Jump to content

Alfsens Skinn og Lær


malfsen

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle starte en egen tråd for det jeg driver med i skinn. Jeg har ikke sett så mye av det her inne, selv om jeg er sikker på at det er noen lure rever inne på forumet her som sitter på gode kunnskaper og masse erfaring innen dette feltet også. tenkte å dele en del bilder av det jeg lager, kanskje noe tips litt om verktøy osv. Jeg er 100% selv lært så jeg gjør nok noen "feil", men det får så være :P. begynte med dette som en hobby rundt juletider 2013 så jeg kan ikke skryte på meg 20 års erfaring (da måtte jeg har begynt da jeg var 1 år) som mange kan på knivfronten her inne, men jeg syntes det er artig og pusle med så da blir resultatene ofte ganske bra.

 

jeg tenkte å legge ut bildene i ganske kronologisk rekkefølge av det jeg har laget så langt (logisk nok). Og jeg svarer gjerne på spørsmål dere måtte ha om alt fra mønster til verktøy og farging.

 

Det første jeg lagde var dette enkle telefon etuiet til eksen. helt enkelt, gjennomfarget skinn. (lagd på sommeren 2013 uten noe annet verktøy en nål og trå)

vzbrzq.jpg

 

Videre ble det en hår spenne der utskjæringene ble gjort med den skalpell og kantene banket ned med spiker i div størrelser snudd på hode. (fortsatt sommeren 2013 uten noe verktøy) pinnen er rett og slett bare en bit eik som ble spikket til og påført en bokstav med loddebolt

eqp9x1.jpg

 

301q145.jpg

 

Så på høsten 2013 med noen flere verktøy som kantskjer, markeringshjul og sømforsenker ble det 2 hylstere til min og en fetter sin Dan Wesson co2 luftpistol. Veldig enkle, men absolutt funksjonelle til litt artigskyting.

55mk1v.jpg

 

qy61ja.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så over på noe litt mer skikkelig! Etter en handel på skinnlåven like over jul 2013 etter litt slirelær ble det en del verktøy og vegitabilsk garva lær. Inspirasjonen til å begynne med dette fikk jeg vell en sen kveld da jeg hadde en liten runde på youtube siden søvnen ikke ville komme. Der kom jeg over Tandy's leather factory og jeg var hekta.

 

Etter noen små prøveprosjekter på litt skraplær lagde jeg ett hylster til en 10" ruger .44 mag. Med skikkelig verktøy gikk det egentlig som en drøm i forhold til det jeg har lagd før. Mønsteret er en drage i vikingstil og initialene i runer under.

2dqtw8z.jpg

 

på bilde over ser dere hylsteret ferdig "prega" og den biten jeg var helt grønn på ferdig. Resultatet overasket meg veldig positivt og er sikkert grunnen til att det gav såpass mersmak.

Etter 90++ sting og farging ble resultatet slik:

mj5umv.jpg

 

35mphrs.jpg

 

2qs2vpu.jpg

 

Videre gikk jungeltelegrafen og broren til han som bestilte det forrige hylsteret ville også ha ett. Samme fremgangs metode, motivet er Odin med sine to ravner og initialene i runer. Med litt mer erfaring ente det opp sånn:

 

9rm7ue.jpg

 

2ckae0.jpg

 

2z9bfis.jpg

 

w6v5na.jpg

 

(3 nye bilder etter att det ble satt på en hempe over toppen med trykk knapp og ei ekstra søm linje)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, metallurgen jeg har laget ett par slirer til knivene jeg har laget.

 

Hans, jeg bruker gjennomgarvet lær til dette. Skinnlåven har peiling på dette! Det var ganske enkelt å få formen gjennom læret. Jeg pakket inn revolveren i plastfolie og bløtet læret GODT. Så var det bare å paute med div verktøy og ei .308 patron men ei rund kule (den jeg brukte mest faktisk).

Jeg forma det og prøvde å få det till å ligge tett inntil også brukte jeg klesklyper av treværk (ofte litt sterkere enn de av plast) før jeg la det i stekeovnen på 75 grader i 30 minutter. Deretter er det bare å gjenta dette avsnittet til læret er tørt.

 

Grunnen til at jeg har det i stekeovnen er at det "vulkaniserer" læret og gjør det hardere.

Link to comment
Share on other sites

Etter en ny tur til skinnlåven ble det en forpart på 16 kvadrat fot samt litt flere punsler og en strapp cutter (reim kutter). Nå var tiden kommet for å lage belter! Først vill jeg komme med et godt tips jeg fikk når jeg kjøpte strap cutteren. Isteden for å bruke rettholdt og kniv for og få en rett kant og kutte belter fra bruker man et bord, eller som jeg gjorde en forskalingsplate med en lang rett side (lengre en det belte skal bli altså opp mot 145cm for belter til litt robuste folk :P). Deretter grovkutter man kanten før man legger den litt innpå bordet, stiller inn cutteren og bruker bordet som guid.

 

Jeg lagde ett belte til min minste bror først. 40mm brett, basket weave på hele. Farget det mørkebrunt, glattet kantene og brukte en vanlig spenne og smygestol av lær.

 

2cysmfk.jpg

 

Deretter ble det plutselig mer avansert! Mamma ville nå ha og det skulle være dekorert til det overdådige! Som før gikk jeg inn på nette og fant svart/hvit tegninger som jeg skalerte til passe størrelse (40mm - 5mm*2 for dekor langs kanten). Jeg fører mønsteret over på matpappir med blyant. Deretter fukter jeg læret legger matpappiret oppå og fører det over med ett pauteverktøy med en spiss som ser ut som en kulepenn. På dette belte brukte jeg en fin blank spenne av den "amerikanske" typen med celtisk stil på 40mm. Jeg festet den med chicago skruer, noe som gjør det mulig å bare skru dem ut og bytte spennen. Belte ble farget med tan narvsverte.

 

n19ycp.jpg

 

140ddvl.jpg

 

9pp2k4.jpg

 

dh8rx2.jpg

 

Og slik ble da resultatet!

256we39.jpg

 

33djh3m.jpg

 

2m6781u.jpg

 

2v8im8p.jpg

 

wgs3tk.jpg

 

2a4r8yq.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var en tur til noe slekt på Voss. Han har en gammal mauser i 30-06 han gjerne ville ha en sidesal til. etter litt pusling med penn og papir for å få riktige buer rundt stokken osv. Salen er festet med en lær snor etter skolisse prinsippet.

 

hw0jz7.jpg

 

k4wo5l.jpg

 

Deretter kom lillesøstera på besøk så vi lagde like greit et telefonetui som ble forsinka bursdagsgave. Jeg var ganske skeptisk da hun ville ha en border collie som dekor. Jeg ikke var sikker på om jeg klarte de kloke øynene de har, men resultatet ble jeg veldig fornøyd med!

 

wumi9v.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siste oppdatering før vi er tilbake i sanntid hva produksjon gjelder. neste post blir en steg for steg forklaring på hvordan jeg lager ett belte med litt dekor og en amerikansk belt buckle.

 

Jeg lagde 2 helt enkle belter uten spenner, men med chicago skruer så mottagerne bare kan smette inn de spennene de måtte ønske.

 

Her har vi ett enkelt belte i "jentestørrelse" med en bredde på 30mm.

25fuo9d.jpg

 

DeTte er ett belte på 40mm i "guttestørrelst"

4tsxg3.jpg

 

Så har vi enda ett hylster. her har vi en litt mindre og trangere versjon med litt lengre belte hempe etter kjøpers ønske. Dekoren er en generisk viking funnet på google og initialene i vanelige bokstaver.

Det er også en nedskjæring rundt avtrekker bøylen.

 

2gws4rd.jpg

 

11tbmaa.jpg

 

sm39ci.jpg

 

Så har vi det første svarte belte. Svart er en vanskelig farge å få til skikkelig da det veldig lett blir skjolder og læret trekker fargen forskjellig så man kan få gråe flekker. Derfor er det viktig å bruke nok narvsverte gjerne 4-5 lag. Belte er 135cm langt og med Harley design.

 

zpngp.jpg

 

i1lf94.jpg

 

35ddaaa.jpg

 

28sn5e9.jpg

 

Og til slutt har vi et helt enkelt standard belte i svart farge med blank spenne og smygestol. Beltet er 40mm brett uten noe dekor.

 

2eevlf9.jpg

 

1zq8s4x.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tid for å lage ett belte! lengde fra spenne til senter hull 105cm, bredde 40mm, buckel spenne, enkel dekor og svart farge. (Det blir mange bilder)

 

Belte blir skjært ut fra en dobbel skulder med 3-3,5mm vegtan lær. til dette bruker jeg en strapp cutter som gir rette og uniforme belte emner eller hva som helst annet som skal være rett. forutsatt at den har en rett kant å skjære fra. Jeg har nevnt hvordan jeg setter opp en rett kant tidligere i denne tåen, så det gjentar jeg ikke.

 

Steg 1 Mål og design.

Ta ett eksisterende belte å mål lengden fra hullet man bruker til spennen. dette blir utgangspunktet for lengden til senterhullet i belte. Jeg lager 9 hull med 2 cm mellom hvert hull for å ha litt å gå på begge veier. av design brukte jeg gårds logoen og navnet skrivd inn i microsoft works og fant en fin font. Jeg brukte skrift størrelse 110 for å få ca 30mm høyde på A4 ark liggende.

 

Steg 2

Skjær ut belte emne. du kan bruke en linjal, men en strappcutter til 300kr gjør livet mye enklere.

 

2emeo7a.jpg

 

2zppj5d.jpg

 

xgdyr7.jpg

 

Så kutter vi. Ganske enkelt, men pass på at du har trykket diagonalt inn og bakover.

117ye1j.jpg

 

En liten papirlapp med piler for retning er kjekt å ha! Da slipper man å få spennen på feil side eller dekoren opp ned (ja, jeg har gjort det).

11gu539.jpg

 

Steg 3 Belte tar form.

 

Så runder jeg av hjørnene på den enden som blir brettet dobbelt for å holde spennen. ikke prøv å skjære 2 like buer, men skjær rette linjer som du vinkler til du får en rund-ish kant. den blir helt rund når vi bruker kantskjær og glatter kantene. Etter det fukter jeg de 2-3 cm som blir bøyd og gir det et kakk med hammeren for å få det til å ligge flatt(bruk noen biter avkapp av lær for å unngå skader på belte).

25fnn86.jpg

 

Videre lager vi 2 hull til chicago skruene jeg bruker. Her kan du bruke klinking eller sy, men med skruer kan man bytte spenne enkelt.

33f850g.jpg

 

Nå kan vi finne lengden. Som nevnt tidligere bruker jeg hull nr 5 (av 9) som målepunkt. spenna bygger ca 5 cm så lengden fra delen som skal holde spenna til hull nr 5 blir 100cm. videre måler jeg av 12-15cm fra hull 5 til enden. her kutter jeg av restene og bruker ett vanlig belte som mal for enden.

24x4bnn.jpg

 

Steg 4 Dekor.

 

Her tar jeg beltet å finner senter når det er på. Dette er for å finne ut hvor dekoren skal være.

10f5nap.jpg

 

Merker av med blyant (dette blir borte når vi tar kantene)

35i89ix.jpg

 

Del 2 kommer snart.

Link to comment
Share on other sites

Lag ett belte.

Del 2

 

Del 4 Dekor (fortsettelse)

 

Så legger jeg ett målebånd ved siden av belte. Dette er for å sentrere dekoren. Mønsteret som ble gjort klar tidligere blir nå lagt på og vi får det på riktig plass. (Det er nå det er viktig å se på hvordan belte ligger så alt blir riktig i forhold til hverandre.)

 

2cysm7k.jpg

 

Så fører vi dekoren over på belte. Først blir læret fuktet med vann, før vi legger dekoren på plass og fører over.

2144mqr.jpg

wso9eg.jpg

 

Etter dette er gjort ser det sånn ut.

ws0nck.jpg

 

Nå begynner skjæringen. Her brukes en spesiell type kniv som kalles swivel knife. Denne er laget for å skjære ned i læret og ikke gjennom. Den er også laget for å kunne klare skarpe buer og små mønster. Denne kniven bør alltid poleres før bruk. Dette gjøres med en lær bit og slipepasta.

28bz3o9.jpg

2wn6amc.jpg

 

Etter en del tid å små pirk blir det forhåpentligvis slik.

25tkupw.jpg

1795w1.jpg

 

Så bruker jeg ett stempel med motiv av en hjort og preger inn initialene mine.

2mo1d6t.jpg

 

Nå begynner pregingen. her kan vi bruke punsler, pauteverktøy eller begge deler. Dette er for å få dekoren til å komme ut fra bakgrunnen, gi skygger og gi dybde.

15yjl09.jpg

 

Del 5 Farging.

 

Før vi begynner med fargingen er det noe som er greit og vite. Engangs hansker er kjekt å ha og narvsverte fester seg til alt! bruk noe under det du farger.

Det er også lurt å ha noe og legge fargeutstyret i/på

ogev7k.jpg

 

Jeg bruker en liten bit saueull til farging, men det meste kan brukes, Svamp, pensel osv.

213owsp.jpg

 

Her ser vi hvorfor svart kan være en så vanskelig farge. Flere lag må brukes.

2isb8k1.jpg

 

Så lager jeg hullene til spennen. Her måler jeg diameteren på spennen. Både kulen og stolpen. Hullet må være mindre enn kulen for att det skal være noe hold i det, men ikke for lite. Jeg kutter også et hakk med skalpell på siden som ikke får trykk fra spennen når det er på.

2lveheb.jpg

2utn6m1.jpg

2wp343a.jpg

 

Hullene blir farget med en liten pensel

156bz87.jpg

 

Også baksiden og kantene blir farget før vi polerer overflatene og fjerner alt av overflødige pigment.

2s1rejq.jpg

 

Del 6 Finpuss og finish

Nå blir kantene rundet av. Her brukes det litt vann på kanten, en bit bomull eller ett verktøy av tre.

fe2ot3.jpg

 

Kantene blir glatte og blanke av varmen som oppstår på grunn av friksjonen som lager varme og trekker oljene opp til overflaten. Vannet er for å myke opp kanten og for att det skal holde formen etterpå.

oiphg.jpg

 

Etter mye slit blir kantene slik.

6p9eon.jpg

 

Så er det den siste overflate behandlingen. Her bruker jeg Supershine. dette påføres som fargen, foran, bak og på sidene. Deretter blir dette også polert, men denne gang med en sokk.

sy9qv5.jpg

r1fktd.jpg

 

Slik ble det endelige resultatet.

20szz2o.jpg

 

Er det noe som er uklart eller dere lurer på er det bare å spørre!

Link to comment
Share on other sites

En liten oppdatering.

 

Brunt helt enkelt belte med messing spenne og smygstol.

15qowfr.jpg

 

Enda ett belte. Brun/tan hjemmeblanda farge, med ett litt klassisk mønster.

k1xqh1.jpg

vpd9o8.jpg

 

Så ett enkelt svart belte til han far med antagelig vis det vanskeligste mønsteret jeg har prøvd på så langt. Belte er 40mm så dekoren er ca 30mm.

2ajxipw.jpg

m9ovnt.jpg

mc926g.jpg

 

Her har vi ett beltehylster til en liten .38 S&W som bare sklir inn på ett vanlig belte.

bj98j9.jpg

5z41uq.jpg

 

Også til slutt en liten smakebit på hva neste ting blir! Jeg gleder meg virkelig til å få dette ferdig!

29efz6.jpg

erzqs8.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var en slire til en bowie type kniv ferdig. 4 lag 3-3,5mm lær er ett helvete å stikke en syl igjennom og nesten like ille å sy, men resultatet er jeg fornøyd med! Grunnen til att belte hempa er så mørk er att det er kjøttsia som vises og den trekker farge og finish mye fortere. Dette er for å få nok plass til kniven i slira og for att han som bestilte slira ikke ville ha den for langt ned når den hang i belte.

 

211wksw.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har pusla litt med hylster og belte til luftpistolen ei stund nå og her er en liten oppdatering. Det vill bli dekor langs hele lengda av beltet av samme typen som den som allerede er der og det blir selvsagt svart belte også.

 

5ls8es.jpg

 

2ir2hj9.jpg

 

9tph03.jpg

 

21cts1f.jpg

 

2jedwn6.jpg

 

Kanskje litt overkill med belte og hylster til en 2500-3000 kroner til en 1000 kroners "lekepistol", men noe må man jo bruke avkappet til også :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner først designet jeg vill ha, så bruker jeg matpapir/bakepapir og tegner mønsteret på det. Så fukter jeg læret og legger papiret oppå. Deretter bruker jeg noe ala denne: http://www.skinnlaaven.no/prod/OVERFRINGSPENN--EKSTRA-FIN_629445/Pregeverktymnsterverkty_75450/NOR/NOK For å tegne over mønsteret å få det på læret. Da får jeg fine linjer som jeg skjærer etter.

 

Denne filmen viser det meste du lurer på:

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd ut noe nytt! såkalt secret braid (hemmelig flette) belte. startet med ett 30mm emne som ble skjørt opp i 3x10mm strimler mellom spenen og belte enden. det ble ikke perfekt, men det har absolutt potensiale.

 

vdjns2.jpg

182edc.jpg

 

Også har vi ett standard 40mm belte i svart.

339hdgm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei Malfsen Dette blir bare bedre og bedre!

 

Apropos å lage hull i tjukt lær, jeg laga meg en ny syl til å slå på med plasthammer av en 2 mm rustfri sveisetråd og en messing bit.

Jeg slipte den kvadratisk etter tips fra en av videoene i videonedlastingstråden min.

Den skjærer gjennom læret som smør! Første gang jeg prøvde gikk den igjennom 3 lag i slira og 2 lag lær jeg hadde under og videre ned i benken.

Det fine er at hvis jeg ikke treffer helt rett er det bare å trekke syla litt tilbake, vinkle bedre å prøve igjen.

 

003_zpsb9e2c270.jpg

Blås i åssen slira ser ut det er min første poseslire. Lengden på syla er 25 mm.

 

004_zpsd65b6f68.jpg

Jeg skal polere spissen bedre, for denne virker. Nå slipper jeg å bruke søylebormaskinen på jobben og knekke bor.

Link to comment
Share on other sites

Det enkle er ofte det beste som de sier. Det er veldig greit å kunne klare seg uten maskineri i hobbyen

har selv tilgang på maskiner på jobb men hjemme er det kos med det enkle.

 

Fint at du har glede av nedlastings tråden. Noen av videoene er bare supre, spesielt har jeg sett på ham som lager cowboy slirer. Jeg ser en bit prøver sjøl og ser en bit til.

Lær er gøy, endelig kom jeg over vegringa. Skal låne revolveren til en kammerat, jeg må bare prøve på et hylster. (Revolveren er selvfølgelig ubrukelig)

Da hadde jeg tenkt å begynne med å vise ham denne tråden.

 

 

hanseinar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk HansEinar!

 

Ja den er til å smette over hanen på revolveren. Den går bare igjennom det ytterste laget og er festet men en knute på hver ende for enkel justering. G.Larson og jeg ble enige i att dette var minst like fint og enkelt som å ha en stropp med knapp eller lignende til denne typen pistol

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...