Jump to content

ladedata 85 grain sierra varminter 6,5x55


Stihl Crazy

Recommended Posts

Her må du sammenligne dataene på din boks med data på lignende krutt og kuler for å finne ut hvor rask / treg lott du sitter med. Både i cal 6,5x55 og i .308,som det ser ut til at det passer best til.

 

http://www.norma.cc/sv/Ammunitionsskola ... sh-Mauser/" target="_blank

 

Hvor mye kommer du til å spare kontra å bruke 203B som norma har lagt ut data på?

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

jo kanskje like godt å bare kjøpe ett krutt som står i ladeboken, eller det som du refererer til, takk for hjelpa.

 

Har noen ladedata fra ei eldre ladebok, er ikkje heilt sikker på hvilken (muligens nr 5 eller 6) der står følgende:

 

N 140 42-44

norma 202 43-45

reloder 15 44-45

N 150 44-46

Norma 204 50-52

 

kva krutt trur de egner seg best her?

Link to comment
Share on other sites

Helt rett.

 

Istedet for å lete etter gamle data kan du begynne på min og jobbe deg oppover. Du kan få max i ditt våpen før du du når max på tabellen.

Jeg lader til god nok samling og bryr meg ikke om å få max fart hele tida. Regner med Sierrakula åpner seg likevel. :)

 

Lykke til.

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

@can

 

"Syntes berre at 44,5 grain var mykje krutt til minimum, men kva veit eg."

 

Det lurer jeg på også.

Henger ikke sammen med spørsmålene dine tidligere å begynne å trekke i tvil kruttprodusentens ladedata.

Det er ikke nok å lese bokstavene hvis du ikke skjønner betydningen. Anbefaler deg å lade med kjente data før du eksperimenterer.

Klart nok?

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

@can

 

"Syntes berre at 44,5 grain var mykje krutt til minimum, men kva veit eg."

 

Det lurer jeg på også.

Henger ikke sammen med spørsmålene dine tidligere å begynne å trekke i tvil kruttprodusentens ladedata.

Det er ikke nok å lese bokstavene hvis du ikke skjønner betydningen. Anbefaler deg å lade med kjente data før du eksperimenterer.

Klart nok?

 

mvh

Isbjønn

Det kom berre litt feil ut, har ingen intensjoner om å gjera farlige eksperiment men kan det spares noen kroner på ein trygg måte ja så kan det vel det da. Var innom ein våpenhandler i dag og kjøpte mrp krutt det var han som andbefalte meg å prøva 40 grain norma 11 til 85 grains kula. Men kanskje eg berre skal krypa til korset å kjøpa meg vihtavouri N 150 alikavel.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 month later...

Prøvde hjemmeladet ammunisjon for første gang i dag.  Sierra Varminter 85grs. 

 

Col 71

44,5 , 45,0 og 45,5 grs ladninger n150. 

Små serier så jeg må sjekke ut litt mer, men de synes å samle bortimot helt likt på 100 meter. 45,5 var kanskje ørlite høyere (?).  Rundt 2,5-3 cm spredning. 

 

Er det egentlig noe poeng i å måke på med 45,5 istedenfor 44,5 om det går omtrent likt? Foruten om fordeler med økt hastighet, som jo ikke er all verdens forskjell vil jeg tro. 

 

Noe annet er at det smeller mye høyere enn norma jaktmatch, det var litt overraskende. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...