Jump to content

Tyveri av kopibeskyttet materiale


Rotta

Recommended Posts

Har fått mailen og det står ganske greit at bildet er et arkivbilde, tjuvlånt på web. Tviler på noen blir forledet av det bildet så reaksjonen synes for meg ganske overdreven. Hvis man er redd for at andre skal "låne" ens bilder ville jeg avstått fra å legge ut bilder.

 

Det er derfor mange legger på vannmerker...

Link to comment
Share on other sites

En del regler for våpen er sikkerhetsregler. Om de ikke følges så kan noen i værstefall dø.

 

Var ikke det jeg spurte om. Forhold deg til spørsmålet.

 

I såfall kan jeg sikkert også dra det så langt at ja,...noen kan dø hvis et bilde blir misbrukt....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

[quote name="razumny"

Når den som bryter loven i tillegg ikke respekterer rettighetshavers forespørsel' date=' mener jeg man absolutt bør forfølge dette så langt loven tillater; hvilket vil si at man bør kreve kompensasjon og fjerning av bildene. Forøvrig mener jeg det er helt greit å starte en tråd som denne når den som bryter ens rettigheter ikke viser noen interesse for å etterkomme rettighetshavers rimelige og lovmessige forespørsel.

 

Men selgar har vel fjerna fotoet frå nettsida si?[/quote]

 

Litt flåsete sagt..... er det voldtekt hvis man trekker ut pikken når man blir tatt på fersken?

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Jeg kan ikke tenke meg at noen vet om 4/5 av bildene jeg bruker. Og vet du hva? Det er helt i orden. Hadde ikke gjort noe med det om vedkommende klaget heller. Eneste jeg kan tenke meg er at en eller annen moderator her på forumet hadde fjernet det, dersom rettighetshaver hadde kontaktet de.

 

Noe mer flis som skal spikkes før jeg tar kvelden?

Link to comment
Share on other sites

Tråden er en helt klar kandidat til en plass blandt de ti mest meningsløse ever her på forumet :!:

 

Jeg er faktisk enig. Jeg tror mange kun skal forholde seg til skyting. Alt som har noe annet med lov og rett å gjøre virker det som det er null interesse for.....

 

Dette er vel det mest kranglete og kverulerende forum jeg noen gang har vært på. Store deler av forumet bærer preg av småkonger som har svært liten dekning for det de snakke om utenom kanskje skyting...men også der handler det jo i stor grad om å irettesette hverandre.

 

Men hvor holder disse folkene til i virkeligheten? - for de finnes ikke i de klubber, konkurranser og stevner jeg er på. Der er det bare hyggelige folk som ute etter å ha et godt miljø og fremme sporten.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Jeg kan ikke tenke meg at noen vet om 4/5 av bildene jeg bruker. Og vet du hva? Det er helt i orden. Hadde ikke gjort noe med det om vedkommende klaget heller. Eneste jeg kan tenke meg er at en eller annen moderator her på forumet hadde fjernet det, dersom rettighetshaver hadde kontaktet de.

 

Noe mer flis som skal spikkes før jeg tar kvelden?

 

Samme innstilling hadde Stavanger folket jeg hadde med å gjøre også..... fikk meg en fin tur til Stavanger på deres regning, samt de pengene jeg skulle ha.....

Link to comment
Share on other sites

Det er nå en gang slik at bilder er beskyttet av åndsverkloven, og det er ikke tillatt å benytte andres bilder uten samtykke.

Enkelte land har en såkalt "fair use" klausul som tillater bruk i visse tilfeller, Norge har ikke en slik klausul i åndsverkloven, slik at "fair use" er utelukket, det nærmeste man kommer er sitatretten, som ikke har noen innvirkning her, bildet er "stjålet", enkelt og greit.

 

Samtidig så er det vel slik at trådstarter ikke har lidd noe direkte tap i forbindelse med dette, selv om det er kjipt når andre stjeler bilder man selv har tatt.

Jeg har selv ved flere anledninger opplevd at andre har "lånt" både tekst og bilder jeg lagt ut på nettet, men for brorparten av befolkningen så er det vel allmenn viten at legger man noe ut på internett, så vil det bli "stjålet", enten det er tekst, video, bilder eller annet.

Å tro noe annet er etter min mening rimelig naivt, selv om man har loven på sin side.

 

Jeg ville heller sammenligne dette med en butikk som setter alle varene ut på parkeringsplassen og tar ferie, og blir overrasket når varene er borte tre uker senere!

 

Det henvises stadig til at "tyven" har tjent penger på dette, men bildet er vel strengt tatt ikke solgt, men kun brukt som et illustrasjonsbilde i en annonse, og det er vel produktet som selges som gir inntekt, ikke selve bildet, slik at det argumentet er noe vel tynt.

Tar man en titt på sider som finn.no så er det ikke akkurat uvanlig med illustrasjonsbilder, noen "låner" til og med bildene fra andre tilsvarende annonser, men å påstå at de tjener penger på bildet blir fortsatt feil selv om bildet kanskje indirekte er med på å selge objektet.

 

At enkelte er svært fornøyd med seg selv etter å ha vunnet i forliksrådet for filleting de fleste andre elegant hadde oversett får være opp til hver enkelt, og det er sikkert mange som ville tatt saken videre, det fødes tross alt én i minuttet, med noe forbehold ettersom enkelte saker som gjelder tyveri av åndsverk er reelle, men noen heller dårlige bilder av et par børser faller ikke i den kategorien.

 

Jeg er forøvrig enig i at dette er en ikke-sak, er man spesielt redd for bildene sine og ikke ønsker at noen skal bruke de, bør man strengt tatt holde de unna internett, hvor det er nærmest underforstått at man gir tilgang til hele verden i det man trykker på "last opp" knappen.

Link to comment
Share on other sites

Tråden er en helt klar kandidat til en plass blandt de ti mest meningsløse ever her på forumet :!:

En kan kanskje våge å påstå at den glir glatt inn på topp fem?

 

Litt flåsete sagt..... er det voldtekt hvis man trekker ut pikken når man blir tatt på fersken?

Litt flåsete sagt.. bruk andre analogier enn voldtekt, det blir en smule for dumt for en voksen mann å si slikt.

 

Legg ut kontakt info til Skogen Antikk!

Det kan hende det er flere enn meg som gjerne er med å på å bestille "varer" derifra. Etterpå kan vi trekke oss og fortelle hvorfor vi "bare kødda"!

Er dette KØDD?

Hvis en eller annen gjøk fra Kammeret hadde ønsket å kjøpe et eller annet av meg for så å trekke seg som del av en liten hevnaksjon på vegne av en annen sutregubbe så.. da vet jeg ikke hvilken form for hjelp jeg skulle tilbudt personen.

Link to comment
Share on other sites

Er det rart forumet blir kranglete, og faktisk et ganske utrivelig sted når det er en håndfull "skrikere" som oversvømmer de fleste tråder, når man skal drive å krangle og kverulere på et stakkars bilde som er tyvlånt. Har virkelig ikke folk større problemer enn å måtte henge seg opp i bagateller og lage et helvete utav, (i mine øyne, så ingen føler for å kverulere på akkurat det), ingenting?

 

Sett dere ned, pust rolig og tenk over hva oppstyret gjelder, et (igjen i mine øyne) dårlig bilde som dessverre ble "lånt" uten å be om tillatelse. Gud å bevare for et lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Øystein runde er serieskaper (og en bekjent) og lever av den kunsten han produserer. så det er altså greit at du benytter deg av hans arbeid uten kompensasjon eller henvisning? Bare sånn for å få etablert ditt verdigrunnlag.

 

Du må slappe av litt, påsan. For det første er dette ikke et bilde av Øystein Runde, det er en jævla meme. Slå det opp. De er public domain.

For det andre så sporer du av. Hold deg til emnet.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå fortsatt noen som har tegnet det... og det er Øystein Runde. (I serien "rundetid")

At andre har brukt det til et meme, og dermed muligens gjort det til public domain gjør det vel ikke nødvendigvis greit?

 

Men jeg takker for deg det skalige innleggt og den gode forklaringen på hvorfor du ikke gjør noe som det er vært å diskutere. Vi vet jo alle at det å bruke ukvemsord og bli personlig er et sikker tegne på at man har rett.

Link to comment
Share on other sites

En kjapp betraktning av denne tråden, TS kommer med ett utsagn (Begrunnet og greit virker det som, basert i Skogens svar på henvendelse).

Skjønner TS godt, jeg blir ofte grinete av uoppdragne lømler, og behandler det som fortjent (Selv om jeg normalt ville ha gitt F om de hadde noenlunde folkeskikk).

 

Lov anvendelser etc. listes opp, jeg finner dette interessant og opplysende.

 

 

Det jeg faktisk sjokkeres av, er alle suttrerne som skriker høyt om tulle tråd, til pass for TS osv. Respektløse og ignorante, med en god dose dette er noe som ikke passer meg og derfor skal det disses.

Skammelig er det, mor deres lærte dere bedre folkeskikk enn det dere her demonstrerer. (Går også til de som foreslår hevn aksjoner mot skogen).

 

Jeg lurer på hva som rører seg i skallen på folk som mer eller mindre oppfordrer til lovbrudd (I form av å påstå at så ikke betyr noe). Det er nesten så en skulle tro enkelte er i nær slekt med de hundeiere vi daglig ser drite i båndtvang og hundelov. De også har ett tilnærmet religiøst syn på lover de ikke liker.

 

Problemet i denne tråden fra før den ble startet til en haug med innlegg, kan summeres enkelt. Manglene respekt. Det har blitt mer enn en storm i både vannglass og det som verre er på grunn av manglende respekt og folkeskikk. Her er enda ett tilfelle der enkelte burde tatt turen innom "skammekroken", for en utvidet tenkepause.

 

TS har min fulle forståelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv blitt utsatt for Skogens metoder ,hensynsløse) og han er innrapportert til Forbrukerombudet eller klaget.

Han har ved anledninger vist at han er vår sport lite verdig og jeg kjøper ikke mere av ham. Å si at andre ikke burde gjøre det er ikke mitt bord , det er fremdeles et noenlunde fritt land .

Olav

Link to comment
Share on other sites

Det jeg faktisk sjokkeres av, er alle suttrerne som skriker høyt ...

På seg selv kjenner man tydeligvis andre, for det innlegget du nettopp skrev er vel til nå det mest "suttrete" av alle i denne tråden.

 

Respektløse og ignorante, med en god dose dette er noe som ikke passer meg og derfor skal det disses.

Skammelig er det, mor deres lærte dere bedre folkeskikk enn det dere her demonstrerer. (Går også til de som foreslår hevn aksjoner mot skogen).

Jeg kan ikke se at det er så veldig mange innlegg som "disser" trådstarter, men at enkelte har en annen oppfatning av hva som er alvorlige lovbrudd, og hva man hadde brukt tid og energi på å forfølge, er vel både naturlig og tillatt.

Slik jeg ser det har du nettopp "disset" alle de som ikke har samme oppfatning av saken som deg på en langt grovere måte enn noen tidligere innlegg i denne tråden, med dine heller ufine karakteristikker og ved å idioterklære alle som ikke mener det samme som deg, og det som virkelig er skammelig er at enkelte ikke har gangsyn nok til å se at det de selv skriver er et stjerneeksempel på nettopp det de kritiserer.

 

Her føler du deg tydeligvis opphøyet nok til å mene at alle som ikke er enig med deg og trådstarter i hvordan det bør reageres i denne saken, er respektløse idioter som mangler folkeskikk, mens du ikke evner å selv se at du med det utsagnet er den som virkelig opptrer som en respektløs idiot ovenfor andre på forumet.

 

Jeg lurer på hva som rører seg i skallen på folk som mer eller mindre oppfordrer til lovbrudd (I form av å påstå at så ikke betyr noe).

Det er en viss forskjell på å oppfordre til lovbrudd og å mene at enkelte kanskje overreagerer en smule.

Det er snakk om et fotografi av et våpen, av heller middelmådig kvalitet, som er benyttet som et illustrasjonsfoto i en annonse, altså et forholdsvis kortvarig bruk som etter all sannsynlighet uansett ville bli fjernet etter at objektet ble solgt.

 

Trådstarter har allikevel retten helt og holdent på sin side, men min mening er at det er å gå noe vel langt når man legger det hele ut på et forum, oppfordrer til boikott og snakker om rettslige skritt, for noe som for de fleste ikke ville vært noen sak i det hele tatt.

 

Derimot, å gå så langt som å kalle trådstarter en respektløs idiot uten folkeskikk, er det vel foreløpig ingen som har gjort, den eneste som kommer med den typen drittslenging er deg !

Link to comment
Share on other sites

Man må skille litt mellom hva privatpersoner gjør og hva en næringbedrift gjør. Næringbedrifter taper stort sett hver gang når det gjelder bruk av andres bilder uten tillatelse.

 

Her er et tips.

 

Som privatperson hvor man ikke har næringsinteresser så trenger man ikke å "ta" bildet. Man kan fritt bruke det ifm link når det gjelder nett.

 

Slik som mange forum gjør det, så linker man til bilder for å få de frem i forumet. Man linker da til et bilde som fotograf har lagt ut på nett eller som ligger åpne på nett. Ved å linke så har man kun henvist til et bilde på en webside som fotograf selv har lagt bildet ut på. Man kan også kreditere fotograf med navn hvis man vet hvem det er og ønsker å gi litt tilbake som takk for lånet av bildet. Spesielt ifm salgsannonser på landsdekkende steder som finn.no. Du får forhåpentligvis brukt et flott bilde som selger varen din, fotograf får reklame. Merk at jeg nå kun snakker om forum og nettbruk.

 

På denne måten har du ikke på noen måte brutt med noen lover.

 

På det tidspunkt du laster bildet ned, lagrer på din maskin for så å legge det inn på nett igjen så har du "tatt det" og lagt det ut som ditt eget.

 

image3361.jpg

 

Ved å høyreklikke på dette bildet og velg bildeadresse vil du få opp følgende "http://www.gjelstenli.no/chevy/index-filer/image3361.jpg"

Du kan også kopiere bildeadressen til å bruke den for eksempel ifm innlegg her på forumet.

 

Dette er et bilde jeg har lagt ut. Du kan fritt bruke det så leng du linker, for da tar du det ikke ut av den intensjonen som det ble lagt ut som.

 

Klart det finnes noen gråsoner om bruk av bilder til misbruk etc, men i hovedsak så kan privatpersoner uten problem dra nytte av allerede utlagte bilder.

Link to comment
Share on other sites

Man må skille litt mellom hva privatpersoner gjør og hva en næringbedrift gjør.

 

Åndsverksloven har ikke noe skille mellom næringsdrivende og privatpersoner, i det minste ikke på dette området, slik at loven er lik for alle.

 

Du har forøvrig rett i at mange forståsegpåere mener at dersom man lenker til et bilde, såkalt embedding, så går bildet direkte fra lenken til nettleseren, slik at for eksempel det bildet du la ut går aldri innom serveren til kammeret.no, og kammeret.no kan derfor heller ikke stilles til ansvar for rettighetsbrudd ettersom den som har lagt ut bildet enkelt kan slette det dersom man ikke ønsker at andre skal vise det.

 

Nå er så vidt jeg vet ikke dette prøvet i det Norske rettsvesenet, slik at det er mye synsing, og det er sannsynlig nettopp fordi det anses som trivielle ting som de færreste gidder å bruke ressurser på.

 

Det står forøvrig noe om dette her -> http://nrkbeta.no/2010/11/29/embedding- ... different/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Tråden er en helt klar kandidat til en plass blandt de ti mest meningsløse ever her på forumet :!:

Jepp. Jeg merker jeg blir skikkelig motivert til å jobbe med redigering av bilder og tekst til presisjonsforsøkene med den ny/gamle Rugern. Realteten er at det brukes faktisk mere tid på å produsere dette materialet enn hva skytinga tar.

 

For å drukne i denne dritten her?

 

Gidder dere eller?

Link to comment
Share on other sites

For tredje gang - om du er så bekymret for bildene, så bruk vannmerking. Å skrive noe på en "sådär" kodet nettside i HTML gjør ikke verkene dine mer verdifulle.

 

Det der er det reneste svada, dersom en sykkel står ulåst betyr det IKKE at du bare kan ta den!!

 

At et bilde er publisert på nett (uten vannmerke eller annen copyright-merking) betyr på samme måte IKKE at du fritt kan bruke det! Det er din plikt å undersøke hvem som eier rettighetene til bildet, og spørre om lov til å benytte det!

 

At journalister spekulerer i at amatørfotografer ikke kjenner sine rettigheter og bare blir stolte av at noen bruker bildene deres er ikke noen unskyldning, vi bør vite forskjellen på mitt ig ditt, også i denne sammenhengen!

 

Betraktningene dine rundt åndsverkloven viser tydelig at du ikke helt har forstått hva du snakker om.

Les litt av det Gisle Hannemyr skriver om emnet så forstår du litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...