Jump to content

Da har det uvirkelige virkelig hendt!


Steyr81

Recommended Posts

Da har marerittet blitt virkelighet, INNBRUDD!!

 

Mellom Søndag kveld og tirsdags morgen i Vennesla utenfor Kristiansand har noen vært i huset mitt mens jeg var bortreist på jobb.

Tyvene har tatt seg inn i ved å knuse vinduet i inngangsdøren, baksert våpen skapet bort til et vindu som ble saget i stykker, og sluppet våpenskapet ned på plenen fra andre etasje.

Bor litt øde til, så ingen naboer har hørt noe...

Av det stjålne er det ting som: Sig Sauer 22lr, High standard 22lr, glock 17 9mm, S&W 357, halvauto hagle, Sako 85 308w, Steyr AUG 223, to luftgevær, luftpistol, samt noen kikkerter og endel ammo.

 

Tyvene(må ha vært minimum to) var tydeligvis ute etter våpen, da hverken tv, dvd, ps3, pc eller lignende ble stjålet.

 

Politiet har dessuten funnet haglen min hos en såkalt kjenning, men sa at det kunne være liten mulighet for å finne resten!

Blir helt overgitt...

 

Sakoen var dessuten helt ny, med nylig avlagt storviltsprøve. Ser mørkt ut med å skyte på min første elgjakt.

 

Det er vel liten mulighet for at noen her inne kjenner noen som kunne vite noe, men alle tips som kan føre til en oppklaring mottas med takk.

 

Moderator står forresten fritt til å flytte dette innlegget dersom det er plassert feil.

Link to comment
Share on other sites

Tyvene(må ha vært minimum to) var tydeligvis ute etter våpen, da hverken tv, dvd, ps3, pc eller lignende ble stjålet.

 

Jeg gjetter på at ikke bare var de ute etter våpen -- de var ute etter dine våpen.

 

Det kan umulig lønne seg å bryte seg inn i hus på måfå, på jakt etter pistoler og automatrifler. Så jeg vedder kredittkortgjelda mi på at de visste nøyaktig hva de gikk til.

 

Dette er helt jævlig. Håper politiet finner igjen våpnene dine -- og finner gjerningsmennene!

Link to comment
Share on other sites

Utrolig surt.

Jeg hadde innbrudd for fem år siden , og de hadde jobbet en del med våpenskapet mitt, men ikke klart å få det opp. Heldigvis.

Jeg fikk promte installert innbruddsalarm. Med overføring til alarmsentral med vekter service. Jeg tror det er løsningen. Hvis man kan vente en vekter innen 20 minutter, har ikke kjeltringene tid til allverden. Og sirenen vekker i tillegg oppmerksomheten til naboene mine. Håper ikke jakta i høst blir alt for mye spolert.

Link to comment
Share on other sites

Utrolig surt.

Jeg hadde innbrudd for fem år siden , og de hadde jobbet en del med våpenskapet mitt, men ikke klart å få det opp. Heldigvis.

Jeg fikk promte installert innbruddsalarm. Med overføring til alarmsentral med vekter service. Jeg tror det er løsningen. Hvis man kan vente en vekter innen 20 minutter, har ikke kjeltringene tid til allverden. Og sirenen vekker i tillegg oppmerksomheten til naboene mine. Håper ikke jakta i høst blir alt for mye spolert.

 

Apropo alarm: viewtopic.php?f=59&t=8315

Link to comment
Share on other sites

Det var et elkam 14våpen skap, festet med franske treskruer. Skapet var løsnet med rå makt.

Dessverre er det ikke bare positivt med å bo øde til. Ingen naboer som hører noe.

 

Politiet var der og tok fingeravtrykk, og tok med sagen for testing av dna. Men etter at de var gått fant vi blodspor mens vi ryddet etter innbruddet. Da jeg ringte dem og fortalte dette kom det opp en og tok prøver av dette også.

 

Det som svir mest må jeg si er tanken på at noen har vært der, og gått gjennom mine personlige ting. Kastet tannbørsten gjorde jeg også. Etter å ha sett en reklame tidligere med et ektepar som finner et bilde av en tannbørste oppi rumpa på innbruddstyven måtte jeg bare det. :)

 

Politiet klassifiserte det som grovt tyveri, men sa samtidig at det ikke var sikkert at de oppklarte saken. Selv om de altså fant haglen min hos en kjenning. Den stod i skapet mitt under innbruddet!

 

Alt var forsikret via innboforsikringen min, så får forhåpentligvis mulighet til å kjøpe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det var vondt å høre! Håper de skyldige blir tatt. Har selv montert alarm, når man er aktiv skytter så offentliggjøres jo resultatlister i aviser o.l. Skyter man felt og spesialfelt så skal det jo ikke så mye fantasi til for å finne ut et minimumsantall våpen i boligen. Betaler vel ca 250kr måneden for brann og tyverivarsling, syns ikke det er ille.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Politiet har allerede funnet den ene hagla de, så trur jeg nok de klarer å nøste opp denne saken. Det er ingen ære blandt tyver, de sladrer hvis de trur det kan hjelpe dem.

 

Men kunne kansje vært greit med et register her inne på forumet, der man kan legge inn gjenstander som har forsvunnet? blitt stjelt.

 

:(

Link to comment
Share on other sites

Men kunne kansje vært greit med et register her inne på forumet, der man kan legge inn gjenstander som har forsvunnet? blitt stjelt.

 

 

 

Er vl ingen her inne som er så i--ot at de handler noe uregistrert/ulovlig?

Link to comment
Share on other sites

Det er vell ikke bare våpen som blir stjålet? noen ganger så tar tyvene med seg kikkerter, jaktradioer, hundepeilere, gps osv.

 

Jo, sant nok. Men hvor mange av oss har notert nøyaktig navn og serienr på slikt da? Kanskje en ide og stikke på loftet å gjøre det med en gang!

Link to comment
Share on other sites

Huffameg,må være fortvilende?..Håper du får dem att!Fatter ikke at det går an å få åpna et slikt skap..visste nok hva dem var ute etter ja!

Det er bare døra og sidene på skapene som er noe særlig problem. Bakplata på mitt seifuva er i alle fall forholdsvis tynt stål. Men man må til med verktøy, type vinkelsliper o.l vil jeg tro. Ett våpenskap er på ingen måte innbruddsikkert. Det kjøper oss kun tid. Det er også derfor det er så viktig å skru det godt fast i gulv og/eller stender bak. Slik at man ikke kan tippe det frem lettvint.

Til trådstarter: Uff. Du har min medfølelse. Håper de finner ut av det.

Link to comment
Share on other sites

I følge politiet hadde de åpnet skapet med slegge og spett. Politiet mente de hadde holdt på en stund. :)

 

Det var forresten skapet som ble funnet før innbruddet ble oppdaget. Vegvesenet hadde sett noe mistenkelig i veikanten og varslet politiet. Politiet hadde deretter undersøkt det og funnet papirer med mitt navn. Skapet var helt i stykker slått.

Link to comment
Share on other sites

Hvis politiet ikke klarer å nøste opp i dette blir jeg veldig skuffet..

De bør ha en masse tekniske spor, de har en innvolvert, og noen må ha sett det skapet der...

Men det er vel kun hvis politiet velger å prioritere dette dette at det kommer til å bli prioritert.

Det er vel sikkert viktig å holde saken varm også..

 

Lykke til !

Link to comment
Share on other sites

For å bli godkjent må et våpenskap motstå angrep fra 2 mann med håndverktøy (hammer, brekkjern og slikt) i 10minutter. Er ikke skapet åpnet på 10 minutter er det godkjent selv om det er tydelig at 30sekunder til ville ha åpnet det.

 

Våpenskap er kun sikring mot unger og tifledige narkiser på jakt etter noe å selge, de som vil stjele smelljerna våre trenegr bare litt mere tid når de treffer på skap.

Link to comment
Share on other sites

Trist når med innbruddet. Håper at høstjakta ikke blir spolert, men først og fremst at politiet klarer å finne våpnene som er stjålet. Håper de her som flasher hvilke våpen de har i signaturen tenker seg om noen ganger når de leser denne tråden. Man bør heller ikke skrive nøyaktig bosted.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Bor selv ikke så langt fra Vennesla, så jeg skal ha øyne og ører åpne.

Utrolig trist, men får håpe at lensmannen klarer å finne ut av dette.

 

Er glad mitt skap står trygt lagret på et vanskelig sted, godt boltret fast i gulv og vegger (av betong).

I tillegg er det alarm i huset med vekter utrykning. Har testet, og de bruker ikke mange minuttene på å komme frem. :D

 

Synd en må sikre seg i alle kanter og ikke kan ha noe i fred lengre.. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Bor selv ikke så langt fra Vennesla, så jeg skal ha øyne og ører åpne.

Utrolig trist, men får håpe at lensmannen klarer å finne ut av dette.

 

Er glad mitt skap står trygt lagret på et vanskelig sted, godt boltret fast i gulv og vegger (av betong).

I tillegg er det alarm i huset med vekter utrykning. Har testet, og de bruker ikke mange minuttene på å komme frem. :D

 

Synd en må sikre seg i alle kanter og ikke kan ha noe i fred lengre.. :evil:

 

Her kommer ikke ei katte over gårdsplassen uten at "noen" ser det, heldigvis. Pluss alarmer både i hue og ræva, så den gamle Mauser'n min er trygg! :wink:

Skulle "nesten" vært morsomt om noen prøvde seg..... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det var da som f.... Utrolig kjedelig opplevelse vil jeg tro.

 

I vår fant jeg og fruen ett åpnet våpenskap på samme parkerings plass som 'Sinnataggen' ble funnet for noen år siden. (like ved Årvoll skytebane i Oslo) Skapet var av en type med 3+1+1 låsebolter i døra og normalt kraftig oppbyggning, likevel hadde de klart å deformere døra og rive den opp! Ringte selvsagt politiet, men fikk til svar at de kjente til skapet og at en patruljebil var på vei så snart de hadde tid... hadde nok ikke ligget der mange timene, men med personlige pairer flytende rundt og fare for at andre tafser på det med sine pøsefingre, skulle man tro det var en prioritert haste sak!

Da jeg kom hjem den dagen, tømte jeg mitt eget skap og stablet alle patron eskene i bunn. Av kryssfinèr laget jeg en plate oppå eskene som jeg satte våpnene tilbake på. Rent bly kunne nok vært ett bedre alternativ, men med mitt skap tror jeg nå det må kraftig løfte redskap til for å flytte på det. Bare ett lite tips der festing med bolter ikke duger..

Link to comment
Share on other sites

Huff! Dette er ille!

 

jeg har selv opplevd innbrudd hvor det ble gjort forsøk på å åpne våpenskapet mitt. Det klarte de ikke, men de hadde veltet det slik at kikkerten på elgbørsa ble slått i stykker. Ellers tømte de huset for alt av verdi og det de ikke hadde fått med seg slengte de ut i snøen på baksiden av huset. De pisset i to senger og slengte innholdet i fryseren ut over kjøkkenet før de bestemte seg for å kline iskrem utover skapene. jeg var student på den tiden og pc med oppgaver og annet frosvant. Jeg leide huset sammen med en studiekompis som ble frastjålet hele tollekniv samlingen sin. Det er ille å bli frastjålet verdifulle gjenstander, men det verste er følelsen av at andre har snoket i hjemmet ditt. Det tok ganske lang tid før jeg følte meg komfortabel i det huset igjen. Etter to uker fikk jeg brev om at saken var henlagt. Dette til tross for at noen av tolleknivene ble funnet igjen hos en lokal brukthandler. Det som ble stjålet fikk vi stort sett dekket via forsikringen, men det var ille å måtte bruke mye tid på opprydding og kartlegging av det vi savnet. Det hele toppet seg da Gjensidige påsto at jeg umulig kunne ha så mange CD plater som jeg hadde ført opp på listen. sannheten var at jeg neppe klarte å føre opp alle som ble borte. De gav imidlertid etter da jeg kunne vise bilder (fra en fest :oops: ) hvor cdhyllen var avbildet.

 

Jeg håper at det løser seg og at jakten blir reddet for deg!

Link to comment
Share on other sites

Nytt innbrudd i Arendal!

 

ikke sikkert at det har noen sammenheng med din sak, men en kollega som jobber på samme skift som meg hadde innbrudd denne helga og der tok de også med seg Våpenskapet!

 

jeg har ikke mye info om denne saken. i jobben så har vi ikke tilgang på mobil men der vi jobber nå er dette ett unntak. han ble vist oppringt før dette skjedde i et forsøk på å få bekreftet at mobiltelefonen var død=ikke hjemme.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når jeg leser om slikt, så er det fristende å sette opp en liten overaskelse til ubudne gjester. Men siden slike "små" overaskelser gjerne kan medføre en tur til boothill for det med svakt hjerte, er det vel best å la være (så man selv ikke blir satt inn for forsettlig). Men du så fristende det er.

 

Har forøvrig alltid ment at rette medisinen for slike typer er betongsko og svømmekurs på dypt vann. Hvorfor? Fordi vi er rettsløse om vi klinker til en ubuden gjest, vi sitter her i ett land der de kriminelle har bedre rettsvern enn normalt lovlydige borgere. Samtidigt så har vi ett politi med så små resurser at selv våpentyveri blir nedprioritert. Hvem skal da ta vare på meg og mitt?

 

Våpenskap fra første våpen og det som verre er, er snart en tvingende nødvendighet grunnet innbruddsrisiko og manglende etterforskining. Fritt frem heter det i den gamle regla fra gøyme og leite, og gjett hvem det er fritt frem for.

 

Appropo: Noen med erfaringer med mobil oppererte alarmer? Altså alarmer som ringer deg opp om noe trigger alarmen, og gjerne med sending av bilder på nett + toveis komunikasjon.

Link to comment
Share on other sites

JA,hadde det vært lov medselv skudd hadde huset vært som en stor mine felt,men siden de krimenelle har større retts sikkerhet en oss vanlige borgere er dette ikke noe en kan gjøre....Selv om en hadde blitt bespart for innbrudd ved en sånn advarsel på døra.Mobil alarm fungerer utmerket,har ikke oppringing til meg,men direkte til selskapet.Så er boksen godt gjømt,så de må gjerne klippe ledniner :mrgreen:

hva med å lage en snubletråd med en "blå" granat som bare smeller, med en lapp på den granaten om at neste er skarp ;)

tror du noen ville snudd da?

Link to comment
Share on other sites

Herregud, ska du rette tekst til folk så søk på lærerskolen.

Her diskuterer vi våpenrelaterte ting, ikke rettskriving.

 

Holdt akkurat på å spørre`n om han var norsklærer sjøl jeg...det blir for dumt å rette feil i en så alvorlig tråd ..men noen elsker jo å kverulere :?

 

Er egentlig en tragisk sak detta her..alle våpeneieres mareritt :( håper virkelig du får tilbake våpna dine og hold oss for all del oppdatert om denne saken..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan tenke meg en western taipan for tilsyn med min magre garderobe. Det er jo ikke krav om alarm før ved 25 våpen og å komme til det punktet tar nok tid. men om den er helt ufeilbarlig er det selvfølgelig å anbefale. Utenfor bykjærnene kan vekternes reaksjonstid være svært lang og da blir noe av hensikten med alarm til døgnbemannet alarmsentral borte.

Link to comment
Share on other sites

Er det lovligt med alarm sirene med ekstrem høy sirene Type kvalmende høyt?

Samt stroboskop? (gir kvalmende ubehag og balanse problemer samt eplepsi for den som er disponert for det).

 

Tenker da i rommet med våpenskapet, slik at man allerede har forsert og startet opp de vanlige sirenene og lysene om man kommer gjennom døren.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på det dere skriver om rettssikkerhet for tyven osv. En nabo av meg overrasket en fyr i stua(!) kl 03 en natt forleden. Tyven stakk sporenstreks uten å få med seg noe, men jeg bare tenker at hvis jeg hadde overrasket noen i min stue på den måten så hadde jeg grisebanket fyren og lagt ham i jern til politiet kom. Kunne jeg blitt straffet for dette? :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...