Jump to content

Info rundt kuler


cmi

Recommended Posts

Ja, hvis ikke så er det ikke alltid lett å vite hva det er.. husk at det ofte eksisterer identiske kuletyper i forskjellig kalibre og vektklasser :wink:

 

Bilde nummer 1 er nok en samling med prosjektiler fra NM60 og NM62 (helmantel og sporlys til 7,62x51mm brukt i AG3, NM149 og HK417).

 

Bilde nummer 5 har fire .22LR-prosjektiler til høyre, det øverste er mantlet. Kula i midten er nok .223/5,56mm, den til venstre ser ut til å være litt større, muligens 6,5mm?

 

Edit:

 

Bøyer meg i støvet for deg, Høggern, tenkte ikke særlig over Bellonakulene. Ser først nå at det er også noen kuler der som ser litt mer sivile ut av seg..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Øverste bilde: tipper alle prosjektiler er 7,82mm i diameter. (dvs kal 30 eller 7,62mm om du vil)

Vanskelig å se på kun et bilde fra siden, om man hadde sett tuppen eller baken på kulene kunne man avgjort mer.

 

Men får ta et tipp fra venstre mot høyre oppe:

1,4,6,7,9) ser ut som 155 grs hullspisskule

2 og 3) ser ut som NM231 blyfri FMJBT på 139 grs

5) ser ut som NM62 sporlys

8 ) ser ut som en 168 grs hullspisskule

 

fra venstre mot høyre nede:

1,2,3,5,6) ser ut som NM231 blyfri FMJBT på 139 grs

4) ser ut som NM60 (FMJBT på 146 grs

 

Her er det et forbehold. NM258 skarpskytterpatron har et prosjektil som nesten er helt lik NM231 men som er blyholdig og veier 168 grs. Disse to prosjektilene er vanskelig å se forskjellen på om man ikke har vekt, bruker magnet eller vet hva man skal se etter og kan ta prosjektilet i nærmere øyensyn. Så alle de jeg har foreslått NM231 på kan også være NM258 ;)

 

 

 

3. bilde ser ut som 9mm alle sammen.

her gjelder det samme som for førstebildet. Om man hadde sett bunnen på prosjektilene kunne det vært lettere å identifisere.

 

Her tipper jeg

-de to første prosjektilene er NM233 blyfri, på 106 grs ca.

-nr 5 ser ut som fiocchi av den typen som var i forsvarets skarpe ammunisjon for noen år siden. Tipper den er litt hulbaset og veier 115 grs.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Litt OT på nyttårsaften :wink:

 

Vi benytter stort sett begrepet prosjektil om kule.

Imidlertid hadde Erik Braathen i sin tid en del flammende innlegg hvor han påpekte at det hette projektil.

I Våpenjournalens Ladebok (første utgaven) står det også på side 129, "Kula - eller projektilet, som er en riktigere betegnelse..."

 

På engelsk/amerikansk benyttes begrepet projectile (ref Oxford Advanced Dictionary og American Heritage Dictionary).

På norsk derimot ser det ut som om prosjektil er blitt den gjengse betegnelsen.

 

Kom bare til å tenke på denne debatten som i sin tid gikk i Våpenjournalen når jeg så overskriften på tråden.

Link to comment
Share on other sites

Er 9mm prosjektilene i samme rekkefølge som de var på første bilde?Ang 7,62mm kulene så blir det mer oversiktlig og enkelt å svare på om du setter de i samme rekkefølge de var på de første bildene ;)

 

Men jeg gjør ca samme vurdering som sist:

image_zpsd603595b.jpg

Samtlige er hullspissprosjektiler. Tipper de er 155-168 grs tunge (om du veier de)

 

 

image_zps145df1fd.jpg

Her har du nå fra venstre mot høyre

1) et NM62 sporlysprosjektil (tipper den veier ca 120-135 grs avfyrt, uskutt veier den ca 139 grs men her er jo fosforsatsen brent opp)

2) skarp helmantel NM60.

3-9) er NM231, det du ser bak på prosjektilet er rust fra stålkjernen.

 

 

Forresten er prosjektil et bedre og mer riktig navn enn kule, mener nå jeg (selv om folk forstår begge deler) ;)

Link to comment
Share on other sites

1 og 2) 2 stk 168 grs hullspisskuler (kan være mange merker, sierra, nosler, hornady osv)

3) skarp FMJBT 5,56mm nato, ser ut som forsvarets prosjektil NM255 eller NM229 (begge er blyfrie)

4) ser ut som en 6,5mm rekruttkule fra norma. Den er hullspiss og veier 100grs.

 

Nr1 og 2 fra venstre: 31,31x7,84 vekt: 168gr

Nr3: 26,55x5,62 vekt: 60gr

Nr4: 29,86x6,51 vekt: 100gr

 

image_zps8656e40a.jpg

]

Link to comment
Share on other sites

Holder på det jeg skrev tidligere.

-de to første prosjektilene er NM233 blyfri, på 106 grs ca.

-nr 5 ser ut som fiocchi av den typen som var i forsvarets skarpe ammunisjon for noen år siden

 

De som er igjen er bare standard 9mm kuler i forskjellige lengder?

Link to comment
Share on other sites

Samler og samler, jeg har en toliterskrukke med brukte tennhetter, teller det som samling? :D

De som er igjen er bare standard 9mm kuler i forskjellige lengder?

 

Kan vel si at denne tråden legger en litt ny dimensjon, og verdi, til begrepet "patronsamling" .....

Kan vel være starten på en litt lengere tråd dette? :-)

Link to comment
Share on other sites

Holder på det jeg skrev tidligere.

-de to første prosjektilene er NM233 blyfri, på 106 grs ca.

-nr 5 ser ut som fiocchi av den typen som var i forsvarets skarpe ammunisjon for noen år siden

 

De som er igjen er bare standard 9mm kuler i forskjellige lengder?

Det ser sånn ut iallefall.

Både 115 og 124 grs er veldig vanlige kulevekter i 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Et prosjektil er vel et ganske vidt begrep? Som kan brukes om det meste fra pistolkuler til bilmotorer... Er vel heller størrelsen på smellen som avgjør om det er et prosjektil eller en flyvende gjenstand... Sorry for kverrulering :winke1:

"kule" er et minst like vidt begrep. Om du slår opp en ordbok ser du det. ;)

Link to comment
Share on other sites

@ cmi: det er skøy å finne igjen prosjektiler man selv (eller andre) har skutt ut. Har mye rart liggende, funnet igjen vinterstid gjerne, eller etter at snøen har smeltet på skytebanen om våren. Fin skattejakt det der.

 

Som jeg sa ovenfor, dette kan bringe en ny dimensjon og verdi til begrepet patronsamling. Bør vi få et underforum for samling av (brukte) kuler, og evt. brukte tennhetter? Gjerne det, men da gjerne gjenstander i gjenkjennbar tilstand.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så har vi det fenomenet at en feil som er skrevet mer enn to ganger blir en sannhet. Riktignok het(er) det Norma Projektilfabrik.

Men den ble jo etablert mens vi fremdeles hadde veldig mye dansk skriftspråk.

 

Døme på "sannheter" er at fremdeles skrives 12mm Remington - 12x44R av mange slik: 12,17x44R, verre er det at 11,9Lund - 11,9x44Lund også gis samme benevnelse som 12mm Rem. sågar kalles den for 12,17x44R Hagen Lund. Det siste må være fordi de aller fleste hylsene som dukker opp er laget for Hagen. Der finnes to nesten like Hagen merkinger men der finnes også to Larsen og en LV. Alle steder kaliberet er nevnt de første 25år etter at det ble oppfunnet skrives det :11.9Lund og kun det

 

 

Litt tilside dette men det belyser et problem.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som samler på tennhetter eller var det ironi?

Vel, jeg har ikke tenkt å kommentere det. De som vil forstå forstår, og de som ikke vil forstå forstår ikke.

 

Til "CMI": Vet at etter feltskytingen om vinteren, like før snøen er helt borte, er det mye kuler å finne. De har ofte hatt en skånsom oppbremsning i snøen og er gode som nye. Skal du finne mer eksotiske kuletyper er forsvarets skytefelter et fynd.

 

Har selv funnet mye rart i kulevollene gjennom årene. Husker at jeg gravde i sandvollen etter hjemmevernets 11.25 for mange, mange tiår siden. Morro, det der, "cmi". :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
På 1.12.2009 den 16.05, olav skrev:

Holder for tiden å få tilvirket en 11,9mm Hagen -Lund diesett som og kan forme basis hylse om(50/70) hylse om til 11,9mm Hagen Lund eller 12 mm Lund som noen kaller den . Det er Lunds konstruksjon og han kamret flere kammerladere .1860 model, om til dette kaliberet og merket dem på løpet lunds patron . Kan nevne at Nansen hadde en slik men Remington rifle og med kikkertsikte på .

Jeg har sendt teknisk tegning samt hylser slik at foretaket som gjør slike ting har noe å gå etter. Lurer jo på hvor mange 12 mm Lunds geværer som ligger rundt omkring og ikke får bli skutt med .

Og jeg er på jakt etter en sånn selv . Patronen og geværet er meget treffsikre og skyter fine samlinger , de jeg har prøvd .

 

Det kommer inn ferdige diesett til 12mm eller 11,9 Hagen Lund i løpet av fjorten dager.

 

Link to comment
Share on other sites

11,9 Lund sentertent er en hylsetype som hovedsakelig ble brukt i M1860 Kammerladere ombygd til randtent patron etter Lunds system og senere ombygd / omkamret til sentertenning og en svakt flaske-formet hylse. Lund har nok ingenting med den sentertente patronen å gjøre, hans navn henger igjen fra første ombygging til randtenning.

Der finnes noen få andre våpen kamret for samme patron bl.a. Remington RB.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...