Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

@boble: "Ang 8x57is; alle de europeiske leverer da det?! Og det skulle forbause meg om ikke de fleste amerikanske også kan levere. Hva angår kuler, så får man 196-200 grs treningskuler til under tre kroner stk, og gode jaktkuler selger til og med XXL. Hylsene mine har holdt så mange omladinger at kostnaden er under en krone/smell, så hadde det vært penger det sto i burde jeg heller trene mengde med 8x57is enn med 6,5 hvor jeg ikke gidder å lade men kjøper DL fra Norma."

 

Er dette svar nok på din innsigelse?!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvem som lever i ei boble jeg... Jeg ser ingen grunn til å "promotere europeisk", bare fordi det er Europeisk. Ingen som hindrer deg i å velge sære kalibre, og hvis du klarer å presse prisen så langt ned så fint for deg, men når folk vurderer pris, tilgjengelighet og ytelse så havner de ofte på Amerikansk. Synd trist leit.

Link to comment
Share on other sites

Hva synes dere? Hva er det mest anvendelige europeiske standardkaliber og hvorfor?

7x57®, 7x64/65R eller 8x57I®S, andre europeiske kalibere kan selvfølgelig også nevnes. Vær så snill med en begrunnelse. :D

 

Synes 9,3x62 må være noe av det mest anvenlige kaliberet fra europa :)

da det kan brukes fra alt fra Bever til farligvilt i afrika :mrgreen: samt rekylen er håndterbar

Link to comment
Share on other sites

Er bare tull å skaffe seg sære kalibre

Det som er tull for deg er ikke nødvendigvis tull for andre

man kunne like så greit dratt det så langt og si at det bare er tull og gå på jakt

forde kjøtt har en bedre tilgjengelighet i kjøttdisken...man driver ikke med jakt forde man må

men forde man vil det handler om lidenskap og opplevelser

folk med ekte lidenskap for rifler og patroner kjøper seg sære rifler og sære patroner

og takk gud for at ikke alle ligger på banen og skyter 6,5x55 og 308.. :wink:

Man har ulike interesser og meninger om hva som er tull og du må for all del få lov til og ha dine meninger

men ikke fortell andre som ikke synes det er tull at det er tull..det er rett og slett negativt og du kommer frem på en slik måte

at du har det eneste riktige svaret på hvordan man skal utøve denne fantastiske hobbyen..og noe som gjør denne hobbyen så fantastisk

er at man kan ha ulike meninger og interesser og fremdeles ha rett oven for seg selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Åpenbart din mening :) og helt greit er det

personelig er jeg mest interesert i Europeiske kalibere

og kun vist jeg "må" ha en rifle som kun kommer i amerikansk kaliber at jeg kjøper det

det finnes såklart noen amerikanske sære kreasjoner som er spennende også men sånn er det jo med andre ting også

foreksempel noen liker Am-car best andre liker europeiske biler best slik er det åpenbart her også :)

personelig er jeg stor fan av 9,3 kalibere og ville valgt 9,3x64 lenge før 375 Ruger så sant jeg ikke ble "tvunget" av en "må" ha følelse

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg 22-205r, 6,5x55 og 308w løp til min S&L. Jeg gjøtter litt rundt etter ett kaliber som kan skyte tyngre kuler i roligere hastigheter (Men gjerne også skremmes opp til heftigere ytelser når det ønskes). Bruken er i hovedsak Hjort og noe Rådyr, der ønsket er tunge kuler med valgfri høy/lav hastighet.

 

Ser jeg kun har to reelle valg av europeiske kaliber til å avlaste 308w løpet i min S&L Victory, da S&L ikke leverer så mye som passer med min STD bolt og L magasinet (L Magasinet brukes til 6.5x55).

Disse er:

7x64mm

og

9.3x62mm

 

Kan noen gi meg en kort oppsummering på forskjeller i kulevekter, ytelse og bruksområde i forhold til 308w?

Link to comment
Share on other sites

@2alfa

Takk for innlegget!

"hvis man sammenligner for eksempel .308W, 7,62x54R, .303 "

Å samlikner disse 3 er vel ganske så ekstremt. Både den russisk/finske 7,62x54(53)R og britiske 303 har vært allerede foreldet når 1. verdenskrig begynte ... (krage!!) Utvalget blir mye vanskeligere når du samlikner 308 med 8x57IS og/eller 7x57, dens naturlige konkurrenter. Da ligger 308 tynnere an for å si det mildt. Epler og pære hjelper ikke særlig i en slik diskusjon.

Egentlig ikke så ekstremt som man tror. Jeg glemte å hive inn .30-06spr forresten.

Angående om den ligger "tynt an" mot kaliber som har veldig lik ytelse og i tillegg har mye mindre rifler og diverse tilbehør tilgjengelig for denne kaliberen.

 

For å si det slik, jeg kan ta et godt eksempel fra IPSC verden:

Man kan skyte .38 Super i Open Major (dvs tilfredsstille power-factor som kreves). Men man kan osgå skyte en ekstremt "hot" ladet 9x19. Til den sistnevnte kan man plukke hylser til hvor som helst, mens til .38 Super finner du nokså sikkert ingen hylser i bosspannet, men må kjøpe selv og plukke de opp for du kaster ikke vekk så dyre hylser. Også kan 9x19 brukes i langt flere pistoler enn .38 super. Som videon jeg sendte linken til viste i tillegg, så er det heller ikke noe praktiske grunner til å velge noe annet enn 9x19 i militær/politi sammenheng, og det er akkurat det skaperen av videon ble betalt for av en politienhet i USA: komme med konkrete data om kalibre, og velge den som er både økonomisk fornuftig og yter etter kravene.

Hvis du ikke skjønner helt hva jeg mener siden det er snakk om pistolkaliber, er poenget fortsatt det samme: kaliber som er så identisk i ytelse at man bør heller velge den med mest... hva skal en kalle dette... "markedspotensiale og markedsstøtte" enn å gå for en sær kaliber og ende opp som en slags "rar onkel" i våpenfamilien, som bruker mer enn nødvendig penger og til på en kaliber/riflekombinajson uten å få igjen noe særlig for det.

Link to comment
Share on other sites

Huff og huff. Jeg skulle friste @seawolf tidligere i tråden, men gikk i fella sjøl :mrgreen: Lurer nå fært på om jeg skal bytte ut pipa i en Belgisk FN M98 i 8x68s til 350 Rigby :overrasket: men vet ikke om den låskassa er lang nok ? For å illustrere så har jeg et bilde av de 2 kalibrene ved siden av hverandre.

 

http://s32.photobucket.com/user/jgrabow ... y.gif.html

 

Tenkte dette var tråden hvor jeg kunne stille et slikt spørsmål

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg kun har to reelle valg av europeiske kaliber til å avlaste 308w løpet i min S&L Victory, da S&L ikke leverer så mye som passer med min STD bolt og L magasinet (L Magasinet brukes til 6.5x55).

Disse er: 7x64mm og 9.3x62mm

Kan noen gi meg en kort oppsummering på forskjeller i kulevekter, ytelse og bruksområde i forhold til 308w?

Forresten finnes S&L Victory som standard også 8x57IS.

Jeg skal prøve meg på det, men vil bruke de relativt omfattende innlegg som allerede finnes på tråden ...

 

7x64: Flatskytende, veldig presis med god stoppvirkning også på lange distanser. Forholdsvis lite rekyl. Liker løpslengder fra 60cm for skikkelig prestasjon, korte løp likes dårligere. Meget velbalansert kaliber i forhold til oppnåelige (høye) hastigheter og rekkevidden. Fås med kulevekter fra 104gr tom 180gr. Hastigheter ligger i spektrumet fra ca. 790 - 850m/s for 177/180gr til 1049m/s for 104gr MJG.

Ypperlig for alle typer hjortevilt (inkl. elg) på korte og lange avstander, å jakte villsvin blir intet problem heller. Tror 7x64 vil være best for dine formål. Siden du er hjemmelader finnes masse med gode komponenter fra alle produsenter, så dette burde være et topp valg.

 

9,3x62: Det europeiske storkaliberet for tung storvilt og farlig vilt. Riktig medisin i alt av villsvin, hjort og elg. ;-) Handterbar rekyl, god egenpresisjon og topp stoppvirkning karakteriserer disse! 9,3x62 liker også korte løp hvis ønskelig! Kulevekter fra 154gr (MJG) - 324gr (Oryx). Hastighetsspektrumet 690m/s - 985m/s. Går an å bruke for rådyr, men personlig synes jeg det er unødvendig kraftig.

Link to comment
Share on other sites

Takk og lov for at det finnes entusiaster som er villige til å bruke mer penger enn absolutt nødvendig for å utøve sine hobbyer! Uten entusiastene ville verden manglet bredde…

 

For ikke å snakke om mikrobryggerier, Ducati, engelske biler, Knut Jørgen Røed Ødegaard og alt annet som skaper en god diskusjon og opprettholder alternativene til masseproduksjon. Det ville være en trist tilværelse dersom alle kjørte Ford eller Toyota, har brunmalt Block Watne hus med hvite vinduer, handler alt på kjøpesenter, drikker Chivas og Carlsberg etc etc…

 

Så får heller ikke-entusiastene leve med at ikke alle tråder på Kammeret.no handler om hva som er best av Tikka/Mauser, 30-06/308, Zeiss/Swarovski.

 

Takk til Gunwerks for å holde liv i en glimrende tråd….

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte litt våpen og forskjellige kaliber med vår outfitter og våre PH´s i Namibia.

De var alle av enten tysk eller boer-avstamming og preferansen var uten tvil europeiske våpen og kaliber.

7x57, 9,3x62, 8x68 og 375 H&H var det som gikk igjen som kaliber for "working rifles"

Fabrikat var ZKK/Brno og M98 i forskjellig utgaver.

 

Eneste unntaket var min PH som hadde en ZKK 602 i 300 Winmag, noe han innrømmet var en heller uheldig kombinasjon....

8x68 fikk mange lovord som ideell i åpent landskap, men en måtte være nøye med å velge gode kuler.

9,3x62 var uten tvil arbeidshesten og var foretrukket selv om området vi jaktet i var "dangerous game area" med både elefanter og løver på fri vandring.

 

Som sagt hadde jeg skulle starte på nytt ville nok innholdet i skapet mitt sett noe annerledes ut enn hva det gjør i dag.

Min gode venn og jaktkompis har byggd seg et "matching pair" med to stk ZKK 602 i 375 H&H og 300 H&H :D

Jeg ville nok valgt andre stokker enn han (han foretrekker fyldige fortre og litt kraftige skjefter), men begge er svært presise våpen og en drøm å skyte med.

Får jeg ryddet litt opp i skapet mitt, skal en ikke se bort fra at det kan bli plass til en europeisk kreasjon på litt sikt.

Link to comment
Share on other sites

12,7x70 mm Schuler eller 500 Schuler ble jo omdøpt til 500 Jeffery slik at patronen skulle falle i bedre smak for engelskmen

det er fremdeles August Schuler som har kontruert denne patronen og han bør få æren av dette ikke Jeffery

kunne aldri tenkt meg at tyskerene skulle være like frekke som engelskmennene og forandre på 505 Gibbs for at den skulle falle bedre i smak hos tyskere.

Link to comment
Share on other sites

12,7x70 mm Schuler eller 500 Schuler ble jo omdøpt til 500 Jeffery slik at patronen skulle falle i bedre smak for engelskmen

det er fremdeles August Schuler som har kontruert denne patronen og han bør få æren av dette ikke Jeffery

 

Det der var interessant og totalt ukjent for meg! Godt å vite slik at man kan få snakke om noe med en bedre utformet basis kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

7x57, 9,3x62, 8x68 og 375 H&H var det som gikk igjen som kaliber for "working rifles"

Fabrikat var ZKK/Brno og M98 i forskjellig utgaver. 8x68 fikk mange lovord som ideell i åpent landskap, men en måtte være nøye med å velge gode kuler. 9,3x62 var uten tvil arbeidshesten og var foretrukket selv om området vi jaktet i var "dangerous game area" med både elefanter og løver på fri vandring.

 

Det burde jo bety noe, i hvert fall for meg, hvis PH fra et av Afrikas mest berømte jaktland anmerker sånt.

Hva det gjelder kvalitetene til 8x68S, så er de vel ubestridt. Personlig må jeg innrømme å ha vært 8x68S – nerd hele mitt liv. Noen ti år siden fants det mange av (på kontinentet) som kjøpte rifler i kaliberet, men hadde etter hvert blitt livredd pga. frisk rekyl. Riflene deres var rett og slett for lette for et såpass kraftfullt kaliber, og utstyrt med forferdelig krumme stokker … Pluss at ingen under disse tider anvendte seg av hverken munningsbremser eller lyddempere. De som vil ha magnum for lang distanse skal ta en nærmere titt på 8x68S. Det lønner seg uansett! Viktig som @Seawolf nevner er riktig kulevalg. Alle myke SP kuler burde egentlig unngås. Swift A –frame, Scirocco II, Rhino, CDP, TOG og liknende er veien å gå. Garantert verdt å prøve er også monos’ som f. eks. 180gr. Barnes TTSX, Hornady GMX osv.

 

7x57 har jeg selv ikke jaktet med (dessverre), men mange andre og de fleste av dem er eller har vært storfornøyd. Min morfar anvendte kaliberet i en Mannlicher Schoenauer M72 Stutzen (helstokk) med 51cm løp. Han har vært en meget ivrig jeger hele sitt liv og en reell god skytter også. Ved siden av sin krevende jobb som veterinær og familiefar har det vært jakt som gjaldt. Han har skudd mange, mange rådyr, villsvin og store svære kronhjorter. De fleste datt rett ned med ferdigrullet 162gr/177gr TIG fra berømte DWM. Jeg har virkelig aldri hørt noe om flere ettersøk eller liknende problemstillinger. I dag begynner jeg å lure hvorfor i all verden jeg aldri har prøvd dette utmerkete kaliber selv, stor tabbe. Velkjente tidligere PH Bell «himself» er vel kaliberets beste referanse med masse av felt afrikansk storvilt.

Dette skal forstås som direkte oppfordring til å bestille noe i 7x57 dersom en skal bytte kaliberet, skal kjøpe ekstra løp til system rifla eller kjøpe noe helt ny. :wink:

Link to comment
Share on other sites

...han bør få æren av dette ikke Jeffery...
Jeg har da aldri prøvd å ta æren for denne :lol:

jeg vet jo det da :lol::mrgreen:

 

12,7x70 mm Schuler eller 500 Schuler ble jo omdøpt til 500 Jeffery slik at patronen skulle falle i bedre smak for engelskmen

det er fremdeles August Schuler som har kontruert denne patronen og han bør få æren av dette ikke Jeffery

Det der var interessant og totalt ukjent for meg! Godt å vite slik at man kan få snakke om noe med en bedre utformet basis kunnskap.

Det er ny info for meg også lærte om dette for et par uker siden

trodde hele tiden at 500 jeffery var en engelsk patron viste seg at den ikke var det men en tysk Schuler patron :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg plukka opp denne infoen for en del år siden, men jeg husker ikke hvor jeg fikk det fra. Jeg sikla fælt på an skranglete Mauser i 500 Jeffery/Schuler som var med Jakt&Friluft(tror jeg det var) på messa i Vikingskipet for en del år siden. Heldigvis klarte jeg å la være :wink: Har i ettertid innsett at, selv om den sikkert fungerte helt fint, så skurrer det i mitt hue med en slik patron i ei Mauserkasse. Det kunne ikke være så mye gods igjen :? I tillegg så har jeg vel og funnet ut at skal en dra på seg noe slik så skal det være "helt riktig" etter eget hue. Da det ikke finnes noe rasjonelle grunner for en slik kreasjon i mitt eie så må det stemme følelsesmessig. Og da er ikke rabattkrave veien å gå i ei rifle for farlig vilt, i mitt hode.

 

I kraft av nicket mitt burde jeg selvfølgelig handla, men det kan jo hende jeg en vakker dag får ut fingeren og får bygd den .404'en som jeg drømmer om, og som er bakgrunnen for nicket og...

Link to comment
Share on other sites

No har eg ikkje lest alle innlegga her berre noen av de første, problemet er at alle dei som berre er sån passelig innteresert kjøper ett av de 3 store og av dei er 2 av usa opprinnelse.
Det er faktisk av og til litt opplysende å lese første innlegg i tråder. Denne tråden handler altså om å "hjelpe" folk til å velge litt andre - helst europeiske - kalibre. Trådstarter skriver det ikke, men et av momentene er jo den meget mangelfulle kjennskapen som gis til våpen og ammunisjon på vanlige jegerprøvekurs.
kaliber som er så identisk i ytelse at man bør heller velge den med mest... hva skal en kalle dette... "markedspotensiale og markedsstøtte" enn å gå for en sær kaliber og ende opp som en slags "rar onkel" i våpenfamilien, som bruker mer enn nødvendig penger - -
Du kjører altså Toyota Avensis, skjønner jeg - etter som den toppet salgslista?!?

 

Som jeg har nevnt før - vi som har litt kjennskap til, og litt utstyr for heimelading, kan hjelpe de som vil velge annet enn "kort/lang mauser". De som jeg lader til, eller hjelper med å lade (mest amerikanske kalibre! - men komponentene koster det samme) bruker hvertfall vesentlig mindre penger på ammunisjon enn de som kjøper billigste sort "3 store"-patroner på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Du kjører altså Toyota Avensis, skjønner jeg - etter som den toppet salgslista?!?

 

Som jeg har nevnt før - vi som har litt kjennskap til, og litt utstyr for heimelading, kan hjelpe de som vil velge annet enn "kort/lang mauser". De som jeg lader til, eller hjelper med å lade (mest amerikanske kalibre! - men komponentene koster det samme) bruker hvertfall vesentlig mindre penger på ammunisjon enn de som kjøper billigste sort "3 store"-patroner på skytebanen.

 

Så du sidestiller hjemmelading med kjøp av fabrikkammo, og synes det er en rettferdig sammenligning?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som sidestiller hjemmelading med kjøp av fabrikkammo. Det er derimot snakk om hjelp for dem som vil prøve på noen sjeldne europeiske kalibere her til lands hvor det kan bli vanskelig å få tak i ferdigrullet, ikke mer enn det. Du personlig har nå imidlertid fått så mange i dybde gående svar at det blir liksom slitsomt. Du kommer hele tiden med denne samme agrumentasjonen som ikke blir mer verdifull når det gjentas gang om gang. Du burde skjønne at vi har lite til ingen sans for din standardisert, gråaktig verden hvor alt skal være rasjonelt og logisk (ditt synspunkt!) for "lettvins skyld"! Her driver vi en tråd for de som liker europeiske kalibervarianter, har lyst på det spesielle og tørr å ta sjanser. Denne er definitiv ikke ment som eksempeltråd vedr. besparelse, standardisering eller industri -normering!

Link to comment
Share on other sites

@BigHorn: "Lurer nå fært på om jeg skal bytte ut pipa i en Belgisk FN M98 i 8x68s til 350 Rigby :overrasket: men vet ikke om den låskassa er lang nok "?

 

Jeg er overhodet ingen eksperte for britiske kalibere, men en 350 Rigby Mag skal anvendes i dens typiske låskasse mål, nemlig square - bridge - magnum - length action. :D 8x68S er akkurat sånn passelig til M 98 standard låskasser. Kun pipebytte er dessverre ikke veien å gå. Hvem sier at det skal være enkelt ... ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

@BigHorn: "Lurer nå fært på om jeg skal bytte ut pipa i en Belgisk FN M98 i 8x68s til 350 Rigby :overrasket: men vet ikke om den låskassa er lang nok "?

 

Jeg er overhodet ingen eksperte for britiske kalibere, men en 350 Rigby Mag skal anvendes i dens typiske låskasse mål, nemlig square - bridge - magnum - length action. :D 8x68S er akkurat sånn passelig til M 98 standard låskasser. Kun pipebytte er dessverre ikke veien å gå. Hvem sier at det skal være enkelt ... ? :wink:

 

Takker @Gunwerks, noen ganger er det ikke enkelt nei.... Jeg får heller forholde meg til 8x68'n enn så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Diskuterte litt våpen og forskjellige kaliber med vår outfitter og våre PH´s i Namibia.

8x68 fikk mange lovord som ideell i åpent landskap, men en måtte være nøye med å velge gode kuler.

 

@BigHorn: Se her! Din fine 8x68S ligger full i trenden når du skal reise til Namibia. Fantastisk jaktland forøvrig, dit skal jeg reise en gang i fremtiden også for å jakte på plains - game. Så klart med en nydelig 8x68S :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle kjøpe min første rifle, snubla jeg over en brukt dobbeltrifle i 7x65R til kr7000 hos den lokale våpenforhandleren. Det var kjærlighet ved første blikk, men fersk som jeg var, hørte jeg på de "erfarne" folka bak disken. De kunne forklare meg hvor vanskelig det var å få tak i ammo, hvor dyr ammoen var, hvor forferdelig vond rekylen var og hvor vanskelig det var å få løpa i en slik rifle til å skyte bra. Så, jeg kjøpte noe fornuftig. :trist:

Men dermed mistet jeg også jaktlysten. Av ren konformitet. Fornuftsekteskap er sjelden vellykka. Jeg kjøpte meg en 338WM for å høyne gøy-faktoren, men den hadde for stor egenspredning til at jeg følte meg trygg på rådyr langt unna. Kjekk nok på elg, men jeg jakter ikke elg.

 

Så, i god tid før neste sesong, fikk jeg innvilga søknad på 7x64. Det perfekte kaliber til min type jakt (opp til hjort). Den har prestasjoner som 7mmRM, uten magnumbelte!, uten løpsbrenning og uten de ekstra fps. som blodslår i begge ender. Fortvilelsen ble stor da jeg etter noen måneder på bruktmarkedet innså at 7x64 rett og slett ikke finnes på det norske bruktmarkedet.

 

Nå kom februar og jaktfelt og trening. Jeg bestemte meg for å kjøpe den billigste Brno'en, en som jeg hadde sett i Vapen-tidningen fantes i 308,30-06 og 7x64. Men neeei! I den lokale våpensjappa (forresten den samme som før) ble jeg fortalt at Brno bare leverte 308, 30-06 og 6,5x55(!) av det våpenet til Norge. Mao.: Det blir spesiallaget for det norske markedet. Det betyr at de norske importørene faktisk utestenger fra det norske markedet det kanskje mest brukte europeiske kaliberet!

 

Jeg kapitulerte, gikk ned til "tante Blå" og fikk søknaden endret til 300WM (som var den billigste rifla på Finn den dagen). Blodet bruser igjen, det blir felt hjort til høsten 8). Eneste skåret i gleden er det 'dømrade magnumbeltet...

 

Så kom ikke å fortell at det ikke er et marked for europeiske kaliber. Et marked som får presentert 3 kaliber, og blir advart mot alt annet, er et manipulert marked.

 

:idea: BTW: Til dere som tror det er så vanskelig å få tak i fabrikkprodusert ammo: Det er mye enklere å importere egen ammo enn mange tror. Man trenger ikke gå veien om vrange norske forhandlere. I utlandet hender det faktisk at våpenhandlere vil selge.

Link to comment
Share on other sites

 

:idea: BTW: Til dere som tror det er så vanskelig å få tak i fabrikkprodusert ammo: Det er mye enklere å importere egen ammo enn mange tror. Man trenger ikke gå veien om vrange norske forhandlere. I utlandet hender det faktisk at våpenhandlere vil selge.

 

Hvordan gjør man det? Har leita etter Hornady 120gr GMX ferdigrulla til 6,5x55, men norsk importør tar ikke denne inn etter det jeg forstår.

Link to comment
Share on other sites

2alfa,jeg ser ikke poenget med det du skriver. Ingen kan være uenig i at valg av patron til børsa kan gjøres ut fra et rent økonomisk ståsted. Nå er det bare det at veldig mange av de som frekventerer dette forumet er langt over snittet interesert i de tekniske detaljene rundt våpen og våpenbruk. Ingen er uenig i at du er godt hjulpen med en kort eller lang 7,62, men mange finner ikke disse to variantene spesielt spennende. Hjemmelading er blitt veldig utbredt, å siden mange synes det er spennende å leke med forskjellige ladninger i et litt mer spesielt kaliber/patron, så er også tilgangen til komponenter i mange forskjellige størrelser blitt veldig god. Når en lader selv så blir ofte ikke prisen avskrekkende heller på den ferdige patronen. I skapet har jeg børser kamret for over snittet "uvanlige" patroner, men dette er ikke noe hinder siden jeg lader selv til alt sammen. Jeg har ei rifle i .308Win også, men lader til denne også. Du kan ikke undervurdere individets ønske om å gå utenom den store flokken.

Link to comment
Share on other sites

Kuli: Har ikke gjordt det sjøl, men en i klubben gjorde det. Var visstnok like enkelt som å søke på et våpen.

Våpenloven (løst sitert, mine uthevninger):

Kapittel VI. Innførsel og utførsel av våpen, våpendeler og ammunisjon.

 

§ 23.Den som vil innføre eller utføre skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, må ha tillatelse fra vedkommende departement.

 

Tillatelsen skal angi varens art og mengde og gjelde for et bestemt tidsrom. Fristen kan etter søknad forlenges.

 

Kongen kan nedlegge forbud mot å innføre eller utføre våpen eller liknende som ikke faller inn under § 1.

 

§ 24.Innførselstillatelse kan bare gis den som har bevilling til å drive handel med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon eller som kan drive handel med ammunisjon etter § 16 fjerde ledd. Innførselstillatelse kan også gis den som kan tilvirke skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon etter § 20 og den som etter lov om eksplosive varer1 § 17 eller § 18 annet ledd kan tilvirke ammunisjon til forsøk.

 

Gjelder det inførsel bare til eget bruk, kan tillatelse likevel gis den som fyller vilkårene etter § 7 eller § 13.

 

Bestemmelsene om våpenkort gjelder også for våpen innført i medhold av annet ledd.

 

1 Lov 14 juni 1974 nr. 39 er, unntatt for Svalbard, opphevet ved lov 14 juni 2002 nr. 20 (brann- og eksplosjonsvernloven).

 

§ 25.Kongen kan gi særlige regler for inn- og utførsel når det gjelder skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som:

a. norsk borger bringer med ved ut- og innreise i forbindelse med midlertidig opphold i utlandet.

b. norsk fangstekspedisjon bringer til og fra fangstfelter utenfor norsk territorialfarvann.

c. utenlandsk borger bringer med ved inn- og utreise i forbindelse med midlertidig opphold i landet.

 

§ 26.Kongen kan bestemme at skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon som er nevnt i § 5, helt eller delvis skal være undergitt bestemmelsene i dette kapittel.

Link to comment
Share on other sites

Så kom ikke å fortell at det ikke er et marked for europeiske kaliber. Et marked som får presentert 3 kaliber, og blir advart mot alt annet, er et manipulert marked.

 

Dette er en litt spesiell kommentar. Det finnes en haug med rifler i Norge kamret for annet enn .308Win og 3006. Du nevner også 6,5x55, dette er jo en nordisk patron, så den må vel kunne kalles europeisk. At det ikke er så ofte det legges ut børser for salg i andre kaliber enn nettopp .308Win og 3006 har nok heller en sammenheng med at de som sitter med slike børser i europeiske kalibre er veldig godt fornøyd med ytelsen de presterer. Når det er sagt, så går det etter mitt syn utrolig mange billigbørser i de nevnte 2 kalibre på dusinet, langt flere enn 12! Dette er jo også grunnen til at du til en hver tid finner en drøss av dem til salgs. Veldig mange sitter jo med dyrere europeiske rifler i europeiske kalibre, enten originale våpen eller custombygg. Sett fra et rent økonomisk perspektiv kan nok ikke dette forsvares, men det blir litt som å skulle forsvare kjøp av Mercedes eller Jaguar. Dette bilvalget er sjelden tuftet på fornuft, men heller spesielle ønsker. (Eller liten kuk..... Alt etter som! :mrgreen: )

 

Når det gjelder de råd du har fått fra din lokale butikk så vet jeg ikke hva jeg skal si. Latterlig dårlig selger og lite engasjert er min konklusjon. Eneste jeg skal si om den første opplevelsen din er at å selge en DR til en grønnskolling som første våpen nok er på kanten til å være ondskapsfull..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

:idea: BTW: Til dere som tror det er så vanskelig å få tak i fabrikkprodusert ammo: Det er mye enklere å importere egen ammo enn mange tror. Man trenger ikke gå veien om vrange norske forhandlere. I utlandet hender det faktisk at våpenhandlere vil selge.

 

Hvordan gjør man det? Har leita etter Hornady 120gr GMX ferdigrulla til 6,5x55, men norsk importør tar ikke denne inn etter det jeg forstår.

 

@Nooby sitt innlegg har masse gode poeng som jeg kunne signere under uten å nøle. Hva det gjelder kjøpet av ferdigrullet ammo kan jeg bare snakke for Tyskland. Har en person vanlig tysk "Jagdschein" eller "Auslaenderjagdschein" (jegerkort for utlendinger) kan personen med denne kjøpe ammunisjon både for hagle og rifle! "Jagdschein" holder, våpenkort er ikke nødvendig. Når man kommer til riksgrensa, så må man da presentere regningen fra jaktforretningen , best med stemplet dato på, til tollvesenet og sitt våpenkort som passer innførte ammunisjonen. Ikke mer enn det.

Link to comment
Share on other sites

Kammerherren:

TS skrev:

Er ikke det mulig å henvise nybegynnere/ interesserte til glimrende europeiske løsninger ved siden av 6,5x55?
Ser derfor ikke hva som gjør min kommentar så spesiell. Det er snakk om forhandlere som ikke engang har nye billigrifler i annet enn de tre store. Prisen på rifla er ofte vesentlig for en førstegangskjøper, og jeg tror ikke jeg var alene om å lade selv fra mitt første våpen av.
Link to comment
Share on other sites

@Kammerherren: "Når det gjelder de råd du har fått fra din lokale butikk så vet jeg ikke hva jeg skal si. Latterlig dårlig selger og lite engasjert er min konklusjon."

 

Det er noe jeg selv har dessverre opplevd flere steder, tilstanden virker å være ørlite bedre akkurat nå for tiden. Med meg har det ikke vært en særlig fin lek for disse selgere når deres kunnskapsrike "rådgivning" hadde kommet "over meg"... :twisted:

Det finnes en stor importør som ikke nevnes her som har forstyrret hele markedet for noen år siden pga sin j...ige holdning, en rendyrket monopolist. Det jeg får se og høre i midlertid har det kanskje blitt lite grann bedre. I innledningen min til tråden har jeg også prøvd å belyse denne meget dårlige holdningen som er ganske så utbredt.

Det er meget viktig å ha en tydelig standpunkt, og dersom en selger nekter å bestille f. eks. en Sako 85 i 8x57IS eller 7x64 etc med bortforklaringer, løgn, så skal man ta initiative og kjøper rifla i utlandet (SE, DK eller D). Taper disse ##45 ... flere salg, så kommer de veldig fort å revurdere sin j...ige posisjon, det kan jeg love.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes denne tråden er litt underlig. Forstår ikke helt merverdien av et kaliber kun som følge av at det er europeisk. Selvfølgelig bør ammuniosjonsselgere, våpenselgere og andre "rådgivere" promotere europeiske kaliberere, dersom dette er det beste alternativet for kunden/ skytteren. Men å promotere disse kun pga opprinnelsen virker for meg litt sneversynt, sålenge formålet er beste bruksegenskaper. Selv vil jeg velge det som er best for meg, uavhengig av opprinnelse.

Link to comment
Share on other sites

Nooby, jeg snakker om våpenkjøp generelt, ikke nødvendigvis førstegangskjøp. Om jeg skulle anbefale en patron for en nybegynner så ville det uten tvil være 6,5x55. Dette er en patron med glimrende egenskaper og den står i særstilling her hjemme pga DFS. Det er en fin patron til all jakt her hjemme fra rådyr til elg, den har liten rekyl, ergo den er fin å lære seg god skyteteknikk med for en nybegynner. Den er pga volumet priset ganske lavt med tanke på trening, jaktpatroner koster litt mer. Når det gjelder hjemmelading, så er det etter min erfaring IKKE noe en starter med i samme øyeblikk som en kjøper sin første rifle. Dette er nok oftest noe en starter med etter en liten stund, der en har lært litt mer å er klar for å gå et steg videre. Videre må vi jo sammenlikne patroner med tilnærmet samme ytelser. Dvs f.eks 8x68S VS 338Winmag. Dette er to fine patroner med svært like prestanda. Den amerikanske utgaven finner du børser til hos de fleste, den andre er bestillingsvare. Når en først skal kjøpe seg ei rifle, har du da så dårlig tid at du MÅ ha en som faktisk finnes på lager i butikken? Det finnes importører her i landet på langt de fleste børseprodusentene i Europa, de som ikke måtte ha en importør vil normalt selge til deg direkte fra fabrikk.Når det er sagt, så er det igjen billigere å kjøpe en Browning X-bolt i f.eks 338winmag eller 300winmag, enn å spesialbestille en Sauer i f.eks 8x68S eller 7x64. (Om den siste finnes er jeg ikke sikker på, men jeg vil anta det). Vi ender strengt tatt bare opp med spørsmålet om hva det er du ønsker deg. Forskjellen på patroner blir veldig teoretisk all den tid en hjort nepper merker forskjell på om kula på ca 180grs kom i dimensjon 7mm, 7,62 eller kanskje 8mm..... Når det kommer til pris så bør en ikke bassere seg på ferdigrulla til hverken 338 eller 300, disse blir dyre å kjøpe ferdig. Skal du først lade, så vil det bli stort sett likt om du heller skulle velge 8x68S. (Hylsene koster kanskje noe mer til 8mm, men med en rekke omladninger blir hylsekostnaden liten).

 

Dette kan direkte sammenliknes med å kjøpe bil eller klær. En olabukse kan koste flere tusen, men du klarer deg helt greit med en til 400,- også. En Toyota vil etter manges mening være bedre OG billigere enn en Audi. Vi kan nok være enige om at en Audi normalt vil oppleves som mer luksuriøs, men så er spørsmålet hvor mye en gidder å oftre for at ræva skal sitte best mulig. Dette blir en umulig diskusjon, siden butikkene naturligvisk ikke ønsker å sitte inne med lagervare av produkter det er lavere omløpshastighet på. Siden det ofte er mindre arbeid med å selge en helt standard børse fra hylla ser nok også butikkene seg best tjent med et raskt salg, trist men sant.

 

Att Gunwerks. Det du skriver har jeg ingen grunn til å bestrde. Dette handler vel om to ting. Lette penger ved lette salg samt en misforstått holdning til kundenes ønsker og behov. Det er en siste sak vi ikke skal glemme heller. Det finnes utrolig mange gode bøker om dette, hvorfor skal vi stole på hva den gutten på 23 bak kassa sier om kalibervalg? Ved å lese seg opp litt på emnet før en skal ut å handle har en bedre mulighet til å parkere overivrige selgere. Nå skal det velsies at mange eldre og mer "rutinerte" selgere også kan være svært påstålige om hva som er best for deg. Vi som kunder må ikke glemme at vår motivasjon for kjøp sjelden eller aldri stemmer 100% med selgers motivasjon for salg. En selger tenker vel så ofte på marginen han skal sitte igjen med enn å gi kjøper akkurat det han ber om.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg nytt løp til sauer 202 i 7x64. Fekk beskjed frå importøren at det var 4mnd leveringstid.

Dette høyres lenge ut, i hvert fall når ein veit at 7x64 er eit veldig vanleg kaliber i Tyskland og resten av Europa.

Har fått meir og meir sansen for europeiske kaliber. På jaktlaget mitt er det både 7x57, 7x57R, 7x64, 7x65R, 8x57 og 9,3x62.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg nytt løp til sauer 202 i 7x64. Fekk beskjed frå importøren at det var 4mnd leveringstid.

Dette høyres lenge ut, i hvert fall når ein veit at 7x64 er eit veldig vanleg kaliber i Tyskland og resten av Europa.

 

Jeg vil anta at mye av denne leveringstiden går på at de ikke vil bestille opp et løp alene. De er nødt til å samle opp flere varer til en bestilling pga fraktkostnadene. Du kan sikkert si til dem at du er villig til å betale en del ekstra for løpet om de bestiller det umiddelbart. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...