Jump to content

bort med viltkamera


firefire

Recommended Posts

Les under.....

 

http://www.datatilsynet.no/Global/04_veiledere/Kameraoverv%C3%A5king_veileder_nett.pdf

 

http://www.viltkamera.no/?page_id=3119

 

Viltkamera

Viltkamera er overvåkingskamera som plasseres i utmark for å fange opp dyreliv. Bruk av viltkamera

er tillatt så lenge hensikten utelukkende er å ta bilder av dyr, og dersom det er truffet effektive tiltak

for å

unngå at det blir tatt bilder av mennesker.

Å kunne ferdes i skog og mark uten å bli overvåket er et viktig fellesgode

.

Viltkamera bør derfor bare

plasseres der det er usannsynlig at mennesker ferdes. Kameraene bør uansett skiltes så man ser at

området er

overvåket. Hvis det blir fanget opp mennesker på opptakene, skal dette slettes.

Du bør også kontakte grunneier før du eventuelt setter opp kamera.

Link to comment
Share on other sites

BILDER fra viltkamera hører hjemme under fotografering. Det er jo bilder, om det et tatt med ett Nikon speilrefleks eller om det er tatt med ett viltkamera spiller vell ingen rolle!

Men en tråd om hvilken viltkamera man skal velge syns godt kan legges inn under utstyr.

 

Erlend

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig MEGET for økt overvåkning i samfunnet. Jeg er av den oppfatning at det er kun kriminelle som har noe å frykte om det kommer flere overvåkningskameraer i byer osv. MEN: kameraer i privat eie, ønsker jeg ikke mer av. Og jeg mener faktisk at viltkameraer er på vei å bli en uting.. Jeg merker jeg er usikker på om jeg blir fotografert når jeg gjør mitt fornødne i naturen, og slik skal vi ikke ha det?

 

Dette er ikke et svar på hva trådstarter snakker om, men ser diskusjonen går i den retningen. :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er derimot meget skeptisk til overvåkningssamfunnet :)

 

Viltkamera har ikke noe med overvåkning å gjøre. De skal settes der det går dyr, ikke mennesker. Det er alt et regelverk på plass for å forvalte dette.

Vil du nekte grunneiere og jaktrettighetshavere å drive bestandstellinger med viltkamera fordi du kan bli avbildet mens du bruker allemannsretten til å tre av på naturens vegne? Blir litt voldsom anvendelse av allemannsretten i mine øyne ;)

Link to comment
Share on other sites

"Med kameraovervåking menes vedvarende eller regelmessig gjentatt personovervåking ved hjelp av fjernbetjent eller automatisk virkende overvåkingskamera eller annet lignende utstyr som er fastmontert." (Personopplysningsloven § 36)

 

Med andre ord kommer ikke viltkameraet mitt inn under regler for kameraovervåking. Så jeg trenger ikke å forholde meg til reglene for kameraovervåking heller. Å sette opp skilt som forteller at jeg har satt opp ett kamera kommer jeg aldri til å gjøre, for det er det samme som at jeg må kjøpe meg ett nytt kamera. De stjeler lovlige feller som jeg setter opp også. Den eneste jeg informerer om hvor kameraet mitt er, bortsett fra jaktkompiser , er grunneieren. Det ville være uhøflig å ikke gjøre det, for det er hans skog. Og han ferdes mer i skogen sin enn hva jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

I slike tilfeller er det vel bare å plukke ned kameraet, som er merket med eiers navn selvsagt, og returnere det. Gjentar det seg er det bare å anmelde i mine øyne.

 

Mange stier er jo egentlig dyretråkk, men så er det noen mennesker som bruker tråkket også noen ganger i løpet av året. I mine øyne er slikt tvilstilfeller. Et kamera på stien til badestranda er det vel ikke mye tvil om hensikten av.

 

Jeg synes viltkamera er et kjempeverktøy til å drive bestandskontroll via tellinger og identifisering av enkeltindivider som sagt. At det kommer i konflikt med allemannsretten noen ganger må vi nesten regne med, og godta. Blir bildene misbrukt er det jo et klart lovbrudd.

Link to comment
Share on other sites

Allemannsretten gir alle tilgang til å bevege seg fritt i utmark, med enkelte unntak.

Viltkamera skal settes opp slik at ikke mennesker blir tatt bilde av (og dermed unngå overvåkning av mennesker)

 

Den logiske slutningen blir da at man blir hindret i sin utøvelse av allemannsretten hvis det er viltkamera der man skal bevege seg i terrenget og man har motforestillinger mot å bli tatt bilde av (eller overvåket) av viltkamera.

 

Juridisk er det regelverk rundt overvåkning som slår inn men det er under utøvelse av allemannsretten det blir relevant.

 

 

 

Nå er ikke jeg jurist, bare så det er sagt, men det var logikken bak påstanden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig MEGET for økt overvåkning i samfunnet. Jeg er av den oppfatning at det er kun kriminelle som har noe å frykte om det kommer flere overvåkningskameraer i byer osv. MEN: kameraer i privat eie, ønsker jeg ikke mer av. Og jeg mener faktisk at viltkameraer er på vei å bli en uting.. Jeg merker jeg er usikker på om jeg blir fotografert når jeg gjør mitt fornødne i naturen, og slik skal vi ikke ha det?

 

Selvfølgelig, det er kun Storebror Staten som skal overvåke folket, total kontroll er høyeste ønske. Privatfolk derimot må ikke få passe på seg og sitt, der er jo Storebror Politiet til hjelp hvis det skjer noe :roll:

Og selvfølgelig, en grunneier må jo ikke få sette opp et viltkamera i sin egen skog i tilfelle du ønsker å tråkke rundt og drite på andres eiendom.

 

Typisk polititenking...og ekstremt provoserende :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen krav om at viltkameraer skal settes slik at de ikke kan ta bilde av mennesker. Det er ikke mulig. Hvis ett viltkamera er satt opp for å drive personovervåking kommer personopplysningsloven inn og regulerer hvordan og hvor , men da er det jo egentlig ikke ett viltkamera lenger, men ett grønt kamera for personovervåking. Viltkameraer er fritt fram. I allefall foreløpig. I Sverige kom det restriksjoner på viltkameraer etter at noen idioter la ut en film av en dame som "bare måtte" i skogen , og ikke visste at ett kamera plukket henne opp. Derfor er jeg enig i at det nok er lurt å vise folkeskikk og sunn fornuft. Så får vi fortsette som nå.

Vi må ikke forveksle Datatilsynets synsing med Norges lover. Datatilsynet var sterkt imot datalagringsdirektivet, men det ble vedtatt av Stortinget åkke som...

Link to comment
Share on other sites

Ett viltkamera er ett overvåkningskamera som tar bilder sjøl basert på f.eks. bevegelssensor. Å fotografere med ett vanlig kamera vil kreve en fotograf, litt peiling på lukkertider, komposisjon, objektiver, etterbehandling, kvalitet, osv, osv. Under foto er det slike ting som er interessant å diskutere.

Og eg liker fortsatt ikkje tanken på at eg kan bli fotografert ute på tur, uten å vite det. :winke1:

Men det er selvfølgelig fristende for mange å kunne overvåke dyra ( og menneska ) i skogen. Ny og billig teknologi gir hvermansen stadig nye muligheter til å leike gud.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg si jeg er mye enig med fredrik, jeg oppfatter ikke kamera overvåkning som et problem for andre en kriminelle.

Vi blir filmet og tatt biler av nesten uansett hvor vi befinner oss uten at det utgjør noe problem, snarere er dette med på og beskytte oss i mot kriminelle, det medfører jo at vist en forbrytelse er begått og gjerningsmann er filmet eller fotografert så er det mulig noen gjenkjenner vedkommende og forhåpentligvis vil Politiet kunne pågripe personen før flere forbrytelser blir begått.

 

Viltkamera tror jeg vi må bruke med forsiktighet for og unngå at folk som er ute i skogen og koser seg skal føle seg overvåket.

 

Men nå er det jo heldigvis lov å være uenig :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med chiefen, skremmende tanke med totalovervåkning. Det blir garantert ikke mindre kriminalitet heller, hvordan unngå og bli tatt på kamera mens man utfører en kriminell handling? ...Dekk deg til, det har bankranere visst i årevis.

Og hvor skal grensen gå? Ønsker vi sovjet tilstander? Tydeligvis noens våte drøm.

 

Hva gjelder viltkamera kan disse missbrukes til så mangt, men det kan også mye annet som er i lovlig salg. Hvis noen gleder seg over bilder av at jeg pisser så velbekome. Viltkamera er en utmerket måte å overvåke viltbestander og trekkruter, at du finner viltkamera i nærhet av "stier" er ikke unaturlig, de fleste stier har ikke blitt til av mennesketråkk for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Folk er naive. Det er ingen som med sikkerhet kan spå hva fremtiden vil bring. Det å tro at dagens hegemoni vil vare inn i evigheten er i beste fall naivitet og i verste fall dumskap. De fleste av oss har faktisk noe vi ønsker å skjule for omverdenen. Ikke nødvendigvis noe som er kriminelt, men det kan være handlinger, egenskaper eller ting som er forbundet med skam eller sosial fordømming. Eksempeler er sykdom, utroskap, spesielle seksuelle preferanser osv. I moralfilosofien brukes begrepet bluferdighet til å beskrive dette fenomenet.

 

Se for deg at du har et alkoholproblem eller en sykdom du ikke ønsker at naboer eller andre skal vite noe om. Du oppsøker hjelp. Utenfor lokalet er det kamraer. Det er like sannsynlig at det er naboen som ser på som at det er noen utenforstående som ser på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter mitt viltkamera opp på min egen grunn med uhyre god samvittighet. Selvsagt sletter jeg bilder av folk med en gang. Noen ser jo kameraet, men bare MÅ stikke trynet helt borti, slik at man får excellente nærbilder.... Andre stiller seg jo hæren fløtte meg opp og pisser ved saltsteinen min.... Da er det fristende å si at folk er mindre begavet og fortjener å bli tatt bilde av.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vi blir filmet og tatt biler av nesten uansett hvor vi befinner oss uten at det utgjør noe problem, snarere er dette med på og beskytte oss i mot kriminelle, det medfører jo at vist en forbrytelse er begått og gjerningsmann er filmet eller fotografert så er det mulig noen gjenkjenner vedkommende og forhåpentligvis vil Politiet kunne pågripe personen før flere forbrytelser blir begått.

 

Unnskyld meg men mener du dette seriøst er du enten utrolig naiv eller bare kort, politiet har flere ganger fått ferdig oppklarte saker på bordet med bilde/video av gjerningsmann/menn men sakene blir henlagt så hvordan du kan tro på det du skriver er ufattelig.

 

Men det er jo dette myndighetene gjerne vil at saueflokken skal tro, overvåkning er et gode for folk flest, det er bare de kriminelle som har noe å frykte, og jaggu er det ikke mange som biter på :(

 

På tide å VÅKNE OPP! :idea:

Link to comment
Share on other sites

Overvåkingskameraer er i mine øyne ett gode. Slik de praktiseres i Norge. Og i de fleste andre land. Du finner dem i taxier, i busser og også i gater. I Glasgov sørget overvåkningskameraer for at gatevold ble sterkt redusert og det er også med slik begrunnelse vi finner de fleste kameraer. Kameraene bekymrer meg ikke. Men den totale overvåkingen er noe annet. Det at det muligens sitter noen ett annet sted i verden, eller i Norge, og scanner alt jeg gjør på nett. Eller hvor jeg er akkurat nå ved hjelp av telefonen min. Eller hva jeg kjøper eller når, ved hjelp av bank kortet mitt. Eller hva jeg liker å lese ved å overvåke netthandelen min. Eller hvor og når jeg kjører ved hjelp av køfri brikken min. Tanken om at all denne informasjonen kan samles av ett organ og danne en komplett profil av meg i en eller annen mappe er mye mer skremmende.

Men om noen skulle ha ett bilde eller filmsnutt av meg der ansiktet mitt vises? Pytt….

Link to comment
Share on other sites

Synes godt at viltkamera kan ligge her det ligger. Det tar bilder av dyr og hendelser i naturen som direkte er linket til hobby og interessefeltet jakt.

At vi får bilder som vi ikke vil ha og helst slippe å se, er ikke til å unngå. Slike bilder slettes. De har ingen verdi.

Har brukt vilt kamera i 8-10 år nå. Dette har gitt meg en fantastisk oversikt over stammen av hjort. Det har avslørt noe reve ruter. Har selvfølgelig fått bilder av folk som går forbi. De fleste aner jeg ikke hvem er. Og har 0 interesse å finne ut hvem de er.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noen prinsipiell forskjell mellom søppelbøtte kameraet mitt og ett viltkamera, bortsett fra at jeg har puttet speilrefleks inni.

 

Om noen få år antar jeg viltkamera tar bedre bilder enn søppelbøtta mi. Selv om de for tiden nesten bare fungerer til registrering av vilt.

Dersom kvaliteten øker, kommer de garantert til å bli mer brukt av natur fotografer.

IMG_5551_2.jpg

 

 

Forsåvidt enig i at viltkamera er en uting i naturen.. Liker ikke å se ett rødt blink på en trestamme når jeg sitter der i hockey med en mosedott i hånda.

Men jeg synder selv.. har viltkamera både til overvåking av huset* og ett ute i skogen.

 

*) Satt opp nå nylig etter jeg fikk innbrudd. Huset er merket med kamera overvåking, ettersom alarmen inne huset også har kamera. Kjøpte egentlig IP kamera, men EDB kunnskapene mine sviktet meg.. ble lettere å bare sette opp viltkameraet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...