Jump to content

Fintuning av røyking


Guest teralv

Recommended Posts

Jeg er egentlig ny innenfor røyking, men har gjort store fremskritt siden jeg startet før jul. Har brukt mye tid på å lese meg opp på nett.

Finner likevel ikke info om alt jeg trenger å vite.

 

Det første jeg fant ut var at det ikke er lurt å røyke med bøkeflis, i alle fall ikke lenge. Jeg trodde jeg røykte kort tid 6 timer, men smaken ble svært stram på torsken. Selv om jeg lufta maten.

 

Gikk derfor over til older. Det gav finere farge og smak på torsken når jeg forsøkte dette 2 gang.

Nå sist skulle jeg røyke kjøttet mitt fra grisen i en annen tråd under her i forumet.

Jeg la alle stykkene med kjøttsiden opp på rister. Samtidig tok jeg i bruk en sykt bra røykutvikler fra Smokai

Se video her:

 

Denne røykeren er den mest effektive jeg har testa til nå. Den er rett og slett fantastisk stabil. Fyll røret og den røyker sammenhengende i 24 timer (sier nettsidene), men 6-10 timer er veldig sikkert at den røyker.

 

Nå er røykehuset mitt nokså tett, slipper fint lite røyk ut. I volum er det ca 700 liter.

Røykutvikleren skal kunne brukes på rom opp mot 48 kubikk. Altså 68 ganger større volum enn mitt røykehus.

 

Så til poenget. Jeg la kjøttet som sagt på rister, og lot det ligge med kjøttsiden opp, og skinn siden ned på ristene.

Luftpumpa på røykutvikleren ble satt på minimum. Den gav likevel enormt med røyk, og sikten var maks 5 cm - så ikke ristene inni røykehuset via vindu.

 

Brukte 25% fin spon av older fra Scanholm, 25% 2-4 mm older spon fra dyrebutikken, og 50% grov spon som jeg har laget selv (inkl bark). Dette var en svært effektiv blanding i røykutvikleren.

 

Når jeg tar kjøttet ut etter 7 timer så var kjøttet svært gult/oransje, og luktet en del av tjære. Litt for sterk røyklukt og. Lot det derfor henge til lufting i røykeriet med døra på gløtt 1 døgn, og på loftet i garasjen 1 døgn. Det hjalp lite på lukten, og fargen den samme.

 

Bror min kom inn i går med sitt kjøtt, samme mengde. Da tenkte jeg at jeg måtte roe ned røykmengden med å strupe ene utgangen på akvariepumpen. Satt en strips på den slik at luftmengden halvvertes. Det hjalp grådig på, for nå var fargen svært mye redusert. Røykte det faktisk 2 timer lengre enn mitt, og fargen nesten helt borte. Luktet dog fremdelses litt stramt for å være older. Brukte samme spon som første gang, og nevnt over. Kjøttet hans ble mye mer delikat enn det jeg fikk på første forsøk.

Det gule kjøttet tok jeg i vasken å skylla, og skrubba med en grov duk. Ble bedre, og duken stinker av tjære.

 

Hva bør jeg gjøre annerledes?

 

Har noe forslag å påstander:

 

1: Bør jeg kutte ut min egenproduserte spon? Den inneholder bark. Ser ikke spor av bark i olderspona fra Scanholm (proff røykespon), eller fra dyrebutikk sponen. Er det noen sammenheng her?

 

2: Bør kjøtt og fisk henge eller ligge på rister. Jeg ser at alle flater i røykehus er sterkt bedervet av tjære, mend loddrette flater ser som nye ut. Om maten henger vil det da ikke være naturlig at tjære "lander" på maten? Eventuelt la det ligge med skinnsiden opp?

 

3: Luftmengden er mulig for stor enda. Det virker som om spona blir veldig varm inni røykutvikleren. Vil det da være med å lage ekstra tjære?

 

4: Røykutvikleren har et rør på 10 cm fra brennkammer til den slippes inn i røykeriet. Med andre ord vil tjæren ikke ende noen plass, slik det gjerne ville være på et eldre røykeri? Tips?

Kan det være en ide å kjøpe fleksibel varmluftsrør på 2-3 meter å la røyken gå via den, og så slippe tjæren underveis?

 

Har dere øvrige tisp?

Link to comment
Share on other sites

Det må slippe ut like mye luft/røyk som det slippes inn; det er ikke på noe vis nødvendig å pumpe inn røyk i mengder tilsvarende skorstein nr.2 på Titanic..

Øk luftgjennomstrømingen (slipp ut røyk øverst i kassen) så vil du få mindre tjære (tjære skyldes ufullstendig forbrenning).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det må slippe ut like mye luft/røyk som det slippes inn; det er ikke på noe vis nødvendig å pumpe inn røyk i mengder tilsvarende skorstein nr.2 på Titanic..

 

Så med andre ord så skal jeg få ned røykmengden i huset ved å gi slipp på mer røyk enn jeg gjør? Bør dette gjøres oppe eller nede i røykehus, eller ett fett?

 

Hva tror du om å la røyken vandre i et korrugert alurør for å "vaske av litt tjære" før det når røykeriet? Det har jeg lest en plass at var en fordel, men finner det ikke igjen.

Link to comment
Share on other sites

Blodpris og blodpris, om en skal importere disse og betale posten og tollen, så er det ikke mye igjen. Tilbudet er no der....

 

Labyrintrøykeren som jeg kaller den har jeg ikke vert helt fornød med. Bøkespona fungerte den godt med, men olderen brant 5 cm så gav det seg. Selv med 10 cm pc vifte gav ikke stor suksess, men har ikke lagt skjela i det. Hvordan tenner du opp den ?

Link to comment
Share on other sites

Har forsøkt steikeovnen som du sier, prøvde micro (den var effektiv når en la det i plastpose, da så en mye av dampen).

Forsøkt med rødsprit i enden, skikkelig lighter med manuell luftblander som gir 1300 grader i 1 minutt så stålet rødglødet, og et tomt aluskall av telys fyllt med rødsprit under. Samme problem med olderspona. Hjelper ikke.

 

Nå er vi off topic.

 

Mangler enda spørsmålet om mat bør henge, eller ligge, opp eller ned. Røyke med bark eller uten bark. Bruke bøyelig alurør slik som på webasto eksos for å la tjæren falle av før røyken når røykeriet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har et røykhus på 4-5 kubikketer, og fyrer i en kulegrill med Biltemas grilltenner. Temperaturen blir opp mot 30 grader. Fyrer jeg med tørr or og einer tørker kjøttet fort og tar lite røyk, med rå or og våte einer blir resultatet bedre. Røykhuset har til-ventilasjon inn via den gamle røykkanalen som kommer opp i gulvet, slik at forbrenningen i kulegrillen får den oksygenen den trenger. Og så slipper noe røyk ut i dør og sprikker. Dette fungerer helt greit for kaldrøyking, og or er både mild og gir fin farge.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

4: Røykutvikleren har et rør på 10 cm fra brennkammer til den slippes inn i røykeriet. Med andre ord vil tjæren ikke ende noen plass, slik det gjerne ville være på et eldre røykeri? Tips?

Kan det være en ide å kjøpe fleksibel varmluftsrør på 2-3 meter å la røyken gå via den, og så slippe tjæren underveis?

 

Jeg tror du har tenkt riktig her. Det er noe rart og nymotens ved å kaldrøyke med kort rør.

Tjære skyldes ikke ufullstendig forbrenning, det hele er en destillasjonsprosess og de tyngre og beskere bestanddelene fordamper ved høyere temp. Disse har derimot lettere for å dra med seg eller fange ymse usmakende sotpartikler fra ufullstendig forbrenning. Dersom man skulle gjort noe slikt med kort rør burde man egentlig hatt mulighet for å stille inn sponvarmen i brennkammeret meget nøyaktig for å hindre at de tyngre bestanddelene fordampet.

Noen har løst dette ved å lage røyken med friksjon istedenfor forbrenning.

http://www.maurer-us.com/internal_friction_smoke_generator.htm

 

Hva slags temp får du i røykkammeret?

Bark inneholder treets førstelinjeforsvar mot råte, store mengder garvesyre etc., og bør unngås.

Link to comment
Share on other sites

Som andre skriver her, så må det være sirkulasjon av lufta inni røykjehuset. Det må sive ut godt med røyk, spesielt hvis du har ein slags røykgenerator som pumper luft/røyk inn i røykjehuset.

 

Eg ville ha brukt kun or/older til røyking av kjøtt. På fisk ville eg hatt or som basis, men også hatt ca 1/3 med einer, då helst smågreiner med nåler på.

 

Eg har flesket/baconet og laks/ørret liggende på rister over teinene som eg henger kjøtt i. Og alt av pølser/kjøtt lar eg henge. Hos meg så blir også tjæra dryppende på både flesk/fisk, men det er null problem, tørker over med ei fille som er lagt i saltlake, det fjerner mesteparten. Resten som er igjen, driter eg i og har heller ingen betydning, så lenge du skal ha det til eige bruk og ikkje til salg.

Link to comment
Share on other sites

Nokre år sidan eg har elda på turken no, men prinsippa er dei same. Røyking skal ikkje berre gi smak, det skal og konservera. Åren (or, older) er viktig her. Kvifor vil ikkje hjorten ha barken av åren? Jau, det er fordi det er noko i han som ikkje er heilt bra å ha i seg. Midt i jaktterrenget mitt er det ein åre med tannavtrykk etter ein unghjort som har smakt på barken og funne ut at dette var ikkje noko godt. Alt må lærast. Og dette som er i årebarken, saman med saltet, er med på å verna kjøtet, flesket og fisken me røyker mot alt fanskap som elles er ute etter maten vår.

 

Denne biten er mindre viktig her i Noreg no, men smak gjerne på islandsk hangekjøt ved anledning. Når dei eldar på turken er det på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...