Jump to content

N19 og URP


hoterhals

Recommended Posts

Har i mangel på VV krutt kjøpt et par kg N19 krutt. Lader 6,5x55

 

Har lest tråden om skytterlagskrutt, og forstår det slik at N19 og URP er veldig likt med forbehold om variasjoner i lot på n19.

 

Mitt spørsmål er, sett bort fra tabellene på selve kruttflaskene, kan man gå trygt ut ifra minimumsladninger med URP som startladninger på kuler som ikke står på N19 flasken?

Link to comment
Share on other sites

Lykke til :) Holder på med litt testing om dagen jeg også. har ikke ladet så mye med URP, men har hatt god presisjon med URP 45 grain og barnes tsx 130 grain. Fikk da V0= 855 m/s.

Bruker for det meste MRP eller N-15. Har brukt 139 grains Scenar og 47 grains N-15, OAL: 76mm tidligere og fått god presisjon V0=815 i ca. 15 grader.

Nå skal jeg lade 140 grains A-Max med N-15. Starter på 47 grain og ladet meg opp til 49 grain i første omgang. OAL 80,80. (Dette er over max ladinger i ladebøker, så ikke start her).

Blir gildt å se hvordan dette går og fart jeg får.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilken vekt hadde du på tsx?

 

Men dæven døtre, nå vet jeg at QL kun er et referanseverktøy, men når jeg la inn maks ladedata fra norma sine sider med URP og boksene sine maksdata med boform rp19 beregning, så skal iallefall jeg tenke to ganger før jeg lader det.. Gikk langt over 3800 bar for å si det sånn.. Brrr..

 

Greit å sjekke det i QL før man begynner, så konklusjonen er som alltid, start nederst og bruk chronoen og lupe når man begynner :-)

Link to comment
Share on other sites

Pipelengde er 57,7 cm, standard Blaser lengde og lengden er 75. Går fint i mitt våpen.

 

Som du så begynner jeg lavere og lader meg oppover og bruker den ladingen som jeg får best presisjon med. Vil jo gjerne ha litt fart også om det lar seg kombinere. I alle fall i 6,5x55. Skyter mest med 140 grains kuler. Ladet der også Nosler Accubond 140 grain med 47 grain MRP. Gikk godt i mitt våpen. Da var col. satt til 76, men kan sikkert øke på litt der om jeg vil og særlig nå som jeg har målt kammer og vet jeg kan sette de til 80,80.

 

Det jeg legger frem her er dog ladninger for MINE våpen. Andre må selv finne ut av hva de kan bruke. Ser jo dog at Lapua har egne ladedata for Blaser m.f. da de tåler litt hardere ladinger om man også setter kula lengre ut.

 

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/5/98

Link to comment
Share on other sites

De to andre ladningene dine var innenfor i QL så de så da helt fin ut slik sett. Jeg og liker amax og 140 grs. Har også brukt den gamle 144 grs kula til lapua med gode resultater. Spesielt på fugl.

 

Bare stusset på tsx saken da jeg har knottet en del selv for å få litt fart på kobberblyantene uten at man sette på seg hjelm :-) og syntes den hørtes fresh ut.

 

Nå skal ikke en ikke bruke QL som facit har jeg begynt å forstå, men tsx landingen din kommer ut med rødt og 4317 bar på de dataene og kaliberet sier 3800 bar som Max.

 

Uansett så er det forskjell på våpen og typer etc, ville bare si ifra da jeg uansett satt og tastet i programmet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...