Jump to content

HansEinar 2014 Selvsmidde blader


HansEinar

Recommended Posts

Tack snella Glenn Are! :D

 

Det har ikke skjedd så mye, litt småtteri med bladet.

001_zps12ef7d45.jpg

Jeg bruker en filklo for å rette av mot rikassoen, enda et veldig kjekt verktøy.

Til høyre står det en filejigg som brukes på samme måte. Jeg har ikke hatt behov for å bruke min filejigg, da

filkloa er så mye enklere å bruke. Hvis Bjørn fra kurset i Rauland er på dette forumet, så har jeg laga de fire verktøya til deg.

Kjekke verktøy til metallholker; konisk riegel til holker, liten amolt, filejigg, og blykopp med vognbolt for å lage kuva plater.

 

002_zpsc189132c.jpg

Jeg bruker en trekant nålefil for å lage et hakk i enden av slipefasen mot rikassoen. Det er vel for å gjøre bryninga enklere.

 

004_zps8562cb62.jpg

Bladet blei litt annerledes enn malen. (dvs jeg klarte ikke å følge malen!) Så jeg må lage nye maler til fjær og skaft.

Alle flater er pussa med 240 papir, og jeg er mer fornøyd med clippen. Videre har jeg tenkt å prøve meg på å etse

signatur for første gang og dekorere med litt fil pynt.

 

I morra skal jeg til Kongsberg å se utstillinga om Kongsberg-Colten. Utstillinga står på Bergverksmuseet til rett over nyttår.

 

Våpen er best på museum! (bortsett fra jaktvåpen selvfølgelig)

 

http://forsvaretsmuseer.no/Forsvarsmuse ... en-100-aar" target="_blank

 

viewtopic.php?f=15&t=47479&start=0

Link to comment
Share on other sites

synes bladet ble kjempefint! classy!

 

Takk for det Glenn Are! Jeg er ganske fornøyd med forma på bladet sjøl.

Siden jeg ikke greide å holde meg til malen blir bladet for stort til resten av kniven.

Jeg begynner å slippe opp for stål til fjæra.

Jeg har ikke hjerte til å forandre bladet, så jeg får prøve å jukse det til som vanlig.

 

001_zpsc052c7db.jpg

Jeg grov kutter fjæra med vinkelsliper.

Verkstedet er bagasjerommet på Volvon med hengerfeste som støtte.

Jeg normaliserer fjæra før jeg går videre.

 

005_zps2462fef3.jpg

Nye materialer og ideer. Øverst har jeg tegna bladforma med full eller stikktange, en mini Bowie.

Neste er krok ut takeren tegna på et bandsagblad.

Ideen var å lage et fileteringsblad med krok ut takeren i tuppen, men jeg trur jeg lager kun ett blad.

Det kunne ha blitt problemer med kontakten mellom blad og fjær pga tykkelsen på emnet (1 mm).

Så følger bladet, den nye malen og fjæra.

Fjærdelen av malen har jeg klipt ut og lagt oppå emnet.

Nederst ligger skaftmalen på en bit hard rustfri plate.

Jeg hadde tenkt å bruke rustfritt stål fordi det er enklere å lodde enn alu for å si det mildt.

Jeg har ikke veldig lyst til å bruke rustfritt, da verktøyet mitt ikke er skarpt nok.

Det blir nok messing tilslutt hvis jeg har nok av det.

 

006_zps935a9e18.jpg

Jeg grovfiler fjæra innvendig, men fjæra er for krum.

 

008_zps776b33cc.jpg

Jeg setter fjæra på høykant og banker fjæra forsiktig rettere slik at den passer med bladets krumming.

Gledelig overraskelse at fjæra ikke knakk!

Normaliserings ovnen min virker! :lol:

Ambolten er laga av en bit Ø100 stang med et påsveisa flatt horn og to på skrudde koniske.

 

009_zps4962d5a3.jpg

Passer bedre nå.

 

011_zps83974b3e.jpg

Jeg filer bort hammermerkene fra fjæra og passer på å tynne den forreste delen.

 

Det neste blir å velge materiale til skaftet og å borre fjæra og skaftplatene.

 

Søndagsturen til Kongsberg blei en liten skuffelse, for utstillinga om Kongsberg-colten står på Akershus!

Men det er masse flott å se på bergverksmuseet.

Ting fra myntverket, gruvene, vaapenfabrikken og industrien på Kongsberg.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Takk for det Dagl, da traff jeg!

 

Jeg laster opp en til, litt mer bling denne gangen, Blad av Olav Bysveen, skaft av valbjørk, holker av bronse.

 

002_zpskfq6cizg.jpg

 

003_zpsbj3bsnmi.jpg

 

004_zpsbgf3sprr.jpg

 

Og enda en siden jeg har tilgang på nett; Lubben liten tønnekniv, bladet er laget av sirkelsagblad, fjæra av båndsagblad

ramma av 0,5 mm rustfritt, holker av messing og tønna av et bordbein i hardved.

 

005_zpszzvpsvrs.jpg

 

006_zpsm3ocpjhy.jpg

 

007_zpsjw92cgny.jpg

 

Beklager jeg var ikke helt heldig med belysninga her, bladet har litt filarbeid på ryggen

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen tilhenger av de tradisjonelle tolleknivene, og spesielt ikke med "bling" på som du sier. Men det er mine personlige preferanser.

Valbjørka var fin, sammenføyningene ser veldig bra ut. Læret i slira kunne kanskje hatt godt av noen omganger til med glattepinne.

Veldig bra håndarbeid, og en pen kniv.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Dagl :D Fikk ikke noe dreis på den slira, men den har fått flere omganger med glattebeinet. Lurer på om jeg fukta læret for lenge og mange ganger. Jeg har endelig fått en skikkelig lim tvinge, så jeg er fornøyd med kniven. Sideskinnene til bladet blei overaskende bra, men skaftet er litt i tjukkeste laget, toppholken ser/er litt større enn front holken. Burde hatt messing knott på toppen også.

 

Takk skal du ha for rosen! Skal prøve tipset ditt trollbukk. Bord beinet er kontainer funn, fant elghorn, skinn, kanvas og snor fra en stol, en bjørkeknute og et mora blad under dugnad i blokka. Det behøver ikke være dyrt

 

Har en til på lur: Morten Håkonsen fulltange, myrtle wood. messing nagler, bronse detaljer og kenguru snor dingel dangel på slira

008_zpscqxdlbea.jpg

 

Treverket er litt på den myke sida av hardved, greit å jobbe med og hard nok til fornuftig bruk.

009_zpsjmzew6xe.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to oppheng fordi ikke alle liker den amerikanske varianten hvor kniven blir hengende høyt i beltet,

den kan da bæres som vi er vandt til her i landet. Jeg vet ikke hva han som får kniven så nå kan han velge.

Takk til sako for ideen!

 

Takk for det Dagl, kniven er ikke lang så den er ikke altfor kraftig, meninga var at den skulle være og se solid ut.

Dingel-dangelet kan lett fjernes, også hadde jeg et hull til overs i slira siden jeg ikke fikk tak i lengre nagler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

En liten hastverkskniv. Jeg skulle ha slire kurs for en kamerat og sønnen hans og måtte derfor ha en kniv å lage slire til.

En ødelagt Mora kniv fikk gi fra seg bladet, en bit av en trestykke jeg fant på en båtplass (mahogni eller teak?) tverrskjært.

En liten bit metapol og litt kobber. Det gikk altfor fort i svingane så den blei litt oppnosig. Jeg tenkte å gi den til yngste sønnen til kameraten min

så den fikk en kraftig slankekur.

 

003_zps0vcre5gz.jpg

Det ser ut til at jeg er litt opphengt på denne sliretypen. Runene betyr Loke.

 

004_zpsjdhjbwz0.jpg

 

 

005_zpsvztywqsu.jpg

Jeg tenkte å sette inn en alrune på toppen av skaftet i flat messing tråd, men trekantene knakk ut fra skftet så det blei fylt med epoxy i steden.

 

 

Jeg fant et stykke sagblad som jeg hadde tegna opp bladet til lommekniven jeg holder på med. Tenkte jeg skulle lage en brevåpner av den, og samtidig

prøve ut noen ting. Blant annet tynne tangen, lage holk og differensiert herding. Tynninga gikk greit med fil fra to til en millimeter, alu holken fikk glipper under

og bladet sprakk fordi jeg kjøla i vann. Godt at det ikke var en ordentlig kniv! Synes faktisk at brevåpneren blei mer interessant med sprekken.

011_zpsgf5gxryw.jpg

Herdelinjer synes rett over sprekken. Bladet er 120mm og skaftet 80mm, altså ubrukelig som kniv. Den skarp øyde kan kanskje se at jeg bytta om

stålnagla til holken med en messing nagle fra skaftet. Stål nagla er forkobra sveisetråd.

 

010_zps9p6xs6sk.jpg

Tangen er tynna og filt.

 

002_zpsa0kkat7q.jpg

Ovnskitt fra biltema.

Link to comment
Share on other sites

Øøøøhmm, Nå spør du vanskelig erikraude, det var noe jeg fant på nettet, håper det ikke står noe stygt i alle fall. :D

 

Jeg bruker runer fordi de er lette å prege i læret med en skrutrekker, (eller to, en smal til tverrstreker og en litt breiere til vertikalene),

og så ser det tøft ut!

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg tror ikke det står noe stygt, men såvidt jeg kan se er det blanda runer fra forskjellige epoker, eller det kan selvsagt være fra en angelsaksisk futhark eller noe som jeg ikke kjenner. Runene forandra seg forskjellig i de ulike områdene som brukte dem. Uansett er jeg enig i at runer er godt egna for den slags innskripsjoner. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har du brukt en frisisk eller anglisk futhork?

 

Edit: grunnen til at jeg spør er at såvidt jeg veit har et par av tegna du bruker aldri vært brukt i norden. Jeg kjenner dem derimot igjen fra runer fra frisland og england. Jeg har ikke satt meg stort inn i futhorkene (i norden har vi futharker) fra frisere og anglere, de blei ganske kortliva greier etter overgangen fra eldre futhark. Uten å ha noe videre grunnlag vil jeg altså si at runene dine er basert på en futhork fra frisland eller england en gang etter overgangen til den yngre futhork, si mellom 700 og 900 engang? Jeg kan ikke lese dem, for jeg har holdt meg til norrøne runer så langt, men klart, googler jeg litt skal jeg sikkert finne ut av noe. :)

 

Hvorfor valgte du som du gjorde? Det er interessant.

Link to comment
Share on other sites

Hei erikraude!

 

Runene fant jeg på nettet det kan godt være som du sier at de er engelske. Det var meninga det skulle stå" betre liv laus enn kniv laus", men

det er ikke så farlig heller. Runer er tøffe som de er. Sjelden noen leser runer lenger, men selvfølgelig måtte det være en her! :D

 

Runer er lette å prege inn i metallet med et sett instrument skrutrekkere.

Link to comment
Share on other sites

Du får si ifra hvis du vil ha noen nordiske futharker. Det er litt artig, den yngre futhark, som ble brukt i vikingtida, har bare 16 tegn, så de aller fleste av tegna må dekke flere lyder. Ingen tegn for E, G, D... Kombinert med fravær av språkråd blir tydinga ofte ganske kinkig.

 

Runeinnskrifter skrevet i eldre futhark er greiere, for der har du 24 tegn, men da er språket urnordisk, og det er jo ikke akkurat lettlest...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbudet erikraude, men jeg har flere futharker men jeg finner ikke den jeg har brukt her!

 

Jeg har brukt runer tidligere også, jeg synes det er enkel og fin dekor. Problemet nå er at jeg ikke klarer å bestemme meg for oppheng på slira til ringlekniven.

I mellom tida har jeg vært en tur i smia:

 

003_zpsnortoeoc.jpg

Viking kniv av rundstål og pukko blad av en halv rundfil.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg trudde jeg hadde posta slira til ringlekniven, men her kommer den.

 

Kniven er en modell som det er funnet flere av fra Telemark rundt 1700 og slira er en kopi av en slire fra viking tid funnet i Sverige.

 

004_zps8vlbu7z3.jpg

Slira er i lær med detaljer av kobber og bronse

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ny kniv er ferdig: eget blad av fjærstål, skaft av snakewood?,mellomlegg av grønn fiber, holker av titan, bling på skaft og slire av rustfrittstål.

 

003_zpsnemolido.jpg

 

005_zpsxjdjfuwl.jpg

 

 

007_zpsqlpmas6k.jpg

 

 

011_zpsiolm50fx.jpg

Jeg så ikke lim sølet rundt stjerna før på bildet, med mine gamle øyne ser det helt fint ut i virkeligheten! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

 

Lenge sia sist jeg lasta opp noe, men her kommer en yankee til.

002.JPG.26136164e218ff980dc76ca3c3d0c669.JPG

Slira er sydd med kengurulisse, jeg så det i en lærbok fra landbruksforlaget og fikk lyst til å prøve. Det passer vel best på rette kanter, for det blei litt glissent på midten ved nagla.

004.JPG.33b4cf245afd3b88ab58c6e2373feede.JPG

Holk av messing med innlegg av horn.

005.JPG.4031195da8de4eeeb10f563b3c5ec7c8.JPG

Skaftet er av den samme mahogni eller teak som jeg har brukt før.

006.JPG.8884fc37d0c28a6341220bbf5f442d64.JPG

Bladet er egensmidd av 15N20 og filstål og har 9 lag. Ingen god ide å være oppslager og samtidig smi knivblad, halve emnet brant av i essa etter første sveising.

Dingsen på opphenget er i samme materialer som skaftet.007.JPG.54b2bbdbed0d426d9746740f0587dfb0.JPG

Motivet er i 0,3 mm bronse. Ikke helt Bill Moran, men moro å prøve på intarsia.008.JPG.551a6a4c3507abb1a596b371e04d3cc2.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 1 year later...

Hei Lenge siden sist. Her kommer det lille jeg har jobba med siden sist.

 

Mountainman kniv smidd av en gammel fil, med skaft av osage orange, slira av rålær fra tygge bein til hund.

 

IMG_20181107_211921.jpg

IMG_20181107_211949.jpg

IMG_20181107_212018.jpg

Avsmalene tange som er hulslipt, dingeldangel av elghorn og lenestollær.

IMG_20181107_212337.jpg

ovafra og ned: Liten kniv smidd av spiralfjærstål med elg tagg til skaft med scrim forsøk,  japansk kniv av fjær fra slange trommel og skaft av aluminiumdørkplater og slire av lenestollær. Denne bruker jeg til lærarbeid, den er veldig skarp! Liten commando dolk smidd av en saks med skaft av elghorn og messing. Denne brukes som frukt kniv og brevåpner.

Edited by HansEinar
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...