Jump to content

Nye regler jaktskyting NJFF


358 Win

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

@Saueren

Regner med at administrasjonen får lagt ut det nye regelverket snart, men de har vel en del ekstra arbeid nå med den nye webportalen som er lansert. Jeg har den endelige versjonen av reglene (før siste printkorrektur), men det har jo deres egen Ø. Froland også.

 

Vi skal også ha stevne tidlig i januar, men det er ingen store endringer for en arrangør av et lokalt jaktfeltstevne:

Klasseføringen inn i årets sesong baserer seg på eksisterende regler. Opprykkskravene i jaktfelt ved stevnene som skytes fra 2015 (klasseføring 2016) er alle høynet med 2 poeng.

Premiereglene har endret verdi til minst 50% av startkontingenten (før 60%).

Regler ved klikk er endret i retning DFS, dvs. at man får ikke omskyting ved feil på ammo.

Ny tekst:

17.8 Feil ved våpen eller ammunisjon

Feil ved ammunisjon godtas ikke som lovlig grunn for omskyting. Patroner som klikker kan dog erstattes i løpet av skytetiden.

Brudd eller funksjonsfeil i geværdel/siktemiddel gir rett til omskyting fra og med den standplass der bruddet oppstod. Skytteren kan velge om han vil fortsette serien eller ha ny serie. Dersom bruddet/funksjonsfeilen medfører at skytteren må bytte våpen eller foreta endringer som kan medføre endringer av våpenets siktemidler/treffpunkt, kan arrangør tillate ny innskyting av våpenet dersom dette ikke forsinker arrangementet i vesentlig grad.

Link to comment
Share on other sites

Ga meg etter et par sesonger. Konkuranseformen er artig. Finale oppleggget stinker.

Det er et regelverk som ikke er utarbeidet av skyttere, eller noen med forståelse for skyting.

 

Nå skyter jeg ikke så mye lenger, så problemet med finale hadde nok ikke kommet for min del.

Men det er noe rart når du kommer i jaktdressen din, og 9x forstørrelse som det var da på jaktbørsa di.

så skal du skyte mot en karer i som ikke omtrent klarer og røre på seg pga klær.

kikkerter som ville fått NASA grønne av misunnelse. Og våpen på 6-7 kilo.

 

Mye overdrivelse her muligens, men det er to forskjellige skyte grener.

Og når NJFF da sier at de er like i finaleskyting, så gidder jeg ikke og delta.

 

Jeg skyter da heller og koser meg på bana, så får de avdanka DFS skyttera skyte jaktfelt.

 

Så ja, jeg syter på nett, og skyter jaktfelt når folk har kommet til fornuft og endret reglene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg mener også at det er feil at jegerskytter skal konkurrere mot sporterskyttere.

Dette regnet jeg med at det ble en endring på nå, men kan ikke se det ut fra nye regler.

Det er jo forskjellige klasser , men ikke rettferdig mot nm tittel.

 

Njff vil nå bruke samme regler ang.skytestillinger Jaktfelt som BOJ har praktiser ser det ut som. Altså fremdeles lov med strak arm på sittende.

Link to comment
Share on other sites

Om man vil ha forandret regelverket er IKKE løsningen å gi f'... og la vær å skyte. Da får Sportsskytterne med Lærdresser bare mer å si...

Løsningen er å ta denne saken ved HVER eneste revidering av regelverket. Meld den inn til Fylkeslag, få den igjennom der og få den tatt opp i Forbundet.

 

Vi i Hordaland har vel sendt denne saken hver eneste gang de siste åra. Nå er vi iallefall et lite stykke på vei. Men løsningen er separate finaler og mestere. Det er bare å stå på og få nytt forslag igjennom ved neste korsvei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at det blir endring, NJFF er her bare først ute med nyvinning på idrettsfronten.

 

For å redusere antall medaljer og få billigere OL arrangement blir det nok innført finale for alle løpsøvelser i OL.

Etter innledende øvelser i alle løpsdisipliner fra 60 m til maraton samles de to beste i hver øvelse til finale der de skal løpe 50 m, tverrvende og løpe tilbake.

Vinneren av finalen får OL gull i løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir ikke f... . Jeg har bare kjempet ferdig min kamp mot såkalt eliteskyttere, både i NJFF og DFS. Jeg gidder ikke mere.

Om folket med Parkinsons og lær fetisj selv har glede av og skyte "bedre" en en med jakt utstyr eller en med M98 og felt uniform.

Ja så får de holde på. Om de ikke selv skjønner at de ødelegger for egen rekkrutering, så kan ikke jeg hjelpe dem.

Jeg fatter ikke heller at NJFF og DFS ikke legger mere opp til en 22lr klasse for seniorer.

Det viktigste er faktisk og få den jevne jeger og skytter til og skyte mere.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere er det helt klare urettferdigheten jakt/sporterskyttere.

Men det er trist og høre at noen mener vi som trivdes best med skinnjakka ødelegger for rekrutteringa. Det er helt feil

Jeg har skutt i A klassen i mange år, men konkurerer kun mot meg selv og di andre som også har vert på hjelpemiddelsentralen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fatter ikke heller at NJFF og DFS ikke legger mere opp til en 22lr klasse for seniorer.

22LR tar jo snart over i DFS - nylig var det Oslo Open med 1200 deltakere... Legger man mer opp til 22LR så blir det bare det igjen.

Jeg har skutt 7 stevner i år med 22LR + et uformelt et på 100m, innenfor 45min fra Kristiansand så er det omtrent halvparten av de stevnene som har vært arrangert i år, Er en veteran her som har skutt 17 innendørsstevner i år, alt dette er åpne stevner. Innesesongen går fra oktober og ut januar ca.

Fra og med i år kan voksne skyte med 22LR utendørs i klasse aspirant i banesesongen (altså mai-september), muligens også på finfelt, som i hovedsak er den delen av året jeg ikke har nevnt til nå. det er sesong for noe hele tiden.

Sågodt som alle skyttterlag har innendørstrening med 22LR flere ganger i uka.

 

I grovfelt, og trolig snart i baneskyting, kan en bruke alle slags jaktrifler i en egen jegerklasse. Tilbudet er der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er også enig med m67,er redd finkaliber tar over i DFS ganske snart.Skulle 5,56 bli innført også er skyting på over 400m historie i DFS :(

 

Deltar jevnlig på noen jaktfelt stevner hver vinter,i jegerklassen.Har ei rifle som veier ganske nøyaktig 5kg.Personlig syntes jeg den er tung nok på stående.Er det virkelig en fordel med 7-8kg børse til jaktfelt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker jaktbørsa mi til jaktfelt. Vekten gjør at jeg må skyte sporter. Sånn jeg tolker de fleste her inne så mener de at jeg ikke skal bruke jaktbørsa mi til jaktfelt, men heller kjøpe en ny børse som passer innenfor det noen mener er en jaktbørse for å kunne skyte stevner med den. Noe som for min del har utgjort ca 1000 skudd mindre med jaktbørsa i året.

 

Påstanden om at sporterskytterne ødelegger for rekrutteringen så stemmer ikke det helt med mine observasjoner. På meg virker det som sporterskyttere er de som er best på å dra med seg unge og nye skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Da legger jeg meg flat mtp 22lr og DFS. Da har de tydlig vis fått 22lr på programmet.

 

Men jeg savner et reglemang / klasseinndeling, som gjør at folk kan komme med godkjent børse,

reim og med originale sikter og maks to magasiner eller en hurtiglader.

Og kun vanlige klær uten støtte i DFS.

 

Jeg vil ha rekrutterings klasser, uten det verste utstyret, men med status. Dvs med egene finaler.

 

Vi har faktisk Sportskytterforbundet og UIT som tar seg av eliteskytterne, Hva skal vi med et nasjonalt elite forbund, sponset av forsvarsbudsjettet for og fremme skyteferdighetene hos det norske folk.

Med en gang folk skal konkurrere utenfor Norge er det ikke DFS de konkurrerer for uansett.

 

NJFF og DFS skal faktisk få den jevne skytter og jeger til og skyte mer og bli bedre.

Men jeg som egentlig har sluttet med konkurranseskyting, gidder ikke og trene til eller delta på JF.

For om jeg skulle være så teit og gjøre det bra, da skal jeg skyte finale mot en av Michelin-mennene med telelinser.

 

Og om det er bare jeg som ser feil her, så bøyer jeg meg for flertallet og holder meg unna.

Link to comment
Share on other sites

For om jeg skulle være så teit og gjøre det bra, da skal jeg skyte finale mot en av Michelin-mennene med telelinser

Mnja,

I aspirantklassen i DFS er det forbudt med skytterklær, og det er ingen telelinser. Du kan være aspirant så lenge du vil, og uansett hvor god du er. Men du får ikke status, sorry.

Imidlertid kan du få masse venner, og trivelige bekjente, og møte hyggelige folk på stevner og treninger, det er uhyre sjelden at folk bryr seg om hvor god du er, eller hvor på resultatlista du er. Det er stort sett bare når den leses opp.

Velger du å skyte i kl. 1 så skyter du mot folk med tilsvarende ferdigheter, og det er lite å hente på skytterklær, selv om det er tillatt. Er du god her, rykker du opp, osv...

 

K

Link to comment
Share on other sites

ChristerK: Jeg er enig med deg i en ting. Det burde deles ut to sett med medaljer i NM, LM og FM. Ett i klasse Sporter og ett i klasse jeger. Dette har vært foreslått og blant annet behandlet på forbundstinget i NJFF. Forbundstinget stemte ned forslaget, og da må vi som skyter jaktfelt rette oss etter det. Poenget er at du har samme mulighet til å velge klasse, våpen og bekledning som alle andre.

 

Jeg har skutt rifle i NJFF, DFS og NSF gjennom mange år. Jeg stusser litt når du skriver:

Men jeg savner et reglemang / klasseinndeling, som gjør at folk kan komme med godkjent børse,

reim og med originale sikter og maks to magasiner eller en hurtiglader.

Og kun vanlige klær uten støtte i DFS.

 

NJFF har et slikt reglement. Det er ingen som hindrer deg i å skyte en jaktfeltrunde eller et elgbanestevne med en gammel Mauser 98 fra krigen med innfelt magasin og orginale jernsikter. Det er ikke krav til magasin eller hurtiglader. Når det gjelder DFS så er valg av rifler ganske begrenset nettopp fordi man skal konkurrere på like villkår. Kjøper du en Sauer 200 STR, så vil du se at denne er like god som naboens, for dere har nøyaktig samme rifle.

 

Begynner du å skyte i klasse 1, så skyter du kun liggende første året og trenger bare en jakke hvor du kan feste reima til armen. I klasse 2 skyter du bare knestående, mens du i klasse 3 - 5 skyter alle tre stillinger. Og da trenger du bekledning. Ikke bare for å stå roligere. Det er også viktig for å få god støtte for ryggen og unngå ryggproblemer. Hvorfor du ønsker vanlige klær uten støtte er helt ærlig vanskelig å forstå når du ser på den idretten som DFS bedriver. Dette er skyting på høytnivå med grovkaliber, og du vil se at mange toppskyttere i DFS også er toppskyttere i NSF. DFS er etter min mening en av de viktigste arenaene for grunnopplæring av unge skyttere, noe som bl.a. NSF nyter godt av. Se på dagens juniorlandslag i NSF. Er det noen der som ikke har bakgrunn fra DFS?

 

Jeg skjønner frustrasjonen din over å ikke nå opp i stevner, men jeg tror du har litt feil fokus. Lår deg å bruke det utstyret du har. Er det ikke bra nok, kjøp noe som er. Spør gjerne erfarne skyttere om råd. Det er ofte små detaljer som skiller yttertreff fra innertreff i jaktfelt, og åttere fra tiere i baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som at det nå er lov å skifte choker mellom leirduestipostene :D

 

Gammelt regelverk:

"15.5 Våpen og ammunisjon

Jfr. generell del pkt. 8.

Det er ikke tillatt å bytte våpen, løp, choker eller andre våpendeler mellom eller på postene..."

 

Nytt regelverk:

"15.5 Våpen og ammunisjon

Jfr. generell del pkt. 8.

Bytte av våpen, løp, choker eller andre våpendeler må ikke være til hinder for gjennomføring av skytingen..."

Link to comment
Share on other sites

For meg er det motsatt, jeg kan irritere meg over at jeg valgte feil choker :) Spesielt hvis jeg ikke har fått anledning til å inspisere løypen først.

 

En minidue på 30m "Edge On" krever en anne choke en en rask skogsdue på 15m. Begge duene er innefor regelverket til NJFF.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...