Jump to content

Åpne baner i kristiansand?


Litago

Recommended Posts

er jo altid trist om folk tenker kun på profit

men nå er det jo slik at nå som Grotjønn er nedlagt så kan jeg ikke se helt problemet med og ha det som et åpent alternativ

jegere og andre skyttere som får trene mer på egne premisser blir bedre skyttere

nå er det lenge siden jeg har fått skutt noe særlig og det er på grunn av stengte baner

men noen ganger kan det være noen som synes at det og teste ladninger eller justere rifla

ville vært greit og få gjort i ro og fred

et slikt tilbud hadde vært av stor interesse for de fleste skyttere etter min mening :wink:

Link to comment
Share on other sites

uansett sære grunner man måtte ha for og ikke ta i bruk grotjønn så er jegere og skyttere tjent med et åpent tilbud

om det er profit maksimering som står som en stopper for det så er det ikke bra

og det strider i mot skytterenes interesser..når de greier og ha et slikt tilbud andre steder så burde kristiansand også klare dette

Link to comment
Share on other sites

Ingenting hadde vært bedre om Grotjønn kunne vært en åpen bane, slik de for eks. har i Grimstad.

Det å kunne ha muligheten til å skyte inn/teste ladninger og trene teknikk når en måtte ønske, hadde vært en drøm.

 

Men neida! Her i Kristiansand som er Norges 5. største by skal man ikke ha muligheten til dette. Nå har gamle skytebaner blitt nedlagt og vi har fått et av Norges fineste skyteanlegg. Men får vi lov til å komme å skyte/trene..... ehhh... bare såvidt....

En skam rett og slett. Vurderer selv å melde meg ut som TRG22 sier.... Men men, er lov å håpe på at ting kan endre seg :?

Link to comment
Share on other sites

Etter styremøtet i går, så var det ikke snakk om å endre på terminlisten. Den var allerede ferdig diskutert. Men hvis det viste seg til at lørdagsskytingen ikke ''utartet seg'' så skule de vurdere å åpne opp på restriksjonene. :roll:

 

Når det gjelder tilbud til trening til jegere, så hadde de fått et veldig godt tilbud allerede. Så sånn var den saken :!: Dessuten så var så stor slitasje på skivene etter forrige års jaktskyting at de måtte begrense skytingen. :shock:

Kanskje noe å tenke på før en valgte å gå for elektronikk :!:

 

Å gå videre med denne saken ser jeg som nyttesløst, da kommunen ikke har noen innflytelse på skytterlagene ( Randesund & Kristiansand skytterlag ). For å få avviklet de to skytebanene og frikjøpe eiendommene til bolig, så måtte kommunen svelge en stor kamel. Siden skytterlagene krevde at banen skulle bygges opp til DFS skyting og at skytterlagene skulle ha full bestemmelserett :evil:

 

Konklusjonen er den at jegerene skal skaffe de inntekter til å drive Farvannet skytebane, slik at kanskje max 50 DFS'ere skal kunne skyte med sine Sauere. Jæv...... god deal :evil::roll:

Og de gamle pampene i DFS har en gutteklubben grei, og ønsker å styrke makten de allerede har.

 

Min oppfordring er å bringe dette budskapet ut til alle som er jegere dere kjenner som er medlem/ ikke medlemmer av skytterlagene, slik at jegerene skal se virkligheten. Sannheten er den at skytterlagene ser de som nyttesløse sauer og ei melkeku.

Ved å velge andre skytterlag å skyte opp til prøven, så kan de kanskje merke på pukkelen når inntektene forsvinner. :wink:

 

For min del, så vil jeg avvente litt å se. Jeg ønsker å teste ut om hva som skjer hvis jeg møter opp på trening på de dager i uken som er satt opp med min jaktrifle, LH rigg og HK. Blir jeg kastet ut eller..... Argumentet er at jeg skyter felt i jegerklassen :!:

 

Men innen ny kontigent skal betales, så er jeg nok utmeldt selv og trekker meg fra vervet mitt i Krs. skytterlag.

 

Dette gidder jeg rett og slett ikke mer. Jeg ønsker å skyte å ha det gøy sammens med likesinnede. Og ikke pådra meg magesår og hjerteproblemer.

Link to comment
Share on other sites

50stk var nok å ta hardt i.

 

Kristiansand har 4 aktive skyttere (unntatt jegerklassen). To med Sauere og to med AG3.

Laget har 420 medlemmer.

 

To maktgale gamle gubber i styret som ikke har skutt siden sekstitallet turer fram som de vil og jager alle på dør med baksnakking, svartmaling og sabotasje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på vei til å melde meg inn i Kristiansand skytterlag nå på nyåret i håp om å trene på nytt og flott anlegg, møtte opp på lørdagen slik annonsert og der var det ingen. I ettertid har jeg forstått det dit hen at Gretne Gamle Gubber satte foten ned, og det uten varsel! Når terminlisten legges frem ser jeg at skytetidene er så sterkt begrenset at det er liten vits i å melde seg inn i dette skytterlaget. Det er synd, veldig synd! Og også helt uforståelig!

Link to comment
Share on other sites

Den ene siden av ligningen:

Imenes/Grimstad: 40 minutter og 44 kroner hver vei i bom, trivelig bane, vide skytetider og hyggelige folk, muligheter for papp, "Velkommen til Grimstad!"

 

Den andre siden av ligningen:

Farvannet/Kristiansand: 25 minutter og 14 kroner i bom, fin bane, trange skytetider, vrangvilje, ingen muligheter for papp, mistro, beskyldninger for ulovligheter og til dels kjeft (i allefall for noen)

 

I tillegg har vi Vennesla (20 min) og Greipstad (30 min).

 

Det regnes.

Link to comment
Share on other sites

Oj, dette var et problem som berørte flere enn jeg trodde. Som jeg forstår nå, så er farvannet eneste skytebane i kristiansandsområdet? Og grotjønn, og banen til randesund er kjøpt av kommunen til utbygging av boliger? Dvs at det er overhodet ingen mulighet for oss som er "utenfor" å få starte opp et skytterlag med base på f.eks. grotjønn? Er det ingen mulighet for utvidet skytetid på farvannet? Jeg har ikke sett terminlista for farvannet, men har forstått at jegerene ikke får allverdens med tid? Og at det plutselig ble bestemt at lørdagen skulle kuttes ut?

 

I fjor så skjøt jeg ute i Songdalen, og følte meg velkommen der, og folka der var hyggelige. Problemet mitt er at det er ikke alltid tidene passer. Jeg føler meg også mer komfortabel om det er "uorganisert" skyting, så jeg kan slappe mer av, og teste ny ammo, eller trene stående skyting uten at andre kikker meg over skuldra. Det er også deilig å slippe stresset med at andre står å venter, og du må forte deg å få gjort det du skal. :)

Link to comment
Share on other sites

Styret i Farvannet drift har besluttet at all skyting på Farvannet skal fåregå i organiserte former med våpen og ammo som er godkjent for skyting på baner innen DFS.

Med en skyteleder som har fått opplering i bruk av skiver og bruk av banen

 

Leste dette på nettsiden til kristiansand skytterlag. Jegere føler seg nok velkomne :roll:

Link to comment
Share on other sites

Får komme til Konsmo. Men det er i lengste laget for krsands folket. her øker medlemsmassen jevnt og trutt. Men vi har et spøkelse hengende over oss. skal i møte med kommunen på fredag. Nytt byggefelt i rød sone. Så hvis de ikke legger ned banen så blir det en 7 meter høy støyvoll og banne begrenses til 20000 skudd i året. Vi har skivetrekk og skyter noen lørdager nå i vinter til trening til jaktfelten. Har også godkjent 300 meters bane inntil videre. Men ingen faste skytetider, men tar det som det kommer :)

Link to comment
Share on other sites

leste nettopp på Kristiansand Jff sin nettside

 

"Du er velkommen til treningskyting og skyting til storviltprøve på 100 metersbane på Sandripheia skytebane."

 

hvordan står det til med Sandripheia skytebane? sto ingen tider på hjemme siden heller

begynte og lurepå om den var Åpen?

 

noen som kan forklare hvor det ligger hen? :)

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/v ... d=63415770

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært kasserer i Kristiansand Skytterlag i et drøyt år. Etter forrige styremøte trakk jeg meg fra mitt verv og meldte meg ut av laget. En kan ikke engang finne på den galskapen som foregår blant de eldre herrer i det laget. Kontinuerlige løgner om skyting med MØR, skyting utenfor sikker vinkel, forsøpling av banen... Sabotasje og direkte motarbeidelse i form av å nekte skyteledere nøkler slik at terminfestede treninger for rekrutter kan avholdes. Årelange svertekampanjer mot alle som ikke skjøt LS i 1953. Et nivå av trass man ellers kun finner i utvalgte barnehager. Avgjørelser som skal tas av årsmøtet tas av to personer i styret, uten fullmakt fra årsmøtet og uten å ta opp saken med et fulltallig styre. Utvalg som skal velges av styret blir ikke valgt, de blir fylt opp etter eget forgodtbefinnende uten å ta det opp med styret. Skytterlagets ledelse er intet annet enn en skandale ledet av to galninger som lider av stormannsgalskap og napoleonkompleks.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo dumt vist det er to stykker som ødelegger for 300-400 medlemmer.

Vist klubben ikke drives etter DFS sine regler så er det jo litt feil og melde seg ut, mye bedre og få kastet ut disse to som tror dem eier klubben å heller velge inn nye i styret.

Selv om det tar litt tid og energi så blir det jo mye bedre for alle etterpå.

 

Kan jo ikke la disse to få ødelegge for alle, det er jo regler for hvordan et skytterlag skal være organisert.

Vist dere bare melder dere ut så får jo disse to forsette slik dem ønsker i flere år til.

Link to comment
Share on other sites

Tja hva skal man si, alle vet jo hvor lite demokratisk gamle skytterlag kan være og janteloven her på Sørlandet!!! Medlemmene ser jo som regel ingen vits i å engasjere seg og ingen gidder å møte opp på årsmøter og si sitt. Det æ ikkje no greit d her;-)

Et skytterlag er vel akkurat så demokratisk som medlemmene gjør det til.

Ofte er medlemmer i stubbesitterlauget kritiske til demokratiet.

Link to comment
Share on other sites

Medlemmene ser jo som regel ingen vits i å engasjere seg og ingen gidder å møte opp på årsmøter og si sitt. Det æ ikkje no greit d her;-)

 

Det er vell en felles utfordring for nesten alle klubber og foreninger i dag, nesten ingen som har tid til og møte opp på dugnad, årsmøter og andre frivillige ting.

 

Men vist flere går sammen om og endre ting så er jeg sikker på dere får orden på skytterlaget deres så alle medlemmer kan skyte og ha det trivelig sånt som det bør være på en skytebane :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik det er beskrevet her så bør jo noen gjøre noe og da må en finne mot kandidater til vervene på årsmøte. Er jo ikke noe " problem" og kuppe et årsmøte hvis en er mange nok. Men det kreves forarbeid. Men de er kanskej så sterke at ingen tør å gå i mot.

Link to comment
Share on other sites

vist jeg ikke tar feil skal vel Kristiansand Jff ha spyttet inn en del penger i farvannet

lurerpå hvordan de ser på saken

og noe annet jeg kom til og tenke på var jo vist ikke grotjønn skal brukes av Dfs hvorfor kunne ikke Kristiansand Jff bruke det?

slik at de slipper og dra til øvrebø

Link to comment
Share on other sites

ja jeg er gjerne med og skaper noe eget jeg :) lite skyting ellers :P

et åpent tilbud kunne fungert via elektronisk kort som kan låse opp anlegget til visse tider på døgnet

på den måten har man kontroll på de som kommer og går slik at ikke hærverk og annet blir bedrevet

og de som er seriøse kan trene slik dem ønsker :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt skjønne at skytterlaget ( det er vel et DFS anlegg) ikke vil la et av Norges dyreste skyteanlegg stå åpent for at alle kan "svinge innom" når det passer seg. Vi hadde det slik fram til midten av 90 tallet, og det utartet seg helt. DFS skyttere skøyt inn tidlig søndag morra før stevnene, og jegere skøyt sent om kveldene, til heftig protester fra naboer. Etterhvert ble det kulehull i tak, vegger, skivestativ (og ved et tilfelle sikringsskapet). Det endte opp med at banen ble stengt for godt, hovedsaklig pga skyting til alle døgnets tider.

 

TRG22:

Er det slik at dere ( som i hovedsak ikke skal drive DFS skyting for å stikke fingeren i jorda ) blir nektet å ta på dere ansvaret for skytingen? Altså gjennomgå opplæringen i bruk av anlegget, og arrangere treningsdager/ kvelder? Eller er problemet at ikke skytterlaget vil stille med folk sånn at dere kan skyte hver lørdag?

 

Litago: For kommunen/ utbyggere smeller det like mye fra et gevær uansett om det er JFF eller DFS som arrangerer skyting 8) Man kan ikke regulere til boligformål i støysoner rundt en skytebane. Løsningen blir da å kjøpe ut banen, slik at støysonen forsvinner. Den beste løsningen for dere er nok å kjøre til Grimstad, eller å skaffe dere tillatelse til å skyte på noens private eiendom. Jeg har selv 3-4 slike plasser, inkludert en skytebenk og en 400 meters bane. Om man leier jakt en plass, er det vel naturlig å spør grunneieren om man kan øvelseskyte litt av og til?

Link to comment
Share on other sites

Inge E:

 

For å presisere så er feltskyting i jegerklassen en egen gren. Så pr. definisjon er dette DFS skyting.

Problemet er det at enkelte i styret i Kristiansand skytterlag ikke ønsker dette velkommen. Og det kan se ut som om de ønsker å velge vekk skyteledere som sier meningen om saker og ting.

Det er nok skyteledere som kan stille og selvsagt er opplæring nødvendig.

 

Men nå kan det se ut til at saken dreier seg mot en positiv utvikling. Rande

Sund ønsker mer lørdagstrening, og vi har fått november også med lørdagsskyting. Hvis dette fungerer, så var de åpne for å utvide tiden.

 

Så jeg vil be om at vi roer oss litt ned. En fremtidig løsning er i horisonten.

Så det finnes noen som ser løsninger mens andre ikke ser det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...