Jump to content

Think! - Feinwerkbau AW93 Light


Think!

Recommended Posts

Tja, Sako, Sauer og Mauser har vel rifle modeller der løpet er limt fast, ikke skrudd fast, i låskassa. Lotus har vel limt sammen biler i 20+ år, BMW limer vel enkelte deler sammen, endel av karosseriet er carbonfiber som limes til stål. De mest moderne fly og helikoptre limes vel sammen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært litt nervøs for at delene ikke skulle rekke frem, men idag lå konvolutten i postkassen. Så da ble det å lage sluttsener til video, å dermed forsvant plunger også. Men heldigvis leveres plunger og fjær som en enhet til kr 140. Ny komplett rekylfjær kostet kr 200, men ikke montert siden jeg ikke har tid til å teste det ut.

 

I morgen er det feltstevne i Kirkenes, i mitt tilfelle fin og grov. Finner jeg bilnøkkel så får jeg med meg våpnene også.

 

Vært å prøveskutt, måtte justere ned 6 klikk. Prøvde å skyte 2 hånds, det gikk til he...te, samling rundt der innstikket monteres oppe til høyre. Det lover ikke godt for morradagen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra stevne i Kirkenes, årets eneste skikkelig feltstevne. Har ikke finregnet på resultatene ennå men vant i allefall klassen og tror jeg var 3 poeng etter antatt bestemann. Var redd for 2 hånds skyting, så skjøt en hånd endel standplasser der jeg kunne brukt 2 hender.

 

Ingen problem med ammo eller våpen å det ser ut til at den fortsatt henger sammen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

For egen del så var det pengene som var problemet. I tillegg rotet NAV til økonomien pga rot og slums i juni. I tillegg så fikk vi et hei dundrende tordenvær, hos meg gikk komfyr og PC. En annen fikk fritert ledningsnett og elektronikk i bilen å kjører fortsatt leiebil. Det er jo spredt bebyggelse i Tana og Nesseby, likevel var det brannutrykning til 3 bolighus på forskjellig steder. I Vestfold var det ikke sjeldent med skikkelig tordenvær, men her i Finnmark er det sjeldendt med så kraftig levering.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Innesesongen startet tirsdag 26 september, å det gikk stort sett dritt. Torsdagen etter var det nok en trening å jeg forsøkte å skyte inn våpenet igjen, selv med stativ gikk det dritt. Det viste seg at siktebladet fremme var løsnet, men det hjalp ikke stort på skytingen. Igår ble det ikke tid til ny innskyting. Men idag dro jeg på banen så snart jeg våknet, å det gikk langt bedre. VAlgt å sikte midt i igjen å ikke rullende, jeg synes det funker best, i hvertfall når jeg tviler på egne ferdigheter. Men skytingen er fortsatt alt fra 49 poeng til helt elendig, å det varierer mellom seriene. Igår var skjeftet veldig  trangt pga hevelse i hendene, idag synes jeg ikke at jeg hadde nok kontakt mitt i håndflaten. Vurderer å ombygge grepet , synes pistolen flytter mot høyre når jeg skal ta avtrekk.

 

Jeg har fått ny medisin mot astma, jeg skal bli mindre skjelven av denne. Å det ser ut til å stemme, tok morradosen å dro på banen, synes ikke det var så ille.

 

Jeg har bestemt meg for ikke å skrive hver gang jeg bruker pistolen, bare om det har skjedd noe spesielt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring etter å ha arrangert et tresifret antall pistolstevner, er at varierende resultat mellom serien er en følge av lite regelmessig trening. De som trener ofte og regelmessig har ikke så ofte mange flere "kremserier" enn de som trener lite eller uregelmessig, men de har langt færre riktig dårlige serier.

Link to comment
Share on other sites

Den teorien støtter jeg. Men jeg er likefullt så frustrert at jeg har tatt meg av det "tekniske" idag. Laget nytt grep med mer fylling i håndbakken mot håndleddet. I morgen er det trening igjen.

 

Arbeidsprosedyren var å brekke av gamle Sculpey original oven-bake clay med en skrutrekker, lett. Fylle skruehull i grepet med bomull. Ta en god slump Sculpey original oven-bake clay i hånda og kna den myk. Grovfordelen den på grepet der jeg tror grepet skal bygges opp. Ta et godt grep, klemme til, føle, fjerne clay, klemme og føle osv osv. Trimme kantene, grave frem skruehullet.  forvarm steikovn på  til130 grader, steke grepet i 15 min, avkjøling, montere på våpen og teste. 

 

Fjerne gammel clay, finne frem en god slump ny clay og tette skruehull.

PA040413.JPG.7311be5375ca3e73d6bc766437728f84.JPG

 

Tilpasse grepet.

 

PA040414.JPG.db770626de337e7667ecd8aa94012783.JPG

 

Klar til steking.

 

PA040415.JPG.aad644b513a42b48a13a98dabdab3309.JPG

 

Ferdig stekt og montert på våpenet.

 

PA040416.JPG.c8f153d288cd9448d30dc045590e2d76.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Idag har det vært inne sesongens første stevne, Hurtig fin som inngår i Norgesserien. Jeg klarte 525 poeng. Planen var å trene hver dag opp til dette stevne, men jeg ble skikkelig dårlig igjen. Det hjalp heller ikke at jeg stod på kne idag tidlig å skiftet til vinterdekk. Men vinterdekk var høyst nødvendig idag, noen kom seg ikke på stevne idag pga vinterføre. Stort oppmøte med 17 skyttere og de 2 beste hadde 556 poeng, de hadde 11 og 10 innertiere.

 

Ombyggingen av grepet var vellykket sideveis, tror jeg har bygget det ut litt mye bak i nedkant over slik at sikte havner litt over.

 

Neste torsdag er det standardpistol stevne som inngår i finnmark serien og søndag om vel 1 uke så er det VM fin + NAIS.

 

Så planen er å trene standardpistol så mye som jeg klarer.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en gammel Pardini SPE på besøk idag for justering av avtrekk og tilpasning av grep. I forhold til justering av avtrekk på Feinwerkbau så er det å justere Pardini svært enkelt. I morgen er det Finnmarkserie som skytes i grenen Standardpistol, gikk greit på treningen på tirsdag så lenge jeg brukte skytetiden på 10 sekunder fullt ut.

Link to comment
Share on other sites

Sist torsdag var det Finnmarksserie i Standardpistol, jeg klarte bare 461 poeng. Idag skjøt jeg det samme og klarte 485 poeng. Det er forskjellen på en god natt søvn eller ikke.

 

Vi har idag også skutt NAIS fin, der klarte jeg 265 poeng.

 

Grepet må ytterligere tilpasses, siktet havner 1mm+ over skuret naturlig. Men det er en enkel operasjon.

 

Det er jævlig mange Pardini på banen, de traff markedsmessig innertier når du får samme våpen i .22 og .32. I lunsjen satt guttene å holdt rundt hverandre å hadde det så koselig atte.

Link to comment
Share on other sites

Var på trening igår å det gikk bra, klar forbedring på skytingen. Men jeg ble helt sikker på at grepet må tilpasses ytterligere. Så idag satte jeg igang med fast rutine, skrutrekker brekker og skraper bort gammel masse osv osv.

 

Konklusjonen ble at laminatgrepet som er i størrelse S er for lite, det er for lite plass på håndstøtten når det er passelig utbygget ellers. Så dermed dro jeg frem mitt  Rink grep i størrelse M, dette grepeet har handsvell og 7 grader cant. Men cant er ikke tilstrekkelig. Et annet problem er at siktet havner til venstre. Får se åssen det går etter noe treninger. Her er bilde av begge grepene ferdig stekt.

 

PB010417.JPG.78289cebc006c88abafd09dd91f0d8c6.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skutt Vinterserien, hurtig fin, bare 504 poeng å hadde 3 bom = helt elendig. Har ingen unnskyldninger som ville holde vann.

 

Klubben har kjøpt inn Geco ammo, prøveskutt 100 stk i min pistol, ingen problem. Patronene er litt klissete, kjenner ingen forskjell mellom disse og CCI standard. Men Geco koster 0,65 pr stk, CCI koster rundt 0,76 pr stk.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke trent i det siste pga helse, er på max dose astmamedisin = skjelver som et aspeløv. For å gjennomføre dagens standard pistol stevne har jeg forskjøvet søvn og medisinering slik at jeg idag bare har tatt basis dose astmamedisin. Stor var overraskelsen da den/de som skulle avvikle stevnet hadde kommet på den briljante ideen om at lag 1 og 2 skulle skyte og bytte lag mellom presisjon, 20 sekunder og 10 sekunder. Da fikk vi lengre samvær på banen med både lag 1 og 2 sammen tilstede. Dette ble etterhvert endret slik at alle skjøt presisjon, så ble hurtigseriene skutt sammenhengende. Så i realiteten holdt lag 1 oss i lag 2 med selskap rundt 20 minutter lengre enn det ellers ville vært. 

 

Gjennomføringen ødela mye for meg, når jeg ikke har trent så trenger jeg noen serier til å komme "inn" i rytmen. I tillegg hadde tiden uten tilleggs medisinering noe å si. Da jeg påpekte dette så fikk jeg ikke medhold å det ble litt utrivelig. Så jeg klarte bare 434 poeng, å hadde bare en god serie. Slik jeg har forstått det så skulle neste stevne arrangeres iht regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Det var sesongens siste approberte stevne, Finpistol og NAIS i Vadsø. Hadde bare sovet 2,5 timer i natt og tatt max medisinering på lørdagen. Så ikke optimal oppladning, men jeg var forbannet pga torsdagens stevne. Så på Finpistol klarte jeg 529 poeng, det er trolig sesongbeste for meg, alt i alt strålende fornøyd.

 

Vadsø har bare 5 standplasser så det tok litt tid før det ble NAIS. Men da hadde medisinbehovet meldt seg, jeg var skjelven, trøtt og lei. KLarte bare 265 poeng. Prøvde å skyte raskt pga skjelving, det gikk ikke så bra.

 

Ingen problem med våpen eller utstyr.

 

Kosa med Les Baer, forelsket. Det var de dere pengene da. Virker som alle skal ha Les Baer, jeg har drevet godt salgsarbeid. Pga stor prisstigning på SIG P210 så kan jeg vel få pengene tilbake på denne, men det blir fortsatt et stort mellomlegg til Les Baer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vært på årets første stevne, Standardpistol, som inngår i Finnmarkscupen. KLarte bare 462 poeng, men det er bra siden det er minst 1 mnd siden jeg sist holdt i våpenet. Ingen bom men hadde 2 og 3 poeng noen ganger.

 

Litt feil idag, 3 ganger ville ikke patron kamre. Den første gangen undersøkte jeg saken å det var for mye fett på patronen, CCI Standard. Jeg er rimelig sikker på at årsaken er at jeg har skudd Geco rifle (skiskytter ammo i standard hastighet), disse er litt fettete. Jeg bruker kammer plugg som jeg har rengjort som hadde fettklumper på seg. Samme på sluttstykkets "breach face" (den delen av sluttstykket som er i kontakt med løpet) og laderampen. Våpenet er rengjort idag, å baggen er pakket for stevne søndag i Vadsø, Standardpistol og NAIS.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Ikke holdt i pistolen siden 28 januar. I dag var det Norges serien Hurtig fin. Jeg var skjelven og slapp/kvalm pga ny medisin. Men sånn passe sur og irritert så jeg klarte 547 poeng, ny personlig rekord, forrige rekord var fra august 2016 i Kirkenes.

 

På siste serien oppdaget jeg at sleiden ikke var helt fremme, jeg dyttet den bare frem, aner ikke om det skyldes fett på kule eller møkkete pistol. Men ellers ingen problem. Pardini måtte bytte tennål.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Lenge siden jeg har skrevet her. Vært for første gang på stevne i vintersesongen, sist stevne var 30 juni med dette våpenet. Har vært dårlig i begge skuldre, de ble ødelagt høsten 2017, jobbet for hardt med ved. Begynte med fysikalsk behandling rundt 1 juni, høyre skulder er bedre men har fortsatt smerter og skjelvinger.

 

Utenom puss for en 2-3 uker siden er våpenet ikke rørt siden 30 juni, ingen hensikt for meg å skyte enhånds. Men har idag klart 514 poeng i Finpistol, årsbeste, og 278 poeng i NAIS (årsbeste 286 poeng i mars). Dagens duellserier viste at skjefte/pistol ikke passer meg, fremsikte blir for høyt, jeg hadde bare 1 skudd under ti'ern, resten av sleivskuddene var i øverkant. Tidligere har pistolen også pekt mot venstre, det har jeg klart å justere bort.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Støvtørket pistolen. Fant ut at jeg skulle sjekke avtrekksvekt, klarte bare å holde vekta i 25% av tilfellene. Feinwerbau har heldigvis en lett tilgjengelig skrue for å juster fortrekkvekt, noe som ikke påvirker de øvrige karatertrekk ved avtrekket (Rører du noen av de andre skruene så er det som å åpne en boks med meitemark, alt påvirker alt de andre, slitt mye med å få avtrekket så bra som nå). Strammet fortrekkeskrue ca 100 grader.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Slitt med synet, alderen tynger. Kjøpte i vår nye glass til skytebriller uten progressive felt = vanskelig å gjennomføre dommer oppgaver med brillene på. Men bedre å skyte med når jeg greier å fokusere på forsiktet. Men jeg oppdaget noe rart, jeg har limt på forsikte festet skjevt = det blir problem med å bestemme hvilket hjørne av forsikte som skal være i flukt med skuret. Dette forklarer selvfølgelig hvorfor jeg skutt så dårlig med .22 finpistol de siste årene.

 

Ene biten jeg har limt på skjefte har falt av, grepet ble bedre.

 

Jeg venter med lengsel og smerte på at banen i Vadsø skal bli ferdig. De hadde lagt merke til at jeg ikke hadde møtt på dugnad å fikk forståelsen av at det ikke ville gå ubemerket. Så her er det bare å stålsette på en livlig start av innesesongen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid hatt litt skjevt forsikte på min .22. Men jeg har aldri sett på det som et problem. Så lenge man ikke henger seg opp i det, vil det heller ikke være et problem. Og dersom du ikke har lagt merke til det tidligere, er det neppe det som har ført til at du har skutt dårlig finpistol. YMMV

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

@Think! Takker for en veldig bra tråd med mye bra info! Jeg hadde en AW93 for 12-15 år siden, men solgte den av årsaker jeg ikke kan huske i dag. Hadde på den tiden en X-esse Sport som reservevåpen, og den har jeg fortsatt. Men har i det siste ønsket meg en noe mer egnet pistol til hurtigøvelsene. 

 

Så i går kom nissen med tidlig julegave til Far! Bestilte for noen dager siden en ny AW93 Light med ekstra sleide, ekstra grep, ekstra korn i forskjellige høyder og et ekstra magasin.

 

Har nå stått og tørrtrent litt mot en Rink tørrtreningsskive ( RINK Dry Fire Practice ), og dette føles bra! Sjekket avtrekket med to forskjellige elektroniske avtrekksvekter, og gjennomsnittet ble 1048 gram. Helt rent avtrekk uten noe kryp eller tull, men likevel med masse muligheter for personlige tilpasninger.

 

Kommer tilbake med en rapport i denne tråden når (minst) et par tusen skudd er overstått🙂

 

Edit; skriveleifer...

 

 

IMG_20221124_193003.jpg.4d6aa49f94450d9a69566920e9592a69.jpg

 

 

 

 

352190345_AW93ikoffert2.jpg.c368878fc4a4932d75a91ad072a480cb.jpg

 

 

Sammen med X-essen:

IMG_20221125_221344.jpg.24e922d703503370e487891d843a3e32.jpg

 

 

Edited by FredrikW
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...