Jump to content

Timney avtrekk 10/22


asylta

Recommended Posts

For en tid tilbake var jeg innom på Våpensøilen i Bergen og investerte i et timney avtrekk og et runger bx-25 til min 10/22takedown. Da jeg spurte om de hadde inne BX-25 fikk jeg bare spørsmål om jeg ville ha 2, 5, 10 eller 100 stk. Da jeg svarte at jeg klarer meg lenge med 1 fikk jeg pent beskjed om at dette trolig var første gang de hadde slått inn bare 1 stk bx-25... Men nå hadde jeg i hovedsak tenkt å prate om det nye avtrekket.

 

Da jeg kom hjem var det lite som annet som fikk prioritering, her skulle det monteres og testes. For å få et skikkelig samenligningsgrunnlag ble det avfyrt noen skudd med orginalavtrekk før demontering startet. Selve prosessen med å installere avtrekket tok ca 2min. Skru ut festeskruen og dra ut mekanisme fra stokken. Slå ut splinter på gammelt avtrekk, trekk ut, putt inn det nye og sett på plass splinter, enkelt og greit og det finnes gode videoer på YouTube. Matet så 25 skudd i det nye bx-25 magasinet, la med tilrette og fyrte av første skuddet. Hva i svarten var dette tenkte jeg først, trakk av neste skudd og smilte fra øre til øre. Plutselig hadde min billige lekerifle med et utrolig ujevnt avtrekk, blitt omtrent som x-bolten sin "feathertrigger". Borte var kryp og all form for tvil og variasjon på når skuddet faktisk gikk. Konsekvent, jevnt og krypløst avtrekk med følelsen av å knekke et tykt strå i det det bryter, rett og slett en herlig oppgradering.

Bare dette er argument er godt nok for å gå til innkjøp av dette avtrekket, og det selv om det kostet 2.600,- noe som er nesten halve prisen av min 10/22 TD pakkeløsningen til 5.890,-. Men det går da fra å være et leketøy, til et seriøst megdetrengingsvåpen med et kvalitets avtrekk.

 

Men det er ikke alt som kommer med dette avtrekket, det er altså et par ting til med i prisen. Nemlig en forbedret magasinutløser og automatisk boltløser. La meg kort beskrive disse enkle endringene.

Boltutløseren på standardavtrekket er noe møkk! Og da overdriver jeg på ingen måte. Den er tungvint, en plage, og vanskelig og komme til. På timney avtrekket er den mekanismen endret slik at du kun bruker denne for å låse bolten i bakre posisjon. For å spenne våpenet, drar du bare tilbake sluttstykke og slipper det, og vips er du klar for dyst. Enkelt, og en oppgradering som man fort ser på som en selvfølge.

Så var det magasinutløseren som også er forbedret. Originalt sitter denne mellom avtrekksbøylen og magasinet, og kan være vrien og operere om man vil ha kjappe magasin skifter. På timney avtrekket er denne forlenget og lagt ned lags avtrekksbøylen omtrent som en "leveraction" rifle. Den opereres naturlig av dine nederste fingre, og det er slutt på å fomle etter en liten hendel foran bøylen. Enkelt og greit!

 

Alt i alt vil jeg tørre å påstå at du for dine 2600,- ikke bare får et nytt avtrekk, men et nytt våpen. Har du en 10/22 som du vurdere å oppgradere ville jeg absolutt sett på dette settet her. Det finnes lignende systemer fra volquartsen og KIDD. Disse har jeg da ikke prøvd og de koster en del mer, hvertfall det fra KIDD. Men så kan vi jo også konstatere at det meste er bedre det originale avtrekkshuset. Det finnes rimeligere løsninger, som kun å bytte noen av delene i det orginalmedlem avtekkshuset, ny hammer og fjør kan kjøpes separat. Det samme kan autobolt utløser og det meste av utstyret i avtrekkshuset, men like greit å få et komplett med det samme, så sparer du mye dilldall og frakt på alle de små oppgraderingene som vil følge av kun å ta en og en ting.

 

Kort om ruger BX-25: gøy, artig, kjekt, morro og eventuelt andre synonymer. Dette er det originale 25 skudds magasinet til ruger 10/22, og kjekt å ha når det skal plinkes eller trenes. Har nå det originale 10 skudds liggende med hulspiss ammo klar til skjære og kråker i hagen, bx-25'en ligger klar med subsonisk billig trenings ammo.

 

 

Neste oppgradering på dette våpen ligger ann til å bli en boyds ss evolution stokk, som grovt regnet vil komme på rundt 1300,- ferdig momset inn fra boydsgunstocks.com. Kommer tilbake med litt info om denne så snart den er komt på min lekekamerat av en Ruger 10/22 takedown.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...