Jump to content

Norske haglpatroner


Veidinn

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Vi får ta ei økt til her, fant noen norske messing haglhylser i en boks. Nå er det vel bare de fra RP og RA som er produsert i Norge men der finnes noen fra våre gamle børsemakere med deres navn på. Tror enkelte av disse er ganske gamle, særlig den nr 3 fra venstre: "Hagen 12 Diane 12"

 

DSC04410_zps2a119e0c.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Jeg er litt imponert over enkeltes samling av haglpatroner her på Kammeret:

Jeg har egentlig aldri hatt som mål å samle på dette, men jeg blir litt revet med av Veidinn og bubo.

Jeg har noen patroner liggende, i dette tilfelle holder jeg plastpatroner utenfor dette innlegget og viser frem noen norske og utenlandske i papp.

normal_A_12_a.JPG

normal_A12_b.JPG

Patron nr. 2 her er veldig lett, virker tom. Jeg antar at det er en løspatron? Alle her er kaliber 12.

 

normal_A_16_a.JPG

normal_A_16_b.JPG

Her er noen i kaliber 16, patron nr.2 har en slugg ala den som er plassert på nr.1. Nr.1 er en kaliber 12, men maken til den som sitter i nr.2. Nr.6 er også en lett patron som virker tom, mulig løspatron?

 

Siden jeg er litt i siget har jeg noen utenlandske:

normal_A_utland_a.JPG

normal_A_utland_b.JPG

# 1: gammel tysk sortkrutt, ukjent og dårlig merket. kal.12.

# 2: Hirtenberger kal.16.

# 3: Gevelot, (fransk). kal.12.

# 4: Baikal. kal.12.

# 5: Belgisk metallhylse kal.16.

# 6: Vihtavuori, merket Black powder, slike kjøpte jeg selv en gang tidlig på 70 tallet. kal.12.

# 7: Waidemannshell kal.20.

# 8 - 9: Sellier & Belott. kal.20.

 

Så litt ymse:

normal_A_24_-_20_a.JPG

normal_A_24_-_20_b.JPG

Nitedals Spsial i kaliber 24 og 20. Deretter en Eley Kynoch med fyllkule/slugg. Mulig en form for rundkule. RWS er umerket bortsett fra hylsebunnen.

Link to comment
Share on other sites

De lette med hvit umerket skilling er løspatroner, hovedsakelig brukt til fuglehundtrening men også andre formål. Nitedals ladet kule en kort periode før 1.VK, nevnt 1911. Senere patroner er nok hjemme ombygd fra hagl til Stendebeck kule med propellvinger innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Kjempeartig at flere hiver seg på,en trenger jo faktisk ikke ha noen spørsmål angående patronene,masse bilder er gøy!Jeg fant flere gamle minner blandt dine Vaquero,kan kommentere de etterhvert,hvis jeg får lov...

Nå var det jo selvsagt i denne tråden mine innlegg skulle vært,men det hele starta jo liksom bare med et uskyldig spørsmål angående haglstørrelser... :D

Kan begynne med løspatronene dine,eller jaktprøvepatroner som de ble kaldt,hvertfall på denne esken

normal_20150906_154607.jpg

Finnes flere utgaver av nitedals spesial i patronkatalogen,samt den nyere nitedals ekspress,og her er en enda nyere nitedals stål.

normal_20150906_152118.jpg

 

Ps.Vet ikke hvor utbredt patronkatalogen til trond (som jeg refererte til) er,eller hvor man kan henvende seg om man ønsker en slik..Fikk min i mai iår,har gitt meg mye glede.

Og Veidinn;tusen takk for post igår,bildet av den ikke-eksisterende patronen ligger her..:

Dag1964 Haglpatroner merket nitroglyserin compagniet

Link to comment
Share on other sites

Det er noe særnorsk og følelser som vekkes med Niterdals i papp:

For meg er det unisont med norsk jakt, Niterdals i det hele tatt, for ikke å snakke om luktene, lukten fra en nyåpnet Niterdals Spesial i røde papphylser hadde sin egen duft. Jaktopplevelsen hadde en cocktail av flere dufter:

Skogen hadde også sine opplevelser for en nese, samt fjellet. Så kommer et ekte lærbelte med sine dufter og en velpleiet haglestokk med stokkolje.

Kan det bli bedre?

Jeg har heldigvis flere esker med patroner i plast og papp som har overlevd "forbudstiden". Det er Niterdals med flere, de er en skatt som skal brukes med andakt i sitt rette element hvor jeg har alle mine sanser i øyeblikket.

normal_Nitedal.JPG

Her har jeg en eske med Niterdals Jakt som har overlevd forbudstiden.

normal_Finnmark.JPG

Her fra flere år tilbake hvor jeg ble fløyet langt inn på Finnmarksvidda med Niterdals Rype, de hadde gule hylser i plast og var relativt nye på markedet.

En uke på vidda uten å møte folk var et minne for livet, det ble to slike turer inn mot Akkanas og finskegrensen.

 

Jeg håper Niterdals våkner til liv og kommer med sine gamle gode kreasjoner i bly og papp. :D

 

normal_Nitedals.JPG

Patronbelte være laget av lær, det gjelder å ferdes med stil 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vaquero hadde en musta ruuti-patron på et bilde over som vekka gode minner,de røyk fælt når vi skaut mink i fjellsprekkene på holmene uti kilen i gamle dager...merkelig nok står det non-corrosive på den ene pakka,men det kan du spørre min første hagle;en Star Baikal enkeltløper om..... :lol:

normal_20150907_214330.jpg

Link to comment
Share on other sites

Disse tror jeg skulle være norske haglpatroner... :lol:

Trenings- og øvelsespatroner,hva blei disse egentlig brukt til tro?

Knapt til leirdueskyting vel,med haglstørrelser nr 1 og 3?

normal_20150826_201228~0.jpg

normal_20150905_094107~0.jpg

Husker vi i slyngelalderen hadde noen Olympic pawam pionki-patroner vi brukte til øvelse når vi skaut i filler stubber eller lignende ved mangel på levende vilt i skauen,kanskje de var beregnet til no slikt...? :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

normal_Nitedals_Gul.JPG

Jeg har ikke spesielt dype kunnskaper om "norsk haglpatron-produksjon", men lurer på et par ting:

Jeg har bladd meg litt frem og til bake i denne tråden, men ser ikke Nitedals Gul.

Når var Nitedals Gul i handelen? Når sluttet Raufoss å produsere haglpatroner? Hvor i Norge ble Nitedals patroner produsert, og finnes det bilder fra produksjonslokalene?

 

Jeg samler i utgangspunktet ikke på haglpatroner, men det har til slutt hopet seg opp en del og blitt til en samling. Jeg begrenser meg til en av hver.

Har til sist oppdaget at det er litt artig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk så mye Veidinn!

Da står det igjen noen spørsmål til, finnes det literatur som sier noe om norske haglpatroner?

Hvor ble Nitedals produsert i Norge?

Finnes det bilder fra produksjonslokaler o.l.?

Når forsvant Raufoss haglpatroner?

Var Norma innvolvert her?

 

Noen burde gi ut en bok om Norske Haglpatroner:

Jeg er overbevist om at det hadde lykkes med en bok om norske haglpatroner opp gjennom tidene.

Jeg ser for meg et illustrert fargefyrverkeri med haglpatroner i mange farger ispedd med tidsriktige fotoer fra jaktturer i minst 100 år. Men hovedvekt på kronologisk oppsett av patroner gjennom tiår.

 

Noen burde ha den kapasiteten, jeg melder på som første kunde, da er det marked for en bok så langt :D

Kan folk gi ut en bok om Ved og Snømåking så burde dette slå ann også?

Link to comment
Share on other sites

http://www.nittedalsporten.no/index.php ... krudtvaerk" target="_blank

Dette var morsom lesing. Som nevnt tror jeg at man kunne laget en fin bok om norske haglpatroner med illustrasjoner fokus på de som jobbet på "Nitedals krudtværk". Hadde man en god tilgang på patroner fra 1880 tallet og fremover skulle det bli et interessant oppslagsverk om et emne som har sin plass i norsk jakthistorie og kultur. Bilder finnes sikkert fra virksomheten fra stedet og etterkommere. Det kreves selvfølgelig en del kunnskap, en med flere har sikkert det. Raufoss hadde også haglpatroner, vi må ikke glemme dem.

 

Det handler om historien og personligheter i et fagmiljø som frem til i dag er anonymisert, de fortjener en plass i bokhylla!

Link to comment
Share on other sites

NYERE NITEDALSPATRONER

 

Samlingen min av haglpatroner strandet litt mot slutten av 90-tallet,så stort sett hele blyforbudsperioden var fraværende når jeg startet igjen i våres. Jaktet også minimalt med hagle i denne perioden,så min forurensing av miljøet var forsvinnende lite.

Har fått tak i noen av disse nyere patronene,men lurer på om der er flere varianter der ute...

BILDE 1

normal_20151007_213113.jpg

normal_20151007_213215.jpg

normal_20151007_213323.jpg

De fleste av disse er nok 80 tidlig 90 tall,alle kjøpt mens jeg selv samlet,mener Spesialen i papp i midten var en av de siste,mulig 98?

Noen som har Ekspress cal 20 i 70mm? Lengst til høyre en løspatron.

 

 

BILDE 2

normal_20151007_213456.jpg

normal_20151007_213618.jpg

normal_20151007_213658.jpg

Igjen patroner fra min tid,bortsett fra sprederen lengst til høyre,men den er vel også fra før 2000.

De to nikkel-patronene til venstre skiller bare etpar mm på skriftstørrelsen,ellers like...

 

BILDE 3

 

normal_20151007_213915.jpg

normal_20151007_214023.jpg

normal_20151007_214117.jpg

De to til lengst venstre fra før 2000? Vet der fins en blå Nitedals Jakt med mindre skrift,noen som har den?

Resten er helt nye for meg :)

 

BILDE 4

normal_20151007_214319.jpg

normal_20151007_214356.jpg

normal_20151007_214440.jpg

Nyere patroner..men kanskje bly? Bortsett fra den i midten som er sink.

 

Om noen har andre nyere patroner,eller varianter av disse på bildene,hadde det vært knakande artig med bilder og opplysninger om årstall og annet..Som man forstår er den minste forskjell interessant,derfor så mange bilder for sammenligning...

Gjerne bilder av eskene også.. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei roteskuff fra tidlig 90tallet, eneste som åpenbart skiller seg fra de på bildene er jaktprøvepatron=løspatron i Ekstra 12/70. Der er vel noen Spesial med Norma bunnmerking som du ikke har vist, mest i papp. Ellers så har jeg masse etterkrigs Nitedals, er vel innom de fleste typene men ikke alle varianter selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

normal_20151009_150454.jpg

normal_20151009_150523.jpg

Veidinn har jo selvsagt rett,der er flere Spesial-varianter fra denne tiden,80-90-tallet..

Men det er bare små forskjeller,som culot-høyde og str på skriften på patronlengden...

Dette er de jeg har med NORMA NITTEDAL merking...eldre typer er merket Nitedals Krudtværk.

Om noen har noen Spesial med åpenbare forskjeller fra disse 6 er det bare å poste bilder...det er så lett atte! :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har lett overalt etter nitedals patroner og nå har eg endelig funnet dem :) på rogne våpen i heimdal hadde de masse nitedals patroner så eg endte opp med å kjøpe en pakke spesial, ekspress, og rype :winke1: ingen i papp men jeg gleder meg til å prøve de :winke1::D et var kanskje litt ot men følte eg måtte si det :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Se de du,var ikke de heilt ålreit,da..? :)

Personlig syns jeg vel den helt til venstre var finest,men.

Svartkruttpatronen er helt sikkert ikke farlig å fyre av,enten smeller den eller så smeller den ikke..

Men det er heller ikke farlig å ta godt vare på den,kan være din oldefar gikk med denne i lomma på jakt på 50-tallet :)

Link to comment
Share on other sites

hehe jeg synes den er finest jeg og :winke1: har ikke tenkt å skyte en fordi etter min mening er det mer en samlegjenstand siden den er den eneste av di svartkruttpatronene jeg har som visest godt skrifta på :winke1: de andre jeg har er bare helt oransje der haglstørrelsen står på ''stjernebretten'' ( egentlig ikke brett i det hele tatt det er bare en pappskive). har ikke tenkt å skyte di siden jeg synes di er fine. (er nok litt rar men sånn er det) :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg hørte engang fra en kar som hadde jobbet på Nitedals hele livet at men under og rett etter 2.VK hadde så lite kobber/messing at man blandet inn div annet i "legeringen". Derfor ble der mer spenninger i f.eks. culoten slik at den noen ganger sprakk. Man ser det også på enkelte tennhetter fra samme tid, de mangler ytterste dekselet.

Link to comment
Share on other sites

Brettemåtene kalles skillingbrettet når de er med dekkskilling, de andre er stjernebrettet. Forstår at det må være meget populært å samle haglpatroner igjen etter en del års dvale. Hadde noen ute på en nettauksjon og fikk uventede høye priser på en del. Mulig jeg må fortsette med det :roll:

Link to comment
Share on other sites

Mens vi venter spent på bilder av gamle haglpatroner,kan vi jo ta en titt på de aller nyeste som endelig kom meg i hende idag :D

 

 

normal_20151203_215650.jpg

Faktisk ganske fine syns jeg,og allerede en variant av rypepatronen å jakte på for oss samlere,mine har nemlig trykket opp/ned i forhold til en avbildet lenger oppe i tråden.. :winke1:

 

 

normal_20151203_215809.jpg

Tilbake til den gamle stavemåten.

 

normal_20151203_220042.jpg

Krutt er det visst også her...det er fa`li det.... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...