Jump to content

Promotere europeiske kalibere?


Guest

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 1 month later...
Er det nokon som veit om det er mulig å lage 5,6x50 Mag frå nokon andre hylser? Kaliberet fristar, men vil helst ikkje vera avhengig av utenlandsbestille hylser.

 

Tror ikke det fins noen andre hylser som kan brukes . Den nærmeste er 222 rem mag men den er bare 47mm lang :(

Link to comment
Share on other sites

Er det nokon som veit om det er mulig å lage 5,6x50 Mag frå nokon andre hylser? Kaliberet fristar, men vil helst ikkje vera avhengig av utenlandsbestille hylser.

 

Beklager, men det virker ikke slikt at det er mulig til å konvertere andre hylser til 5,6x50 ® Mag. 5,6x50 R Mag har blitt utviklet fra scratch av Guenther Frere i 1968 og da finnes ingen "parentcase". Pga. det ingen konverterings dier heller.

Link to comment
Share on other sites

Ja, krageutgaven er rimelig utbredt i Sentral Europa. Har vært meget populært i sein 1970 og 1980 tallet. "Vanlig" rillepatron x 50 Mag er også godt likt pga sin topp ytre ballistik. Både fabrikkammo og originalhylser finnes det nok av. Godt med ladedata også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ny stjerne på magnum himmelen! :-D 10,3 x 68 Mag fra RWS som er en komplett nyskapning med veldig lovende ballistiske data , men med belte ... ?? Det er i mine øyne en stor skuffelse og garantert gjort med hensikt til det amerikanske marked som dessverre bestemmer alt.

Her en liten trailer: https://www.youtube.com/watch?v=zRT36mLLBgk

 

Det blir interessant til å observere om denne nyskapningen får suksess og anerkjennelse verden rund.

Med 13,5 g / 208 gr "EVO Green" blir det veldig gode VO = 920 m / s og med RWS sin nye langholdskule "Speed Tip" 18,5 g / 285 gr VO = 810 m / s.

csm_rws_10_3-x-68-Mag_Evolution-Green_bp

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Gunwerks skrev:

...men med belte ... ??...

Det ser riktig nok ut til å ha ei veldig lita skulder, men med dagens toleranser i produksjon så skulle den vel likevel være tilstrekkelig til å få kontroll på patronspillet, så jeg må si  meg enig i at den virker ganske unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

RWS bryr seg vel ikke om ta noen sjanser når det gjelder patroner for bruk på stort og farlig vilt. Ammoprodusenten har ingen kontroll med kammertoleranser og om det skulle oppstå "situasjoner" som følge av for stort patronspill vil dette fort kunne slå tilbake på patronen, rettferdig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jeffery skrev:

Det ser riktig nok ut til å ha ei veldig lita skulder, men med dagens toleranser i produksjon så skulle den vel likevel være tilstrekkelig til å få kontroll på patronspillet, så jeg må si  meg enig i at den virker ganske unødvendig.

Ja, det virker slikt at RWS har ikke gjort noe som helst nevneverdig angående utvikling av en patron med moderne hylsegeometri ... De har faktisk "necket opp" en 300 WM sammen med sitt overflødige belte til kal. 416. Ikke mer og ikke mindre, og det synes jeg er meget skuffende. RWS har vel ikke hatt tid, midler og / eller lyst til noe virkelig nytt og eget. All dette istedenfor å oppgradere den egentlig lovende tyske Magnum 8x68S i retning passende standard diameter vedr. patronhodet / støtbunnen og kanskje en litt mer moderne skuldra ... Betegnelsen x 68 skal bare forespeile noen affeksjonsverdi for oss dumme europeere. For meg personlig er denne "nyskapningen" allerede foreldet og blir ikke relevant som en eventuell nyanskaffelse fremover. Da finnes bedre løsninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

csm_Produkt_Logo_TAG_575x768_f5cc3233ba.Nyheter til IWA fra Brenneke. 6,5 "Mafiaen" burde nå bli kjempe lykkelige :D siden 6,5 x 55 vil også bli levert som ferdig ladd versjon med en 130gr / 8,4g TAG kobber kule fremover. Det samme gjelder de stemoderlige behandlete 6,5x57(R), 7x57 og 7x57R. 7 mm lades generell med 160gr / 10,4g TAG - kuler. 7x64 og 7x65R får ved siden av den blyfrie TAG også en ny lett blyspiss med cutting edge og andre egenskaper, 145gr / 9,4g, for jakt på mindre (kløv-) vilt og trening.

RWS utvider endelig produktskalaen til 9,3x64 og skal levere kraftpakken med en 11,9g / 189gr EVO Green (blyfri) prosjektil. Blir garantert meget håndterlig med hensikt til lav rekyl og flat kulebane, men hvor og til hvilken type jakt skal en bruke den veldig lett ekspanderende kule ... ?! 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

8x57 IS er heldigvis godt etablert i Norge, og utbredelsen går videre. Det full fortjent, fordi 8x57 IS er en av de beste standardpatronene som finnes per dags dato i Europa med mange fornøyde brukere. Siden trenden går til blyfri har 8x57 IS fått enda bedre muligheter. Barnes lader nemlig fabrikkammunisjon med topp ytre ballistikk, 160 gr / 10,4 g TSX med en V0 = 868 m/s i sin nye VOR - TX Euro. Topp virkning, flat kulebane og mild rekyl gjør 8x57 IS enda mer allround, og denne utgaven kan anbefales på det varmeste. Samme gjelder for Blaser sin CDC - patron som lades ved Norma / Åmotfors med et original Barnes prosjektil som er litt tyngre, noe som tilsvarer filosofien til Blaser Ammunisjon. Prosjektilet har 170gr / 11 g vekt og blir akselerert til forbausende V0 = 850 m/s. RWS sin HIT kule, Barnes det også, med 160gr / 10,4g gjør det ganske bra med sine V0 = 837 m/s, men når ikke full frem til de andre to. Dessverre vet jeg ikke hvem som importerer og selger disse patroner i Norge, men ber alle som er interessert til å ringe, spørre og maile til sine forhandlere for å legge litt press på handelen. Vi som er kunder i Norge fortjener samme utvalg og forsyning som i alle andre land rund omkring.

Ser man på de meget gode hastighetene som blir nådd opp, så er det relativt lett å forstå at dette må ha å gjøre med nytt krutt på markedet. For hjemmeladere er det utvilsomt "mirakelkruttet" fra Hogdon som gjør det mulig. CFE 223 er det magiske ord i denne sammenheng. I 8x57 IS profiterer prosjektilvektene fra 160 - 170gr på en spesiell måte. Med 160gr kulevekt og 61 cm løpslengde kan en få fabelaktige V0 = 890 m/s, med 170gr en supre V0 = 870 m/s. Jeg viser til Hogdon sine ladedata. Dette er veien å gå etter min mening. Bedre går det ikke.  

server?type=image&source=products%2Fp190495_ha.jpg&effects=pad(CC,ffff)&width=900&height=900Bildergebnis für blaser cdc 8x57 bild

Link to comment
Share on other sites

IMG_1618.JPG.4c4f30c6c4de65566222ef256eed3b5d.JPGI

mitt 43 cm lange Blaser R8 8x57is løp så får jeg med CFE 223 krutt 54grs og Barnes TTSX 160grs en gjennomsnittsfart på 10 kronograferte skudd på 845 m/s (Kronograf er LabRadar) med denne ladningen så har kulen en anslagsenergi på 3122 jouls på 100 m, 2613 jouls på 200m og 2178jouls på 300m..tilsvarende så faller kulen 11.5cm fra 100-200m og den har den et kulefall på 41cm fra 100-300m med andre ord så er denne ladningen temmelig flattskytende og har masse anslagsenergi.. samt særdeles god presisjon..og dette med en Blaser R8 som kun er 90cm lang..

når det kommer til fabrikk ladet ammo til så har jeg både med Blaser CDC 170 grs og Barnes TTSX 160grs en fart på 773 m/s i mitt 43 cm lange løp..

 

IMG_1616.JPG

IMG_1617.JPG

Edited by Sunnmøring
Link to comment
Share on other sites

Bildergebnis für 7x66 se vom hofe bilderSiden langhold blir mer og mer populært vil jeg ikke glemme å henvise til en europeisk 7mm Super Magnum med alle de attributtene som forlanges av en moderne patron i dag. Det er snakk om 7x66 SE (Super Express) v. Hofe. Utgangsbasis (parentcase) er .404 Jeffery. Walther Gehmann utviklete denne patronen allerede i 1955. 60 graders skuldre, belte - løs hylse gjør den til en veldig tidlig "improved" utgave med høy ytelse og presisjon. Hylsen til 7x66 SE tar veldig mye krutt (5,54 kubikkcentimeter volumen) og med dagens avanserte progressive krutt, som f. eks. Vv 570, H - 1000, RL - 25 etc., er patronen som skapt for å skyte tunge, moderne sekant - kuler (> 170gr) med høy hastighet og presisjon over lange distanser. Da finnes det veldig lite fabrikkammunisjon av, så det er nødvendig å være hjemmelader. Wolfgang Romey (WR) og Sax produserer, men de fås dessverre ikke kjøpt i Norge. Triebel, Redding og RCBS lager dies, og hylser blir produsert av kjente Horneber i veldig god kvalitet. Handles via Reimer Johannsen. En ypperlig patron for jakt og skyting på de lange distansene. Noe spesielt for en connaisseur som elsker det litt eksklusive.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Endelig fikk også Norma lansert sin blyfrie Ecostrike i flere europeiske kalibere bl.a. i 8x57 I(R)S og 9,3x62. Noe man burde sette pris på, fordi ytreballistikken er svært lovende. Mindre rekyl blir også med på kjøpet. Spesiell 8x57 IRS som kragepatron har godt av det, siden ofte andre kule / patron kombinasjoner minner om den berømt, beryktete "potatis kastere". 10,4g / 160gr i 8x57 I(R)S og 14,9g / 230g i 9,3x62. Prisen skal heller ikke være avskrekkende, og jeg tror nok at Ecostrike er verdt å få prøvd.

 

 

 

 

8x57js_400px.png

93x62_400px.png

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Noe skikkelig spenstig. :-D Utviklet allerede i 2006, nemlig 416 TYR eller 10,6 x 80 til ekstrem langholdskyting . Oppfinneren var den kjente østeriske ballistikker Horst Grillmayer, + 2013, i kooperasjon med børsemakeren H. Fortmeier (rifle M 2002). 416Tyr2G.jpg416Tyr.gifPatronen trenger ekstra store tennhetter for å få tent det veldig store volum av progressiv krutt. 6,5 mm Extra Large Rifle Magnum, eller XLRM. Produsert av GINEX. Vanlige Large Rifle Magnum holder ikke mål. :D Tennhettelommene i hylsene fra Horneber er tilpasset behovet. Finnes i QL 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvem som ikke kjenner til problemet med ventetider hos diverse børsemakere ... spesielt nå det gjelder sjeldne kalibere som skal legges inn eller bytte i en rifle eller brekkvåpen. En venn av meg ventet nå i "fabelaktige" 3 år for å få lagt inn en ny pipe i sin Ruger # 1!? Helt vill og fullstendig unødvendig. Ikke noe spillerom lengre for bortforklaringer og lignende (finnes også et spesialprogram Ruger # 1 hos Heym). Firmaene som Heym / Lothar Walther leverer topp kvalitet og ferdig kamret i nesten alle kaliberne en får ønsket seg. Konturer, fasonger, riflestigninger, lengder spiller ingen rolle. Det eneste den utvalgte børsemaker må få gjort er å legge inn den bestilte pipe og fikser korrekt headspace. Selvfølgelig så lenge det kun gjelder rifler med et løp og ikke kombinasjonsvåpen som krever mer arbeid og kunnskap. Vedlagt finner dere en oversikt over løp/piper som lagerføres hos Heym. Ekstraønsker er heller intet problem. Det er bare å legge inn en presis beskrivelse ved bestilling (børsemakerens/ våpenforretningens jobb). Mange svært sjeldne lekkerbiskenene i selve kaliberlisten. Se og nyt! http://www.heymwaffen.de/public/rohlinge.html

 

heym_004.jpg

sls001.jpg

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

En må da være ekstremt snill og grei for å godta 3 års ventetid på noen som er halvannen dags jobb...

Helt enig! Jeg personlig ville gått berserk. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

8x65 RS Brenneke?! En veldig god patron med masse ytelse som forsvant i skyggen i løpet av 1970 – 80 tallet etter DWM innstilte produksjonen av fabrikkammunisjon til Brenneke. Jeg må innrømme at jeg er kommet på patronen når jeg leste om 8x64 S som er direkte søsken. Noen venner og bekjente er på tiden opptatt av prosjekter med brekkvåpen og rett valg av kaliber, 30R Blaser + 8x75RS, så at innspillet mitt kan eventuell være av nytte. Utviklet av Wilhelm Brenneke i 1914 presterer 8x65 RS med usedvanlig god ytelse. Forresten er det alltid interessant å få sett at de for 100 år siden fikk mye høyere hastigheter til enn hva vi gjør i dag. W. Brenneke fikk det til å akselerere en 223gr TIG med V0 2808 fps = 856 m/s utav en 8x64 S … og det i 1912. I dag selges da fabrikkladd 220gr med en V0 = 795 m/s. Da får en virkelig snakke om forskjeller spesielt med tanken på komponentene for over 100 år siden og i dag.

Nå tilbake til temaet. ;) 8x65 RS har en overraskende god hylsgeometri, nesten akkurat samme som 7x65R («parent» - hylse til denne), og leverer meget gode ballistiske data. Maks tillatt arbeidstrykk er 4050 Bar (CIP). Med 180gr, som er mest å anbefale i jaktsammenheng, kan en få mellom 860 – 880 m/s hastighet ved en løpslengde mellom 63 – 65cm. 200gr er mulig å få ut med ca. 830 m/s og 160gr TSX Barnes med (godt) over 900 m/s. 30R Blaser er da ikke bedre pluss at 30R Blaser er kjent for en rimelig ubehagelig rekyl på nivået med 8x68S som sies skyldes hovedsakelig hylsens konisitet. Til 30R Blaser finnes et større utvalg av kuler, men .323 sitt er slett ikke dårlig i dag det heller. Til 8x65 RS fås originalhylser (headstamped) fra både Horneber og australske Bertram, diessett fra RCBS og Triebel. Men det beste er at man får enkelt og greit omforme 7x65R hylser, en mulighet 30R Blaser mangler fullstendig.

8x65 RS blir i dag overraskende ofte anvendt i custom brekkvåpen fra både Suhl (Retz, Ziegenhahn m.fl.) og Ferlach (Scheiring). Det skyldes garantert den enorm økende antall drivjakter på Kontinentet hvor 8x65 RS burde nesten vært ideelle. Høy hastighet kombinert med kuler av relativ stor vekt og diameter virker meget lovende. Men også på post eller tårn hvor kjappe dobbeltskudd kan være etterspurt er kaliberet på topps. Thermostabile O/U dobbelrifler fra f.eks. Blaser, Krieghoff og Merkel (Jaegerlås) med sine sterke låskasser ville vært predestinert til dette, og det går garantert an å få bestilt.Bildergebnis für 8x65rsBildergebnis für 8x65rs

Link to comment
Share on other sites

Ideelt i en rifle som en fin Ruger #1 med 65 cm lang pipe og 16,5 mm diameter. Da går det unna. 😀

1 time siden, Mas-36 skrev:

Den 8x65 RS i en Ruger #1 med lang og halvtung pipe må da være saker? Må si jeg fikk litt lyst nå. Faen at jeg solgte Rugern her om dagen :( Jaja, plass til noe annet da :P 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å gå for 8x75RS , løp blir lagt i bestilling når søknad ligger på skranken for det er omtrent samme vemtetid på begge deler. Enkel å for,e om og bra ytelse med moderne ladninger. Løpet blir for en Ruger nr 1. Tenker på munningdoameter 17mm, ellers i klassisk Tysk profil og en 25-26 toms pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Meget gledelige nyheter for alle som har rifler, brekkvåpen i europeiske kalibere. Brenneke patroner og kuler kan endelig fås også i Norge hos "Jaktdepotet". Mange spennende varianter fra en de meste kjente produsentene i høy kvalitet og alt "Made in Germany". 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
1 time siden, hjortefot.com skrev:

Ja, for 6,5x55 er jo faktisk alt man trenger i livet 🤣

 

Takk og lov for utvikling.

Du vet at det som ikke finnes på sport forretning i Vennesla eller Evje etc. er noe dr#tt. 😀😉 

Link to comment
Share on other sites

Valgte HIT fordi den virker som mest ideell til hjemlig hjortejakt , mulig det blir 18,5grams Speedtip Pro til grove villsvin i kroatia i januar. Eller kanskje det blir 25,9grams (400grains)bonded? Har litt å velge i. Og det ventes afrikahelmantel samt FMJ treningspatron i sortimentet snart.

 

10,3 HIT er forøvrig hul i bakkant og derfor ikke spesielt lang. Kula skal være ikkefragmenterende, så det blir spennende å se. Setter nok uansett ikke treffet midt i bogbladet😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hjortefot.com skrev:

 

 

10,3 HIT er forøvrig hul i bakkant og derfor ikke spesielt lang.

 

 

 

Blir den ikke lenger en en kule med tradisjonell lukket bunn i tilsvarende vekt? Men er kanskje volumet du tenker på i forhold til lengden? Kula får en lengde som passer til rifle stigningen, men samtidig lav vekt i forhold til lengden

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hjortefot.com skrev:

Her ser du 200grains HIT kal 10,3 og 200grains Mega kal .30

20181027_103110.jpg

Alltid spennende of fint med noe nytt! Da er jeg helt enig. RWS ville virkelig ha gjort noe stort hvis de hadde utviklet liknende i kaliber og ytelse, men med fornuftig 60 * graders (bench rest -) skulder og uten belte. Kanskje med litt mindre hylselengde, mindre konisitet (taper), altså en optimalisert hylsegeometri. Denne nye patronen kunne ha blitt en gedigen og varig salgssuksess. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...