Jump to content

Think! - Feinwerkbau AW93 Light


Think!

Recommended Posts

Jeg hadde bestilt 4 kubikk ved som skulle leveres på palle med pallejekk rett inn i garasjen. Dessverre hadde ikke leverandør fått montert baklem så dermed ble 2 paller dumpet utenfor garasjen. Innflytting av veden skjedde dermed på gamlemåten og dermed var grunnlaget skapt for ikke å skyte de 2 siste treningene.

 

Men tirsdag må jeg, da skal det kåres klubbmester NAIS - fin.

 

Å endelig har Colt Mustangen forlatt pappa og er på vei til nytt hjem. Salgssummen ble kr 3000. Det var en av de opprinnelige kundene som handlet.

 

Så nå er våpenskapet ryddet, å jeg har bare topp håndvåpen igjen.

 

Ladebenken er degradert til arbeidsbenk i garasjen. Jeg skal lage meg en fastmontert arbeidsbenk, material er allerede innkjøpt, først må bare fryseren ut.

 

Kjøpt en låsbar alukasse til ammo oppbevaring.

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært NAIS stevne i Tana og Nesseby Pistolklubb. Jeg klarte 4 plass med 265 poeng, vinner hadde 279 poeng. Her er min seriei skyteorden:

 

Prøveskudd

PB110019_zpsbb4f37ee.jpg

 

150 sekunder skytetid

PB110020_zps59a90ef2.jpg

 

PB110021_zps0ed17861.jpg

 

Duell (3 sekunder fremme 7 sekunder borte)

 

PB110023_zps27032fa1.jpg

 

PB110024_zpsfdd47bab.jpg

 

20 sekunder

 

PB110025_zpse9622e4c.jpg

 

10 sekunder

 

PB110026_zps14638de9.jpg

 

Lagres i klubbarkivet:

 

PB110028_zps4251151f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde meg på nok en serie. Men da ble det bare 259 poeng, noe som hadde holdt til en 6 plass. Her er serien i skyteorden:

 

Prøveserie

 

PB110029_zps7e0ffcd9.jpg

 

150 sekunder

 

PB110030_zpsc4f55562.jpg

 

PB110031_zps4b42f215.jpg

 

Duell

 

PB110032_zps6994d55b.jpg

 

PB110033_zps96009e4c.jpg

 

20 sekunder

 

PB110034_zps2c56d7ba.jpg

 

10 sekunder

 

PB110035_zpsd55eda12.jpg

 

Arkiveres i klubbens arkiv

 

PB110036_zps6548628e.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Før dagens skyting målte jeg radius av blinken til 10 cm, våpenet er skutt inn rullende + litt nedenfor. 10 cm = 14 klikk og det gikk helt fint med det originale fremsiktet. Jeg skrudde siktet 16 klikk fordi jeg har litt lys på nedsiden av svarten når jeg skyter rullende. Så i mitt tilfelle hadde jeg ikke trengt å kjøpe høyt fremsikte, jeg klarer fint å skru det originale fremsiktet til både midt i og rullende siktebilde.

 

Idag røyk 4 plassen fordi en fikk feil på ammo/våpen, jeg slo han med 3 poeng. Det samme skjedde på stevne i Vardø. Så det ble litt snakk om våpenpuss, våpen og ammo. Mitt våpen fungerer som det skal, jeg kan ikke huske å ha hatt problem, andre som har lånt det har hatt problem med manglende avfyring. Men stort sett så følger jeg bruksanvisningen, jeg tørker av og oljer våpenet etter hver trening (nesten i hvertfall). Så pusse det hvert 1000 skudd, også det iht bruksanvisningen.

 

Jeg har tilbudt meg å pusse Pardinien til klubben, jeg må bare ha en utlånserklæring. Matchvåpen som ikke pusses = problem.

 

Så idag har jeg tatt storrengjøring, løpspuss, sear, opphak av hanen og under utdrager. Heller ikke denne gangen klarte jeg å få ut splinten som holder tennål på plass, må nok ha en kraftigere dor. Under monteringen skjøt plunger som holder utdrager på plass ut i rommet, etter 5 min fant jeg den rundt 5 meter borte, så der hadde jeg flaks.

 

Bilde av pistolen før puss, etter 60 skudd siden forrige tørk/smøring:

 

PB110039_zpsa279bf0c.jpg

 

Utdrager med plunger på plass og delene hver for seg:

 

PB110044_zps8dc1ebad.jpg

 

PB110045_zpsfcfbfe21.jpg

 

Sear/opphak av hane før puss, dvs etter ca 1000 skudd

 

PB110043_zps89e5a41e.jpg

 

Sluttet å bruke fett, bruker nå olje på disse kritiske flatene.

Link to comment
Share on other sites

. Men stort sett så følger jeg bruksanvisningen, jeg tørker av og oljer våpenet etter hver trening (nesten i hvertfall). Så pusse det hvert 1000 skudd, også det iht bruksanvisningen.

.

 

Leste engang en slik brukerhådbok til ditt våpen og der ble det anbefalt puss etter hver trening :winke1:

 

Kikket litt på skivene dine fra den 12.

Ser du har veldig mange skudd "langt" opp til høyre.

 

Dette kan du finne løsningen på ved å lese boka til Petter Brattli :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det står vel ikke puss, men tørke av og olje, hver tusen er det løpspuss, under utdrager osv.

 

Boka til bratteli var stusselige greier, har ikke lest i den men blad igjennom, ikke boka men heftet. Vedr opp til høyre så har jeg tolket det dithen at jeg møter rekylen eller klemmer ekstra rundt skjeftet. Det positive er at jeg støtt og stadig er innom tieren med flere skudd, problemet er å gjøre det hver gang. En annen merksnoridghet jeg holder på med er at jeg ofte ahr spredning i side og ikke i høyde.

Link to comment
Share on other sites

Vært på trening, det ble skutt standard match, trening til stevne som er flyttet til 30 nov i Vadsø pga dommerkurs.

 

Før skytingen idag skrudde jeg siktet 16 knepp for å sikte rullende, I 150 sekunder serien skrudde jeg 1 knepp tilbake, så tilsammen er forskjellen 15 knepp mellom rullende og midt i siktebilde.

 

Ingen problemer som vanlig, utfra husken så ble 478 poeng, men her er bilder av serien i skyteorden:

 

150 sekunder.

 

DSC_0134_zps0a0253a6.jpg

 

DSC_0135_zps8cc37174.jpg

 

DSC_0136_zps835bcfde.jpg

 

DSC_0137_zpsf3dbe2d9.jpg

 

20 sekunder.

 

DSC_0138_zps27bb64c3.jpg

 

DSC_0139_zps8bba8b41.jpg

 

DSC_0140_zpsc771baa3.jpg

 

DSC_0141_zpsdba568d7.jpg

 

10 sekunder.

 

DSC_0142_zps90d45da5.jpg

 

DSC_0143_zps37127baa.jpg

 

DSC_0144_zps9d0520d2.jpg

 

DSC_0145_zpsaed97ef9.jpg

 

Våpenet tørket rent og oljet på nytt. Skal skyte trening neste tirsdag som våpentest før stevne søndag 30 november.

Link to comment
Share on other sites

Vært på trening, skutt VM programmet som trening til Søndagens stevne i Vadsø. Begynte å ta bilder av serien, men skjøt så dårlig at jeg sluttet. Jeg kan ikke huske å selv å ha hatt klikk, men andre som har lånt pistolen har hatt manglende antenning av patron. Idag har jeg hatt 2, begge har jeg anslått å være ammo feil, se bilde. Men jeg har en gnagende følelse av at tennål og kanal burde vært pusset, bør få fortgang i å skaffe riktig dor for rollpin.

 

PB250001_zps30c0f3f2.jpg

 

Under VM runden flyttet jeg avtrekker ca 5 mm fremover, det hjalp umiddelbart mot å dra skuddene mot høyre. Denne effekten holdt seg under ny innskyting også = vellykket korrigering.

 

Skutt inn pistolen på nytt igjen, rullende. 1 mot høyre og 3 opp (0,7 cm pr klikk). Klubben har et solid fotostativ med en treplate med skumgummi dott oppå. Dermed kan du hvile håndleddet i en naturlig skytestilling. Langt bedre enn det stativet jeg kjøpte.

 

Sjekket avtrekksvekt, den var som vanlig godt innenfor, selv om de som prøver våpenet tviler 8) . Pusset skytebriller og pakket cola i skytebagen. Så da er jeg klar for standard og VM stevne på Søndag i VAdsø.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake fra stevne i Vadsø. Ikke helt opplagt at det ble stevne på meg, smerter og søvnproblemer den siste uka. Gikk tur forrige søndag, og pistoltreningen tirsdag medførte søvnløs natt. Dermed blir døgnrytmen bort i natta. Men jeg har gradvis klart å dreie døgnet, så etter 4 timers søvn våknet jeg kl 03 i natt. Prøvde å gå litt for å få bevegelse i ledd mv, men det hjalp ikke.

 

I standard pistol klarte jeg 460 poeng, i Vardø klart jeg 503 poeng (19. oktober), så så mye er en god natts søvn verdt (Jeg er en bedre skytter idag enn i september, så baneskyting hjelper på). Opprykkskravet er 480 poeng, så fom 1.1.2016 er jeg C skytter, men hele 2015 er jeg D skytter. Jeg vant i alle fall klasse D, og tror jeg ble nr 5-6 uansett klasse. Det som svir mest er at jeg ikke ble "klubbmester". Heldigvis fikk de problem med våpen eller ammo, så det kunne vært verre i "klubbmesterskapet".

 

Så var det VM finpistol (6F), jeg skjøt 506 poeng, opprykkskravet er 505 poeng. Så fom 1.1.2016 er jeg C skytter i Finpistol, men hele 2015 er jeg D skytter. Jeg lå "langt" etter konkurrentene mine i klubben etter presisjonsdelen. Men på duell delen tok jeg igjen de fleste. Vi var 2 med lik poengsum før siste skuddet, begge fikk 7,1 på siste skuddet, dermed ble jeg likt med en som normalt skyter bedre enn meg. Men han hadde 5 innersoner, jeg hadde bare 2, så i klubbmesterskapet ble jeg nr 3. Men ettersom jeg skjøt så bra duell så er jeg fornøyd. Jeg dro før det var ferdig så jeg aner ikke plassering.

 

Vadsø Pistolklubb fikk "bank" av Tana og Nesseby Pistolklubb på stevne i Vardø. Så for å sikre seg på hjemmebane hadde de hentet inn en vestlending som skjøt skummelt bra.

 

På Finpistol presisjon fikk jeg klikk, men med 5 min skytetid var det ikke problem å lade samme patron igjen. Den hadde bra anslag så dette var også patronfeil (CCI Standard), dermed er jeg opp i 3 patronfeil på 1 uke.

 

Som sagt tidligere, det vil ikke være noe problem å venne seg til elektroniske skiver. De hadde dekket avsug ved standplass med en skråstilt sponplate rett foran munningene. Det medførte veldig skytestøy, måtte bytte til de formstøpte ørepluggene, men da fikk jeg ikke med meg mye av det som ble sagt.

 

Selv om jeg har vært "dårlig" den siste uka så har det vært fremdrift på ladebenken. Den er lakket 7 strøk, bare 15 min jobb pr strøk en gang i døgnet, og ladepressene er prøvemontert i går. Er jeg "frisk" i morgen så skal jeg innrede rommet ferdig. Det er bra med lys så det blir ikke noe problem å lage videoer mv.

 

Men nå blir det "støvtørk" og olje på pistolen så skal dagen feires med fløtepoteter og biff.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så ovenfor at jeg 21 okt hadde skutt VM Finpistol på 533 poeng, igår klarte jeg 506 poeng. Så en god natts søvn er verdt 30-40 poeng. Resultatlista foreligger, jeg vant klasse D i både VM Finpistol og Standardpistol, uansett klasse så ble det 4 plass i hver av grenene. Men jeg ble ikke klubbmester :? i noen av grenene. Men verst av alt var at Vadsø vant klubbmesterskapet i begge grener, de hadde riktignok importert en vestlending. Eneste trøsten er at Tana og Nesseby Pistolklubb slo Kirkenes i begge grener, Vardø turte ikke å stille.

 

Ble bare 4 t søvn i natt også. Så jeg begynte rundt kl 5 å innrede laderommet. Nå gjenstår sortering og å finne riktig plass for alt. Hadde ikke ork til å pakke vitenskapelig = utpakkingen og sortering tar lengre tid.

Link to comment
Share on other sites

Oversikt over mine klasser fom 1.1.2015:

 

Finfelt B 4 resultat

Militærfelt B 1 resultat

Grovfelt D 1 resultat

Revolverfelt C 1 resultat

Hurtigpistol – fin D 2 resultat

Standardpistol D 0 resultat

VM Finpistol D 0 resultat

VM Grovpistol D 0 resultat

Link to comment
Share on other sites

Det er listene på skyting.no som ikke er oppdatert. Stevnet ble flyttet fra 16. nov til 30. nov. Dette var sendt inn som endring men oversikten har ikke blitt korrigert.

Hmmm.....intressann sak.

Er stevnet da egentlig et offisielt godkjent stevne når ingen vet om at det finnes ?

Link to comment
Share on other sites

Klubbene i Øst-Finnmark var informert pr e-post, og medlemmene informert via egen klubb (bakgrunnen for å flytte stevnedato var at folk skulle ha mulighet for å dra på dommerkurs). I Tana og Nesseby Pistolklubb så skjer det gjennom facebook.

 

Tatt en liten opptelling, Feinwerkbauen har 18 starter i 2014, hvorav 12 er i approberte stevner. Så jeg er velkvalifisert for reservevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mere offentlig en at dem som er innenfor den bekjentskapsringen som får

mailer og har konto på facebook får info. Alle andre får ikke info.

 

Skjønner jo problemet ikke ligger på dere, men det er dere som bli skadelidende når

fagkomite ikke oppdaterer listene. Blir som å approbere et stevne og fagkomite er

på ferie, og så be kamerater om å delta.

 

Det går nok sikkert greit, men etter boka så er det jo ikke offentlig annonsert av

den instans som har ansvaret for å annonsere det.

Link to comment
Share on other sites

Dersom fagkomiteen "er på ferie" og man ikke har fått bekreftelse på at etterapproberingen er på plass (og kunngjort i terminlista) så har man vel pr definisjon ikke fått stevnet etterapprobert?

 

En annen ting er at kretsen (siden etterapproberinger og endringer skal via kretsen) bør informere alle klubber i egen krets og i tillegg sende epost til nabokretser om slike endringer. Det tar tross alt bare 5 minutter (dersom man jobber sakte).

Link to comment
Share on other sites

Dersom fagkomiteen "er på ferie" og man ikke har fått bekreftelse på at etterapproberingen er på plass (og kunngjort i terminlista) så har man vel pr definisjon ikke fått stevnet etterapprobert?....

Det er jo det som er poenget. Ferie eller backlogg på oppdateringer....resultatet er det samme. Stevnet er vel etter boka ikke approbert.

 

Men klarer man vie en massiv e-post til alle i kretsen og i omliggende distrikter å informere, så er vel ikke Norge større en at det må kunne godtas. Men hvor man drar grensen i en slik diskusjon, bør vel fagkomiteen ha en mening om vist det er dem selv som ikke henger med på oppdateringer.

Link to comment
Share on other sites

Joda, informasjonsarbeid er nok en utfordring både i klubber og kretser. Bl. a. opplever man at kretsen sender ut forespørsel til klubbene om interesse for dommer- eller trenerkurs uten å få nevneverdig respons. Men på neste stevne kan det godt være skyttere som spør om det ikke skal avholdes kurs snart da de gjerne vil utdanne seg. Så vår krets sender også ut disse forespørslene til alle skytterne man har epostadressene til.

 

Når det gjelder disse to stevnene i Finnmark er jo dette grisgrendte strøk med rimelig lav befolkningstetthet, så man vi nok regne med at alle aktuelle skyttere fikk beskjed. Men når den røde feite skrifta mangler på terminlista er det jo noen (vi vet ikke hvem) som ikke har gjort jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Da har det vært ny trening med ny vri. Riss skyting. En regner snitt poengsum pr skudd fra dine siste treninger, i mitt tilfelle 7,98 som ble avrundet til 8. Så 8 eller bedre ble regnet som treff, alt annet var bom. I tillegg var det "vanlig" X skyting, du sier hva din poengsum blir, den som er nærmest egen gjetning får X.

 

Det ble skutt standardprogrammet.

 

Skrudde siktet 16 klikk slik at jeg siktet rullende. Prøveserie:

 

PC020001_zps247bf6dd.jpg

 

150 sekunder:

 

PC020002_zps17bd6af3.jpg

 

PC020003_zpsdf44c238.jpg

 

PC020005_zpsf9e6e4e0.jpg

 

PC020006_zps590766ad.jpg

 

20 sekunder:

2 skudd i 8-ern nede.

PC020007_zps120ea578.jpg

 

PC020008_zps28c27fd3.jpg

 

Jeg justerte siktet til midt i (16 klikk)

PC020009_zps2af67ea5.jpg

 

PC020010_zps6f867d10.jpg

 

10 sekunder:

 

PC020011_zpseb5e372b.jpg

 

PC020012_zps35f4aa30.jpg

 

PC020013_zpsd0ef10ec.jpg

 

PC020014_zps315da275.jpg

 

Ingen problemer med pistol eller ammo. "Støvtørket" og oljet våpenet = koserommet er inviet.

 

Fått eget adgangskort så nå kan jeg skyte hver dag etter at skolen er ferdig. Men fokus er å komme i orden i huset, i morgen blir vedovn montert. Småpjusker med å rydde på plass og sortere.

Link to comment
Share on other sites

Vært å trent, skjøt så dårlig at jeg gidder ikke legge ut bilder. Justert siktet tilbake til rullende siktebilde. Når originalt sikteoppsett er påmontert og siktene er justert midt i så har jeg 9 knepp tilgode (=6,3 cm).

 

Forsøkte å skyte de 2 patronene som klikket for noen treninger siden. Den ene gikk av på 1 forsøk, den andre ga jeg opp etter 3 forsøk. Idag ingen problemer med våpen eller ammo (utover de 2 klikkpatronene fra tidligere trening).

 

Neste tirsdag er det klubbmesterskap i standard. Så idag var det avtrekksjustering og sjekk hos flere, jeg hadde med avtrekksvektene mine. Brille løsninger ble forsøkt. Jeg skal klistre igjen 1 glass jeg normalt ikke bruker (de originale), pga ansiktslammelse har jeg problem med å lukke bare venstre øye. Stort sett skyter jeg med begge øyne åpne (fordel i dynamisk skyting = det jeg er vant til), men ser at siktebilde blir bedre med venstre øye lukket. Innendørs bruker jeg blanke glass, ute bruker jeg brune fotocromatiske.

 

Skal i ro å mak dra å trene samt innskyte våpenet før neste konkurranse.

 

Idag fikk jeg ha lys over standplass, de som ikke ville ha lys fikk dreie lysrøret.

 

Nydelig måneskinn og svakt nordlys, -17 grader. Burde egentlig vært å tatt bilde. Var ute en natt å gikk for å få bevegelse i leddene, da skulle jeg hatt kamera med, samme som idag men med noen skydotter, stemningsfullt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tapet venstre brilleglass med blå maskeringstape.

 

Vært på banen alene idag. Begynte med innskyting med støtte, fotostativ i ståhøyde med en skumgummi dott på toppen, funker utmerket. Jeg traff lavt og skrudde opp 6 knepp, måtte redusere med 1 knepp på neste runde, og ytterligere 2 på runden etter det. Så ble det litt til og fra med 1 knepp, til slutt ble det bare 2 knepp (14mm) i forhold til opprinnelig innstilling. Skjøt i alt 8 serier med støtte bare for å bekrefte treffpunktet med sikte rundt 3 cm under svarten.

 

Skjøt litt frihånd også, jeg står urolig men dersom jeg klarer å slappe av går det bedre. Skytterlaget har trening i morgen, så jeg sikter på fredagen som neste treningsdag.

 

Her er det stiv kuling og plussgrader. Vurderer å gå til naboen å si hun må slutte å la bilen bakken 1+ time så hun slipper å skrape vinduer mv. Tror de dere klimaendringene er kommet langt nok, sommeren de 2 siste årene har jo vært varme her nord.

Link to comment
Share on other sites

Gummifot på kompressor løsnet under flyttingen. Det var en 5 min jobb å fikse så nå er kompressor klar og alt klart for grundig puss av SIG'en.

 

Sov nesten ikke i natt så på dagen ble det tungt å holde øynene opp. Jeg våknet til facebook prat om "tjuvtrening", en handfull som skal/vil, tydeligvis flere som forbereder seg til klubbmesterskapet. Dermed slengte jeg meg rundt å var ved banen kl 23 og skjøt 7 serier:

 

Første serien glemte jeg å ta bilde av, men merkelappene er tydelige.

 

DSC_0096_zps61480140.jpg

 

Så glemte jeg å lappe serie 2, så her er serie 2 og 3 blandet.

 

DSC_0097_zps84874ca7.jpg

 

DSC_0098_zps88de3611.jpg

 

DSC_0099_zps4e9de993.jpg

 

DSC_0100_zps8f50ca70.jpg

 

DSC_0101_zps25494a26.jpg

 

"Støvtørket" og oljet. Ingen problem med våpen eller ammo.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg regnet "riss", dvs snitt poeng pr avgitt skudd. På forrige trening ble det 8,4 (294 poeng på 35 skudd), opp fra 8,05. Og på dagens trening så ble det 8,57 poeng (514 poeng på 60 skudd). Så det går fremover 8)

 

Konklusjon er at en trening pr uke er ikke nok.

 

UL- vasker har fått renset vann og våpenrensemiddel, denne blandingen er oppvarmet og gått en renserunde = fjernet oksygen fra vannet.

Link to comment
Share on other sites

Opp å hoppe, spise frokost og på banen å skyte. I skyterekkefølge:

 

13des141_zps6ce3a804.jpg

 

13des142_zps2cd37b26.jpg

 

13des143_zpsad6ba54f.jpg

 

13des144_zpsa3284533.jpg

 

Fikk lyst å prøve en 20 sekunder serie, det ble dagens beste.

13des145_zps986e1988.jpg

 

13des146_zps5696f5a4.jpg

 

13des147_zps04ded0da.jpg

 

Jeg syntes det gikk bra på standplass, det ble bare ikke synlig på skivene. Så det ble bare 7 serier idag, ingen problemer.

 

Snitt pr avgitt skudd ble 8,37 poeng, ned fra 8,57 og 8,40 på de to foregående utregningene.

 

Det skorter ikke på regler innenfor ISSF sine baneprogrammer. Satt å leste igår å kom til at tapen mine skytebriller langt fra var lovlig, max er 3 cm i bredden og 4 cm i høyden. Så dermed måtte det tapes på nytt, innenfor regelverket i bredden og godt inenfor regelverket i høyden (inkl brilleramme).

 

13des14brille_zps49158724.jpg

 

Vurderer å kjøpe match ammo i .22, anbefalinger er velkomne, Lapua skal være lett tilgjengelig her oppe. Klubb ammo er også på trappene, så om noen vet om noen gode klubbpriser så er tips velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Det ble tidlig kveld igår, kjempet med å holde øynene åpne alt under Dagsrevyen. Men etter 4 t var natta over, kunne greit vært på banen kl 02 i natt. Men det ble egg og bacon frokost og var ved banen kl 08:30 omtrent. I skyteorden:

 

14des141_zpsad3b922f.jpg

 

14des142_zpsdb684acc.jpg

 

14des143_zps83ebaa2e.jpg

 

14des144_zps5b44f5d4.jpg

 

14des145_zps5a4ccae8.jpg

 

14des146_zpsaf34d890.jpg

 

14des147_zps9200c051.jpg

 

14des148_zps247334d1.jpg

 

14des149_zps6011ffca.jpg

 

14des1410_zps80547646.jpg

 

Så litt 10 sekunder skytetid.

 

14des1411_zpsf0f86d84.jpg

 

14des1412_zps68099725.jpg

 

14des1413_zpse6c4e83d.jpg

 

14des1414_zps47737526.jpg

 

14des1415_zpsf414cdec.jpg

 

Snitt poengsum ble 8,41.

 

Ingen problemer med våpen eller ammo. "støvtørk" og olje.

Link to comment
Share on other sites

Da er klubbmesterskapet avviklet, Jeg kom på 4 siste plass med 440 poeng.

 

Bortforklaringen er at jeg ikke trente på mandag pga smerter, natta var over kl 02 og jeg har idag vært med å bært og montert 100+kg ovn og kjøkkeninnredning. Vurderte faktisk å sløyfe dagens stevne. På slutten av skytingen var jeg klønete, skjelven og forverret ansiktslammelse pga smerter.

 

Han som har kjøpt Lapua for test var ikke fornøyd med presisjon. Jeg har byttet til meg 1 pk Lapua mot 2 pakker CCI. Han skjøt umiddelbart bedre med CCI enn med Lapua, innbilning eller ???. Han skal teste med støtte og det samme skal jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vært en snartur på banen å prøveskutt Lapua Standard Plus, skjøt 5 serier av denne og 2 med CCI standard. Min konklusjon er at de presisjonsmessig er like, muligens med hårfin bedre presisjon på Lapua. Det hevdes at Lapua gir mer rekyl, jeg merket ikke noe til dette. Eneste virkelige merkbare forskjellen er at Lapua har MYE mer fett på patronen, tyntflytende og ikke klisteraktig. Må skyte noen 1000 før enn kan si noe om kvaliteten på Lapua, CCI har manglende avfyring fra tid til annen. Med klubbpris på kr 20 pr pakke for CCI så går det 4 slike på en pakke Lapua, men til konkurransebruk er det verdt det.

Link to comment
Share on other sites

Knall "blogg" det her.. :)

Du skyter jammen på "ukristelige" tider.. ikke rart man ikke ser deg på skytebanen utenom tirsdagene.

 

Har vært en tur på banen i dag og testet ny ammoen "standard plus" siden jeg har begynt å "kaste" kulene rundt hele skiven.

Fikk mine første klikk på gsp'en, skjøt ny runde og måtte lade mellom hvert skudd.. sprayet litt 556 og da gikk var alt normalt sånn plutselig og det aller mest gledelige var at jeg plutselig hadde samling igjen. 46 poeng.

Ergo en ekstra runde 556, ny feilfri runde og alle skudd var samlet men nå 44 poeng.

Nå skal min pistol demonteres og renses. Må se om jeg har UL vaskeren her eller i nesseby, den ligger nok i en av flytte eskene. :)

 

Ribbesmellen 30 desember er neste høydepunkt.

 

 

Hilsen "den giktbrudne bechtereweren" i bås nr 9. :)

Link to comment
Share on other sites

:winke1: Jeg må skyte når jeg er uthvilt, og når det ikke er skole. Å når en sjeldent sover mer enn 4 timer, blir det problem å ha døgnrytme som passer med alt annet. Kort fortalt så lå jeg i senga da dere var på banen for ammotest, gangapparatet har ikke kommet seg etter tirsdagen. Vedr ribbesmellen så har jeg avtale med varebil og presenning bak i for hjemtransport.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den 30. desember skjøt jeg Ribbesmellen, internstevne men lokale klubber var invitert via e-post. I år var det NAIS-fin, jeg fikk nest dårligste poengsum, 262 poeng, min "rekord" så langt er 265. Dette er dårligere enn forventet selv om jeg skjøt normalt, men progresjonen så langt i vinter tilsier et bedre resultat. Nå har jeg hatt 2 dager å tenke på bortforklaringer å har landet på følgende:

 

Hatt guttene på julebesøk på "hotell" (mine foreldre), temperatur mellom -18 og -30, lite skuter kjøring og skigåing. Men vi har gått fottur på skuterløypene å sjekket "dagens" spor (bl.a ferske gaupespor, veldig mye hare på eiendommen), dette halvfaste underlaget har ikke vært snill med mine ankler. Å da jeg skulle ut av badekaret før stevnet fikk jeg jævlig vondt, lurte på å droppe stevnet, men smertene ble redusert etterhvert. På den annen side så har jeg over flere dager hatt utmerket nattesøvn, våpenkoffert og ammo ble tatt inn i varmen (lagret ved ca 6 grader) noen timer før stevne, egg og bacon frokost.

 

Det gledelige er at flere i klubben har hatt utmerket fremgang så langt i vinter, så stevne sesongen kan bli morro. Best fremgang har en som bruker klubbvåpen (xesse), fikk 271 poeng, dette våpenet har ikke sport avtrekket kun det vanlige og vanlig skjefte.

 

Det er planer om øket stevneaktivitet i Øst-Finnmark, om det lar seg gjøre gjenstår å se. Det er iallefall tynt med grovvåpen stevner.

 

De største faktorene for sportslig fremgang for meg er vektreduksjon og kondisjon. Kondisjon - fikk skisko til jul å jeg liker å gå tur, så får tiden vise om det lar seg gjøre. På et år har jeg klart å redusere vekta med 3,4 kg, selv om jeg har gått opp over 10 kg fra juli. Målet var å veie 100 kg pr 1 juli, det målet nådde jeg 1 uke før. Men så startet pakking og flyttelass kjøring = smerter og søvnproblemer, da har jeg ikke ork til noe slanking, kun lettvinte løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor i Nesseby.

 

Men sånn går nu dagan å noe skal enn jo gjøre. Laget video idag:

 

 

Foruten skitur på lørdag, ikke mindre enn 2 t, dobbelt så mye som planlagt, det straffet seg natt til søndag. Neste skitur er planlagt onsdag etter pistoltrening tirsdag. En skal låne pistolen, han lurer på å kjøpe likedan.

Link to comment
Share on other sites

Lånt bort Feinwerkbauen, han var godt fornøyd, vurderer 2 stk til seg og kona. Jeg tok ikke noe leie for våpen og ammo, antydet jeg kunne låne kona, det skulle ikke ta mer en 2-3 min.

 

Jeg brukte x-esse til klubben, den har ergo grep men det var så stort at det var som å skyte med vanlig grep. Det ble litt triksing med justering av sikter og siktepunkt, men da alt var justert inn skjøt jeg 48 på presisjon (VM fin) og på duell 2 x 46 og en gang 47, totalt 514 poeng. Vinkel vertikalt og spesielt horisontalt var ikke riktig for meg, men utover det var det er bra våpen. Men enn får mer for pengene ved å kjøpe et lite brukt våpen som var på topp for 30 år siden.

 

Når jeg har siktet rullende har jeg siktet rundt 2 cm under svarten. "Alle" har sagt jeg må sikte enda lengre ned, men sta som jeg er har jeg holdt på mitt, jeg er tross alt vant til å sikte midt i. Men det var faktisk lettere å sikte lenger ned på blinken, gjorde faktisk det også under duell delen av VM-fin programmet. Så nå skal jeg øke avstanden fra midt i til rullende fra 16 knepp til 25 knepp.

 

Med vilje har jeg justert inn ørlite kryp i avtrekket. Dermed kan jeg "angre" meg dersom jeg prøver å ta avtrekk og jeg føler jeg ikke er helt fornøyd likevel. Jeg kan også "ta avtrekk" med våpenet i benken, såkalt "preppe". Som i utgangspunktet dynamisk skytter så liker jeg det ikke, så har jeg da heller aldri skutt i benk eller tak. Jeg har riktignok begynt å hvile finger på avtrekker, jeg har sluttet som dynamisk skytter, men jeg begynner ikke avtrekket før våpenet er i stilling. Nå skal jeg justere avtrekket knivskarpt, det skjer når jeg har stort vedlikehold/puss.

 

Kasserer her gruer seg til årsmøte, jeg var visstnok regelrytter. Tro om han har snakket med styret i Horten. Han snakker til meg i flertall, jeg er riktignok tjukk men ikke så stor at det blir riktig med flertall. Jeg har riktignok meldt meg inn i idrettslaget så han skulle få meg ned i vekt. I morgen er det planlagt skitur i lysløypa på dagtid.

 

Ellers er det et utvalg igang for å få elektroniske skiver. Det blir nok en lang prosess fordi det må skje i samarbeid med skytterlag, kommunen og enn må søke pengestøtte fra nær og fjern. Men det må nevnes at det er kommunen som eier og driver lokalene våre og har installert det flotte ventilasjonsanlegget med filter, oppvarming og varmegjenvinning og gud vet ikke hva, det er ikke mange kommuner som er så raus.

Link to comment
Share on other sites

Vår lokale våpenpusher benevner seg selv 3 ganger i samme setning, husker ikke nøyaktig hvordan han sier det. Jeg stusset litt før jeg skjønte at alle 3 benevnelsene var ham selv. Tror han liker å se folks reaksjon mens enn pønsker ut hva han egentlig sa.

Link to comment
Share on other sites

Utfra husken så sier våpenpusher "meg, arve og eieren" = alle er samme person.

 

Nå bestilles det våpen i hytt og gevær i klubben, jeg kommer ikke til å kjøpe noe nytt våpen. Men har idag bestilt nytt Rink grep, "problemet" med grepet jeg har er at det er uten hand swell (convex - som produsenten sier). Har valgt Medium, jeg har small grep nå, der har jeg ca 2mm ytterligere justeringsmulighet, med medium grep vil jeg være ca midt i. Valgt 7 grader vinkel, det har jeg idag også og passer meg bra.

 

Valgte nøttetre, har laminert, mindre holdbart men penere. Kjøpte olje også for å ta vare på grepet.

 

Gått 45 min på ski.

Link to comment
Share on other sites

Eneste som har skjedd på skytefronten er at jeg har kjøpt inn Lapua ammo til kr 0,90 pr stk. Kjøpte 1000 stk som skal testes, om de funker 100% i våpenet så blir dette konkurranse ammo. Testingen starter etter puss og skjefte skifte. Skjefte produseres 5 februar og Brownells skal vel postlegge idag fra USA (hver torsdag).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...