Jump to content

Blaser R8 Monza


nitroxside

Recommended Posts

Ruthenium sluttstykket er laget av et spesielt metal (Ruthenium) og koster derfor en del ekstra

:shock:

 

Jeg må si, gitt såpass usannsynlig det er at noen skulle finne på å faktisk bruke ruthenium i et våpen, jeg ble nysgjerrig på hvorfor de kaller den det, og på om, eller til hva i våpnet de bruker det.

 

Ruthenium tilhører platinametallene, og koster deretter. Jeg har faktisk vært hos en av de største framstillerne av ruthenium, og de hadde vel omtrent nok ruthenium der - til å lage ca. ett sluttstykke... Vi ble scannet i hue og ræva både på vei ut og inn, og de hadde doble, 4m høye piggtrådgjerder.

 

Ruthenium brukes først og fremst til å legere platina og palladium for å lage harde, slitesterke elektriske kontakter. Og det brukes en del som katalysator i kjemisk industri, og fins i katalysatorer i biler - mest som en urenhet i platina/palladium som er hovedkomponenten i selve katalysatoren.

Det brukes også som legering til titan, for å øke korrosjonsbestandighet, i svært små mengder. Det er mulig at en slik legering er brukt som overflatebehandling på denne Blas(t)eren.

Skulle jeg gjette, så henspeiler navnet på fargen på våpnet, eller ruthenium eller en ruthenium/Ti legering er brukt som belegg på låskasse eller en annen synlig del. Det vil virke som en forgylling, og være svært korrosjonsbestandig, sammen med titan vil det og være glatt og slitesterkt.

Deler av våpen, har blitt forgylt tidligere, for å unngå rust, f.eks. inni avtrekk og mekanismer på fine hagler, og ruthenium vil virke likens, men er en hel del billigere enn gull , og gråhvitt, ikke bling-gult.

Men å lage sluttstykket i ruthenium - i think not.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men skal vistnok være Ruthenium. Fint skal det være

For"gylt" med ruthenium altså, ikke dumt egentlig. En vill ide som kan være ganske god, man oppnår god korrosjonsbeskyttelse, bra utseende, og eksklusivitet samtidig.

 

Jeg måtte jo Google de greiene der :roll:

http://www.blaser.de/index.php?id=182&no_cache=1&L=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=187

 

Being a best-practice example for the innovative capacity of Blaser, the new design of the Monza emphasizes the premium quality visually. The synthetic stock is black-anthrazite and comes with matching leather grip inlays enhanced with red stitching which is racy and elegant at the same time. The trigger blade is coated with a carbon compound, the so called diamond-like carbon (DLC). The attention to detail is also evident at the inlay on the stock. The red signature „R8 Professional Success” underlines the dynamic line of the rifle.

Matching leather grip inlays i plaststokken, og "diamond-like carbon" - No less! Men altså ikke helt diamond...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Flott børse, men LÆRinnlegg i stokken!?!? Blir det Kiwi skokrem en må bruke som "stokkolje" der da? Og hva skjer med dette læret etter en gråværsuke på jakt med påfølgende tørking? Sømmer som revner? Fint kanskje, men praktisk? Not..

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lær tåler da mye det. Tenk bare på julingen jaktstøvler får. De er jo ofte av lær :wink:

 

Kanskje en ide å ha med seg litt lærfett/impregnering på tur dog 8) Jeg regner med at følelse og grep på lærflatene vil være veldig bra. Så alt i alt høres det egentlig ut som en god ide. Litt grundig vedlikehold må en nok likevel påregne.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
På 12.3.2014 den 3.07, nitroxside skrev:

Det finner jeg ut etterhvert, nå er monza'n bestilt! :-) og jeg har ca. 40-50 døgn ute med overnatting i løpet året. Så da finner vi ut hva læret tåler. :-)

 

Og hva ble konklusjonen?

Duger Monzaen i all slags vær?

 

Lysten på en Monza i links :-) Er det _veldig_ uforsvarlig å bore opp fortreet for å få plass til et safariløp? Kick-stop får man vel ikke ettermontert i en Monza?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 2.10.2017 den 9.49, Wintel skrev:

Og hva ble konklusjonen?

Duger Monzaen i all slags vær?

 

Lysten på en Monza i links :-) Er det _veldig_ uforsvarlig å bore opp fortreet for å få plass til et safariløp? Kick-stop får man vel ikke ettermontert i en Monza?

 

Har en brukt Monza som jeg skal selge. Ubetydelig brukt altså. 

Går helt fint å utvide pipekanalen, har gjort dette på flere Blaserstokker. Nervepirrende, men går fint. Går litt tid bare. Usikker på kickstoppen, men det skal vel sikkert kunne ordnes 😀

Link to comment
Share on other sites

@Wintel Om jeg først skulle punget ut 20 000 for ett safariløp så ville jeg personlig gått for noe grovere enn 375H&H. Ergo burde man vel vurdere ei rein safari børse for dette (med stål låsekasse). Blaser anbefaler vel ikke noe grovere enn 375H&H for standard låsekasse.

Har 22 mm løpskanal i min R8 Pro Success. Har bla.a en match pipe (fluted 22mm) i 6.5x55SE for den. Planlegger ei semi weight (19mm) 375H&H eller i 9.3.x62 med åpne sikter på sikt.

Angående kickstop så bør vel det gå i alle børsene (med mindre du ikke har fått ettermontert kolbekam justering som jeg har gjort).

 

Edit: fikset noen skriveleifer

Edited by bback
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Mr. gun skrev:

 

Har en brukt Monza som jeg skal selge. Ubetydelig brukt altså. 

Går helt fint å utvide pipekanalen, har gjort dette på flere Blaserstokker. Nervepirrende, men går fint. Går litt tid bare. Usikker på kickstoppen, men det skal vel sikkert kunne ordnes 😀

Links?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...