Jump to content

Nitrittsalt - how to


Guest teralv

Recommended Posts

Denne uken kommer endelig min halve gris fra slakteriet.

Har nå handlet meg tarmer, Kenwood m/kvern, og nitritt salt fra Solheim Kjøtt (en av de flotteste slakterne i Bergen).

 

Kjøpte meg 10 kg nitritt salt der, og da spurte han: "skal du gå oss i næringen" ? Han mente det var et stort kjøp til privatperson å være. Det fikk meg til å tenke.

 

Skal innrømme at jeg ikke har peiling på det saltet, og at dette er upløyd mark. Finner til dels sprikende info her inne, derfor denne tråden.

 

Slakteren mente jeg skulle bruke maks 50% nitritt, og resten grovsalt. Det stemmer ikke overens med det jeg leser.

En plass så jeg at en skulle bruke 1-3 gr nitritt salt pr kg kjøtt.

Jeg skal ikke bruke dette på så mye av grisekjøttet, men tenkte å lakesalte noe bacon, og svineknoker, samt litt diverse. Da er det fint å bevare kjøttsmaken. Samtidig skal eg muligens henge låret til tørk, da er dette saltet anbefalt fordi det minsker farlige bakterier.

 

Hva er deres erfaring med dette?

Link to comment
Share on other sites

Om det er 0,6% Nitrittsalt (vanligste kvaliteten, brukes i matindustrien) du har kjøpt (mest sannsynlig) brukes det likt med vanlig salt; påvirker ikke smak-kun farge og bidrar til å hindre div bakterievekst. Finn ut hva du faktisk har kjøpt

Mattilsynet anbefaler lakesalting ved bruk av nitritt (google og du finner en veileder gjemt på nettet).

 

Jeg bruker nitrittsalt til spekepølser; alt annet bruker jeg vanlig Jozo salt (uten jod) eller grovsalt til.

Link to comment
Share on other sites

Da skal det være trygt å bruke det likt med vanlig salt; om det behøves?? Det hadde vært kjekt om noen som virkelig kan kunne skrevet litt om emnet! Askorbinsyre kan tilsettes i tillegg til nitrittsalt og skal da hindre utvikling av de stoffene som nitritt fører til og er farlige for oss.

Mange sier at nitritt ikke skal brukes på varer som skal utsettes for sterk varme, som feks bacon.

 

 

Bacon; 50gram salt, 1ss grovmalt pepper og noen (3-4-5-6stk) knuste einerbær pr kg kjøtt, masser inn i kjøttet (1/4 på svorsiden-resten på kjøttsiden; pakk i doble poser og legg i kjøleskapet 3-4døgn; snu 2x daglig. Skyll godt og tørk kjøttet, heng det til tørk over natta, røyk (jeg bruker 2 dager i røyk men røykeriet mitt lager ikke røyk i mengder tilsvarende Titanic..), heng til speking 4-6uker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...