Jump to content

Regelverk rundt saluttkanon for å trekke gjester til marina


akanten

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg heter Anders og skal ta over en marina utenfor Sarpsborg by.

Jeg ønsker å kjøre familieevents og dra av en svartkruttkanon en 8-9 ganger i fellesferien.

Den kal skytes ut over åpen sjø, på en plen vekk fra publikum.

 

Jeg vurderer å kjøpe denne:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... uery=kanon" target="_blank

 

1) Må jeg ha tillatelse til erverv?

Har ikke våpenkort, men jegerprøven.

Var aktiv i klubb før. Ønsker ikke å eie våpen og jeg tviler på at dette er et våpen så i måte.

 

2) Vet om disse reglene:

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/Far ... luttering/" target="_blank

Dette betyr at politiet ikke må søkes, kun informeres?

Regner med at vanlige støyregler gjelder og at man ikke skal gjøre dette midt på natta.

 

3) Hvordan dokumeneterer man kjennskap? Har jobbet med pyroteknikk før, for norsk film på Jar via fiksern.no

Har ingen papirer på dette, dette var før de nye reglene om pyro kom. Har gjort mange konserter og slikt og aldri fått avslag på søknad fra brannvesenet.

Har også jobbet som minerydder i Afghanistan i NATO QRF. Har også salgs og sikkerhetskurs for fyrverkerilagring og salg.

 

4) Hva er minstekaravene for lagring av svartkrutt. Tenker å ha 1-2 kilo liggende da jeg regner med det er nok til maks 10 salutter ila fellesferien. Jeg vil ha 10 gode smell, ikke noe mer mtp naboer.

 

Kan du svare på bare en av disse, bare skriv tallet før svaret :)

Link to comment
Share on other sites

Uansett, hvor får du kjøpt svartkrutt som privat person?

 

Eg bruker mye svart krutt til sprenging, og har fått med meg at det ikke er lett å få tak i for de som bruker det til skyting.

 

Vi har samme kravene til oppbevaring som på dynamitt, det vill si, godkjent lager langt fra folk, inngjerdet med alarm!

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder oppbevaring så finner man det på DSB sine sider:

 

-Tillatelser til oppbevaring i undergrunnsanlegg gis av DSB. Uten særskilt tillatelse kan det likevel oppbevares:

-Inntil 5 kg røksvakt krutt

-Inntil 5 kg eksplosiv vare oppladet som ammunisjon

-5 kg pyroteknisk vare. I perioden 27.- 31. desember tillates oppbevart inntil 10 kg pyroteknisk vare

-Inntil 3 kg svartkrutt fordelt i separate enheter på én kilo. Svartkrutt skal ikke oppbevares i boenhet.

 

Så dermed er du innenfor når du snakker om 1-2 kg, men må jo ha mulighet for de andre kravene (ikke boenhet etc).

hvordan det er å få kjøpt svartkrutt vet jeg ikke, men et alternativ er jo de ulike svartkruttsubstituttene. De gir ikke rette lukta, men lyden kommer vel uansett tenker jeg.

 

mvh

ET

Link to comment
Share on other sites

Hadde en prat med POD for et års tid siden om dette og svaret var ganske greit. Man MÅ ha løyve for å eie kanon. De setter som krav at løpet er blokkert på en måte som gjør at kanonen IKKE kan skyte ut noen form for prosjektil. Det gjør munnladere til en ganske så stor "utfordring" for å si det mildt! En baklader kan jo "blokkeres" slik som ønsket fra POD, men enkelt blir det ikke.

 

Svartkrutt er ikke så vanskelig å få kjøpt, transport derimot er dyrt og kronglete. Svartkrutt er i motsetning til røyksvakt krutt definert som "eksplosiv" vare.

 

I følge POD var den siste som fikk løyve til å kjøpe kanon en herremann ved navn "Kaptein Sabeltann". Kanonen skulle brukes på båten som plasker rundt i Dyreparken.

Link to comment
Share on other sites

Da var du på militært område, helt andre regler der. Om du har militært sprengingsertifikat så er det ikke noe du kan bruke sivilt.

 

Skjønner godt at du må ha sprengingsertifikat for å kjøpe svartkrutt. Det er sprengstoff som kan vere like farligt som dynamitt og som i tillegg er veldigt følsomt.

 

Er vell en grunn for at det tar oss flere år og mye arbeid å få sprengingsertifikat.

Link to comment
Share on other sites

Svartkrutt detonerer ikke, det deflagrerer på lik linje med røyksvakt. Problemet er at lav antennelsestemperatur og høy brennhastighet ved lavt trykk gir fare for masseeksplosjon. Slipper du en fyrstikk ned i en boks røyksvakt er det ganske udramatisk (om enn spektakulært), gjør du det samme med svartkrutt får du en real overraskelse :wink:

Link to comment
Share on other sites

Erlend, du må ikke ødelegge!! :mrgreen: Jeg stilte et ledende spørsmål til en fagmann som ikke har satt seg inn i gjellende regelverk. Lovverket krever IKKE at en har sprengningssertifikat for å kjøpe svartkrutt. Sist jeg sjekket innehar nemlig ikke jeg et slikt sertifikat, og jeg kjøpte 3kg her om dagen.... En gyldig grunn, akseptabelt sted til oppbevaring, vips, så får du lov til å kjøpe 3kg svartkrutt.

 

Når det er sagt, så vet jeg ikke om innehav av saluttkanon vil bli ansett som gyldig bruksområde. En helt annen sak er skytesporten, les svartkruttskytesporten, på ingen måte ønsker at "gud og hvermann" kan kjøpe inn svartkrutt til f.eks kanon. Det er veldig ryddig at NSU medlemmer faktisk ofte skyter i et miljø og får praktisk erfaring under kontrollerte former. Det er mange nok eksempler på hva ukyndig bruk av svartkrutt kan medføre, i form av amputasjoner, dårlig syn og kanskje enda værre, dødsfall.

Link to comment
Share on other sites

Har satt meg inn i regelverket, men det kan virke litt utydeligt. Svartkruttet som eg bruker, krever sprengningssertifikat for kjøp i tillegg til tillatelse til å kjøpe eksplosiv vare. Så sprengningssertifikat er ikke nokk alene.

 

Vet at de som driver med svart krutt skyting har fått lov til å kjøpe det, men. Det eg fikk beskjed av leverandøren min var at med de nye regelverket ikke lenger skulle vere lov, da det skulle vere under samme reglene som annet sprengstoff.

 

Kan du avkrefte dette siden du har så god greie på dette.

 

Har og vert i kontakt med 2 våpen forretninger, som sier de ikke lenger får kjøpe svartkrutt, ikke bare pga oppbevaring.

 

Eg skyter selv med gamle våpen, har en Colt peace maker i 44.40 og en gammel Winchester lever action. Eg bruker mest pyrodex som fungerer helt greit for meg.

 

Er og medlem av norsk våpenhistorisk forening, og eg har forstått på de andre medlemmene der at svartkrutt ikke er lett å få tak i lovligt til skyting lenger.

 

Dette er slik eg har forstått det, men eg kan sjølvsagt ta feil..

Link to comment
Share on other sites

Du må ha en legitim grunn til å kjøpe svartkrutt, det er vi enige om.

 

Hva denne grunnen er avhenger selvfølgelig av hva du skal benytte det til. Du som driver med sprenging, kjøper IKKE Sveitserkrutt til 800,- kg..... Du kjøper sprengkrutt, kanskje via Dyno til en helt annen pris. Dette kruttet er meg bekjent ikke grafittbehandlet (Heter det grafittbehandlet??), men fungerer greit i grove børser. Jeg kan helt lovlig kjøpe 3kg krutt til bruk i skyteprogrammet til NSU, der jeg er medlem. Som sagt er jeg mer usikker på om en vil få innvilget krutt dersom en ikke kan vise til medlemskap i NSU. En saluttkanon er som kjent ikke noe du får et våpenkort på, og det er heller ikke noe eget kanonprogram i NSU. (Noe som sikkert kunne vært rasende festlig.... :mrgreen: )

At du er medlem i NVS er helt irellevant, NVS er ingen skytterorganisasjon. Derimot er NSU det rette stedet å være medlem. De som ikke har registrerte skytevåpen, men som derimot har noen gamle originalvåpen og benytter disse i programmet til NSU vil få kjøpt svartkrutt siden de jo da bruker det i NSU sammenheng.

 

Dette medfører at jeg kanskje må gå så langt som å si at jeg tviler på om en får kjøpt svartkrutt med begrunnelse saluttkanon.

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg der Kammerherren.

Tror det kan bli problem ja.

 

Er det ikke blitt vanskeligere å kjøpe svartkrutt for dere som er medlem av NSU?

 

Er vell ikke mange butikker som har godkjente lager for dette vell?

 

Kan det vere en ide i forhold til saluteringen at du tar kontakt med en som driver med sprenging for å få han med på saluteringen og da i tillegg ta kontakt med politiet for godkjenning av dette for ikke å lage noe tull der.?

Link to comment
Share on other sites

Det var litt kranglete for en tid tilbake, mest pga oppbevaringshysteriet hos POD. Dette har roet seg noe ned, så nå er det stort sett ganske greit å få kjøpt 3kg i slengen, om en kan vise til en god oppbevaring. De som bor i blokk kan muligens slite litt, men da kan en kanskje være kreativ å få aksept for å oppbevare kruttet hos en skytterkamerat som bor på bygda....

 

Ang saluttering, det jeg mener er en god ide er å sette seg inn i hva dette er og hvordan det fungerer. Hvilke farer finnes, hva kan gå galt osv. Dette er kunskap de fleste innenfor NSU har brukbart kontroll over. De ulykker jeg har hørt om som innebærer bruk/missbruk av svartkrutt har skjedd hos folk som ikke er skyttere i regi av NSU. Det være seg kruttnisser som ikke liker organisert skyting eller det være seg en kanon med støpefeil......

Link to comment
Share on other sites

Om TS kontakter artillerihistorisk forening på "artillerihistorisk-forening.com" kan det nok hende de kan være behjelpelige. De har siden 2012 gjennomført kurs for saluttering med munnladerkanon.

Ellers bør det være mulig å få bygget en saluttkanon drevet med propan etter samme prinsipp som "kråkeskremmeanlegg". Disse er rene lydanlegg uten røyk eller evne til å avfyre prosjektiler, men de smeller imponerende. Og propan er en del lettere tilgjengelig enn svartkrutt så kanskje?

Uansett, lykke til!

 

mvh

Trombone

Link to comment
Share on other sites

For å kjøpe svarttkrutt til skytevåpen, så får du tilatelse på 3kg hos politiet ved å vise frem våpenkort på svartkruttvåpen.

Men sprengkrutt er det kun forhandlere av sprengstoff som selger, og dem selger det som spregstoff og ikke som ammunisjon, og da må du ha tilatelse fra DSB til å kjøpe det. Du får ikke kjøpt sprengkrutt med tillatelse fra politiet lenger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Salutt ved Vatne 17 Mai 2014..

Gratulere med overstått.

 

Har gyldig Sprengningssertifikat, Løyve fra grunneier politi.

Men jeg må være ærlig å si at det er enklere å bruke dynamitt,

 

Men mye mer stas å bruke svartkrutt.

 

 

http://youtu.be/1GfOxtc4WY4" target="_blank

 

https://www.youtube.com/watch?v=1GfOxtc ... e=youtu.be" target="_blank

https://www.youtube.com/watch?v=1GfOxtc4WY4&feature=youtu.be

 

Salutt Tennfjord 2013

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...