Jump to content

Glock-praten


SKO1338

Recommended Posts

Nokon som har erfaring med .22-vekselsett til Glock her? Eller er det kun 9mm-ish som blir brukt til mengdetrening?

 

Har ikke kjennskaper til det, men kunne tenkt meg det selv. Har kikket litt rundt og fant ikke noe her i Norge av anbefalte leverandører til under 5-6000.-. US .2.200.-...

 

Så har jeg 0.22 kal pistol fra før, noe som gjorde at jeg ikke tenkte noe særlig mer over det....

Link to comment
Share on other sites

Var i Oslo i dag jeg også, er litt Glocker å se ja.

 

Spørs jo veldig hva våpenet skal brukes til da. Jeg vil nok aldri gå for en Glock 19 eller 17 i Militærfelt, men i Production kunne jeg godt skutt med en. Leker litt med tanken på en Glock i Open, med 9mm major. Det hadde vært litt kult.

Link to comment
Share on other sites

Eg har kjøpt meg eit .22-vekselsett for G17 (og tilsvarande) frå Danmark. UHL heiter det visstnok, Jørgen på Huntershouse som anbefalte dette, han brukar det visstnok sjølv på ein av sine Glockar. Hadde i utgongspunktet lyst på AA sitt kit, men det var klin umogleg å oppdrive her til 4. generasjon, har vore i kontakt med Bogstad om dette. Mitt sett ligg i tullen no, så håpar at resterande papirarbeid går fort.

 

Føler eg treng mengdetreninga att med denne pistolen, og vi kan ikkje skyte 9mm på bana vår. Gler meg som ein drittunge tilå bli ferdig med dynamisk-kurset, så eg får kome meg rundt på stevner.

Link to comment
Share on other sites

Noen kommentarer.

 

Først og fremst denne:

387851.jpg

Er ikke å anbefale. Ja den kan forbedre fabrikk release-knappen på gen 3 glocker og nedover, men - og et veldig stort "men" - den er for stor og stikker for langt ut på siden. På gen 4 så våger jeg å påstå at fabrikk knappen er så god at det beste man kan gjøre er å la den være. De har gjort den større og mye nærmere skytterens tommel, so if it works don't touch it!

 

Ellers den størte og beste investerigen man kan gjøre ifbm kjøp av Glock er å KUN kjøpe gen 4. Forskjellen i ergonomi er helt enorm. Mønsteret som Glock kaller for RTF ("rough textured frame") er ren magi og tryllekunst i forhold til det tullet som eksisterte på Glocker til og med gen 3. Mye behageligere å holde i, og pistolen sitter mye mer "støpt" i hendene uten at man trenger sandpapir e.l. Dessverre er det slik at flere selgere kanskje til og med idag prøver å kvitte seg med resterende gen 3 Glocker, så vær på vakt. I tillegg kan det sies at Glock selger også det jeg kaller for "gen 3.5" pistoler som har RTF, bruker den gen 3 rekylfjør, og har ingen mulighet å bytte grepstørrelse med de modulene som følger med.

Hvis man skal kun forbedre overflaten på selve grepet er sandpapir å anbefale (kommer også som biter i ferdigskjært mønster, spesifikt tiltenkt hvert modell). Pachmayr produserer en slags myk gummikondom man kan tre over grepet, men den øker grepsstørrelsen bektraktelig og pga dette er silikongummi så sklir den lett og bidrar ikke til noe bedre grep, men selvfølgelig er alt etter smak og behag.

 

Men en ting alle som har ikke hatt Glock før må huske på er at Glock pistoler opererer med "safety action", og ikke single eller double action. I bunn og grunn er dette "en og en halv action" der tennestiften er spent halvveis ved hver omlading, og ved avtrekk avløses de to mekaniske sikringene (en på avtrekkeren og en i sleiden), og den siste "sikringen" - tennestiften - trekkes helt bak og slippes løs.

I praksis vil det si at uansett hvor "lett" avtrekk man kan få tak i, en Glock blir aldri til en HighPower e.l. med tanke på både avtrekksvekt og "skarphet" i avtrekket. Å modifisere vandringen i avtrekket gjør man på eget ansvar, siden dette motvirker alle 3 mekaniske sikringene til en viss grad til at pistolen er så å si mye nærmere å bli fyrt av enn slik den er designet fra fabrikken.

 

Når alt er sagt, og man har vennet seg til det absolutt horrible men veldig driftssikre avtrekket, er den en pålitelig og god pistol.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Siden vi først prater om glock... her er hvordan man smører en Glock (vil gjelde også for S&W MP, xD, xD-M og alle andre Glock-kloner)

Nå synes jeg James er meget generøs med smøringen, faktisk er 2-3 dråper fordelt på *alle* de punktene han viste akkurat nok.

For de som ikke vet, og dette er kanskje gammelt nytt, Glock er en veldig "tørr" pistol. Den trenger lite smøring, og kan fungere helt utmerket uten smøring i ganske lang tid - uten at dette er å anbefale ved vanlig bruk.

 

Jeg har selv sett noen smøre bokstavelig talt ALLE de bevegelige delene - noe som er ikke nødvendig og er direkte skadelig. Olje smører, men den fanger også opp kruttslam, messingstøv, og annet skit. Det absolutt verste man kan gjøre på en Glock er å smøre hvor som helst på sleiden nær tennestiften eller sikringen for tennestiften (den lille sylinderen i sleiden som stikker litt ut). Dette vil føre til at tennestiften får olje på seg, oljen vil samle kruttslam og etter noen hundre eller tusen skudd (avhengig av hvor skitten krutten er, Tulammo er for eksempel meget skittent) så vil pistolen bare klikke da man trekker av, og dette pga det er så mye skit rundt tennestiften at den når ikke frem til tennehetten.

Man kan faktisk se to kanaler som er boret nedenfra og opp inn mot tennestiften som skal hjelpe å holde den ren ved å la kruttstøv falle ut fra kanalen rundt tennestiften. Hvis man har olje der er det "over og ut" for denne funksjonen. Da må man plukke fra hverandre absolutt alle delene i sleiden, rengjøre og helst bruke noen form for avfetning for å få de siste restene med olje ut. Husk også at kanalen til tennestiften har en "liner" av plast, en liten plasthylse. Pass på å ikke ødelegge den, den er helt kritisk.

 

Smører man riktig vil Glocken vare i en evighet, og oljeflasken vil så å si aldri gå tom.

Link to comment
Share on other sites

Idag kom endelig et fobus gl-2 hylster i posten, virker som ok kvalitet dette. Skal brukes til ppc, så trenger ikke noe quickdraw greier. Og prisen var jo bare nydelig 22dollar fra israel.

 

Må lete opp noen magasin holdere nå, og begynne og fokusere mot ppc. Vet glock ikke er den beste pistol til dette, men det er heller ikke han bak pistolen:-)

Link to comment
Share on other sites

I smøreveiledningen som fulgte med pistolen var det ikke mange plassen som kun skulle ha en dråpe. Mange som ikke er kjent med Glock blir sjokkert når de ser/ hører hvor lite jeg smør.

 

Det er gjerne pga flere som ikke vet generelt sett hva og hvordan man skal smøre. Glock er ikke laget av noe vidunderstoff, bortsett fra at den tåler en god del mer enn andre våpen før den må smøres. Man bør uansett olje så lite som ytterst nødvendig og dette gjelder mange våpen, spesielt de nye som er såpass godt beskyttet mot rust eller har deler som ikke ruster at alle de "vanlige" metodene med vedlikehold er ikke lenger gyldige eller praktiske. Har opplevd derimot at noen har det som hobby å ta fra hverandre sine våpen så ofte som mulig, vaske de ned til kirurgirom-renhet og smøre like generøst.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har tenkt snart å kjøpe min første 9mm pistol og har da tenkt bla på en Glock 19.

Har vært å sett på forskjellige pistoler og selgeren i butikken sa jeg måtte holde meg unna Glock hvis jeg ville treffe blink.

 

Noen som har synspunkter på dette? Var forresten på Pedersen Vaapenlager selger sa dette.

Han anbefalte TANFOGLIO Stock III.

Link to comment
Share on other sites

Då har eg ein månads tid etter betaling til HH (to dagar frå HH til den norske tollen, og dermed 26 dagar frå den kom til Noreg, til den kom til meg........) har eg fått UHL sin .22-topp til min G17. Hadde ein liten "break in" av settet i går, kranglete i starten, men etter rundt 150 patroner begynte den å løyse seg opp litt. Ventar no på nye DP-sikter som er like 9mm-toppen min, så eg får same siktebiletet, så får vi sjå om det er noko å samle på, dette her.

 

ws_17_4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd S&B 115grs, Magtech 115 &124grs, Gecco og dem funker fint alle sammen. Nå samler ikke jeg noe voldsomt bra på 25 med min G26 så hvilken av disse som har best presisjon skal jeg si fint lite om :oops: Holder meg i svarten på press.skiva hvis jeg fokuserer og bruker to hender.

Link to comment
Share on other sites

Sitter og tenker på og kjøpe en G24 og la merke til at midway ikke lengre har 9mm converterings løp til disse(mener bestemt at de hadde før).

 

Er det noen som vet om noen butikker som har og om det er det mulig å få tak i komplette topper(G17-22-34-35) og fra hvem/hvor?

Link to comment
Share on other sites

Skal bli spennende å høre hvordan settet går og om du blir fornøyd med det.
Føreløpig er det gått 300 patroner gjennom settet, og eg skal innrøme at førebels er eg nøgd. Litt matefeil innimellom (mater ikkje patron inn i kammeret), men det førekjem sjeldnare no enn i starten. Største problemet i starten var at tomhylsa ikkje vart hiven skikkelig ut, så då kom den i klem då sliden lukka seg, men det skjer omtrent ikkje overhodet no lengre. Skaut hundre patroner gjennom i kveld, og fekk vel berre rundt ti matefeil på desse hundre. Torsdag, då eg fyrst testa settet, hadde eg forskjellige matefeil per tre-fire patroner...

 

Hvor mange skudd går det i magasinet?

 

Link til der du kjøpte?

Går ut ifra at det var dette han kjøpte. http://www.huntershouse.dk/kat143-Glock ... WS-17.html" target="_blank" target="_blank

Står på nettsiden at magasinet holder 15 skudd.

Moe linka riktig, og ja, det går 15 patroner i magasinet. :)
Link to comment
Share on other sites

"GLOCK G 34 RTF. 9mm. Dette er Glock sin pistol for praktisk skyting. Vi har 1 stk av denne på lager som er laget med lås som låser avtrekket sånn att man ikke får tatt avtrekk."

 

Er dette noe som kan bygges om til på alle? Hvilke deler trenger jeg da? linker?

Link to comment
Share on other sites

10 mm ser jeg på som et "storvilt kaliber", mer som en backup pistol for lars monsen-typer som jakter isbjørn og elg med pil og bue eller sprettert, i tilfelle dyret de jakter på ikke går i bakken og begynner å jakte på dem istedet, og da er jeg usikker på om glock 29 er det jeg ville hatt med meg. Glock 20 er nok mer tingen da.

 

glock 19 og glock 26 er det jeg planlegger å gå for, 9mm er billig og utbredt. Glock er og solid, skyter bra, utbredt så du har alt mulig av dilldall av ekstrautstyr, deler og magasiner, lett i vekt og veldig mye våpen for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...