Jump to content

Hva, hvordan samler folket patroner?


Veidinn

Recommended Posts

Hadde vært gøy og sett hva folk samler på av patroner, gjerne også hvorfor og hvordan. Tenkte en tråd hvor vi alle kan få en utvidet horisont angående patronsamling.

 

Bare for å gi noen stikkord så kan jeg nevne noen få samleområder:

 

En av hvert kaliber

Jaktpatroner

Pistol- revolverpatroner

Militære patroner / patrontyper

Bunnmerkinger på ett eller flere/mange kal.

Haglpatroner

Randtenning

Papir- og tidlige patentpatroner

Plastpatroner

Artilleri

o.s.v.

 

Håper dette blir gøy :)

Link to comment
Share on other sites

Komplekst sammensatt det der, tilfeldighetene rår.

Jeg startet allerde som barn, jeg har som samlerområde en av hvert kaliber.

Men slik blir det ikke. Siden jeg kom i førstegangstjeneste og videre i forsvarsammenheng har jeg tatt vare på mye rart. Ofte har tanken vært å ha undervisningsmateriell for materiell og kjenniningstjeneste av ulik art, ikke alt var tilrettelagt av forsvaret, så jeg samlet på litt selv for å ha noe å vise frem. Ellers som aktiv i ulike skyttergrener og jaktlag blir man kjent med mange og får et stort nettverk. Gjennom dette blir man ofte utvist stor tillit og godt kjent, så får man det man ber om eller får utlevert ting etter avdøde eller av andre grunner. Det som ikke passer meg i mitt samlerområdet går til lokalt museum, eller destruert. Jeg passer på at ting som ikke passer i privat samling blir tatt ut av sirkulasjon. Er man raus i det en selv har for mye av og deler med likesinnede, så drypper det mye tilbake. Det værste jeg ser er: hvor mye er denne eller dette verdt? Er man interessert i ting - historie - dele interesse med andre. Eller PENGER! Jeg har en del som sikkert lar seg takstere på et vis, men for meg er det uvesentlig. Jeg "koser" meg med ukurante ting. Det man ikke trenger selv kan byttes med andre eller glede andre som mangler.

Jeg for min del ble registrert patronsamler ved siste amnesti, jeg tok det i samme slengen med en Kongsberg Colt fra et dødsbo. Ellers er det noen som lurer på om patroner passer til magasin og frembringer med tanke på kaliberskifte o.l. Jeg har tross alt et "arkiv" av prosjektiler og patroner til noens nytte i mitt miljø. Noen ganger hoper ting seg opp med for mye av en ting. Det handler om å holde seg under de 5000 skudd. Haglepatroner har jeg noe av i div. kaliber og typer. Svartkrutt osv. Ellers må jeg styre unna haglepatroner så det ikke tar helt av.

Link to comment
Share on other sites

I mitt distrikt samles noen av oss på skogen under en organisert feltskyting med originale infanteririfler fra WW-2. Eller eldre, Krager av div.slag, men ikke ombygde for sivilt bruk og ikke skarpskyttervåpen. Ideen er rifler som er slik infanterister fikk dem utlevert på depotet.

Stevnet er en gang i året under regi av lokalt NROF lag, og godkjent av lokal politimyndighet.

Folk kommer med kjøretøy og uniformer fra ulike tidsepoker, vi har det uhøytidelig gøy.

 

Mange av mine patroner blir boret opp og tømt for krutt og montert som her på skjold med et tema, stridende parter eller allierte. Temaer som viser enkelte nasjoner i nyere og eldre tid.

Det er pr. i dag produsert ca.130 stk. slike som henger rundt hos noen som ble blant 8 beste.

Det er tillatt med infanteririfler fra alle nasjoner, HV-Mauser i 7,62x63 er tillatt for å aktivere de som finnes i miljøet. Alle som har registrert rifle, medlem eller ikke er velkommen.

normal_NROF_premier.JPG

Dette er et eksempel på noen få av alle versjoner som går i samme stil og form.

Jeg er stadig på jakt etter patroner og premieemner som dette. Jo mer ukurant jo desto bedre, bare det er militært for denne sammenhengen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i det hele tatt gidde å svare slikt vås, razumny?

 

Personlig begynte jeg å samle i fjor engang, da det gikk opp for meg at det fantes så mye mer enn den håndfullen patroner jeg hadde den gang. Er fascinert over eldre og nyere sovjetisk/russisk ammunisjon, som disse;

7,62x54mmR M/91(og også x53mmR, samt sivile versjoner av begge (som 9,3x53, 7x53, 6,5x54 osv))

7,62x45mmR M/52

7,62x39mm M/43

5,45x39,5mm M/74

og også mer vestlige patroner, som disse;

7,62x51mm NATO

5,56x45mm NATO

7,5x54mm Mle.29

7,5x55mm Rubin GP11

 

Samler også pastpatroner i alle kaliber, altså ekserser, løspatroner, kortholdspatroner og drivpatroner. Både det som er blått eller rødt, gult, grønt, sort, eller oransje.. svært felt med mye å finne :)

 

Det som jeg syns er mest moro er prototypepatroner og patroner med sære bruksområder, eksempelvis ting som dette:

9x39mm Grom

6x45mm SAW

6,53x53mm FAT-124-127

 

Og til sist hylseløse patroner.. hvorav tyske 4,73x33mm for G11 er for meg den hellige gral. Håper å supplementere min ene helmantel med ekserser og flere loter/produksjoner av helmantel, også.

 

Nå har jeg som sagt ikke samlet veldig lenge, så det er fortsatt ganske så snevert. :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg samler stort sett det jeg kommer over, sivile, militære, rifle, håndvåpen, hagle, og typisk bare 1 eller få patroner av samme kaliber. De kalibrene jeg skyter selv (17HMR, 22LR, 6,5x55, 308, 30-06, 9,3x62, 375 H&H Mag, 38 spec, 357 Mag, 44 Mag, 45ACP og GA 12) samler jeg gjerne i større antall da gjerne med ulike fabrikat & kuler. Legger inn data i et Excel regenark for å holde oversikt, og oppbevarer dem i små, lufttette plastbokser, gjerne sortert på kulediameter. Prøver å skaffe meg 1 av alle 'kurante' kaliber, og har en forkjærlighet for 'harmoniske' patroner (slike som ser 'riktige' ut i mine øyne), og gjerne småkaliber riflepatroner fra cal 25 og nedover. Liker også veldig godt klassiske British big bore patroner, og gamle, fargerike haglepatroner i papp. Løspatroner, ekserserpatroner og kortholdspatroner til typiske militærkaliber er også interessant.

Link to comment
Share on other sites

Jeg samler på:

Sivile norske svartkrutt-riflepatroner og merkingene på disse.

Militære norske patrontyper stift-, rand- og sentertenning samt papirpatroner og tidlige forsøkspatroner.

Enkelte tidlige patentpatroner

Enkelte sjeldne og legendariske pistolpatroner.

Enkelte merkinger på norske militære patroner.

Ellers div kuriosa, sjeldne patronpakker etc.

 

Kan utdype litt sivile norske svartkrutt riflepatroner som jeg også driver og forsker på, deres historie/opprinnelse m.m.

Disse er:

7x38R,

8x58R,

9,15x60R,

9,25x57R (.360),

10,15x61R,

10,15x60,5R,

10,15x65R,

10x47R (10,65 el 3'''),

10,75x60R,

11,5x57,5R (3,5''')

11,9 Lund (12x44R Lund)

12mm Rem (12x44R 4''' Rem)

 

Håper det var alle.

Link to comment
Share on other sites

Hallo Kammmer - rater.

For min egen del er jeg i høyeste grad en patonsamler "in spe".

Nybegynner å regne, men med samlertillatelse en stund nå.

Noe eget innsnevret område har jeg ikke funnet meg enda, så jeg faller soleklart inn i båsen "en av hver" , men der det er forskjellige varianter er dette også innen samleområdet...

Tillatelsen omfatter også bl.a. AP ammo.

Samler fordi jeg synes patroner er fine, jeg....

Er det en egen bås, eller ...?

Har samlet meg en del opp gjennom tiden fra jegerkompiser ol.

Jeg er nesten fristet her til å spørre; hvordan skaffer dere til veie alt det unike dere er i besittelse av ?

Kjøper en av hver hos børsiser ? Går det ?

Tigger, kryper og ber.....??

Er uansett mektig imponert over hva enkelte her inne på kammeret har greid å skaffe seg, og den kompetansen flere innehar. Morro å følge med...

Må nesten benytte anledningen til å be alle som har "noe" de ikke trenger lenger, eller har litt for mye av, av patroner .... PM mottaes med stor interesse.

Kanskje kunne vi blitt enige om ett eller annet.

GOD PÅSKE !

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nesten fristet her til å spørre; hvordan skaffer dere til veie alt det unike dere er i besittelse av ?

 

Jeg kan snakke for min egen del. Det aller viktigste med patronsamling er kunnskap og vite hva man er på jakt etter, derfor mener jeg det er lurt å samle på et begerenset område. Enklere å tilegne seg kunnskap på et eller flere begrensede områder. Bøker, oppslagsverk, auksjonkataloger m.m. er meget viktig.

Vil man opp og fram så er det å være detektiv, snuse opp hvem som kan ha liggende gammel ammo. Hvem som drev og jaktet og var aktive i skytterlag for 50 eller 100år siden, kan familien fremdeles ha noe liggende? Gamle militære eller politifolk, ja det er bare fantasien som er begrensningen.

Ellers så er der salg/bytte messer rundtomkring hvor der frembys patroner etc.

 

Man samler på ulike nivåer, selv har jeg en tendens til å ta den helt ut når jeg holder på med noe. På de tre årene jeg har hold på så har jeg nok svidd av godt over 100K men jeg hadde kunnskapen fra å ha samlet tidligere og vet hva jeg vil. Og jeg kjenner verdien på det meste innen det jeg samler og mye annet. Så jeg mener man ikke bør være redd for å betale endel for gode ting.

Mitt aller beste råd er å kjøpe de riktig dyre, sjeldne patronene. Det er disse man har dessidert mest glede av å eie og de er som regel veldig enkle å selge om man legger opp. Å fylle skuffer å skap med helt ordinære moderne brukspatroner vil på sikt ikke gi den store eiergleden, så kvalitet fremfor kvantitet.

 

 

Vi får ta litt etterhvert og se hvordan tråden utvikler seg :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte min samling uten struktur, jeg samlet på alt jeg fikk tak i. Etterhvert som kunnskapen økte, ble hovedinteressen Norsk, Britisk og Tysk ammunisjon fra rundt WWII. Mye ble kjøpt inn, og igjen etterhvert begynte jeg å få endel Norsk ammunisjon, både enkle patroner og pakker. Så nå er nok hovedfeltet å samle Norske pakker fra 1900 tallet og frem til i dag. Samler da på alle håndvåpenkaliber som er eller har vært i bruk i forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Er helt enig med Ei tohi varjata her, de som er så kunnskapsløse og barnslige at de har behov for å kødde til en seriøs tråd bør finne noe annet å gjøre.

Du verden hva Kammeret har tapt av resurssterke folk på grunn av slike ting.

 

Får håpe moderatorene tar mer fatt i slike.

Link to comment
Share on other sites

En hylse er da ikke en patron? :roll:

 

En patron kan defineres som et objekt som består av følgende:

Prosjektil

Drivladning - sortkrutt eller røksvakt krutt, korditt, e.l.

Tennmiddel - perkusjonstennhette i de fleste tilfeller, noen har elektrisk avfyrte tennhetter

Hylse - unntak er selvsagt hylseløse patroner, papirpatroner, e.l.

 

Så nei, du, tomhylsene du skyter i riflene dine (som du tilsynelatende har døpt??) er ikke patroner.

 

Hvis du bare er ute etter å fyre kan du holde deg for god for det. Du må vel forstå at dette er en tråd hvor Veidinn spør hvilke patroner andre her på Kammeret samler på, og ikke hvorvidt du plukker tomhylser eller ikke?

Link to comment
Share on other sites

Samler i utgangspunktet på alt jeg kommer over.

Synes det er utrolig fasinerende å sitte å sammenligne forskjellige patroner.

 

Liker de store sigarene, og lurer på å fokusere på "afrika-kaliber".

NATO-merkede patroner går jeg og å lurer på å fokusere på

Link to comment
Share on other sites

Kan bare skyte inn at jeg selv også i sin tid var veldig opptatt av de store sigarene. Før jeg egentlig begynte å samle hadde jeg en ansamling grove Afrikapatroner fra slutten av '70tallet og oppover. Disse har jeg enda og har også supplert litt de senere år.

 

Det er skikkelige gutteleker det der :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tenkte det var på tide å puste litt liv i denne tråden igjen. Der må jo være mange flere som samler patroner og som har noe å meddele? Håpet dette kunne bli en lærerik tråd hvor vi alle fikk idéer om hvordan man kan samle, hva man bør vektlegge m.m.

Mulig noe om oppbevaring/utstilling?

 

Kanskje noen har noen riktig "sære" eller bare uvanlige samleområder? Virker som om der er få som satser på f.eks. randtenning, mye spennende der men det meste er jo ganske gammelt.

 

Gamle norske haglpatroner var der veldig mange som samlet på en periode, også tilhørende esker og reklamemateriell. Mye flott og fargerikt der.

Link to comment
Share on other sites

Blir småflau, når jeg tenker på alt av gammel hagle ammo i fine esker, jeg fant i gamle tørre låver, i barndommen.

Mye ble demontert, og brukt til å sprenge leker, trær og steiner. Eller, brent på bål, mens vi lå og fniste, i dekning.

 

Dette var ting som var gammelt for 40 år siden

:?

Link to comment
Share on other sites

Ja hvem har ikke gjordt slike ting, det var vel en del av livets skole for oss som har levd en stund. Men det er alt vi og mange andre har gjordt i uvitenhet som gjør det ekstra viktig å ta vare på og helst finne ut mest mulig om det som tross alt har overlevd.

Man skal ikke gråte over spilt melk, sa de gamle.

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo alle vært guttevalper en gang, og som kjent så er valper ikke stuerene med én gang..

 

Tenkte at jeg kunne forsøke spre gleden ved plastikk fæntæstikk, her er min hylle med løspatroner, kortholdspatroner,og drivpatroner.

plast-alt.jpg

Her er det altså alt i fra solide ekserserpatroner for 20x139mm Rheinmetall (eller heter det granat her?), til .22LR løspatron.

Kjekt å ha en slik hylle over skjermene, kjeder en seg kan en bare titte opp og fundere videre på hva den neste patronen på hyllen skal være :)

 

 

plastplast.jpg

Her er det altså både en ekserserpatron, mange kortholdspatroner, løspatroner og også drivpatroner.

 

Plastpatronene selv, altså samlingens midtpunkt. Fargerikt er det, og morsomt nok er størsteparten her norskproduserte. Patronen helt til høyre er en 9mm Parabellum løspatron, en voldsomt fascinerende patent utviklet av Lars Ringdal. Denne brukte vanlige tomhylser, med en utbyttbar plasthylse satt i, som hadde en innvendig, kryssformet bruddanviser. Dermed kunne en hylse brukes om igjen, og en slik plastpatent er selvsagt mye sikrere enn å bruke trepropper, som spytter ut trefliser. Det er vel først når Plamil fant på de "nebb"-formede bruddanviserene, som slipper gassene ut sideslengs i løpet, at vi oppnådde noe sikrere innen løspatroner. Muligens det sikreste?

 

 

Den gule 7,62x63mm er en drivpatron for riflegranat brukt på SLG, og meg bekjent er enten en eller begge av de grønne/hvite 7,5x54mm Mle. 1929 drivpatroner for de franske geværene MAS-36 og MAS-49. Utenom det så er jo alt rødt løspatroner, og alt blått kortholdspatroner. Patronen nummer fem fra høyre er en tysk kortholdspatron i .38 Special, produsert av Dynamit Nobel AG (DAG). Det samme er den tredje fra høyre, bare i 9mm Parabellum.

 

Alt i alt er dette et svært stort felt, se bare hvordan jeg har fire forskjellige patroner i 5,56x45mm NATO, disse er alle fra Bakelittfabrikken men har forskjeller, f.eks farge på tennhetten og lakken rundt. Veldig mye å samle på, da mengden varianter av både norske og utenlandske patroner er enormt stor. I tillegg er det jo så fargerikt, og fint å se på!

 

messingmessing.jpg

Her er de som ikke er av samme ulla, altså ikke like plastikk som de andre. Unntaket er vel den sorte og røde øvingspatronen fra Speer (CCI), den er jo i helplast. Dette er en patron ment for innendørs bruk på blinker, ikke mange meterne de går, men de lager likevel hull i papiret. Jeg vet ikke om dere ser det på bildet, men en kan se tydelige merker i prosjektilet etter rifling, denne er altså blitt brukt minst én gang. Tanken er at en kan samle inn proppene etter bruk, og lade dem i hylsene igjen. En støter kun ut tennhetten og setter i ny. Kaliber .38 Special, fungerer derfor også i .357 Magnum og kanskje også .357 Maximum.

 

Mye trepropper, selv her er det svært mye farger å finne. Jeg har som dere ser ikke så mange farger enda, men f.eks. tyskerne hadde jo mange farger under krigen. Brunt, lilla, rødt, det er ikke grenser på hvor mye en skal kunne lete frem. De to røde her er svenskproduserte, og i kaliber 7,62x51mm NATO og 6,5x55mm.

Treproppen helt til høyre er en fransk 8mm Lebel, dette er som kjent verdens første patron som brukte røksvakt krutt. Lett å se at dette er en tidlig patron med den svært koniske formen.

 

Noen legger kanskje merke til de rosa og lyseblå patronene og lurer på hva dette er. Den kanadiske produsenten kaller det simunition - altså "simulation ammunition" - patroner brukt av politi og militære for å øve. Disse små plasthylsene med maling i brukes akkurat som paintball, men i tjenestevåpen og lar derfor brukeren trene med sitt eget våpen. Rekyl er selvsagt ikke så veldig til stede da disse kun bruker tennhetten som drivmiddel, men jeg vil likevel tro at det gjør ganske vondt å bli truffet av!

 

Noen få løspatroner, fra kaliber .22 til 7,62x51mm NATO.

Utenom det så er det en liten raritet #3 fra venstre, dette er en danskmerket 9x21mm IWI-løspatron.

Altså kaliberet som israelittene utviklet for land hvor "militære" kaliber som 9mm Parabellum er ulovlig.

 

 

 

Da får jeg takke for meg, til tross at bildene ikke er så fantastiske og jeg neppe er noe god til å skrive fagstoff, så håper jeg at noen lærte noe nytt. Det er alltid gøy å dele kunnskaper.

 

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra Ole!! Det var noe i denne retning jeg håpet flere kunne bidra med på denne tråden. Du er jo ikke så gammel innen patronsamling men har kommet langt på kort tid. Flott formidlet dette.

Kanskje dukker der opp noen Plamil patroner etterhvert :winke1:

 

Håper andre kan ta stafettpinnen videre og fortelle hva dere samler på.

 

Selv føler jeg at jeg skriver så mye under "Patronsamling" at jeg holder meg litt i bakgrunnen så dette ikke blir min egotripp. Det er bredden som må fram og slike innlegg som Ole skriver her gir nok noe til oss alle, om vi samler løspatroner eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Veldig fint å høre! Håper å kunne tilby matnyttig kunnskaper her på patronforumet en dag.. og jeg håper også å snart få tak i noen Plamilpatroner :mrgreen:

 

Her er noe jeg glemte ta med - den er for stor til å ha på hyllen! En rødplastgranat, kaliber 40mm, fra Bakelittfabrikken (selvsagt 8) )

40mm%20r%C3%B8dplast.jpg

Problemet med at en 40mm-granat full av krutt er dyr ble løst svært enkelt hos BF: en lagde bare et kammer i bunnen for en 12,7x99mm-rødplast!

 

Da må noen andre også fortelle, kom igjen! Skriv og fotografér, folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite spørsmål.

 

Jeg "samler" ikke patroner selv, som aktiv samler i allefall. Har forøvrig endel "rart" i ammokista, greit å ha noe å bytte med når muligheten oppstår. :smile:

 

Men det jeg lurte litt på er om dere som samler aktivt gjør noen grep for å tømme hylsene for krutt? Eller står de på hylla inntakte med drivladning?

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring så er det hele patroner "med alt" vi samler på. Når det er sagt så har jeg endel gamle patroner/hylser som jeg samler merkinger på. Disse er ofte omladet en eller flere ganger når man finner dem og de er ladet med svartkrutt, så jeg tømmer ofte disse og renser dem. Setter inn ny tennhette og kule men ikke krutt.

Original-ladede patroner rører jeg selvsagt ikke.

Link to comment
Share on other sites

Skarpe/komplette patroner er nedlåst (planleggingen for et låsbart display er i gang).

 

 

Fikk en bøtte ned tomhylser og patroner av en bekjendt, i helgen. Han ble litt satt ut over min glede, når jeg fant patron fra 1913 (bunnmerke) blandt søppelet hans. Hans søppel, ble til mitt gull

hehe

Link to comment
Share on other sites

Blir småflau, når jeg tenker på alt av gammel hagle ammo i fine esker, jeg fant i gamle tørre låver, i barndommen.

Mye ble demontert, og brukt til å sprenge leker, trær og steiner. Eller, brent på bål, mens vi lå og fniste, i dekning.

 

Dette var ting som var gammelt for 40 år siden

:?

 

 

Ingenting å være flau over. Det du beskriver er bare en sunn og god oppvekst! Noe dagens unge ikke har samme mulighet til.... :trist:

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

 

Mener og at det var en sunn og god oppvekst. Ble det for mye, kom lensmannen innom en tur og ba oss ta det roligere.

 

Det jeg er småflau over, er all ammunisjonen jeg har ødelagt. Den hadde jo blitt ødelagt uansett, siden alle disse låvene er revet, og det er boliger der, i stedet. Men, hagle patroner som både var større og mindre enn kal.12. Massevis at fine papp-patroner, og mener og at det var haglepatroner i messing. Masse ting jeg skulle ønske jeg hadde nå

hehe

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger blir det for mye av det samme, her er et utvalg av det jeg nesten drukner i.

normal_7%2C92__m_m_.JPG

Er man litt kjent i visse kretser kommer folk og spør om en vil ha etterlatenskaper fra div. m.m.

Jeg tar som regel i mot og sorterer, men noen ganger savner jeg seriøse som vil ta i mot diverse ting.

Det jeg har for mye av er krigsammo i 6,5x55 fra Raufoss lott 42. og ikke minst tidligere fra 1910 osv. ellers er det mye av 7,62x63 rødfis og blåplast, samt tilsvarende i 7,62x51 inkl. drivpatroner. Jeg har også en del løsammo i 7,62x51 i metall. Sporlys for 30 US. osv.

 

I 7,92x57 er det for mye av hos meg, det ser ut til at dette landet drukner i krigsammo fra tyskerne til dags dato?

 

Hvis noen er ute etter noe av dette er det bare å sende meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder patronsamling så mener jeg at det kanskje viktigste er å vite hva man har og hva det er brukt til. Der kommer selvsagt en boksamling inn, slik at man kan finne utav det meste. Ikke alle bøker er like gode eller korrekte men der er mye bra. Også auksjonskataloger gir veldig mye info selvom de som har laget dem noen få ganger bommer, de kan selvsagt ikke vite alt om alt.

 

Her et par bilder fra min ringe boksamling, har noe mer også. De i kasetter er auksjonskataloger.

 

DSC04227_zps51591cf1.jpg

 

DSC04228_zps554000e6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...