagsturer og de lette tingene...

 

For å ødelegge dagen for flere, linker til den "litt" rare amerikaneren Shug...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det for oss som er nesten to meter på sokkelesten? Ser de skriver noe om en pose for de litt lengre brukerne...

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg er drøye ti cm unna den kroppslengden, rene dvergen med andre ord, men explorermodellen kan nok uten problemer brukes av personer på din lengde fredrik!

 

Geco5: prøv en slik asymetrisk hengekøye før du antar noe om komfort. Personlig liker jeg ikke å sove på ryggen, og det slipper jeg i disse hengekøyene. På den annen side, så må du sove hvor du vil for meg - jeg vet hva du går glipp av :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Hengekøyer som tillater at man ligger diagonalt, som disse anbefalte, gjør at man ligger rett, og ikke i oppoverbøyd banan. Har brukt hengekøye lenge, både i Norge og i utlandet, kan virkelig anbefales.

 

Har hengekøye på terrassen om sommeren, fordi jeg nyter å ligge i dem, natten gjennom - selv om jeg da går noe imot Prøysens anbefaling om hva man skal gjøre i sommernetter.

Link to comment
Share on other sites

Geco sitt innlegg ble skrevet på et tidspunkt som setter innleggets kredibilitet noe i tvil ;)

 

Var kanskje ikke helt edrulig da jeg skrev dette, du kommenterte. :) Men mener fremdeles hvert ord, selv om jeg kunne ordlagt meg noe anderledes. Eller latt være å kommentere, da jeg ikke er så opptatt av hengekøyer. De er lite egnet til mitt friluftsliv.

 

Men overskriften og bilder av slike (etter min mening) dårlige hengekøyer, provoserte litt. "Kunsten å overnatte i komfort", synes jeg ikke er treffende. Og det virker som, dette er det eneste saliggjørende på tur. Da kan ikke folk ha vært mye på tur. Men for enkelte korte turer i skogsbeltet, forstår jeg det kan være et suplement.

 

Men jeg har ligget i hengekøyer og jeg har også laget en. Men da en utspent type, som gjør at en ligger relativt flatt og bedre mulighet for å ligge på siden. Min hengekøye var laget av seilduk og var nok litt anderledes enn den som er avbildet, men prinsippet er det samme. En utspent type.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fil:Hengekoye.JPG" target="_blank" target="_blank

 

Skulle jeg benyttet hengekøyer, ville jeg nok laget en ny av samme type jeg lagde tidligere. Den ble gitt bort, da jeg mønstret av en båt i utenriksflåten på 70-tallet. Men for de som vil kjøpe en, burde de vurdere hengekøyer som er utspent på bredden.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte for ganske kort tid siden en Hennesy A-sym zip Safari , og er ikke i tvil om at du får plass Fredrik. Foreløpig kun testet i nærmeste skogholdt, og konklusjon så langt var at det var vanskelig å holde seg våken.

Tok med kaffetermos og lesestoff, og det var godt med armslag for denslags aktiviteter. Skal testes ut litt mer aktivt senere i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Men overskriften og bilder av slike (etter min mening) dårlige hengekøyer, provoserte litt. "Kunsten å overnatte i komfort", synes jeg ikke er treffende. Og det virker som, dette er det eneste saliggjørende på tur. Da kan ikke folk ha vært mye på tur. Men for enkelte korte turer i skogsbeltet, forstår jeg det kan være et suplement.

 

Om du lar det provosere av bilder og overskrift, så mister jeg neppe noen nattesøvn av den grunn (uavhengig av om jeg sover i hengekøye eller ei :wink: ).

 

Jeg kan heller ikke se at jeg på noe tidspunkt har gitt uttrykk for at jeg mener at dette er det eneste "saliggjørende på tur", men snarere at jeg personlig har hatt en aha- opplevelse og ønsker å formidle dette til andre - hvilket er en av hensiktene med et internettforum: man kan utveksle erfaringer. At du konkluderer med at køyene er dårlige finner jeg forunderlig. I hvert fall i all den tid du utelukkende referer til bildene. Hennessy har utviklet hengekøyer siden 80- tallet. Han har utviklet, forkastet og forbedret disse inntil de ble satt i produksjon. At du har laget en hengekøye som er bedre er jeg ikke uten videre overbevist om, men du er jo hjertelig velkommen til å legge ut bilder og beskrivelse.

 

Når det kommer til egne erfaringer med friluftsliv og overnatting ute, og gjennom hele året, så kan jeg vel med æren i behold påstå at jeg har nok erfaring til å uttale meg om komfort i felt. At hengekøyene "holder til korte turer i skogsbeltet" er helt sikkert, men dersom jeg får anledning til å legge ut på en lengre tur, gjerne over flere dagers varighet, så ville jeg uansett ha lagt teltet igjen hjemme til fordel for hengekøyen. I de tilfeller hvor det ikke er noen festepunkter for selve køyen, så kan den brukes som et solotelt på bakken.

 

Jeg registrerer at du omtaler opplevelsen av å ligge i hengekøye som klaustrofobisk. Dette gjør meg ganske sikker på at du ikke har testet en slik type hengekøye -fra Hennessy eller andre- så kanskje du skal forsøke en før du bombastisk lanserer dine påstander?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Flott tråd Malle.

Når det kommer til Amok sin henge køy så e 2,5k mye spør du meg. Og det er en pris som var i 3 dager til, eller blir det 3k. http://www.amokequipment.no/#!shop--cart/c1nm3" target="_blank" target="_blank

 

Takk for det!

 

Jeg synes ikke prisen er avskrekkende hvis produktet er av god kvalitet eller om man sammenligner med prisen på et godt telt.

 

Jeg skal likevel sitte på gjerdet og la andre få teste patenten før jeg evt kjøper.

 

Samma her. Dritkeen på den, og liker ideen bak det, men jeg vil se tester før jeg legger tre tusen på bordet. :) Men moro at det er utviklet av naturglade nordmenn! Lurer på om de fortsatt ønsker testere? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå fått testet hengekøya mi fra Amok i en natt. Kort oppsummert: Virker gjennomtenkt mtp funksjon og layout, ser ut som sømmer, stoff, detaljer etc er av meget bra kvalitet, liggekomfort var fantastisk. Beste søvnen jeg har hatt utendørs. Med tarpen oppe ble det ly fra solen, og luftig og fint inni der. Jeg lå og sov lenge om morgenen mens kompisen måtte rulle ut av teltet i gryotta pga stekende sol.

 

Den var grei å sette opp. Bruker ikke lengre tid enn å sette opp et lite telt, selv første gangen.

 

Tarpen skulle gjerne vært noe større (mtp regnvær og ha oppholdsrom på bakken under tarpen), de tenker sikkert vekt men kanskje de kan tilby en opsjon å ha en XXL tarp når du kjøper køya. Er også litt usikker på den fotposeløsningen, tror den blir litt tett når det er varmt, kjente at det ble litt fuktighet der nede pga svette.

 

Selv om køya er dyr så er den absolutt verdt pengene, denne er jeg meget fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Malles opplevelser her i stor grad.

 

Jeg har ganske hatt mange netter i telt, gapahuk og under åpen himmel opp gjennom årene, men "i det siste" hadde jeg følelsen av at kroppen måtte knekkes løs om morgenen. Ved en tilfeldighet kom jeg over siden http://www.hammockforums.net" target="_blank

(Det er jo interessant bare i seg selv at 4-500 personer jevnt og trutt er logget på en side som kun omhandler hengekøyer :shock: )

 

Vi bestilte to Warbonnet Blackbird 1.7 med Mambajamba tarp for knappe to år siden, og har aldri sett oss tilbake 8) Under tregrensen er det ikke lenger tvil - hengekøye er det som gjelder i tre sesonger. Vi har prøvd oss på -15, men det ble noe drygt uten "underquilt". Bortsett fra den litt kjølige vinternatten har vi hatt ca 20- 25 fantastiske netter.

 

Hvis ingenting "haster" sover vi lett til 1030-1100, og da er det gjerne naturen som kaller. I motsetning til Malle har jeg sluttet å ta med bok fordi jeg aldri kommer ned en hel side før jeg sovner. :D

 

Hengekøye passer ikke for alle. Når jeg bruker "vi" over, er det min yngste sønn og meg. Konemor har prøvd og nekter videre forsøk i den retningen :( En annen kamerat fikset to netter, så var det slutt. Det kan med andre ord være greit med en test før man investerer i noe som lett kan koste opp mot 15% av et OK kikkertsikte. Man må da passe på pengene sine :winke1:

 

 

Kan også anbefale: http://www.theultimatehang.com" target="_blank (som strengt tatt er en reklameside for den billige boken "The Ultimate Hang", men gir en del gode råd.)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Downmaten funker helt strålende i de køyene jeg har brukt den i, mest har jeg brukt en køye fra... et eller annet "life". Husker ikke helt, kosta et par hundrelapper, blir omtrent som to knyttnever når den pakkes lett sammen. Funker fint i jålekøyer som ticket to the moon og sånt også. Har sovi sånn i flere år nå, det er helt genialt. Med en billig, stor tarp som tak har du ditt på det tørre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...