Jump to content

Customisering av Blaser-montasje


ulf

Recommended Posts

Som alle vet lager Blaser verdens beste jaktgevær. Dessverre er de ikke så gode på montasjer. Eller; montasjene er greie nok, men ringene er altfor høye. Selv en Blaser 30mm ring merket "Low" har plass til en sikte med 56mm objektiv, og da sier det seg selv at det blir god plass til sikter med f.eks 42mm objektiv. Uforholdsmessig dyre er ringene også, men det gjelder jo det meste fra Blaser

 

Løsningen for meg har vært å levere til en børsemaker, som har levert tilbake rifla med fine, lave montasjer. Børsemakeren på Stenvaag gjorde det for meg en gang, men de har lagt ned. Da jeg forsøkte å få samme operasjonen gjort et annet sted fikk jeg til svar at det ikke gikk an, og løsningen var og ble altfor høye og overprisede orginalringer. Løsningen ble litt hemsløyd:

 

Først kjøper man Leupold QR ringer i passende høyde.

 

DSC00628.jpg

 

 

Leupoldringer fåes i mange ulike høyder og dimensjoner, med og uten extension. Dessverre lager de ikke 34mm ringer. Billige er de også; jeg betalte 430,- for et par 30mm ringer hos Landrø, og Midway tar bare litt mer. 1" ringer er omtrent en femtilapp billigere. Om jeg ikke tar helt feil ligger ringer fra Blaser på 8-900kr. Kvaliteten på Leupoldringene er bra, etter hva jeg kan bedømme. Overflatebehandlingen er ikke så bra som på Blaserringer,- de ruster raskere, men noe stort problem er det ikke.

 

Gjennom Leupoldringene borer man et hull:

 

DSC00630.jpg

 

Det burde si seg selv, men det er viktig å få hullet sentrert i tappen fra ringen. Der slurvet jeg litt, men jeg tror det går bra likevel. Selv om draget i ringen kanskje blir litt skeivt.

 

DSC00633.jpg

 

Etter boring slipes tappen på ringen ned slik at den går inn i Blaserskinnen:

 

DSC00632.jpg

 

Såvidt jeg kan forstå er ikke høyden på den tappen kritisk. Ringen holdes uansett fast av skruen.

 

Når ringen er borret og frest ned er det tid for å lage gjenger. Akkurat det har jeg ikke noe bilde av, men det er en ganske grei operasjon. Om jeg ikke tar feil brukte vi et enkelt gjengesett fra Biltema. Etter å ha laget gjengene gjenstår å gjøre det samme på ring nummer to, før man skur ringene fast i skinna, monterer kikkert i ringer og setter stasen på børsa.

 

Jeg ble ganske fornøyd. Lavere er det ihvertfall ikke mulig å få det, uten å komme i konflikt med okularet når linsebeskytter er på. Selv om det fortsatt er noen millimeter å gå på mellom løp og objektiv.

 

DSC00636.jpg

 

DSC00638.jpg

 

Noe særlig lavere ser det ikke ut til at det er mulig å komme, så lenge en er henvist til Blaserskinne, og det er jo alle med Blaser.

 

DSC00637.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha sett Blazer montasjer fra andre produsenter, men det har jeg ikke oversikt over. Dette ble veldig bra synes jeg. Å lime i tillegg til skruen kan være noe å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Såg veldig bra ut!

Har et par ringer liggende i roteskuffa som eg skal prøve å gjere eit forsøk med!

Trikset vert å få boret opp hullene sentrisk for å unngå spenninger.

Ein lite dæsj egnet Loctite på skruene vil eg tru er ei god investering.

Swarovski 3-9x36 får høgdeskrekk når den står i dei lavaste Blaser montasjene :shock:

Takk for tipset!

Link to comment
Share on other sites

Locktite på montasjeskruene er lurt, ja. Det er med selv om jeg ikke har nevnt eller tatt bilder av det.

 

Ikke overdriv problemet med å sentrere hullet. Ringene har en liten sirkelmarkering i midten, så det er virkelig ikke vanskelig å få til. Det var bare slurv som gjorde at det ikke ble skikkelig på den ene ringen.

 

U

Link to comment
Share on other sites

De nye lave Blasermontasjene er en del lavere enn forrige generasjon. MAK sine lave er så lave det går.

Zruncho på Ebay har litt av hvert å by på. Han har flere lave løsninger men ringene er ca. medium, (MAK og gamle Blaserringer passer) flott kvalitet produsert i Europa.

http://www.ebay.com/sch/zruncho/m.html?item=150984996821&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562

 

Denne frister til rødpunkt eller lett dagkikkert: http://www.ebay.com/itm/Picatinny-ULTRALOW-SHORT-Fixed-Adaptor-Base-for-Blaser-R93-R8-LRS-2-K95-S2-/151079492977?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item232d0a1d71

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 years later...

Kjempeguide! Dette skal jeg teste ut. Photobucket bildene vises ikke men du kan se de under Ulf sin Photobucket profil: http://s1198.photobucket.com/user/sak003/library/?sort=3&page=2

 

Regnar med det er det her han har brukt for å lage gjenger? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Gjengeverktoysett/Gjengeverktoysett-21-deler-2000016875/ ?

Edited by 5pitf1re
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...