Jump to content

VILLREINJAKTA 2014


SauerHansen

Recommended Posts

Da var det igjen dags for å opprette denne tråden, ser jeg er veldig sent ute kontra tidligere år :mrgreen:

 

Nå går det fort mot søke perioden og folk kan legge ut her hva det skal søkes på, hvor det skal søkes samt gi tips og råd om tidligere erfaringer til nye og gamle reinsjegere.

 

Selv søker jeg på alt det er mulig å søke på via inatur, samt i Rendalen hvor jeg liker meg godt. Har også vært så heldig å allerede fått skaffet meg kort oppe i forelhogna, simle og kalv.

Håper forøvrig fremdeles på fritt dyr via Inatur, da jeg aldrig har felt en fin (stor) reinsbukk.

 

Da gjenstår det bare å ønske alle lykke til med søknaden og skitt (Villrein)jakt i 2014

 

Mvh

Sauerhansen

 

Edit: skiftet til store bokstaver i emnetittel for å lette se tråden. Øystein

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 415
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei,

Har aldri vært på villrein jakt, eneste har lest om det på nett og i diverse magasin. Er virkelig noe som frister.

I den anleding så lurer jeg på litt forskjellig, bla

 

Hvor er det "best" å søke om tillatelse? Mener da geografisk, bor på Sunnmøre så regner med en må ett lite stykke avgårde.

Noen andre spessielle ting man må ta hensyn til på villrein jakt kontra hjortejakt?

Link to comment
Share on other sites

Det blir som i fjor da jeg var debutant, søke i Dalsida øst, skaut storbukk i fjor. Samboeren har meldt seg på jegerprøvekurset, da hun ble hekta etter at hun var med å felte i fjor, så i år blir det lagjakt :D

 

Jeg har jaktet og har tilgang på reinsjakt i Lesja, lordalen.

Utrolig flott området.

Så du har jo ikke lange reiseveien :wink:

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Reinsjakta 2013, (min første) blei en stor skuffelse, vandret Osa-fjellet rundt m/full overlevelse pakning (c.a. 25-30kg.) i 3 uker og resultat = såg 3 dyr på 3 km. avstand !!! Og utgiftene rundet minst 15 k. Så denne sesongen ønsker jeg å søke ett bedre terreng, da er spørsmålet " HVILKET " må jeg søke på alle, for så og se om jeg blir trukket ut ? For så kan jeg velge vist jeg får noe i det hele tatt ?

Link to comment
Share on other sites

Hei til ny reinsdyrjeger!

Du burde i tillegg til flere fine områder, også søke på FINNDALEN!!! Dette er et fantastisk område, men ganske slitsomt å gå opp til fjellet. Det blir solgt en liten del til utenbygds jegere, men jeg har fått tildelt kort 4 ganger tidligere. Er blitt noe mer makelig etter hvert og kommer derfor ikke til å søke i år.

Får du kort så kjører du inn til enden av Finndalen dagen før jaktstart. Gå deretter opp til Gråhøbui hvor du kan bo. Reinsdyra kommer forbi denne steinbua en av de første dagene i jakta. Får du tildelt storbukk kan det også være lurt å gå på Liafjellet. Det ligger på andre siden av dalen, men det finnes også overnatting i skikkelig hytte her.

Få tak i Jegerbokens jubileumsbok og les fortellingen "Lev mens du lever" Denne handler om nettopp dette området.

Lykke til Tina.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det noen tilbydere som selger kort uten at man må søke? Har dårlig erfaring med inatur og søkeprossesen der, har søkt på villreinkort i 5 år og aldri fått noe. Eller noe annet jeg har søkt på der, en annen kompis søkte 1 gang på noe hjortejakt og fikk tillslag på første forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips om enkelt jaktområde/ tilgang på rein..

Tenker på kalvekort.. Blir drivende aleine og har ikke tenkt og

Drepe meg selv.. Skulle en få dyr, så må det

Jo bæres fram:)

 

Per

 

Skriver meg også på denne lista, da jeg er en brennferskt jeger og har planer om å søke på et noenlunde greit terreng med kalv i siktet. 8)

 

-Sven

Link to comment
Share on other sites

Er det noen tilbydere som selger kort uten at man må søke? Har dårlig erfaring med inatur og søkeprossesen der, har søkt på villreinkort i 5 år og aldri fått noe. Eller noe annet jeg har søkt på der, en annen kompis søkte 1 gang på noe hjortejakt og fikk tillslag på første forsøk.

 

Jeg har søkt de siste 11 årene uten å få kort.

Kompisen min søkte for første gang i 2012 og fikk kort.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei,

 

Aldri jaktet villrein før, men veldig lyst til å prøve. Mulighet for å få med to forskjellige kompiser, kanskje ingen.

Så en annonse fra Inatur at Ringebu hadde en del kort til utenbygds jegere på Rein. Par spørsmål hvis noen kan svare.

1. Er dette et område som kan være greit for 1-2 personer som ikke er kjente og muligens ikke har jaktet rein før?

2. Er dette ekstremt fysisk krevende terreng. Formen er på vei, men er ikke fullbefaren fjellgeit enda kan man si ;) Ønsker ikke tøffest mulig.

3. Burde jeg søke på alle kort for å prøve å få et, eller burde jeg prøve mot et spesielt? Jeg ønsker å jakte, ikke viktig med gevir nødvendigvis, selv om fritt dyr gir alle muligheter.

4. alle andre tips mottas med takk. Jeg er i Drammensområdet og det er ikke krise om ikke jeg får dyr. Viktig å jakte, ikke like viktig med å skyte fra første år her. Når det er sagt, håper jo på dyr.

 

Takker:)

Link to comment
Share on other sites

svinejakt,

 

1. Ringebu er et greit område for førstegangsjegere.

2. Noe av terrenget kan være fysisk krevende, men veldig mye av det er det ikke.

3. Om du gjerne vil ha jakt, bør du søke på alt som det er mulig å søke på, med prioritering på hvor og hva slags dyr.

4. Om du skulle få reinskort i Ringebu, PM meg :)

Link to comment
Share on other sites

Nå åpes det snart for søknad på inatur.no og private har sikkert alt holdt på en stund... Jeg tenkte jeg skulle prøve reinsjakta i år for første gang... Har aldri jaktet storvilt, men nå må jeg bare... :) noen som har noen tips til en førstegangsjeger? Alle tips settes pris på!

Link to comment
Share on other sites

1april de åpner for å søke sant!? ?

 

Per d.d. har de 11 steder som er åpne for søknad, bl.a. Ringebu hvor jeg skal søke (så ikke alle søk der da... :roll: ). Flere tilkommer nok før 1. april, mens noen åpner først 1. april. Man må bare gå inn og oppdatere seg selv i ny og ne. Her har du forresten direktelink til Inatur med ledige (åpne) søknader for villreinjakt. 8)

https://www.inatur.no/sok#?q=&f=%5B%7B% ... ledig=true" target="_blank

 

Den viktigste datoen er nok alikevel 1. mai for da stenger de fleste for søknader! :!:

Link to comment
Share on other sites

Har vi et skifte i dyrenes bruk av Hardangervidda? Etter hva jeg vet ble nordlige deler av vidda brukt mye frem till ca 30 år siden, deretter har de holdt seg lenger syd.

I høst var de tilbake i Eidfjord og deromkring, og nå vil de over riksvei 7 for første gang på ( i følge artikkelen) mange år.

 

http://www.nrk.no/hordaland/reinsdyr-kan-stenge-hardangervidda-1.11598089

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har jeg fulgt rådene her på kammeret og søkt på alle plasser og alle kategorier, så nå håper jeg at jeg lykkes i trekningen slik att jeg får oppleve en skikkelig reins-jakt. Men jeg lurer på om det er flere områder som ikke er lagt ut ennda for søkning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...