Jump to content

Livet på foringsplassen


Castor

Recommended Posts

Som nevnt i et annet innlegg, laget jeg en ny foringsautomat sist høst, med nytt design. Fungerer topp.

Den ble plassert ut og etter kun 4 dager ankom de første gjestene og har vært der siden.

 

Ved å trykke på

linken, får dere et lite glimt av hva som foregår på foringsplassen.

 

Enjoy

Link to comment
Share on other sites

Nilsen308

Ang big Boss så er det litt bob bob om han er noe å satse på, fordi jeg er usikker på om han er på vei opp eller ned.

Er han på vei opp, så har Boss'en kjempepotensiale, det er sikkert.

 

The Youngster har lagt seg litt mer ut siden denne filmsnutten, men har er litt "trang i nøtta" dvs geviret har liten vidde på toppen, men allerede nå er nok Youngster'n en medaljekandidat.

 

Når det er sagt og jeg har nevnt det før........og fore rådyr er veldig destruktivt for jegermoralen, fordi en får et helt annet forhold til dyra en et 3 sekunders møte foran geværmunningen, som er mer normalt.

Kan godt hende jeg skiter i å jakte på både Bossær'n og Youngstær'n og koser meg med å fore dyra.

Blir på en måte en hobby det og. Mulig at det har noe med alder å gjøre. Å for rådyr og hugge ved, det er noe som kommer med alderen :mrgreen:

 

Daniel-N

Ang lys som blinker innimellom på videosnutten, så er det som du nevner et annet kamera som tar bilder ja.

Dyra ser det jo ikke, men IR lys ser IR lys, det er sikkert.

 

Jeg har kilometervis med både bilder og video av disse dyra, så det er nok å ta av, for å si det slik.

Kan hende det blir mer underholdning fra denne foringsplassen, men først er det en video omhandlende vårens Beverjakt som er til steinhard redigering på Windows Moviemaker :wink:

Følg med.....den blir lagt ut under fanen Småviltjakt om ikke så alt for lenge.

Link to comment
Share on other sites

Flott film dette! :) Har også fulgt med den "lokale" sjefen på viltkamera en tid før han i fjor ble sendt til de evige jaktmarker. Han begynte å bli å bli en skikkelig retur, så det var på tide å la de unge (garantert sønnene til sjefen) regjere litt. Sjefen hadde også en eldgammel skade på det ene kneet slik at det var blitt nesten dobbelt så tykt, dette så jeg ikke før jeg fikk av skinnet. Haltet ikke.

 

Kjenner meg igjen i at jeg finner stor verdi i at bare at dyrene holder til i nærheten, har tenkt til å lage en slik foringsautomat til vinteren!

Link to comment
Share on other sites

Å for rådyr og hugge ved, det er noe som kommer med alderen

Man trenger ikke være Hercule Poirot for å analysere personligheten til folk som høgger sin egen ved og driver foringsplass. Sjeldent noe snusk på vandelsattesten og ingen kredittvurderingsanmerkninger.

 

Takk for filmen og en trivelig tråd. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg forer med formel lam.

Det litt dynamittfor til rådyr, så det er en fordel med tidlig tilvenning.

En lille smule dyrere enn pelletert kornavrens, som er mer vanlig rådyrfor rundt om, er det og.

 

Virker som dette foret faller i smak. I vinter i værste snøføyka så har det gått med ca 50 kg fordelt på 6-8 rådyr pr uke.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Har også fora rådyra denne vinteren.

Har hatt mellom 20 og 25 rådyr på besøk fordelt på 3x automater.

Det er ikke spesielt inntektsbringende å fore rådyr, men man må jo bruke kronasjene på noe :wink:

Har vel ikke vært verdens hardeste vinter her i Kongsberg, men rådyra har latt seg friste likevel og det virker som foret faller i smak :mrgreen:

 

Har vel nevnt det før, men foring av rådyr, det kommer med alderen. Synes det er veldig trivelig.

Om dere vil, kan dere se hvordan det arter seg på den ene foringsplassen.

Trykk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ledd mye av Mr B selv. Snodig skrue og han setter veldig pris på pelletsen også.

Ang foring, så er "sesongen" over nå.

 

Om man imidlertid gidder og fore, så frekventerer dyra, samt andre firbeinte og bevingede utgaver foringsautomaten hele sommeren, så man kan få mange og ofte helt uventede opptak og bilder av ymse former for liv.

 

Foring av rådyr kan anbefales, men har nevnt det før.......det er ikke bra for jegermoralen og fore rådyr, men rådyre synes det er helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt. Har selv satt ut kamera men bare salt stein som trekker dyr ditt. Vurderer å spe på med eple og gammelt brød jeg kan få på kolonialen men virker som om stedet er av lite interesse nå etter snøen har gått. Har du tips for å trekker rådyr istede for elg? Mest elg som besøker salt stein pt...men vil jo helst skape "fest" for rådyra

Link to comment
Share on other sites

Olsenbanden....ang å trekke dyra til foringsplassen, så sjekker jeg opp i forkant, om det eks er feiemerker etter bukk, eventuelle viltstier, snakker med naboene, sjekker tilgjengelighet til eventuell forplass og er generelt mye ute i rådyrskogen året rundt og observerer.

 

Anlegger aldri forplass milevis unna folk for å si det slik. Prøver å tenke meg om jeg greier å opprettholde kontinuitet på foringsplassen i 1 meters snøføyke.

Når en foringsplass er etablert og gjestene etter hvert ankommer, bør man ikke flytte på foringsplassen og jeg har observert at de noen ganger er på plass i forkant av sesongen, selv om ikke automatene er fylt opp med pellets. Dyra husker slikt og det virker som geita overfører kunnskapen til avkommet. Veldig rørende å se geita på forplassen med avkom ikke stort større enn ekorn.

 

Anlegger forplassen nesten uten unntak inne i tett skog, med enkel retrett til trygge omgivelser for dyra.

Har også saltstein på den ene foringsplassen og ser at den brukes mest på vårparten av rådyra. Har aldri hatt problem med at det er manko på dyr på foringsplassen egentlig.

Fyller seg opp med dyr i takt med økende snødybde virker det som, så noen av dyra trekker tydeligvis inn fra litt fjernere strøk.

Kunne skrevet en hel bok om foring av rådyr, for så interessant synes jeg det dette er :D

 

Audible.....har ikke foretatt noen vitenskapelig måling av hvor mye pellets som går med pr automat pr sesong, men en kvalifisert tipping er ca 400 kg pellets pr sesong, med det belegget jeg har på/ved mine automater, som er totalt ca 20.....25 rådyr fordelt på 3x automater.

Da blir kostprisen pr automat kr 2400,-

Det synes jeg man kan leve med. For meg er foring av rådyr rett og slett en måte og stresse ned på og etter hvert har den nok blitt en "livsstil" arvet etter min onkel :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Detta syntes jeg virker som en givende hobby. Mulig jeg prøver meg på en litt enklere automat enn den du har til høsten. Er ikke så tett med dyr på mine trakter så spent på om de finner den. Hva kan evt gjøres for å "annonsere" at det er mat i nerheten?

 

Har du mer film på gang er det bare å legge det ut for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Foringa av rådyr i vinter er vel godt i gang rundt om og noen steder allerede avsluttet :mrgreen:

Jeg har også pelletert rådyra i vinter og pelletsen har gått ned på høykant i foruroligende mengder. Nesten for mye av det gode synes jeg.

Om dere har litt tid til overs, kan dere være med en tur ned på foringsplassen for å se hva som finnes av ymse slag der, ved å trykke på denne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...