Jump to content

Dagls kniver


Dagl

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Nok en ny kniv. Fortsat IKKE den med elg-scrim....

 

Denne er en liten kniv (selv om den ser lang ut).

Hadde egentlig tenkt å lage denne til meg selv, men forandret mening etterhvert. Det ble en mer pyntet kniv, og DENNE skal til Elverum. Det blir mitt bidrag, da det er den siste jeg får ferdig iår, og dermed siste sjanse til å delta..

 

Som man ser så har Haretex nå fått "viljen" sin, med hare scrim.... :winke1::winke1::D

 

Blad av Per Glerup.

Skaft av reinhorn og vulkanfiber

Slire av reinhorn, tysk rårandslær og skinn.

Bladlengde: 6,5 cm

Knivlengde: 16 cm

Total lengde kniv i slire: 20 cm.

 

Forside:

IMG_0845_zps7dohiika.jpg

 

Bakside:

IMG_0849_zpsi9gs2bgc.jpg

 

Kniv i slire:

IMG_0852_zpszuoyqpwa.jpg

 

Fra litt uvanlige vinkler:

IMG_0853_zps6xk3z8ey.jpg IMG_0848_zpsjdbzori3.jpg

 

Forøvrig så er denne til salgs.....

 

 

Mvh Dagl

 

Edit: korrigert smedens navn.... :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen.

 

Her kommer endelig kniven som jeg har vist ett scrim av tidligere...

Den har vært ferdig en stund, men som først nå blir den altså presentert. Årsaken er at kjøper har bestilt kniven for å gi den bort i konfirmasjonsgave. Og jeg ville ikke at mottaker kunne klare å se.... Nå er konfirmasjonen over, og kniven hos sin rettmessige eier.

 

Gaven er til en ungdom som er i ferd med å bli ivrig jeger - og helst elgjeger.

 

Bladet er smidd av Per Glerup

Skaft er av elghorn, reinhorn og vulkanfiber.

Slire er i reinhorn og tysk rårandslær

 

Framside:

20150311_193557_zps3jxxdp4h.jpg

 

Bakside:

20150311_193619_zpsqmp5dzxe.jpg

 

Nærbilde av scrim:

20150311_193659_zpslhoa3dio.jpg

20150311_193718_zpsljha3eql.jpg

 

Kniv i slire:

20150311_193741_zpsrbhlxgn9.jpg

 

 

Ris og ros mottas som vanlig med takk!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei igjen.

 

En kniv som har blitt puslet på mellom alle andre ble klar her i sommer, da den plutselig ble bestilt..... :-) Faktisk av Lynx 260 her på kammeret.

Eier skulle ha scrim av Jämthund hode og en skovel okse. Jeg syntes ikke det passet med ett enkelt av disse på det smale skaftet, så de ble begge scrimmet på ene siden og så la jeg til en jaktsituasjon på andre siden.

 

Blad: Mora

Slire: Reinhorn, tysk rårand og geitskinn

Skaft: Reinhorn og vulkanfiber.

 

20150809_180000_zpsgrel7ngn.jpg

 

20150809_175850_zpspppcijnr.jpg 20150809_175923_zpsvy6ux2zc.jpg

 

 

Beklager dårlige bilder.

Ris og ros mottas med takk.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Fin kniv! Sitter og funderer på om jeg vil prøve meg på en hornkniv selv etterhvert..

Liker motivene og stilen på kniven, men jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår hvorfor du bruker Mora blad?

Det er vel gode blader, men jeg syns kanskje det trekker ned litt på helheten..?

 

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

Kniven er en brukskniv.

 

Jeg hadde ett Mora-blad liggende, og begynte å lage kniv på det innimellom slaga. Nesten sånn mere "hobby-i-hobbyen"... :-)

Hadde opprinnelig tenkt å lage en svært enkel brukskniv.

Men så ble kniven bestilt når den var halv-ferdig. Og eier ville ha scrim. Noe jeg ikke hadde noe imot..

Så da ble det en brukskniv, basert på Mora-blad. Som jeg jo må si absolutt ikke er noe dårlig valg for en brukskniv.

Kanskje en litt "pyntet" brukskniv... men jeg hadde nok ikke klart å la så fine horn-flater være uten å gravere / scrimme på de uansett.... :oops:

 

Så dette er ikke en kniv som hverken skal konkurrere eller blende noen.

Bladet står seg til formen, det er gode blad som er lette å sette opp. Akkurat slik eier ville ha.

Men slapp av, jeg kommer ikke til å gå over til kun å bruke Mora-blad... selv om jeg har ett par til liggende.... ;-)

 

Takk så mye for ros!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er helt enig, Dagl. Har en gode blad liggende, må en absolutt bruke de. Jeg personlig føler det ofte er så distraherende med de store logoene på bladene, når du har lagt inn så mye flott arbeid i scrim'en.

Men en god brukskniv er en god brukskniv. Og jeg syns absolutt dette ble en fin kniv også!

 

Mvh

Berserk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei og takk for ros!

Mora-blad er utmerkede brukskniv-blader.

Og noen ønsker disse, i tillegg må man bruke opp de man har liggende....

 

Hva slags utstyr bruker du til scrimmen?

 

Nål(er), nålholder, lupe, artistmaling(olje eller akryl), q-tips (om det staves slik, brukes for påføring av malring), papir (til å tørke bort overfløding maling).

som du skønner, - ikke all verdens utstyr påkrevd.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mange takk for ros, @sclalars!

 

Nåja, kunstner var å ta i for mye. :oops:

Jeg tegner jo ikke bildene selv, de blir mer overført av andre bilder.

Men det skal en del tålmodighet til, det er riktig. Selv om jeg etterhvert synes det går ganske kjapt unna. Beror nok mest på at jeg forbereder meg på at det tar lang tid. Når jeg er i gang ser jeg hele tiden at noe "skjer", og merker ikke at tiden går mens jeg holder på. Bruker gjerne to-tre timer på ett bilde som de av hodet på hunden/elgen her, og fire-fem timer på ett større som stålos-motivet.

Er langt ifra noen mester på scrim, men synes det er artig - og mener jeg blir bedre etterhvert... ;-)

 

Takk igjen for ros!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 month later...

Hei!

 

Lenge siden jeg hadde noen kniv ferdig. Nå har jeg faktisk to, men vil vente med den ene til mottaker har fått den. Jobber med flere samtidig, og derfor blir det litt "hull" i nummereringen på presentasjonene da de blir ferdig litt ulikt ...

 

Men uansett;

Her er en kniv som en kamerat skal ha. Han har hatt engelsk setter, er ivrig rypejeger. Han ville ikke ha noen store scrim - bilder, helst ikke med farge i det hele tatt. Løsningen ble slik:

 

Blad av Poul Strande

Skaft av reinhorn, slire av reinhorn og tysk rårandslær.

20160412_185832_zpss7icgoqd.jpg

 

20160412_185903_zpsu7u2uwcb.jpg

 

20160412_190200_zpslnwcccxw.jpg

 

20160412_185920_zps8ujis9uu.jpg

 

20160412_190335_zpsurrkfbzs.jpg

 

Det ble litt mye usymmetrisk gravering på slira. Han ville ha gjennombrutt slire, og det ble ett enkelt "vindu" med gravering rundt.

Selve kniven er jeg dog mer fornøyd med.

 

Ris og ros mottas med takk!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Synd som du sier med de usymmetriske trekantene rundt vinduet, men hadde ikke du nevnt det hadde de ikke vært enkle å oppdage. Det som imidlertid fanget mine øyne var limrester (mørke flekker) i overgang lær/gevir.

 

Ellers ser det ut som en godt laget kniv! Scrim'en er nydelig.

Link to comment
Share on other sites

Vil gjerne ha mulighet til renskjæring etter sying. Ikke alltid at det havner helt rett i forhold til spor i hornet, og ved krympingen kan det forskyve seg noe slik at det blir skjevt. Ikke alltid at syinga blir helt korrekt og rett heller.... ;-)

Har hornet topp kvalitet, trekker det ikke inn.

Men det vet man ikke alltid, små porer som narvsverte trenger inn i, er ikke lette å se.

Alternativet er å la den kanten være ufarget, den synes ikke særlig lell.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Mange takk for ros, @balter.

 

Jeg har vel ingen direkte tradisjoner som jeg viderefører. Jeg lager bare kniver som jeg synes blir fine sjøl.

Men knivtypen er samisk i opprinnelse. Jeg har alltid syntes at disse hornknivene er svært fine kniver. Jeg vurderte å kjøpe en, men syntes de var for dyre. Så dukket en artikkelserie opp i ett svensk jaktblad (i Sverige er det betydelig fler som lager hornkniver enn i Norge) om hvordan man laget seg hornkniv. Jeg kastet meg på, og gjorde ett forsøk. Den første var ikke særlig bra, den er dog fortsatt i bruk. Men det viste seg at jeg syntes det var moro, og etterhvert fikk jeg også litt mere tak på det. I vår/sommer kommer min kniv nr 35 til å bli ferdig.

 

En hornkniv lages av horn - naturlig nok. Kan være rein eller elg, sikkert hjort også uten at jeg har prøvd det. Mest brukt er rein.

Av hornet kommer den hvite fargen - litt avhengig av hornets kvalitet.

Halvhornskniver - altså med en lærdel i slira - er det jeg har laget. Men man kan også lage helhornskniver, som er vanskeligere og mer tidkrevende. Det har jeg ikke gjort ennå. Man trenger også horn av god kvalitet for å gå på noe slikt.

 

Jeg lager kniver med dette som utgangspunkt. Ofte er knivene bestilt på forhånd, og de lages delvis i samarbeid med kunden og ifølge hans ønsker. Eller jeg lager etter eget hode, og har da ett utgangspunkt men ting blir til mens man jobber.

 

I dette tilfelle er kniven bestilt av en kamerat. Bladet valgte han sjøl, og siden kniven skal henge på hytta hans i vekslende temperatur valgte vi gjennombrutt slire. I tillegg til å vise fram ett fint knivblad, sørger det også for lufting og man unngår i stor grad risiko for rustdannelse i vekslende temperatur.

Scrim-motivene er valgt til kjøper. Hunden er hans egen, rypa er ett tilfeldig bilde.

Graveringene er klassiske hornkniv-graveringer som er vanlige på hornkniver og har utspring i samiske motiv.

 

I den grad det er bæring av tradisjoner, så blir det altså de samiske som blir nærmest. Men jeg vil påpeke at jeg ikke er en utøver av Duodji.

Det er samisk for å lage noe, og brukes både om håndtverkeren og det som blir laget. Imidlertid er det ett yrke med utdanning, og jeg er ikke utdannet.

Ikke er jeg av samisk slekt på noen måte heller, og har ikke noen tilhørighet med samer forøvrig.

 

Kanskje dette var litt mer enn du tenkte, og kanskje ikke jeg besvarte spørsmålet ditt helt allikevel.

Men jeg gjorde så godt jeg kunne .. ;-)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Joda, kommer til å sende inn en.

Er litt usikker på hvilken det blir - men ihvertfall ikke denne siste..

Det står mellom to, er litt usikker ennå.

 

Men det blir sendt inn en kniv dit :-)

Om det blir premie - kniv, er jeg like usikker på som alltid.....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Ny kniv klar.

Denne ble bestilt for lenge siden - og klar for en uke siden omtrent - men ble levert igår som 60-årsgave.

 

Blad av Per Glerup.

Skaft av reinhorn, elghorn og vulkanfiber.

Slire av reinhorn, tysk rårandslær og geiteskinn.

 

Hundemotivene er av eierens egne hunder.

"Rasteberget" er kennelnavn, og "buen" over dette er konturene av - Rasteberget.

 

20160407_202528_zps28gxix5p.jpg

 

20160407_202651_zpszgehl7np.jpg

 

20160407_202618_zpsxvf8fuv2.jpg

 

20160407_202546_zpsid36qjlk.jpg

 

20160407_202537_zpsehzilnwu.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...