Jump to content

Håndkikkert 2-3000,-


Ørret

Recommended Posts

vortex og nikon har god kvalitet, og ligger innenfor prisklassen du er på utkikk etter. kan anbefale vortex diamondback og har brukt den på reinsjakt. syns den var veldig behagelig speide i, selv etter flere timer. kjempe klar og fikk testet det skikkelig imot vann og dugg;) besto med glans

Link to comment
Share on other sites

http://theopticzone.com/products-page/b ... x42-black/" target="_blank Eg har kjøpt ein slik frå denne butikken,men då i dimensjonen 10x42. Prismessig inkludert frakt,moms m.m så er den omlag i denne prisgruppa. Sjølv om eg er "bortskjemt" med dyr europeisk optikk så synes eg denne er veldig bra i forhold til prisen.

 

Her er ein norsk omtale http://www.klikk.no/helse/dinkropp/fril ... 796759.ece" target="_blank Når eg samanliknar min 10x42 med min Zeiss FL 8x42 så synes eg ein 4'ar riktig om Zeissen er ein 6'ar. Korleis den er mot andre rimelegare kikkertar kan eg ikkje sei. Leg og merke til at denne har Rainguard HD noko som ikkje er så vanleg på "billegkikkertar." Det følger med ikkje berre vanleg brei reim,men og ein bæresele som gjer belastninga rundt nakken minimal.

 

Det er forresten med fleire andre kikkertar i denne testen,men dei har eg ikkje erfaring med forutan ein Nikon Monarch 10x42 som eg hadde på prøve,men den var så dårlig at det sannsynleg var feil på den. Eg vart rett og slett svimmel av å sjå i den.

Link to comment
Share on other sites

Se om du får prøvd dem før du handler!Får brukbare kikkerter til 3000kr både i Leupold og Nikon,men synes den som er mest verdt pengene er Vortex!Føles som du ser i en kikkert som koster det doble,men er selvsagt ingen Swarovski!Har hatt Opticron,men den gikk i oppløsning..Tragiske greier..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt. Har vært inne på tanken med Vortex, Nikon Monarch og Opticron. Men blir ikke klok av dette. Får ta meg en tur i butikken og prøve forskjellige. Vet ikke om jeg i det hele tatt blir fornøyd med optikk til 3 lapper. Men fortsett å kom med forslag :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke mer enn 3000,så må du bli fornøyd med det du får..Har testet det meste i den prisklassen,og har flere selv,det beste er om mulig å se i dem utenfor butikken,ikke mange som selger Vortex da,men kommer bra eller best ut i alle tester når dem sammenligner kikkerter i samme prisklasse!Leupold Acadia har jeg brukt mest,helt ok den og,og ser det er kommet flere Leupold i den prisen som jeg ikke har fått sett i ennå..Når det gjelder klarhet,fargegjengivelse,motlysegenskaper osv tror jeg du vil bli mest happy med Vortexen tross alt..

Link to comment
Share on other sites

Burde nok investere i en ny kikkert selv, og jeg går sannsynligvis for Opticron. Har da knapt lest noe negativt om dem, så for meg er de i hvert fall interessante.

 

Behovet meldte seg som vanlig etter å ha glant i noe bedre... At man aldri lærer... Har faktisk vært ganske fornøyd med min gamle Barska 8x42 fra de kinesiske stepper (eller bakgårder), men så fikk jeg en Swarovski 8x20 i hånda, hvorpå verden gjennom Barska-kikkerten etterpå fortonet seg som grågul og overskyet, ja nær sagt tåkete med utviskende konturer...

 

Nå er vel ikke akkurat de rimelige Opticron'ene heller i klasse med en heftig Swaro, men vil nå anta at ALT er bedre enn den gamle Barskaen... På den annen side. Denne Swarovskien koster jo faktisk ikke mer enn drøyt seks lapper. Men, jeg vil også ha en kikkert med litt større objektiv for revetitting i skumring. Da blir det fort dyrt om en skal titte etter Swarovski, Leica eller annet i samme klasse, dessverre.

Link to comment
Share on other sites

Mine får røff og hyppig bruk,det er ikke en skramme på Leupold eller Vortex!Barska har jeg og,men er i en annen klasse optisk enn enn nevnte merker og Nikon ja..Opticron derimot..Den kan du få ko-stens,men er ikke mye igjen av den..(Er ikke dyreste modellen riktignok,men fikk nok av merket)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en Vortex Diamondback hos MBO trading da jeg allikevel skulle kjøpe en Vortex Vulture HD 8x56.

 

Tror jeg ga i underkant av 1500 for Diamondbacken, og den er i mine øyne av overraskende høy optisk og mekanisk kvalitet. Eneste minuset er at den er litt tung.

 

Har en Zeiss 8x30 også, men Diamondbacken blir foretrukket i skogsterreng og på turer med lite/moderat gåing.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Så du betalte 8000 + for en Opticron? Med det nicket der, Zeissoem2? :lol:

 

'Jeg' hadde i fjor helt motsatt erfaring: Jeg anbefalte for et par år siden Discovery til en venn, han kjøpte 8x42.

Han gikk skikkelig på snørra og slengte kikkerten i bergveggen med det resultatet at fokushjulet fikk seg en smell, og en linse så ut som den hadde forandret vinkel.

 

Han fikk beskjed fra butikk om å fylle ut et skjema på nettsidene til Opticron og sende kikkerten til dem i England. Han fikk mail tilbake om hva som måtte gjøres, og at siden dette var selvforskyldt måtte han betale arbeidstimene, men de skulle dekke materialkostnadene. Han hadde kikkerten tilbake 11 dager etter han hadde sendt den. Og kostnaden?: £6 De byttet t.o.m gummien utenpå.

 

Jeg leste mye og lenge på nettet før jeg kjøpte min, litt skeptisk pga den lave prisen.. De får MYE skryt for garanti og ettersalgservice.

 

Kanskje du gjorde noe galt? ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...