Jump to content

Lite kamera med bra bilde


CaptainMillennium

Recommended Posts

Jeg kunne tenkt meg et kamera å ha med på turer som er lite nok til å ha i lomma, men som fortsatt kan ta bilder med bra kvalitet. Holder ikke at de tar bilder med bra oppløsning så lenge kvaliteten blir dårlig når man zoomer opp bildet til 100%. De mobilkameraene jeg har prøvd har ikke vært bra nok. Gjør ikke noe om det ikke går ann å filme med det. Er kun interessert i å få bra stillbilder uansett. Finnes det slike kameraer? Er en fordel om det er vanlige knapper isteden for touch screen på det også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt et Ricoh GR.

Har nå et Sigma DP2 Merrill til sånn bruk.

 

Sigman går vel egentlig ikke som lommekamera, for er ganske klumpete og må ha med et par ekstra batterier for det sluker strøm. Men, JØYE MEG for en bildekvalitet. Det gruser min Nikon D700 speilrefleks og matcher opp toppspeilreflekser som Nikon D800 og Canon 5d mk3 i ren bildekvalitet.

Men, akk så upraktisk det er :( Ubrukelig over iso 400, treig (men nøyaktig) autofokus, bruker over 20sekunder på å lagre et bilde, råfilene er 60mb og krever et sært eget program fra Sigma for å leses. Grep på det er elendig. Føles som en glatt murstein i hånda. Nesten must å ha med en form for stativ for å utnytte det fullt ut pga dårlige iso-ytelsen. Kamera+3 batterier er nesten 500gram.

 

Drømmeturkamera er Sigman i "innpakningen" til Ricoh GR.

For der Sigma er ræva er Ricoh nydelig. Kompakt, lett og med suveren ergonomi. Og føles like kjapt og responsivt som speilrefleksen min på alt så vidt som autofokus. Ricoh GR er også et fabelaktig kamera når det gjelder bildekvalitet. Dx / APS-C bildebrikke, samme størrelse som de fleste speilreflekser. Uten AA filter, noe som gjør at det er utrolig skarpt. Har ISO-ytelse og bildekvalitet på nivå med et Nikon D7000. På lav iso overgår også dette min D700 speilrefleks i bildekvalitet. Masse konfigurerbare knapper gjør det brukervennlig for de avanserte brukerne som ønsker å konfigurere det slik som de ønsker, men også grønn idiotmodus :roll: (auto) Innebygd blits er også kjekt, men mangler på Sigma.

Slank nok profil til å gli i bukselomma og en vekt på 250gram gjør det lett og ta med seg.

Mange tester hvor det scrorer bra.... for eksempel: http://www.photographyblog.com/reviews/ ... onclusion/" target="_blank" target="_blank

og en norsk: http://www.lydogbilde.no/test/ricoh-gr" target="_blank" target="_blank

 

Enn hvor jeg misliker brukeraspektene med Sigma så digger jeg den syke bildekvaliteten. 45mm brennvidden på Sigma passer meg bedre enn 28mm på Ricoh.

 

Har også brukt et Sony RX-100 en del på tur. Det var slettes ikke dumt, men syns ikke dynamisk område er helt oppe på speilrefleksnivå, og iso-ytelsen er også dårligere enn Ricoh og speilrefleks (men faktisk ikke så ille som Sigma DP2m). Syns det er unødvendig høy oppløsning på det iforhold til hva objektivet på det er godt for. Bildene er ikke skarpe når du zoomer til 100% slik som på det andre to. Men, om du absolutt trenger zoom så er dette et godt alternativ.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kjøpte et NEX-3N kamera for noen uker siden. Poenget med kameraet var å fotografere på turer og slikt. Det er et supert kamera! Det er kåret til verdens minste kamera til den kvaliteten. Det er ikke akkurat et lommekamera (ved mindre du har en stor lomme), men her får du en ganske stor og fin sensor, manuelle kontroller og super kvalitet til en veldig god pris! Den koster rundt 2700 tror jeg. Jeg vet ikke om så veldig mange kameraer fra andre merker som tilsvarer denne, men jeg synes at denne var veldig bra. anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Panasonic LX-5 selv. Idag heter det Panasonic LX-7. Dette er topp kamera, som gir gode bilder.

Det er dog to negative saker for meg (personlig) med LX-5:

Løst linsedeksel = Irriterende. Om de har gjort noe med dette på LX7 vet jeg ikke.

Litt liten zoom, skulle gjerne hatt litt mer.

 

Det finnes mange gode kameraer i denne gruppen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg et panasonic tz40 for et par uker siden. Ville ha et lite kamera til de gangene jeg ikke orker eller har plass til speilrefleksen. Syntes tz40 virker som et bra kompromiss. Rimelig. Manuelle instillinger. 20x zoom med god bildestabilisator. Veldig liten størrelse med tilsvarende 24-460mm, leica glass. Vidvinkelen er fin på landskap. Fullt inn zoomet på 460mm ble overraskende bra. Bildestabilisatoren er god, så hær kan man zoome inn så det holder. Optisk vel og merke. Føles solid.

Har ikke fått prøvd det noe særlig, men så langt fornøyd. Tror det har stort potensial som et "alt i ett kamera" .

Håndholdte pek og trykk bilder fra røst, rett fra kameraet. De fleste bildene ble ganske bra. Noen få ble ubrukelige, men jeg forventet en drøss med ubrukelige bilder for jeg lekte mye med zoomen og håndholdt kameraet.

wiqo.jpg

 

crzm.jpg

 

8yb2.jpg

 

Prøvde først den nye sony qx100 linsa som man klasker på mobilen. den bør man ligge unna. (samme bildebrikke og optikk som rx100) Tok veldig gode bilder, men var utrolig kronglete og tregt og starte vs et kompaktkamera. Greide ikke å holde konstant wifi kontakt med mobilen, og datt ut.. totalt ubrukelig. 60 sek fikling for muligens å få tatt et bilde før netverket detter ut.

 

Var og luktet på sony rx100. Garantert bedre bildekvalitet en panasonic tz40. Ingen tvil om det. Mye større bildesensor. Men likte ikke at vidvinkelen startet på 28mm. De ekstra få mm på vidvinkelen merkes på landskap bilder. Liker også å kunne flytte fokus med berørings skjermen sånn som på mobilen. Den funksjonen mangler rx100 også. Det, prisforskjellen, og et hav med ekstra zoom på panasonicen avgjorde for min del....Highspeed filminga på panasonicen var og en stor fristelse, selv om jeg ikke har fått testa den på hverken vannmeloner vs varmint. Eller nærbilde av trynet til noen som skyter Kraftig magnum. Tror at trynet flytter kraftig rundt på seg i high speed hehe :) Er ikke så inne på video selv, men High speed. Det ser jeg mye potensiell morro med :)

 

Liker den funksjonen at man kan fjernstyre kameraet fra mobiltelefonen på nyere kompaktkamera. Morsomt å leke seg med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte RX-100 mk-II. Forskelle på første og anden generation er primært 1) hot shoe (Mk 2) til blitz, stereomikrofon, billedsøger 2) Backlit sensor (Mk 2), bedre mørkeegenskaber end Mk 1 og 3) made in China (Mk 2), ikke Japan (Mk 1).

 

Er som fuldblodsamatør fuldt tilfreds med portrætter, friluftsbilleder, mikroskopbilleder osv.

 

Passer fint i toppen af jagtrygsækken eller i brystlommen

Link to comment
Share on other sites

syns disse tre tz40 bildene som er lagt ut ser ut som groggy mush, og passer ikke overens med det trådstarter ønsker seg.

minisensorer med høy oppløsning som er diffraksjonsbegrenset allerede med objektivet på største blender, og i tillegg har ultrazoomobjektiv som er elendisk optisk er ikke suksessoppskrift for sluttbruker, selv om det lurer mange forbrukere.

 

Du kan egentlig ikke gå feil med RX100 (mk1) ! Det er omtrent det eneste fornuftige i den størrelsen akkurat nå.

(Men, Ricoh GR eller Coolpix A har potensiale for litt bedre bilder i en like liten pakke.)

Link to comment
Share on other sites

forresten... Nokia 808 mobilen er riktig habil som kamera, og kan matche opp RX100 på bildekvalitet.

Du kan få en brukt for 1500-2000kr, så det er også god valuta for penga.

Men batterikapasiteten er ikke noe å juble over.

 

Sjekk bilder tatt med Nokian her:

http://www.flickr.com/search/?q=nokia+808&s=int

 

Og en sammenligning mot RX100:

http://www.flickr.com/photos/41150345@N ... 09/detail/

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte akkurat nytt kamera, har hatt et Lumix ZX-1 som har vært lite og hendig, men ellers ikke gitt det resultatet jeg var ute etter.

 

Så denne gangen ble det Fujifilm X20. I største laget for lomma , men lyssterk optikk og større bildebrikke trenger nødvendigvis litt mer plass.

Ikke fått satt meg inn i det godt nok enda , men satser på å få testet det bedre ut til helga

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...