Jump to content

Fullt gjennomslag i "nattjaktsaken"


Øyvind Slinde

Recommended Posts

Kan ikke si jeg var så veldig begeistret når de Blå/Blå fikk makta, men i våpen og jaktsaker går det nå fornuftets vei.
Dette har nok lite med de "blå-svarte" å gjøre - saken kom opp nå, etter høringsrunden. Hvis du leser artikkelen, vil du se at det var tverrpolitisk enighet, bl.a ble dette siteret:
Arbeiderpartiets Åsmund Grøver Aukrust uttalte:

- Norske jegere fortjener anerkjennelse for å ha god etikk, og det hviler et stort ansvar på jegere i framtiden for å ta vare på nettopp det. Arbeiderpartiet mener at de endringene vi gjør i dag, er med på å øke muligheten for det; jegerne får flere virkemidler, men samtidig får de et større ansvar for å gjøre naturlig jakt på vilt så humant som overhodet mulig.

Mulig det ikke passer inn i verdensanskuelsen til en del personasjer her inne - men norsk jakt og norske jegere har støtte fra hele det politiske spektret (kanskje unntatt noen av Rasmus sine mest virkelighetsfjerne tilhengere).
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette ser ut som en elendig paragraf, som åpner en uendelig stor sekk av knot, tolkninger, lokale tolkninger, ulik praksis, presiseringer, rundskriv, anmeldelser og rettsaker....

§ 21 annet ledd skal lyde:

Innen en avstand av 2 kilometer fra land, herunder holmer og skjær, er det forbudt å drive jakt fra motorbåt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor. Dette gjelder likevel ikke ved ettersøk av påskutt sjøfugl i sjø når fartøyets hastighet ikke overstiger 5 knop. Jegeren har bevisbyrden for lovlig påskyting og skal snarest varsle politi og kommunen om bruk av motor under ettersøket. Fylkeskommunen kan for bestemte områder og tidsrom øke eller minske avstanden.

"påskutt sjøfugl i sjø" -hva om jeg skadeskyter en gås? En skarv, men over land? En kråke? En mink?

"fartøyets hastighet ikke overstiger 5 knop" -holder det at jeg ikke overstiger 5 knop, eller må båten ikke være i stand til dette?

"Jegeren har bevisbyrden" -hvordan skal dette fungere? Obligatorisk GoPro kamera? Må jeg sørge for vitner før jeg løsner skudd? Antar at det må mere til enn at jeg som jeger sier at det var en lovlig påskyting....

"snarest varsle politi og kommunen" -hva er snarest? Hvorfor må både politi og kommune varsles? Må de svare?

Link to comment
Share on other sites

Hele forandringen av Viltloven i denne sammenhengen har sitt utspring i NJFF Landsmøte i 2009.

Da ble disse forandringene vedtatt av Landsmøte. NJFF tok så disse sakene videre til DN. ( Klima og Miljø direktoratet) . Sakene var gjennom en lang prosess. utvalget som jobbet med teksten i loven kom til en delt løsning. DN , mot resten. Situasjonen var lenge fastlåst. Dett pga DN steile holdning i bruk av lys ved skudstedsundersøkelse og ettersøk av skadeskutt hjortevilt.

Saken ente i Miljø departementet og DN fikk ommpuss. Endelig lovtekst ble fremmet for Stortinget for ca 9 måneder siden. Og gikk således i gjennom første instans i Stortinget på Tirsdag.

 

Ting lar seg forandre til det positive innen Jakt, fiske, Skyting og Fangst. Det krever bare grundig forarbeid. :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Kva er poenget med å begynne å diskutere fargar og anna skrammel i ein opplysningstråd? Diskuter emne kara.. Emne... :mrgreen:

 

Støtter deg der. Beklager min deltakelse, men slike oppgulp kan ikke stå ubesvart. Ønsker forøvrig lovendringen hjertelig velkommen. Og at noe slikt kommer ut av en tverrpolitisk enighet er bare positivt. Viser vel bare hvor i utakt med bredden i befolkningen den gjeldende loven har vert.

Link to comment
Share on other sites

Støttes, det er vanskelig å slå politisk mynt på denne saken:

Oskar J. Grimstad (FrP): Jakt på fugl og vilt er ein av dei mest utbreidde friluftsaktivitetane vi har og bidreg positivt på mange måtar, og forslaga som ligg i dagens proposisjon, vil medverke til ei styrking av legitimiteten til jakt i eit samfunn der større og større delar av befolkninga blir framandgjorde for nettopp denne typen aktivitet.

 

Åsmund Grøver Aukrust (A): ... vi har i Norge bygd opp god jegeretikk, hvor jegerne har vist stort ansvar og hvor vi i all hovedsak har få konflikter på dette området.

 

Eirik Milde (H): ... jegernes genuine ønske om å gjennomføre jakten på en måte som er til minst mulig plage for viltet. Skadeskyting vil alltid forekomme, men det er noe en seriøs jeger for alt i verden prøver å unngå.

 

Rigmor Andersen Eide (KrF): Det er sjelden vi behandler saker i Stortinget med så bred enighet som vi har i denne saken

 

Igjen, hatten av for de som har jobbet for dette. Og til oss jegere som har gjort dette mulig ved å etterstrebe en jaktmoral som er verdig en slik oppmykning. Man kan sikkert finne feil og mangler i teksten, men alt i alt er det et skritt i riktig retning. Vi har her klart å vise oss verdige til mer frihet under ansvar, fortsetter det slik også i fremtiden er det kanskje ikke siste gang vi ser en oppmykning av reglene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir varm og glad innerst i sjelen ved å lese hva disse politikerne sier :D

De har tydeligvis satt seg inn i sakene det gjelder.

Dette i motsetning til alt det andre svada en ellers får servert både i reportasjer og i kommentarfeltene når dagspressen/media presenterer noe som har med jakt å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si jeg var så veldig begeistret når de Blå/Blå fikk makta, men i våpen og jaktsaker går det nå fornuftets vei.
Dette har nok lite med de "blå-svarte" å gjøre - saken kom opp nå, etter høringsrunden. Hvis du leser artikkelen, vil du se at det var tverrpolitisk enighet, bl.a ble dette siteret:
Arbeiderpartiets Åsmund Grøver Aukrust uttalte:

- Norske jegere fortjener anerkjennelse for å ha god etikk, og det hviler et stort ansvar på jegere i framtiden for å ta vare på nettopp det. Arbeiderpartiet mener at de endringene vi gjør i dag, er med på å øke muligheten for det; jegerne får flere virkemidler, men samtidig får de et større ansvar for å gjøre naturlig jakt på vilt så humant som overhodet mulig.

Mulig det ikke passer inn i verdensanskuelsen til en del personasjer her inne - men norsk jakt og norske jegere har støtte fra hele det politiske spektret (kanskje unntatt noen av Rasmus sine mest virkelighetsfjerne tilhengere).

 

Til Jegermeistern... Du som moderator bør holde deg for god til å slå politisk mynt og snakke nedsettende om de som har andre politiske oppfatninger en deg. Når du har tatt på deg jobben som moderator bør det være et minstekrav at du følger forumets egne retningslinjer.

 

Les Forumets egne regler om vi vil ikke ha og nettetikette..

 

Burde kanskje lagt til noe med blå skrift men det holder jeg meg for god til..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...