Jump to content

150 gr Gmx og N140 krutt i 308.


Axiom

Recommended Posts

Jeg brukte 45g, må innrømme at jeg hoppet rett på. Fikk 845-850m/s i ei 56cm Tikka pipe. Presisjonen var ikke helt rå, men jevn og god på 20-30mm.

En helt fenomenal jaktladningen på elg, hjort og rådyr. Veldig fine slakt! Erfaringsgrunnlag ca 15 dyr.

 

Interessant Hans Kristian.

Hvordan opplevde du skuddreaksjon og fluktstrekkning i forhold til kuler du har brukt tidligere.

Kan du si litt mer om erfaringene dine?

 

Har hatt en følelse av at denne kula er hard og tungekspanderende i forhold til TSX feks. Men mulig jeg tar feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 45g, må innrømme at jeg hoppet rett på. Fikk 845-850m/s i ei 56cm Tikka pipe. Presisjonen var ikke helt rå, men jevn og god på 20-30mm.

En helt fenomenal jaktladningen på elg, hjort og rådyr. Veldig fine slakt! Erfaringsgrunnlag ca 15 dyr.

Denne ladinga tror jeg er rimelig HOT.

 

Tror jeg ikke. Lapua sin maks med 165 TSX = 44grs. 1 grs opp med en kulevekt under er ikke ille. Med 165 grs SP kuler er maks i området 46 +.

 

HK er en erfaren hjemmelader med hode på skuldrene og vet om han tøyer strikken og ville ganske sikker opplyst om det ,-)

 

150 GMX gir litt mindre diameter enn 150 TTSX og har hakket bedre dybdevirkning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplever kula som helt super.

Skuddreaksjon er som normal for kaliberet. Min oppfatning er at skuddreaksjon på storvilt ikke endrer seg nevneverdig om du bruker den eller den kula.

Derimot gjør det store utslag på slaktet!

Dette er ikke en kule du normalt kan vente å finne igjen i slaktet, fluktstrekningene er også helt normale.

På ettersøk og skadefelling der man er mer opptatt av hvor dyret står og om det er trygg bakgrunn, enn om dyret står i riktig vinkel og kjøttødeleggelsen er liten har jeg måtte "måke på" fra veldig ugunstige vinkler og likevel kunne stole på rask, sikker og human avliving!

 

Jeg har ennå ikke fått denne kula til å gå godt i Sauer Highlanden min i 30-06, men to Tikka m55 jeg har/hadde har presisjonen vært helt tilfredsstillende. En god venn bruker samme ladning som jeg beskrev tidligere i en Sauer 308 på rådyr hjort og villsvin. Han har også 20-30mm presisjon og er veldig fornøyd med effekt og slakt.

 

Synes ikke ekspansjonen er treg, åpner helt passe selv på rene sideskudd på små rådyr!

 

Hadde kula godt godt i Highland'en hadde det bare stått 150gmx og 155cc i kaliber .30 på ladebenken min. Billige, gode og med sammenfallende treffpungt med lik lading. Kompisen bruker det samme, men må skru to knepp, og kunne sikkert latt det være også!

Link to comment
Share on other sites

Lapua sin maks med 165 TSX = 44grs. 1 grs opp med en kulevekt under er ikke ille. Med 165 grs SP kuler er maks i området 46 +.

 

HK er en erfaren hjemmelader med hode på skuldrene og vet om han tøyer strikken og ville ganske sikker opplyst om det ,-)

 

150 GMX gir litt mindre diameter enn 150 TTSX og har hakket bedre dybdevirkning.

Ok la den inn i QL og da kom den nesten på rød. Merkelig med Lapua tabellen på 165 gr tsx står det max 43,1 men på 168 gr står det 44,1gr.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat fått meg 100 stk 150 grs GMX, men lurer selv på krutt... Har N-150 og Norma 201 stående.

 

Har tittet litt på QL og har kommet frem til følgende:

 

Med N-150:

COL: 73 mm

Grs: 46 (112,2 %)

Fart: 806 m/s

Trykk: 3582 bar (maks 4150)

 

Med Norma 201:

COL: 73 mm

Grs: 44 (99,1 %)

Fart: 835 m/s

Trykk: 4051 bar (maks 4150)

 

Føler selv at ladningen med N-150 er den tryggeste med tanke på trykk, men vil gjerne ha farten som Norma 201 gir. Samtidig fyller N-150'en hylsa rimelig full.

 

Bør jeg evt gjøre noe med lengden på patronen, sette kula enda litt grunnere? Har ikke rukket å måle maks patronlengde i våpenet enda, så bør jo gjøre det før jeg lader skarpt. Det er for øvrig en Browning X-bolt med 50 cm løp dette.

 

Hvilket av disse to kruttene er å anbefale? Hva er "vanlig" patronlengde i .308 med denne kula? Skal jeg skaffe et mer egnet krutt, og i så fall hva? Har sett etter N11 til Norma, men har ikke fått tak i. N-140 eller N-135 kanskje? Norma 203B?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 year later...
På 23.6.2017 den 22.38, sjaueren skrev:

Noen som har erfaring med GMX 150gr på villsvinjakt? Åtejakt, 30-100m hold.

Synes å huske jeg hadde en utgangshastighet på omkring 830m/s

Jeg har skutt endel med denne kula.

både i Sverige på åte jakt(5-100m)og driv jakt i andre land.

jeg kjører maks ladning med n140 i rifla mi.

har kort løp og ligger på 820-830ms

upåglagelig presisjon(skyter hull i hull i benk).

viltet har også god skuddreaksjon å går sjeldent langt.

men jeg ser tendensen etter 4 griser -1 rådyr-3 hjorter-2dåhjort at kula lager mye blodslått kjøtt(på begge sider)så neste høst blir det noe annet i 308 for min del.

blir å bruke resten av gmx på blink for å si det sånn😉

har dere noen tips til hvilke jeg bør velge?

har brukt a-frame i mange år å stoler på den men kunne tenkt å brukt ei kule som ikke er bly i.

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretisk må du nok over på FMJ skal du få en kule som lager mindre blodslått kjøtt en GMX. Hovedregelen er jo at kraftig ekspansjon og splintring øker sjansen for kjøttødeleggelser. Jeg bruker til dels GMX i 223rem på matvilt (fugl) nettopp fordi den ødelegger svært lite. Tendensen du ser vil du nok oppleve med hvilken som helst annen "premiumkule" også. Skal et dyr dø, må det påføres skade. Når det kommer til storviltjakt (i et land der det er overflod av mat) så har jeg aldri helt skjøt dette massive fokuset på kjøttødeleggelser v.s div kuler. Om jeg må skjære bort 500gram eller 1500gram kjøtt på en hjortebog spiller ingen rolle. Det viktigste er at kula er effektiv og dreper dyret raskt.   

Edited by Super XX
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

FMJ brukes som nr2-3 i magasinet  på min 458 når farlig vilt(bøffel) skal jaktes på .

Også selvfølgelig på bane om man vil.

Men er ikke en «vanlig» jakt kule.

skjønner at et dyr må påføres skade for å dø men når jeg har skutt en hjorte kalv på 25kg å må skjære bort begge slagsider(4-5kg) + 2-3kg i Begge Boger så er nok ikke GMX noe for meg.

og jeg har aldrig jaktet i et land der de ikke tar vare på kjøtt selv om de har mer enn her hjemme av det.

(jeg foredler kjøttet der som hjemme da jeg jakter med familie der ifra)

min mening er at BC blir for høy hos 150gr GMX derfor har kula for høy fart også ut på andre siden.

resultat er høyt sjokk i kjøtthinner.

Men mulig jeg tar feil...

de brukes også i magnum kal 30 å der er det mye mer fart....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...